Buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Re: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:26

ik laat mijn 3jarige nog niet los buiten omdat dat onverantwoord is
soms probeer ik wel eens een stukje hoor Knipoog

en hij wil dan wel eens in de krul lopen buiten maar dat is niét omdat ik het hem vraag

_Remona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:40

Ik rijd dagelijks buiten , in stap zowieso altijd een lang teugeltje.
Draf pak ik de teugels iets op omdat ze snel te hard gaat ( draver Clown ) .
Maar soms is ze zo braaf dat ik met m'n stem het tempo kan aangeven.
Dus de teugels niet hoef te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:48

chelly12 schreef:
lang Haha! Maar ik rij altijd met lange teugels. dat komt door dat ik western rij.

Haha!
Maar laat je 'm dan ook buiten z'n frame lopen?
Knipoog

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:51

hihi Clown als ik mijn paard niet naar beneden rij buiten....ben ik met ipv anderhalf uur, al met 30min terug Clown

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 11:54

nati schreef:
hihi Clown als ik mijn paard niet naar beneden rij buiten....ben ik met ipv anderhalf uur, al met 30min terug Clown

Haha! Als je haast heb zou dat ook handig kunne zijn! Vork haha!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:37

Ti_Amo schreef:
Bij mij loopt ze dan lekker met der koppie naar voren!

Same here, buitenritten maak ik voor de afwisseling en ontspanning. Als ik dan aanleuning ga vragen kan ik net zo goed in de bak rijden.

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 15:15

Aranel schreef:
Ti_Amo schreef:
Bij mij loopt ze dan lekker met der koppie naar voren!

Same here, buitenritten maak ik voor de afwisseling en ontspanning. Als ik dan aanleuning ga vragen kan ik net zo goed in de bak rijden.

Jupss! Vind ik aan de ene kant ookwel! Maar sommige zijn de trainingen in de bak zat of vinden dat saai, en gaan dat dan buiten doen, dat kan natuurlijk ook.
Al maak ik echt buitenritten voor de ontspanning van mij &me paard en dus gewoon lekker koppie naar voren! Soms vraag ik wel even,zodat ze toch weer even moet opletten.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:15

Ik laat hem los lopen,
Met een wat langere teugel,
Maar hij gaat vanzelf in 'de krul' lopen...

Laura81883

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:49

Je kunt je pony ook aan de teugel laten lopen buiten, omdat je hem dan misschien beter in de hand hebt!

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 16:36

Laura81883 schreef:
Je kunt je pony ook aan de teugel laten lopen buiten, omdat je hem dan misschien beter in de hand hebt!

Dat kan idd ook! Ja als je z'on drukte maker hebt Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:41

Druktemakers reageren vaak erg goed op loslaten.... Tong uitsteken

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 17:09

Waratje schreef:
Druktemakers reageren vaak erg goed op loslaten.... Tong uitsteken

Haha Tong uitsteken Jups..!

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:04

@ Kendra: Wat ben ik blij dat jij er ook zo één hebt Knipoog

Een ontspannen buitenritje (wat noem je ontspannen? De mijne heeft blijkbaar steeds het idee dat hij dringend de trein moet halen) alléén gaat nog wel, maar vanaf dat er een ander paard bij is, is die niet meer te houden in draf of galop. Hij MOET en ZAL de eerste zijn, achter een paard lopen WIL hij NIET. Ontspanning is er dan niet meer bij, voor mij althans niet, want het is de hele tijd als een gek werken. Benen en zit, maar vooral, en dat vind ik verkeerd maar het kan blijkbaar niet anders, handen.

Ik hoor het jullie al denken "dan moet je niet buiten gaan met je paard als die er niet klaar voor is", maar in de bak rijd ik hem met 2 vingers, net als alleen op wandeling. Ik wil er geen scherper bit in hangen, dat lost het probleem niet op, maar ik zou ook eens graag een hele rit met vriendinnen ontspannen kunnen rijden, dat hij zijn hoofd mag houden hoe hij wil, en gewoon bij mij blijft in plaats van sneltrein te spelen...

Dus ja, om op de vraag te antwoorden, als het paarsd het toelaat is een wandeling ontspannen aan een los teugeltje, maar anders is het werken

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:43

.
Zitaswoon schreef:
@ Kendra: Wat ben ik blij dat jij er ook zo één hebt Knipoog
Een ontspannen buitenritje (wat noem je ontspannen? De mijne heeft blijkbaar steeds het idee dat hij dringend de trein moet halen) alléén gaat nog wel, maar vanaf dat er een ander paard bij is, is die niet meer te houden in draf of galop. Hij MOET en ZAL de eerste zijn, achter een paard lopen WIL hij NIET. Ontspanning is er dan niet meer bij, voor mij althans niet, want het is de hele tijd als een gek werken. Benen en zit, maar vooral, en dat vind ik verkeerd maar het kan blijkbaar niet anders, handen.

