Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:07

Yinari schreef:
Daar ben ik het wel mee eens WinBinChes. Alleen weet ik niet of dat persè met het sociale van een paard te maken heeft.

Een paard is een sociaal dier tegenover soortgenoten. Naar mensen kunnen ze (en zijn ze vaak) een stuk kieskeuriger, wat ook logisch is.

Uiteraard, is idd logisch, maar niet in de extreme vorm als HC ons wil doen geloven. Daar zijn ze teveel paard voor. Of je moet ze afzonderen dat ze alleen jouw maar hebben.

Ik rijdt ook veel volgens de principe van HC, toegepast met zadel en hoofdstel, dat dan weer wel. Ik kan me in bijna alle dingen vinden en ben het daar ook heel vaak mee eens, alleen vandaag niet. Mijn paard is een paard, heeft geen menselijke gevoelens. Hij beleeft dingen anders dan ik doe. Wij zijn echt stapelgek op elkaar. Maar als ik er niet ben, vermaakt hij zich ook leuk met iemand. Of dat op dezelfe level is als ik nu met hem, is een hele andere vraag en hier ook niet van toepassingen. Hij zal me vast missen, maar ook dat slijt wel weer. Als jij hem in zijn waarde laat en hem respecteerd, doet hij hetzelfde voor jouw.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:08

Yinari schreef:
Maar....... wanneer het paard onverhoopt bij jou weg zou moeten denk ik dat er toch wel weer iemand rondwandeld die hetzelfde met het paard kan bereiken. Dus is er in mijn ogen nog steeds niet maar één persoon die het dier kan berijden.

Wel, ik heb hier twee paarden die niet naar een ander kunnen zonder ernstig beschadigd te raken.
Ook dat heeft NIETS met een ander of de vaardigheid daarvan te doen.
Hun toekomst is testamentair geregeld en ook waar ze eventueel naar toe zouden gaan.

De anderen zouden zich wel aanpassen en als de nieuwe houder kwaliteitstijd investeert daar een hechte band mee op kunnen bouwen.
Zo niet, dan worden het prima ´doorsnee´ paarden, waar elk goed ruiter een rondje mee kan rijden.

De kern van mijn toegevoegde perspectief is dat paardrijden ook een emotionel aspect heeft, een peroonlijk aspect. Dat paarden een heel hechte band met een mens kunnen ontwikkelen en dat dit niet toegankelijk is voor een ander, dat paard ontoegankelijk maakt voor een ander. Niet omdat die minder goed zou zijn, maar simpel omdat het een ánder is.
In de modale ruiterij van vandaag heeft dat minder plaats. Paarden komen en gaan. De modale ruiter deelt maar érg weinig kwaliteitstijd met ´diens´paard.
Reken maar eens uit welk % van het paardenleven ´jij´ uitmaakt in tijd. Hoe belangrijk ben ´jíj´ (met al joúw kwaliteiten en nukken) als individu voor jouw paard?
Heeft niets met ríjden op zich van doen Pling

hc

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:08

Yinari schreef:
Melanie_B schreef:
En hoe moet dat met de verkoop? Ja, paard te koop.. Maar ik kan er alleen op rijden...

Dat staat toch een beetje buiten de discussie. Je hebt een paard in principe niet om te verkopen (mits je handelaar bent). Daarnaast is het goed om bijzonder kritisch te zijn bij een verkoop, dus ook in dit soort gevallen Haha! .

Dan is deze hele discussie ook overbodig, waarom dan zoveel mensen die hun paard te koop hebben staan?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:11

WinBinChes schreef:
Wel of geen relatie vind ik een smoes. Bijna iedereen heeft een relatie met zijn paard. Bij de ene paard heb je het eerder en makkelijker. Nu durf ik echt te zeggen dat Wino en ik voor elkaar gemaakt zijn. Heel mooi en heel leuk en heel ontroerend. 2 handen op 1 buik. Toch is hij sociaal genoeg om ook een ander op zijn rug te laten mee voeren. Dat zit in zijn aard. Hij is en blijft een paard. Geen levenspartner.

