Yinari schreef:Daar ben ik het wel mee eens WinBinChes. Alleen weet ik niet of dat persè met het sociale van een paard te maken heeft.
Een paard is een sociaal dier tegenover soortgenoten. Naar mensen kunnen ze (en zijn ze vaak) een stuk kieskeuriger, wat ook logisch is.
Uiteraard, is idd logisch, maar niet in de extreme vorm als HC ons wil doen geloven. Daar zijn ze teveel paard voor. Of je moet ze afzonderen dat ze alleen jouw maar hebben.
Ik rijdt ook veel volgens de principe van HC, toegepast met zadel en hoofdstel, dat dan weer wel. Ik kan me in bijna alle dingen vinden en ben het daar ook heel vaak mee eens, alleen vandaag niet. Mijn paard is een paard, heeft geen menselijke gevoelens. Hij beleeft dingen anders dan ik doe. Wij zijn echt stapelgek op elkaar. Maar als ik er niet ben, vermaakt hij zich ook leuk met iemand. Of dat op dezelfe level is als ik nu met hem, is een hele andere vraag en hier ook niet van toepassingen. Hij zal me vast missen, maar ook dat slijt wel weer. Als jij hem in zijn waarde laat en hem respecteerd, doet hij hetzelfde voor jouw.