[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Masada

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 01:03

Joscaa schreef:
Waarom kan hij het onder het rijden niet, maar als je een wortel ver naar links & rechts houd kan hij ineens wel ver inbuigen naar 2 kanten.
Is het zelfde als dat je zelf wel je arm ver naar achter op je rug kan leggen, maar als iemand boos is, en die draait je arm op je rug, doet het meestal wel pijn. (doordat je je ertegen verzet)
Is bij het paard precies hetzelfde!
En nee, dat moet je niet oplossen door maar boos te worden, omdat hij het zonder rijden wel kan, daar is de AdB manier ideaal voor. Knipoog

Waarom kan hij dat niet?
Heel simpel, omdat hij voorwaarts beweegt,
en die zijwaartse buiging is in de voorwaartse beweging zonder dwang niet mogelijk.
De Ankymethode is dat nml..
Men noemt dat flexen.

Het zijwaarts buigen van het hoofd naar de buik is een onnatuurlijke beweging voor het paard.
Niet als hij stilstaat maar wel als hij loopt.
Denk hier maar eens over na. Knipoog

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 01:04

Tis wel soms zo. Waarom heeft mijn paard anders nu geen pijn meer aan haar benen, nu haar rug goed is? Aan haar benen heb ik niks veranderd.
Maargoed. Dat is toch een welles-nietes discussie *LOL*

Ik ga nu, lees morgen wel weer verder bij.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 01:10

Joscaa schreef:
Tis wel soms zo. Waarom heeft mijn paard anders nu geen pijn meer aan haar benen, nu haar rug goed is? Aan haar benen heb ik niks veranderd.
Maargoed. Dat is toch een welles-nietes discussie *LOL*

Dat bericht daarna heb je wel gelijk in trouwes.

Joscaa,
Ik ben benieuwd naar jou hele verhaal.
Hoe lang rijd jij op deze wijze en vertel mij eens waarom jouw paard ineens genezen is.
Heb je nadien nog foto's laten maken?
Hoefkatrolontsteking is niet te genezen nml..
Of was er iets anders aan de hand met je paard?
Dan heeft het niet persé iets te maken met AdB manier van rijden maar zou je bij elke klassieke instructeur verbetering hebben gezien.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:45

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:25

Betteke schreef:
Ik heb ruime ervaring met de methode en blijf erbij dat alle paarden over hun tempo gereden worden. Het is dus niet zo dat ik eens een keer een les heb gezien of zo. Veel schakelen ben ik niet echt tegengekomen, alleen maar hard, harder en op zijn hardst. Knipoog

ER lessen momenteel een paar pensionklanten bij een leerling van ADB.
Het tempo ligt inderdaad erug hoog, aanleuning zie ik niet echt, schakelen al helemaal niet.
En ook het niet trekken in de mond.....een paardje van mij dat word geleast, werd 3 kwartier van links naar rechts getrokken in de baan en ver beneden het tempo.Deze merrie heeft ook HK met 3 en 4 tjes 100% afgekeurd, maar liep met de "normale" manier van recht richten al weer een aantal jaar goed. Ik ben er niet weg van...en ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe het zo gaat als je het paard meer moet gaan oppakken aan de voorkant. Want dat zal op een gegeven moment toch een keer moeten gebeuren wil je de sport in.

Waar ik me ook een beetje aan stoor is het doorlopende SUPER SUPER ...terwijl ik dan dingen zie dat ik denk SUPER??????

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:49

hopla schreef:
Maar dat kan toch niet.
Een paard dat pijn heeft omdat het hoefkatrolontsteking heeft kan alleen pijnvrij lopen met pijnbestijding.

De pijn is een symptoom.. Dus om alleen de pijn te bestrijden schiet je niks mee op. Je moet de oorzaak weghalen.

