beunhazen en wannabe-kenners in paardenland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: beunhazen en wannabe-kenners in paardenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:47

Wildgirl schreef:
Ik zeg niet dat ik er geen ervaring mee heb, ik zeg dat ik het nu niet rijd....2 verschillende dingen.

Dus je hebt het ooit wel gereden?

Wildgirl schreef:
heb jij ooit gezien wat voor idioten er in de M en de Z rondhobbelen?
Met een fanatieke moeder aan de kant,of een instructrice die zelf verliespunten rijdt....geloof mij; de nederlandse dressuursport is niet meer representatief voor niveau

Ik ben het met je eens dat er soms combi's in hogere klassen komen waar zij niet thuishoren. Maar nogmaals:

jasmijn78 schreef:
waarom zou je concessies doen als het gaat om instructie? You can have it all. Geloof het of niet maar ze zijn er: instructeurs die EN zelf veel ervaring/met meerdere paarden ervaring hebben, EN zelf op hoog niveau gereden hebben EN het goed kunnen overbrengen. Gewoon even goed zoeken. Waarom zou je dan met minder genoegen nemen?

Als ik moet kiezen aan de hand van wat jij hier vertelt tussen jou en iemand die met meerdere zelf opgeleidde paarden zijn sporen in de sport heeft verdiend en het ook nog eens goed over kan brengen is de keuze gauw gemaakt.... Betaal ik voor die laatste met alle liefde ook nog meer geld...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:49

@lieveli
Ja uiteraard, maar een zit en hulpen die gericht zijn op urenlang te paard door het landschap te zwerven is wat anders als wat je voor dressuur of jumping wil, en helaas zijn er niet veel lesgevers die zich dat realiseren. Gewoonlijk met na enige tijd frustratie aan beide kanten tot gevolg. Voor zo ver ik dat kan inschatten heb ik de indruk dat lesgevers dat sport-knopje moeilijk af kunnen zetten en daarbuiten erg weinig kennis hebben.
Wat dan op zich weer een 'gat in de markt' is voor specifieke recreatie/buitenrij-beunhazen Clown

ps: ben mega aan het knoeien met de knopjes, denk dat ik je dit ook als pb verstuurd heb Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ruga op 21-07-08 14:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:51

Ja maar ja, zijn we dat niet allemaal hier op bokt??
Iedereen vraag en geeft adviezen.
En niemand weet wat men kan, geleerd of gepresteerd heeft.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:53

daarom vraag ik hier uberhaupt al niets....

als ik wat wil weten ga ik echt naar mensen waarvan ik verwacht dat ze me kunnen helpen..maar rijtechnisch hier op bokt

buiten dat ,mensen stellen een vraag,en je kan amper zien wat ze in werkelijkheid rijden,en vooral hóe ze rijden.

ik kan hier wel roepen,ik rij Z2 ,maar gelooft iedereen mij dan ook,en is dat wel zo??

nee viritueel kan ik mensen niet helpen en wil ik niet geholpen worden...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:07

Volgens mij heb ik nu een goede instructeur.. Knipoog
maar zeker weten doe je het nooit.. .. ..

Kan er in ieder geval nog veel van leren..
ja hij heeft toevallig al zijn ORUN papiertjes..
(instructeur ervoor beviel ook goed.. maar die is stuk..
was een Deurne van oude stempel)
Mijn huidige rijdt zelf actief in de wedstrijd sport..
(ja.. hij wordt dan 1e met 230 pnt.. en ik hobbel ook ergens mee..)
Laat het paard in zijn waarde.. (dat mag ik wel)
En schoolt ons bij, ondanks beperkingen van ruiter en paard..
(lees: kluts die ik ben, met atypisch dressuur paard..)
Hij observeert, en verteld wat er te verbeteren valt ...
op zo'n manier dat je het snapt.. en voel....en met realiteits zin..

Waar ik me nu weer paars aan erger is de nieuwste ORUN instructie
bij ons op stal..
Als je bij ons priveles neemt moet je een groepsles betalen of meerijden..
Prima... maar dan verwacht ik wel een beetje fatsoenlijk les te krijgen..
Deze ziet nog net of je op het goede been licht rijdt... Boos!