Ik durf ook wel te zeggen dat ik echt een relatie heb met mijn paarden. Maar ik geloof ook dat ze zo weer een relatie met een ander opbouwen. Mijn paarden stappen heel vrij en vrolijk op andere mensen af, zijn nieuwschierig, vinden aandacht van mensen (van mij net zo goed als van anderen) volgens mij heel leuk. Als morgen een ander ze elke dag komt voeren, verzorgen, rijden etc. en die doet dat op een manier die ze gewend zijn en prettig vinden, gaan ze die net zo aardig als mij vinden hoor. Mocht de situatie echt voor hun veranderen dan denk ik dat ze de kudde waarin ze dagelijks lopen (en waarin je ook duidelijk ziet dat de paarden onderling een duidelijk structuur en vriendschappen hebben) en hun vertouwde omgeving meer zullen missen dan mij Knipoog

(ik moet wel zeggen dat de paarden bij ons op stal het heel best hebben, alle paarden die bij ons op stal komen, knappen altijd heel erg op, ongeacht met wat voor ruiter ze rondhobbelen omdat ze paard kunnen zijn en goed te vreten krijgen)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:16

Huertecilla schreef:
Reken maar eens uit welk % van het paardenleven ´jij´ uitmaakt in tijd. Hoe belangrijk ben ´jíj´ (met al joúw kwaliteiten en nukken) als individu voor jouw paard?
Heeft niets met ríjden op zich van doen Pling

hc

Ze lopen minimaal 8 uur per dag om mij heen (heb een laptop daar staan, dus ook nu Haha!), waar bij ze niet in een stal staan maar altijd direct bij me lopen. En aan me snuffelen, komen slapen, kroelen en spelen.

Buiten mij en mijn vader zien ze bijna nooit iemand anders, maar wanneer dat wel gebeurd gaan ze er goed mee om (met twee uitzonderingen, die hebben wat meer tijd nodig voor een kennismaking).

Je hebt gelijk dat mensen vaak erg weinig tijd met hun paarden doorbrengen (écht doorbrengen, en niet in de kantine, in stal terwijl het paard in de wei staat e.d.). Wat ik alleen maar wil zeggen is dat het ook én én kan zijn. (da's mijn mening, jij denkt er anders over en dat is ook prima)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:16

jasmijn78 schreef:
WinBinChes schreef:
Wel of geen relatie vind ik een smoes. Bijna iedereen heeft een relatie met zijn paard. Bij de ene paard heb je het eerder en makkelijker. Nu durf ik echt te zeggen dat Wino en ik voor elkaar gemaakt zijn. Heel mooi en heel leuk en heel ontroerend. 2 handen op 1 buik. Toch is hij sociaal genoeg om ook een ander op zijn rug te laten mee voeren. Dat zit in zijn aard. Hij is en blijft een paard. Geen levenspartner.

Ik durf ook wel te zeggen dat ik echt een relatie heb met mijn paarden. Maar ik geloof ook dat ze zo weer een relatie met een ander opbouwen. Mijn paarden stappen heel vrij en vrolijk op andere mensen af, zijn nieuwschierig, vinden aandacht van mensen (van mij net zo goed als van anderen) volgens mij heel leuk. Als morgen een ander ze elke dag komt voeren, verzorgen, rijden etc. en die doet dat op een manier die ze gewend zijn en prettig vinden, gaan ze die net zo aardig als mij vinden hoor. Mocht de situatie echt voor hun veranderen dan denk ik dat ze de kudde waarin ze dagelijks lopen (en waarin je ook duidelijk ziet dat de paarden onderling een duidelijk structuur en vriendschappen hebben) en hun vertouwde omgeving meer zullen missen dan mij Knipoog

(ik moet wel zeggen dat de paarden bij ons op stal het heel best hebben, alle paarden die bij ons op stal komen, knappen altijd heel erg op, ongeacht met wat voor ruiter ze rondhobbelen omdat ze paard kunnen zijn en goed te vreten krijgen)

Dan zijn wij het helemaal met elkaar eens! Ik denk dat aan omgeving ook waarde gehecht wordt. Mijn paard is in 1 jaar dat hij thuis staat ontzettend positief veranderd. Hij staat meer buiten, als binnen en dat doet hem erg goed. Krijg echt commentaar als hij 1 minuut langer dan anders op stal staat, het zijn min of meer ook gewoonte dieren.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:19

mijn idee: als penny vind je het ONWIJS cool en goed als er niemand anders op je pony kan. Je denkt dan eigenlijk dat ie nog beter is.
Maar wat moet je met een goed sport paard waar niemand anders op kan? Hoe wil je dat nog goed kunnen verkopen? Ik geef toe dat mijn wamorkusje enorm eenkennig is naar mij toe omdat ie ook niemand anders is gewend. Laatst ging mn vriendje er op en dat vond ie he-le-maal niets. Nu wilde mijn vriend hem dan ook iets afdwingen en dat accepteerd mijn paard gewoon niet. Hij bokt en steigert niet maar leuk vond mijn paard het niet. Nu ben ik wel van mening dat als iemand hem normaal rijd dat dat zeker kan. Ik heb mijn paard wel zo goed getraind en dusdanig fijn aan het lopen dat hij dat gewoon kan. Want ben je niet gewoon een beetje slechte ruiter als je je paard zo rijd dat niemand anders erop kan?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:20

WinBinChes schreef:
Dan is deze hele discussie ook overbodig, waarom dan zoveel mensen die hun paard te koop hebben staan?