(Waardoor heeft mijn paard HKO, waarom loopt mijn paard kreupel, enz.)
Vaak komen beengebreken voort uit ongelijke drukverdeling van de benen. Doordat het paard wat scheef loopt van nature, en de ruiter dit vaak verergert onbewust, loopt het paard op bepaalde benen meer dan op andere benen. Linksgebogen paard loopt bijv. meer op rechtsvoor en linksachter, hierbij is rechtsachter het zwakke been.

Als je een scheef paard niet goed recht maakt (zie maar weining paarden die echt recht zijn), zal dit op den duur erger worden. Waardoor uiteindelijk overbelasting is. Wordt hier niks aan gedaan? Dan wordt het paard steeds kreupel. 2 weken stappen omdat je paard kreupel loopt helpt niks, aangezien je de oorzaak niet weghaalt alleen het symptoom.
Daardoor worden paarden die eenmaal kreupel zijn geweest, vaker kreupel.

Op den duur ontwikkelt zich de beengebreken, zoals artrose, HKO, spat, enz.

(uitzonderingen daarbij gelaten, zoals erfelijkheid, enz.)

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:10

Cardy schreef:
De pijn is een symptoom.. Dus om alleen de pijn te bestrijden schiet je niks mee op. Je moet de oorzaak weghalen.

Hoe wil jij een kapot straalbeen herstellen dan?
Kapot is kapot nml.
En dat kapotte straalbeen is de oorazaak van alle pijn.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:45

Ik rijd vanaf vorig jaar Oktober op de AdB manier.
Ze loopt altijd met haar oortjes naar voren, en ze heeft er altijd weer zin in.
Lijkt me geen teken van pijn?
En de meeste paarden die kreupel lopen door hun rug, moet je eens je hand half voor je ogen houden, dat je alleen de benen ziet, niet de hals/het hoofd. 9 van de 10 paarden lopen dan al goed. En dan ligt het dus aan de rug, en tóch heeft mijn paard de diagnose HKO gekregen. Maar aan haar benen mankeert niks als ze voor het oog ''kreupel'' loopt. Knipoog Dus waar zit het probleem nu dan? Lijkt me toch niet uit haar benen komen.

Edit; ik ben even op zoek naar 2 filmpjes om te uploaden. 1tje waar ze helemaal te zien is, en 1tje waar alleen haar benen te zien zijn. Even kijken of ik het nog kan vinden hoor. Bloos

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:15

Joscaa, dus heeft je paard geen HKO.
Dan had je dus bij elke goede instructeur je paard beter gekregen.
HKO is niet te genezen nml.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:33

Ik geloof ook niet dat AdB de HKO geneest, want dat kan niet. Maar Door de methode worden de paarden recht gemaakt, zodat het gewicht op de achterhand komt en het lijf los wordt. Op deze manier kunnen de paarden omgaan met hun "handicap". Of zie ik dat verkeerd?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:43

Kamy schreef:
Ik geloof ook niet dat AdB de HKO geneest, want dat kan niet. Maar Door de methode worden de paarden recht gemaakt, zodat het gewicht op de achterhand komt en het lijf los wordt. Op deze manier kunnen de paarden omgaan met hun "handicap". Of zie ik dat verkeerd?

Klopt. AbB geneest geen HKO maar leert het paard meer gewicht op achter te dragen zodat de voorbenen ontlast worden. Het paard leert om weer gewicht te verdelen op vier benen en niet alleen aan 1 kant of alleen de voorbenen. HKO wordt er in de meeste gevallen ingereden door de ruiter, door het maar mooi in een krulletje te laten lopen, dan is het beeld al snel goed. Ik vindt echt dat de juiste kennis van een goed achterbeen gebruik en het correct rechtrichten bij de meeste mensen ontbreekt en dat is zo jammer.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:57

Leg mij dan eens uit hoe een paard op deze manier dan meer 'op de achterhand' kan komen?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:08

Mijn topic is helaas op slot omdat daar dus de discussie ontstond. Bekijk de foto's eens en lees dan even het bericht van Teigetje op de eerste pagina die geeft een hele mooie uitleg. [HAW] [AC] Acapulco@work Rechtrichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:12

Kamy schreef:

OK dan! Dat is het idd. Genezen kan niemand het, iig nog niet. Maar door het lichaam anders te laten bewegen kan het paard ermee omgaan.

