Wanneer rijdt je een bepaald niveau?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wanneer rijdt je een bepaald niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:56

idd

van mij hoeft helemaal niemand op een nivo te rijden.
Maar ze zeggen zelf, ik rij M nivo...nou en dan kijk ik een combinatie aan alszijnde M nivo.
En ja daarmee kijk je gewoon automatisch of dat een beetje klopt.

Ik heb dus op wedstrijden echt M gesprongen..zelfs barage, dat ligt dan op Z hoogte.
Ben ik dan Z springen?
Nee ik blijf daarmee M.

Een losse hindernis heb ik wel eens boven in de staander gespongen, ben ik nu internationaal nivo?
Nee, want een losse hindernis is zoveel makkelijker dan een parcours.

Maar mensen houden zich zo graag voor de gek en gaan dan toch roepen, ik ben M of Z omdat ze thuis eens iets gedaan hebbenw at er een beetje op lijkt.
Om later te mopperen dat ze in een hokje worden gestopt...
Zeg dan gewoon ik rij recreatief, maar train wel om een paard fijn voor elkaar te hebben en neem daar wel eens sb of traver in mee

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:48

runningkawa schreef:
idd
Maar mensen houden zich zo graag voor de gek en gaan dan toch roepen, ik ben M of Z omdat ze thuis eens iets gedaan hebbenw at er een beetje op lijkt.
Om later te mopperen dat ze in een hokje worden gestopt...
Zeg dan gewoon ik rij recreatief, maar train wel om een paard fijn voor elkaar te hebben en neem daar wel eens sb of traver in mee

Terwijl ze zichzelf daar in hebben gestopt door te zeggen dat ze M rijden......

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:33

RK heeft daar een waar punt: "omdat ze thuis eens iets hebben gedaan wat er een beetje op lijkt" Ook dit geldt lang niet voor iedereen natuurlijk, maar het rijden van een bepaalde oefening thuis wil niet zeggen dat je hem correct rijdt. Op een wedstrijd wordt het door een jury beoordeeld, thuis door jezelf. Schouderbinnenwaarts is daar een mooi voorbeeld van: hoeveel mensen rijden nu echt een correcte sbw? Een heleboel rijden helemaal geen sbw, maar drukken gewoon de achterhand naar buiten. Zij zijn in de veronderstelling dat het een goede sbw is (tenminste, dat denk ik. Anders zouden ze het wel anders doen). Deze mensen zullen dus al snel verklaren dat ze op M niveau rijden omdat ze oefeningen als sbw meenemen in de training. Terwijl het helemaal geen sbw is! Als die mensen op een wedstrijd zouden rijden zouden ze daar wel achter komen en er dus achter komen dat ze helemaal niet op M-niveau rijden. Als je echter geen wedstrijden rijdt en thuis je paardje scheef over de hoefslag kunt laten lopen, kun je jezelf en de wereld om je heen makkelijk "wijsmaken" dat je op M-niveau rijdt.

Over het in hokjes stoppen: ik ben het er absoluut mee eens dat we onszelf en elkaar vaak in hokjes stoppen. Het wedstrijdrijden werkt daar natuurlijk stevig aan mee: hoor je in het hokje B? Of het hokje Z? En hoor je dan in het hokje "de top van het Z"? Of in het hokje "de middenmoot van de B"? Want dat is wedstrijdrijden eigenlijk een beetje: in welk hokje hoor jij? Ik voor mezelf vind dat niet erg, ik wil graag weten in welk hokje ik hoor. Ben ik al klaar voor de M? Of hoor ik voorlopig nog een tijd in hokje L2? En wat moet ik dan doen om wel naar hokje M te kunnen? Maar dat is dus een keuze van mezelf, daarvoor ga ik op concours. Ik kan me voorstellen dat anderen daar helemaal niets aan vinden. En ik kan me helemaal voorstellen dat je het niet prettig vindt om ongevraagd door iemand anders in een hokje geplaatst te worden. Dat moeten we dus ook niet doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:00

Maar hoe ga je dan om met het geval: niveau van een combinatie?
Op het ene paard absoluut er niets meer van bakken, en met een ander vlotjes naar de L2 rijden met winstpunten, en in de les al door trainend voor een niveau hoger?
(heb ik last van nl Tong uitsteken De ene dag bakken we er niets van, maar gaat een paard eenmaal fijn lopen, dan lukt er heel veel, voor mij wel een reden om nog maar niet te starten tot het bijna altijd makkelijk gaat)

Denk dat handigheid met verschillende paarden ook wel uitmaakt hoe iemand beoordeeld wordt in niveau. En houding is heel belangrijk voor het plaatje van het geheel. Iemand die heel netjes zit voor het plaatje, komt al snel al beter rijdend over, maar hoeft niet pers'e veel ruiter gevoel te hebben. Iemand die er wat voorover met lage (wel zachte) handen en opgetrokken hakken op zit ziet er uit als een beginner, maar rijd misschien met veel gevoel.