Dat bedoel ik niet helemaal. Ik weet dat het in dat geval belangrijk is dat andere mensen met het paard weg kunnen rijden. Maar als ik een paard heb wat niet gemakkelijk een ander accepteerd denk ik nu niet direct 'o jee, hoe moet dat nu met de verkoop'. En als het goed is de meeste mensen niet (?)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:24

Yinari schreef:
WinBinChes schreef:

Dat bedoel ik niet helemaal. Ik weet dat het in dat geval belangrijk is dat andere mensen met het paard weg kunnen rijden. Maar als ik een paard heb wat niet gemakkelijk een ander accepteerd denk ik nu niet direct 'o jee, hoe moet dat nu met de verkoop'. En als het goed is de meeste mensen niet (?)

Als je een beetje verstandig bent dan kijk je wel wat verder dan je neus lang is. Lachen Je kan nooit weten in wat voor positie's jij gedreven wordt, met alle gevolgen van dien. Je zou maar een paard hebben waar alleen jij op kan.. Lekker penny natuurlijk, maar ik zou het verschrikkelijk vinden!

Ten eerste.. Já, ik denk wel na over een verkoop.. Je kan het immers maar nooit weten.. En ten 2de.. Als ik een keer niet kan rijden wegens wat voor reden dan ook..Ik wil wel dat mijn paard beweging krijgt en lekker even met iemand het bos in kan, of goed aan het werk wordt gezet.. Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:27

Ik kom niet uit mijn woorden denk ik, sorry Haha!.

Ik snap best dat het heel handig is, en de voorkeur heeft als een paard makkelijk andere ruiters accepteerd.

Dat jij aan een verkoop denk, oké, dat ben jij dan. De meeste mensen die (particulier) paarden houden om mij heen gaan er niet vanuit het dier te verkopen wanneer ze het kopen. Een sportpaard is dan weer een ander verhaal vanwege de commerciele aspecten.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:29

Yinari schreef:

Ik snap best dat het heel handig is, en de voorkeur heeft als een paard makkelijk andere ruiters accepteerd.

Dat jij aan een verkoop denk, oké, dat ben jij dan. De meeste mensen die (particulier) paarden houden om mij heen gaan er niet vanuit het dier te verkopen wanneer ze het kopen. Een sportpaard is dan weer een ander verhaal vanwege de commerciele aspecten.

Maar wat ik mij dan afvraag.. (stel) Je hebt een paard waar alleen jij op kan.. en je staat echt in een positie dat je hem/haar moét verkopen.. Wat dan? Lachen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:30

Als ik voornamelijk mijn eigen paard zal rijden ga ik toch aan hem wennen. Ik denk als mijn paard alleen door mij wordt gereden er ook een soort gewenning is. Dus zal het paard het vreemd vinden dus reageren.

Een ruiter kan nog zo geweldig zijn en zoals met anky paar keer aangetoond wil het niet zeggen dat ze met ieder paard kan wegrijden. Plus wat ik vaak merk is dat een ZZ ruiter opeens op een B/L paar dkruipt en dat paard moet opeens hoog niveau gaan lopen ??. IS dit eerlijk ik zou het niet gek vinden als die in verzet kwam.

Mijn paard is een probleem met opstijgen en accepteerd daar dus ook niet iedereen in. Als ik er evenop heb gereden en dan een ander geen probleem maar gelijk is hij toch wat rillerig. Tja eenkennig ja kan hij is mij gewend en ik kan een potje bij hem breken. Helaas een ander ligt ernaast.
Als mijn instructive hem rijdt past ze zich aan op zijn niveau en probeert dan wat meer te vragen met beleid. Met druk pikt hij het echt niet.
Is ook niet zo gek.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:30

WinBinChes schreef:
Uiteraard, is idd logisch, maar niet in de extreme vorm als HC ons wil doen geloven.