Maar ik werk niet hoor, ben je gek Haha!? Met mijn benen doe ik bijna niks, ik sta zoveel mogelijk in de beugels, weinig hand maar teugels kort...dan hoef ik alleen maar af en toe een flinke ophouding te maken. Zo blijft ze relatief ontspannen, als ik echt ga werken wordt ze helemaal gek - maar is misschien ook verschil in rijstijl, ik rijd altijd met weinig been (1x hulp geven moet genoeg zijn) en van 'diep zitten' gaat mijn paard bokken, dus ik steun altijd behoorlijk op mijn beugels.
Misschien de moeite waard om eens te proberen, word je zelf nl. minder moe van Haha! .

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:14

ligt eraan waarom ik buitenrij, ik vind ook wel belangrijk dat mijn paard tijdens een buitenrit om mn hulpen reageert en dan rij haar dus wel in aanleuning. Dit omdat ze tijdens crossen niet meer te handhaven is, en haar eigen gangetje gaat en dat moet er dus af... Maar ik rijd ook wel eens voor pure ontspanning met lang teugeltje, maar daar heb ik meestal alleen de kans voor in de stap Haha!

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:34

Verschilt.
Ze mag met der hooft in de lucht lopen maar meestal als ik een lange teugel geef gaat ze onwijs boven der tempo lopen en dat is niet de bedoeling.
Dus pak ik me teugels korter maar ze loopt dan omdat ze zelf al zo druk is uit der zelf aan de teugel. Clown

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:31

ik vind als je buitenrijd je paard ook moet genieten en zich moet kunnen ontspannen.,
mischien maken ze juist net een foto op zo'n moment omdat het meer voor de show is?

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 06:51

@Kendra: Als ik in mijn beugels ga staan, kom ik daar in Nederland in een rengalop voorbij Clown

Aan het werk zetten, niet te veel gewoon rechtdoor (maar ook zijgangen ed), en zijn aandacht bij mij houden, afgewisseld met stukjes lange teugel als hij rustig is, werkt het 'best'..

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 16:56

DakotaRuiter schreef:
ik vind als je buitenrijd je paard ook moet genieten en zich moet kunnen ontspannen.,
mischien maken ze juist net een foto op zo'n moment omdat het meer voor de show is?

Hoeft niet alleen voor show hoorr! Knipoog Zijn mensen die gewoon echt buiten trainen zegmaar!

horse12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:19

Ik vind het voor het paard fijner als je tog wel wat lange teugel hebt met een buitenrit, het is tenslotte ontspanning als je altijd in de bak rijdt. ik doe zelf ook wel dat ik af en toe welles een oefening doe onder een buitenrit door. maar ik vind het ook een beloning voor het paard lijkt mij. maar het is ieder z'n eigen mening hoe en wat die gene doet met een buitenrit. de ene vindt dat het paard lekkerder loopt als ze een buitenrit rijden dus doen ze oefeningen en de ander vindt dat het paard aan de lange teugel kan lopen zodat het ontspannen kan lopen en z'n eigen gangetje kan gaan.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:21

ik wissel het af, meestal gewoon contact, soms lang teugeltje (als ik niet meer langs de weg rijd) en soms kleine stukjes aan de teugel.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:53

Als ik buitenrijd, gewoon lekker lang. Tenzij ik op een vreemd paard zit, dan is het vaak teugels op maat, maar niet in de krul.

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:03

Als ik met mijn paardje buiten ga rijden dan hoeft ze niet in de krul te lopen. De bak is voor de training en het bos voor de ontspanning. Mijn paard gaat dan ook het liefst naar het bos Haha!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:05

me vorige paard mocht een teugel die op zn allerlangst was:D
die liep toch rustig en of we nou ginge crosse of gewoon relaxe dat maakte ons niet uit..
maar dat ze aan de teugel ryden of iets dat is meestal voor foto's en soms ook omdat t paard dan relaxter loopt..
tis maar wat je zelf relaxt vind
met die ik nu heb ga ik helemaal ni naar buiten..
die speert m weg..

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:15

Het lijkt wel of het alles of niets is. Clown

Ik heb geen bak tot mijn beschikking dus train mijn paarden dagelijks buiten. De hele mikmak, van gangen-/tempowisselingen tot oefeningen als schouder binnenwaarts en travers. Slingerpaadjes en heuveltje voor de coördinatie. Lange rechte paden om vooruit en terug te schakelen. Gaat een oefening goed dan tussendoor even lange teugel. Ze zijn het gewend en worden dus niet drukker, gespannen of rennerig. En hoewel ik ijslanders heb zijn ze niet echt "koudbloedig" Haha!
's Zomers doe ik het "bakwerk" gewoon in het weiland. Wanneer het weiland in de winter te nat is neem ik ze af en toe een weekendje mee naar een manege hier in de buurt om wat meer cirkels en dergelijke te kunnen rijden.

Is het niet de ultieme uitdaging om een paard ontspannen onder controle te hebben en houden ondanks indrukken van buitenaf?? Als je dan eens ergens een wedstrijd hebt waar het wat drukker is of een apart scherm staat dan reageren ze er totaal niet op.