Sommige mensen komen op wedstrijd nooit verder dan de L2/L springen omdat ze steeds opnieuw jonge paarden op moeten leiden en wedstrijdervaring op laten doen waarna ze naar de volgende ruiter gaan. Misschien dat zo'n ruiter met een blijvertje ineens wel vlot door kan stromen naar de Z, als hij de kans krijgt.

Andere ruiters halen met 1 paard ZZ-niveau, maar kunnen met geen ander paard dat opnieuw bereiken (tot nu toe)

Maar goed, ik blijf erbij dat je verschil hebt in wedstrijdniveau (klassering), en trainingsniveau, het niveau waar je voor aan het trainen bent. Meestal ligt je trainingsniveau iets hoger dan je wedstrijdniveau. Maar met een jong paard kun je als combinatie weer een lager niveau hebben dan je eigen wedstrijdniveau en ervaring.
De ruiters die hoger hebben gereden zijn vaak ook de ruiters die thuis langer doortrainen voor ze met een paard gaan starten, en dan vlot de klasses doorrijden omdat ze hun paard al beter voor elkaar hebben. Die kunnen dus ook thuis al een hoger niveau rijden dan hun wedstrijdniveau (ongeklasseerd)

Mijn instructrice rijdt haar paarden thuis eerst door tot minimaal Z niveau voordat zij er mee gaat starten.
In enkele gevallen gaan de paarden nog wel met een stalruiter mee op wedstrijd in lagere klasses om wedstrijdervaring en routine op te doen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:09

Tieneke schreef:
Ik vind niet dat je kan zeggen dat iemand pas een bepaald niveau heeft als hij/zij er winstpunten in gereden heeft. Er zijn duizenden mensen die fanatiek dressuur rijden, maar gewoon geen wedstrijden rijden. Wat hebben die dan? Geen niveau?

Dan moet je dat naar het springen ook doortrekken. Er zijn zoveel mensen die met gemak een parcours van 1.20 springen, maar die gewoon niet meedoen aan wedstrijden. Zeg je dan ook: die springt niet op niveau, want die doet geen wedstrijden.

Idem met alles, bv ook kunst. Is het zo dat als iemand zo magnifiek kan schilderen, maar niet exposeert of dat niet wilt doen, dat die geen niveau heeft?

Niet iedereen wilt aan anderen laten zien wat ze kunnen, niet iedereen wilt wedstrijden rijden. Maar om dan te zeggen: "tja, dan heb je ook geen niveau"? Nee.

Het klinkt mij bijna als het raadsel 'als er in het bos een boom omvalt en niemand hoort dat, maakt het dan wel geluid? Knipoog Maar ik ben het wel met je eens!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:01

jasmijn78 schreef:
Als je ergens over mee wil praten en je hebt echt kennis van zaken dan zullen mensen echt wel naar je luisteren/dingen van je aannemen. Maar als dat wat je te vertellen hebt kant noch wal raakt, is de kans groot dat mensen door gaan vragen hoe je aan die kennis/ervaring komt. En dan is een behaalde klassering op wedstrijden nog de meest betrouwbare indicatie van iemands kunnen.

Dat wil nog wel eens tegenvallen. Er zijn bosjes mensen die zelf feitelijk geen kennis van zaken hebben en dan niet kunnen herkennen dat een ander dat wel heeft. Degenen in deze groep die wedstrijden rijden, hebben meestal ook geen idee waar ze mee bezig zijn, ze doen dingen omdat het ze zo wordt geleerd om te doen, ze draaien "kunstjes" af. Helaas wordt dat lang niet altijd afgestraft door de jury, zodat ze nog een eindje kunnen komen ook. Verdrietig

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:15

ach nivo .....
ik maak me er niet zo druk om...wat een ander voor nivo rijd....zolang ze maar mooi op hun eigen paard rijden...en niet op de mijne...

mocht ik bv bijrijder zoeken ,dan gaat t mij in 1e instantie om het gevoel wat de ruiter heeft....en sommige recreatie of B ruiters hebben meer gevoel dan bv M ruiter...

dus ja ik zou bv niet op nivo selecteren...als ik bv bijrijder zoek...

ach ik hoop volgende week ook M1 te starten .....en wat zegt t,,, ik weet heel goed dat ik niet super kan rijden, mn doorzitten is kl-o-te...