Dat wíl ik jullie niet doen geloven hoor; ik geef het als informatie opdat jullie die ervaring zouden kunnen opdoen.
Het is ook volstrekt irrelevant om voorbeelden te geven. Het is een feit dat paarden slechts een handvol echt betekenisvolle relaties aan kunnen knopen en dat er dus weinig plaats is voor een ruiter want de koek is snel op Lachen
De diepte is verder simpel een afgeleide van kwalitijd (bewuste schrijfwijze) Pling
Doe er je voordeel mee, of niet.....

Wat de ´waarde´betreft zijn onze paarden onbetaalbaar voor ons en waardeloos voor een ander. Is verder irrelevant en heeft NIETS met de rijvaardigheid van een ander te doen. Alleen met het feit dat het een ánder is.
Lees ter illustratie het tweede deel van ´de beloning´ op mijn site maar eens.

hc

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:32

Melanie_B schreef:
Yinari schreef:

Maar wat ik mij dan afvraag.. (stel) Je hebt een paard waar alleen jij op kan.. en je staat echt in een positie dat je hem/haar moét verkopen.. Wat dan? Lachen

Buiten dat ik dus van mening ben dat er voor elk paard wel een tweede ruiter gevonden kan worden heb je dan dus een probleem. En zul je je paard als zijnde gezelschapspaard (met contract) moet verkopen voor weinig.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:33

Prisca schreef:
Als ik voornamelijk mijn eigen paard zal rijden ga ik toch aan hem wennen. Ik denk als mijn paard alleen door mij wordt gereden er ook een soort gewenning is. Dus zal het paard het vreemd vinden dus reageren.

Een ruiter kan nog zo geweldig zijn en zoals met anky paar keer aangetoond wil het niet zeggen dat ze met ieder paard kan wegrijden. Plus wat ik vaak merk is dat een ZZ ruiter opeens op een B/L paar dkruipt en dat paard moet opeens hoog niveau gaan lopen ??. IS dit eerlijk ik zou het niet gek vinden als die in verzet kwam.

Mijn paard is een probleem met opstijgen en accepteerd daar dus ook niet iedereen in. Als ik er evenop heb gereden en dan een ander geen probleem maar gelijk is hij toch wat rillerig. Tja eenkennig ja kan hij is mij gewend en ik kan een potje bij hem breken. Helaas een ander ligt ernaast.
Als mijn instructive hem rijdt past ze zich aan op zijn niveau en probeert dan wat meer te vragen met beleid. Met druk pikt hij het echt niet.
Is ook niet zo gek.

Daar ben ik het helemaal niet mee eens... Een ZZ ruiter kan zich wel degelijk aanpassen aan het paard, als het een beetje een goede ruiter is Lachen

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:33

Iedereen kan op mijn paarden. Of ze er mee weg kunnen rijden is een tweede en 100% afhankelijk van de ruiter.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:34

Citaat:
Buiten dat ik dus van mening ben dat er voor elk paard wel een tweede ruiter gevonden kan worden heb je dan dus een probleem. En zul je je paard als zijnde gezelschapspaard (met contract) moet verkopen voor weinig.

Oke. Lachen
Heb wel bewondering voor jou handeling. Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:37

Yinari schreef:
En zul je je paard als zijnde gezelschapspaard (met contract) moet verkopen voor weinig.

Mijn twee ´probleem´paarden gaan alleen igv overlijden bij mij weg en dan mét geld voor verzorging toe naar een vriendin.

hc

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:37

Ik geloof er niet dat een bepaalde paarden echt maar door 1 iemand gereden kunnen worden...
Ik geloof best dat sommige paarden niet door iedereen gereden kunnen worden, of dat er paarden zijn die een bepaalde tijd nodig hebben om te wennen aan iemand anders op zijn rug, maar ik geloof niet in de pennyverhalen van de wilde hengst die maar door 1 iemand gereden kon worden (wel erg toevallig dat dat dier dan ook uit al die miljoenen ruiters op de hele wereld precies bij de goede terrecht is gekomen Tong uitsteken )

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:40

Waarom dan MelanieB? Heel eerlijk gezegd was dat het enige wat in me opkwam (ander idee?) Knipoog.

Huertecilla schreef:
Mijn twee ´probleem´paarden gaan alleen igv overlijden bij mij weg en dan mét geld voor verzorging toe naar een vriendin.

hc

Ja, die van mij gaan ook niet naar een vreemde, hier ging het alleen om een gedwongen verkoop.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:42

Yinari schreef:
Waarom dan MelanieB? Heel eerlijk gezegd was dat het enige wat in me opkwam (ander idee?) Knipoog.