Ze kan zelf niet rijden.. heeft minimale ervaring..
Loopt nu ernstig vast in het M1.... (rijdt constant tegen het verlies aan..
en is ernstig gematst.. bij regelmatig de ring verlaten tijdens proef.. nog
nooit verlies gekregen... Nors opkijken dat vind ik pas knap!!! )
Niet kunnen rijden... Dat is nog niet zo erg.. Als je maar les kunt geven....
Maar als je niet kan / wilt zien hoe een paard moet lopen..
en een ruiter moet rijden.. en vervolgens ook nog niet kan uitleggen..
Tja.. dan zou ik toch een ander vak zoeken..
Of ergens ernstig in de leer gaan.. En mijn eigenwijzigheid even vergeten..

Wat betreft bokt.. vind het wel grappig..
laatst op HAW .. iemand die beweerde dat ik op een bepaalde foto galopeerde..
Tja.. dat deed ik daar dus niet.. heb er niet op gereageerd.. vond het wel
komisch... ernstig commentaar leveren.. en de gang van het paard niet eens
kunnen herkennen..... ROFL

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:10

Goh rij je bij ons op de manege?? hahahahha

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:32

Bandida schreef:
@lieveli
Ja uiteraard, maar een zit en hulpen die gericht zijn op urenlang te paard door het landschap te zwerven is wat anders als wat je voor dressuur of jumping wil, en helaas zijn er niet veel lesgevers die zich dat realiseren. Gewoonlijk met na enige tijd frustratie aan beide kanten tot gevolg. Voor zo ver ik dat kan inschatten heb ik de indruk dat lesgevers dat sport-knopje moeilijk af kunnen zetten en daarbuiten erg weinig kennis hebben.
Wat dan op zich weer een 'gat in de markt' is voor specifieke recreatie/buitenrij-beunhazen Clown

ps: ben mega aan het knoeien met de knopjes, denk dat ik je dit ook als pb verstuurd heb Knipoog

Haha ja ik vroeg me al af waarom je dat deed Tong uitsteken Maar de basis van het rijden blijft hetzelfde...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:35

MarcoBorsato schreef:
Haha ja ik vroeg me al af waarom je dat deed Tong uitsteken Maar de basis van het rijden blijft hetzelfde...

Bloos
Daar heb je gelijk in hoor. Ik denk dat deel van het probleem is dat er erg weinig lesgevers zijn die de gemeenschappijke basis goed van de veschillende noden hogerop kunnen onderscheiden (voor sport of niet-sport dus) en dat aan de andere kant heel veel recreatieruiters gewoon niet beter of meer willen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:46

oef..
en dan zitten die arme instructeurs met mij opgescheept..
notioire buiten rijder..
Die ment.. springt.. buitenrijdt.. pushbalt.. achterstevoren op d'r
paard zit.. behendigheid doet.. en oef..
dan ook nog in d'r dwaze hoofd heeft..
dressuur te willen rijden.. en te groot is voor haar te kleine paard..

En toch, heb ook ik gewoon een fatsoenlijke instructeur kunnen vinden.. Haha!
die me les wil geven.. ondanks mijn eigenaardigheden...

Aangezien inderdaad de basis.. overal wel aardig overeenkomt..

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:47

Sluit me aan bij de stelling van de TS. Ach ja, maak me er gewoon niet meer druk om en ga m'n eigen gang, laat het een ander maar lekker uitzoeken. Heb zelf wel les van een ORUN-gediplomeerde instructrice, je bent nooit uitgeleerd. Verder rij ik als zo'n 23 jaar en genoeg ervaring opgedaan, ook in de wedstrijdsport, maar zou echt niet les gaan geven, is toch echt een vak apart. Vind het wel leuk om te helpen als men eens om m'n mening vraagt, maar dat is geen lesgeven. Verder heb ik sinds kort een bijrijdster erbij welke echt nog op zo'n manege manier rijdt, ze heeft de laatste tijd voornamelijk strandritten bij de manege gereden. Ze wil naast lekker met m'n paard naar het strand ook meer dressuurmatig leren rijden, en aangezien m'n paard niet makkelijk is (slechte galop waardoor wedstrijden uitgesloten zijn) waardoor ik de afgelopen 4 jaar expert in dit paard geworden ben help ik m'n bijrijder zelf. En dan dus niet als instructrice, maar als eigenaar die zorgt dat bijrijder ook lekker met het paard aan de gang kan. En dan krijg ik nog best verbaasde blikken als mensen vragen of ik het meisje zelf help en waarom ze niet bij m'n instructrice lest. M'n instructrice heeft het trouwens erg druk, en kan niet op een tijdstip dat m'n bijrijder komt, en daarintegen kost het m'n bijrijdster extra geld. M'n instructrice vind dat ik dat zelf makkelijk kan, maar wat ik al zei, ik ga niet de instructrice uithangen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:09