Mensen moeten hunzelf wat vaker in de spiegel bekijken en niet zo roepen ik rijd dit nivo of dat nivo....gewoon jezelf blijven en eerlijk en verantwoord rijden.....dat zegt mij meer....dan op welk nvio iemand rijd!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:27

Voor een bijrijder selecteer ik op liefde voor het paard en mijn paard vriendelijk rijden.
Inderdaad heb je bij hoger rijdende ruiters wel fanatiekelingen die je paard desnoods met hangen en wurgen en trekken en duwen in de houding willen dwingen. Zo'n ruiter heb ik liever niet voor mijn paarden. dan liever iemand die minder hoog rijd, maar wel een paard vriendelijk en ontspannen kan rijden zodat mijn paarden uit zichzelf lekker ontspannen naar beneden gaan lopen. En dan liever te diep en wat op de voorhand, dan met onderhals in een krul met de handrem erop...

aar een fijne goed rijdende ruiter is natuurlijk het mooist.
Al zijn die hier meestal al voorzien van goede sportpaarden en is (recreatief) bijrijden niet echt hun ambitie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:33

Ik ben ook opzoek geweest naar een bijrijder en heb daarbij ook niet op nivo gezocht.
Nivo zegt me niet alles, wel de manier van rijden.
Maar als mensen dan gaan ropen ik ben M, ja dan kijk ik daar ook naar of dat een beetje klopt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:53

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:57

Roxx je slaat de spijker op de kop! Ik sluit me er helemaal bij aan! Soms baal ik dat ik niet zo duidelijk kan schrijven wat ik bedoel, maar dat bedoel ik precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:58

toch ben ik het niet helmaal oneens met haar.
Sporen om een paard te verfinen in de B heb ik ook nooit gesnapt Lachen
Dat is toch niet perse tegen de recreatie ruiter, maar gewoonn tegen algemeen slecht gebruik van die dingen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:13

runningkawa schreef:
toch ben ik het niet helmaal oneens met haar.
Sporen om een paard te verfinen in de B heb ik ook nooit gesnapt Lachen
Dat is toch niet perse tegen de recreatie ruiter, maar gewoonn tegen algemeen slecht gebruik van die dingen

Nee ik ben het ooknniet oneens met haar. Een basis paard hoort met en zonder net zo fijn aan de hulp te zijn. De hulpen voor de oefeningen zijn niet zo zwaar dat je je ze hoeft te verfijnen. Zelfs het wijken niet. Wijken is meer dan je paard opzij duwen met je been. Iets wat ikzelf ook niet makkelijk onder knie krijg, maar wat eindelijk wel steeds beter gaat.

Zo vind ik dat Roxx mooi kan wijken met haar paard. Die rijdt heel mooi van binnen been naar buiten teugel, begrenst achterhand goed en het paard heeft de goede lengte buiging. Poeh ik wou dat wij dat al zo konden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:15

ja wijken idd ook, een paard hoort gewoon te leren dat hij van zachte druk opzij gaat...niet door irritant geprik opzij gaat Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:25

Ik heb het topic doorgelezen maar ik reageer nu meer richting de HAW.

De TS geeft het punt weer waardoor ik er niet mee eens was dat je perse een nivo moet vermelden in je bericht. Want ik als recreatieruiter kan geen B proefje rijden, maar ik moet toch iets vermelden als ik een topic open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:43

dan vermeld je toch dat je een recreatief ruiter bent Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:47

Heb ik menigeen zien doen maar het topic wordt dan op slot gegooit vanwege ontbreken nivo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:53

is dat echt zo?
Ja dat vind ik dan wel belachelijk.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:19

Helaas is het echt zo.

Kayak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:54

Er zijn zat mensen die een erg hoog niveau hebben, maar die helemaal geen wedstrijd rijden. Kan er zo al een paar bedenken.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:56

WinBinChes schreef:
Zo vind ik dat Roxx mooi kan wijken met haar paard. Die rijdt heel mooi van binnen been naar buiten teugel, begrenst achterhand goed en het paard heeft de goede lengte buiging. Poeh ik wou dat wij dat al zo konden Haha!

Bloos Dankjewel voor dit lieve compliment! Maar ook bij mij gaat het in de proef toch nog wel regelmatig fout hoor. Soms komt de achterhand voor, soms mist hij een pasje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:57

erg hoog is relatief...

toen ik zelf nog nooit een wedstrijd had gereden keek ik op tegen Z ruiters, die waren goed Ja
Nu ik zelf Z ben geweest heb ik zoiets van, als ik het kan kan iedereen het. Want ik heb geen bijzondere talenten ofzo. Dus voor iedereen haalbaar.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:08

Roxx schreef:
WinBinChes schreef:

Bloos Dankjewel voor dit lieve compliment! Maar ook bij mij gaat het in de proef toch nog wel regelmatig fout hoor. Soms komt de achterhand voor, soms mist hij een pasje.

Foutjes zijn we mensen en paarden voor toch Knipoog Maar ik vind serieus dat je dat goed voor elkaar hebt hoor!

_Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:21

En als iemand nou geen wedstrijden wíl rijden, dan kan je toch niet zeggen dat diegene het laagste niveau rijdt ofzo??

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:13

Wat voor nivo rijd je dan? Recreatief dus. MAar geen B, L oid. Dat ben je alleen als je wedstrijden rijd.