Gewoon, dat jij dat risico dan maar neemt, en het dier voor weinig of als gezelschapsdier gaat gebruiken. Vind ik knap! Echt waar.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:42

Ik geloof daar niet zo in. Wat ik wel geloof is dat het ene paard gevoeliger reageert dan de ander.
Mijn merrie bijv. gaat net zo lang lopen etteren en klieren tot de persoon in kwestie er af ligt. Dit doet ze bij mij en mijn vriendin dan niet meer, maar heeft ze ook de nodige tijd (zo'n 2maanden) gedaan.
Zeker als er iemand op gaat zitten met het gevoel dat doe ik wel even, ligt die er vaak als snelste af. Als je begint met heel rustig stappen en gewoon los teugeltje wil ze zich nog wel eens netjes houden.
Ligt er echt aan hoe de betreffende ruiter opstapt.
Gevolg is wel dat ik niemand zomaar op mijn paard laat rijden. Vind ik ook nergens voor nodig

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:44

Ja, wat is rijden eigenlijk.

Er zijn heel veel paarden die volautomatisch een kunstje vertonen: je drukt op dit knopje en paard doet dat, drukt op een ander knopje en paard doet dit. Zolang iemand dan maar op de goeie knopjes drukt, kun je er op rijden. Dat heeft niets met een band met het paard te maken, gevoel voor elkaar of gevoeligheid, dat heeft er puur mee te maken dat dat paard in de war raakt als hij - naar zijn idee - commando's krijgt die hij niet snapt. Alsje een combinatie maakt van mensen die "andere" knopjes op hun paard programmeren, of iets altijd op een bepaalde manier doen, met een onzeker paard dat zich graag vasthoudt aan routine, ja, dan krijg je dat heel snel dat dat paard geen andere ruiters accepteert.

Zo heb ik een paard (koudbloed), dat op stemcommando's gereden wordt (vanwege koets). Als je dan gaat zitten aansporen, reageert ze alleen geirriteerd (wat zit je nou in vredesnaam voor irritants te doen). Maar als je "drrraf" zegt, gaat ze braaf in draf. Tis maar net wat voor knopje je programmeert.

Er is ook nog een andere kant van het verhaal. Heb zelf ook een paard (arabier) dat heel goed met "gevarieerde knopjes" kan omgaan (ik rijd hem dressuurmatig, met bit, zonder bit, ook zonder hoofdstel, zonder zadel, soms wat westernstyle). Maar als een onbekende opstapt zie je meteen de onrust opkomen ondanks dat hij de commando's wel moet kunnen snappen. Dat ligt er gewoon aan dat hij de persoon die op z'n rug zit niet kent en vertrouwt. Dus wordt hij onrustig. Als die persoon dat niet op weet te vangen, gaat hij rennen, wordt daardoor nog banger en uiteindelijk wordt het racen met alle gevolgen van dien. Dat hoeft allemaal niet te gebeuren als die persoon even de tijd neemt, eerst rustig een paar keer met hem werkt en wat vertrouwen opbouwt, of als die persoon wat ervaring en gevoel heeft voor dat soort paarden, maar een beginner heeft daar dan z'n handen wel vol aan.

Je ziet dan ook duidelijk dat hij in die gevallen op bekende dingen teruggrijpt, hij blijft dan b.v naar mij kijken, wil continu naar binnen komen en blijft aangeven dat er iets loos is (ja logisch). Dat heeft denk ik toch te maken met hoe bekend iets is en in hoeverre je je paard geleerd hebt om in stress-situaties bij je te komen voor een oplossing (dit probeer ik m'n paard nl heel bewust te leren en dat lukt tot op zekere hoogte).

Het heeft volgens mij in beide gevallen toch echt te maken met bekendheid, routine en waar een paard rust in vindt.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:48

Melanie_B schreef:
Yinari schreef:

Gewoon, dat jij dat risico dan maar neemt, en het dier voor weinig of als gezelschapsdier gaat gebruiken. Vind ik knap! Echt waar.

Ach ja, degene waar ik nu op zit heb ik als gezelschapspaard gekocht, dus soms kan je het weer omdraaien.
Het zal ook wel schelen hoe je je paarden houdt. Stel dat je één paard hebt wat ook nog eens voor veel geld op een pensionstal staat.... maakt het risico wat groter denk ik.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:50

[quote]

Ach ja, degene waar ik nu op zit heb ik als gezelschapspaard gekocht, dus soms kan je het weer omdraaien.
Het zal ook wel schelen hoe je je paarden houdt. Stel dat je één paard hebt wat ook nog eens voor veel geld op een pensionstal staat.... maakt het risico wat groter denk ik.[/quote]

Hoe bedoel je dat? Lachen Bloos