Ik neem een mens als voorbeld (ik). Mijn voeten hebben een ietwat scheve stand wat pijn in heupen en knieen heeft opgeleverd. De fysio heeft mij anders leren lopen incl andere schoenen en nu kan ik weer lang lopen zonder pijn. Dat is waar het omdraait.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:53

Ik vindt het prachtig dat deze methode nu AdB heet maar op deze manier rijdt ik en velen met mij(min of meer)al jaren mijn jonge paarden aan.
Maarrr! als je op deze manier door blijft rijden en het tempo hoog blijft houden duw je het jonge/onervaren paard juist in je hand op de voorhand.
Wat doen jullie dan?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:23

juksz schreef:
Ik vindt het prachtig dat deze methode nu AdB heet maar op deze manier rijdt ik en velen met mij(min of meer)al jaren mijn jonge paarden aan.
Maarrr! als je op deze manier door blijft rijden en het tempo hoog blijft houden duw je het jonge/onervaren paard juist in je hand op de voorhand.
Wat doen jullie dan?

Door dat je hem voorwaarts rijdt met lichte aanleuning rij je hem juist van de voorhand af. En door het schakelen leer je hem zijn achterhand eronder rijden.
Ik snap eigenlijk niet helemaal wat je bedoelt, want mijn jonge paardje rij ik ook op deze maniner en hij gebruikt zijn achterhand juist steeds beter.Hij heeft zn gangen enorm verbeterd, hij loopt ruimer en meer van de grond en zet zn achterbeen er meer onder.
Je moet niet hetzelfde tempo houden, maar er mee spelen, zo rij je hem van de voorhand af.
Misschien heb je dan nog net iets te veel druk op je hand?
Bij een jong paard moeten de spieren natuurlijk ook nog komen en duurt het wel iets langer dan bij een paard die alle spieren al op de goede plek heeft zitten.

Verder ben ik het ook helemaal met magda eens Ja

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:28

magda_90 schreef:
noekje, dat bedoel ik met naar het geheel te kijken. Veel mensen zien maar een stukje van een bepaalde methode en hebben daar dan meteen een oordeel over.

Ben ik niet met je eens, hier word gevraagd om een mening, die word hier geplaatst maar dat mag dan niet. Het is discussietopic toch. Ik meende dat ik mijn verhaal toch duidelijk geplaatst had.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:30

Umpiedumpie schreef:
Betteke schreef:
Sorry, ik heb het schakelen niet meegekregen, 4 jaar lang niet.

Dan heb je niet goed opgelet, want mijn ervaring is dat hij iedereen laat schakelen.
Lijkt me sterk dat hij alleen jou niet liet schakelen.

Jij hebt het blijkbaar ook 4 jaar ''uitgehouden'' dus het lijkt me dan ook dat je 4 jaar lang achter die methode gestaan hebt. Wellicht heeft een vervelende ervaring ervoor gezorgd dat je de methode nu af loopt te kraken...........

Ik moet hier even op inhaken, ik heb ook heel veel bij hem gelest maar heb niet veel schakelingen gehad betreft tempowisselingen, wel de overgangen gereden. Maar ik heb bewijs op video staan, heb al mijn lessen opgenomen!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:33

Bets schreef:
magda_90 schreef:
noekje, dat bedoel ik met naar het geheel te kijken. Veel mensen zien maar een stukje van een bepaalde methode en hebben daar dan meteen een oordeel over.

Ben ik niet met je eens, hier word gevraagd om een mening, die word hier geplaatst maar dat mag dan niet. Het is discussietopic toch. Ik meende dat ik mijn verhaal toch duidelijk geplaatst had.

Ik schreef dat niet naar jou. Er was iemand die zei dat de paarden steeds over het tempo liepen enz. Ik vindt dat je eerst naar het geheel moet kijken (dus waarom doen ze dat zo, en wat is stap 2) en dan pas een mening kan vormen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:36

magda_90 schreef:
Kamy schreef:

OK dan! Dat is het idd. Genezen kan niemand het, iig nog niet. Maar door het lichaam anders te laten bewegen kan het paard ermee omgaan.

Ik neem een mens als voorbeld (ik). Mijn voeten hebben een ietwat scheve stand wat pijn in heupen en knieen heeft opgeleverd. De fysio heeft mij anders leren lopen incl andere schoenen en nu kan ik weer lang lopen zonder pijn. Dat is waar het omdraait.

Ben ik het volledig mee eens, maar helaas spreekt de meester zichzelf tegen, door te zeggen dat er geen HKO bestaat. Dat is nu het jammere ervan. Huilen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:39

Dat is idd jammer. Ik weet even niet wat ik hier op moet zeggen Bloos maar die tegenspraak hoor ik vaker, erg zonde.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:59

Ik schreef dat paarden over hun tempo lopen.
Dat jij het daar niet mee eens bent is prima, maar dit is een discussie en dooddoeners als "je ziet het geheel niet" voegen niet zoveel toe. Vooral niet omdat je geen flauw idee hebt wat ik van de methode afweet. Knipoog

Ben het trouwens met Bets eens dat AdB zichzelf nogal eens tegenspreekt.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:09

noekje schreef:
juksz schreef:
Wat doen jullie dan?

Door dat je hem voorwaarts rijdt met lichte aanleuning rij je hem juist van de voorhand af. En door het schakelen leer je hem zijn achterhand eronder rijden.
Ik snap eigenlijk niet helemaal wat je bedoelt, want mijn jonge paardje rij ik ook op deze maniner en hij gebruikt zijn achterhand juist steeds beter.Hij heeft zn gangen enorm verbeterd, hij loopt ruimer en meer van de grond en zet zn achterbeen er meer onder.
Je moet niet hetzelfde tempo houden, maar er mee spelen, zo rij je hem van de voorhand af.
Misschien heb je dan nog net iets te veel druk op je hand?
Bij een jong paard moeten de spieren natuurlijk ook nog komen en duurt het wel iets langer dan bij een paard die alle spieren al op de goede plek heeft zitten.

Verder ben ik het ook helemaal met magda eens Ja

Ik heb geen probleem,mijn paarden lopen fijn in balans naar de hand toe enz.
Maar zoals ik de mensen in mijn omgeving met deze methode zie rijden drukken ze het paard op deze manier meer en meer op de voorhand in de hand.
En dan nog meer gas geven.
Paarden waaien als het ware door de volte's heen,over de schouder aan een lange teugel.

Vroeg me af wat daar het idee achter was.

Gaat me dus niet om mijn trainig maar probeer de AdB te begrijpen voordat ik een oordeel er over kan hebben.
Ik snap het namelijk niet helemaal of ik heb er de verkeerde voorbeelden van gezien!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:27

Betteke schreef:
Dat jij het daar niet mee eens bent is prima, maar dit is een discussie en dooddoeners als "je ziet het geheel niet" voegen niet zoveel toe. Vooral niet omdat je geen flauw idee hebt wat ik van de methode afweet. Knipoog

Waarom voegt het niets toe, bij alles zou je naar het geheel moeten kijken en niet alleen naar die ene momentopname?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:37

magda_90 schreef:
Betteke schreef:

Waarom voegt het niets toe, bij alles zou je naar het geheel moeten kijken en niet alleen naar die ene momentopname?

Krijg niet echt het idee dat bovenstaande het over een momentopname heeft..