Ik heb zelf de ORUN gedaan. En ik kan je verzekeren dat het niveau van de mensen die slagen af en toe om te huilen is.
Bij de basiscursus en de eerste fase zit er enorm veel kwaliteitverschil tussen de cursussen. Dit hangt namelijk direct af van degene die de cursus geeft...en daar zit zoveel verschil tussen! Dat wil je niet weten.
Pas vanaf de tweede fase is de kwaliteit contanter en is de beoordeling voor het slagen ook strenger.
Maar dan nog wil jet niet zeggen dat je goed les kunt geven, want de didactiek is een onderschoven kindje. Ik ben een onderwijsmens...heb daar ook mijn opleiding in gehad, dus didactiek genoeg. Maar voor mensen met een andere achtergrond....nee hoor...dan is de Orun niet genoeg om echt goed te leren lesgeven en begeleiden, als je dat v an nature niet in je hebt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:11

Sjolvir schreef:
oef..
en dan zitten die arme instructeurs met mij opgescheept..
notioire buiten rijder..
Die ment.. springt.. buitenrijdt.. pushbalt.. achterstevoren op d'r
paard zit.. behendigheid doet.. en oef..
dan ook nog in d'r dwaze hoofd heeft..
dressuur te willen rijden.. en te groot is voor haar te kleine paard..

En toch, heb ook ik gewoon een fatsoenlijke instructeur kunnen vinden.. Haha!
die me les wil geven.. ondanks mijn eigenaardigheden...

Aangezien inderdaad de basis.. overal wel aardig overeenkomt..

Nou....als ik les geef heb ik eigenlijk liever met zulke veelzijdige mensen van doen, dan met die uitgesproken dressuurmutsen die janken en piepen bij iedere scheet die ze dwars zit en alleen het plaatje belangrijk vinden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:13

Ik ook hoor Haha! Haha! Haha!

stukje fanatisme is niet weg, en als ik les sta te geven moet het wel serieus zijn Knipoog maar liever een lolbroek dan een trutje Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:16

Iedere instructeur zou blij moeten zijn met elke ruiter die beter wil leren rijden, ongeacht of deze ook wedstrijden wil rijden of niet. Lui die zich alleen maar op proefjes richten zijn niet aan het lesgeven, maar meer proefjes aan het studeren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:23

Ik moest trouwens denken aan vroeger, toen ik en mijn beste vriendinnetje elkaar paardrijles gaven op mijn pony, als er dan iets zogenaamd niet goed ging moest de amazone afstappen en die kreeg dan tikken. Alsof dat in het echt ook gebeurt.. ROFL Wij waren echt verknipte instructrices vroeger Koe

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:20

ik geef les in een manege meerdere uren in de week. En op de vrijdag ochtend heb ik een vrouwen uurtje. Hun zijn stukken ouder als ik, maar ik heb altijd de dikste lol met ze. Ook dit vind ik erg leuk. Ze rijden allemaal omdat ze het leuk vinden, ze willen allemaal graag de basis en wat figuren rijden, maar het gaat ze het meest om de lol en die hebben we zeker. Elke week doen we weer iets anders in de les zodat ze elke keer weer wat nieuws leren, dit is echt leuk. Maar ik heb op vrijdag middag ook een groep, waarvan de kinderen van 8 tot 12 maar deze zijn toch fanatiek, daar kun je echt van genieten. in de manege kom je van alles tegen kwa lessers, en ik vind het elke dag leuker worden. Veel ouders wijzen me er altijd op dat ik het zo leuk doe, dit geeft me echt een voldoening van me werk. Ook geef ik kinderfeestjes, dit is ook altijd erg leuk werk, kinderen en ouders altijd te vreden.... dat is mooi

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:16

Lovely schreef:
Iedere instructeur zou blij moeten zijn met elke ruiter die beter wil leren rijden, ongeacht of deze ook wedstrijden wil rijden of niet. Lui die zich alleen maar op proefjes richten zijn niet aan het lesgeven, maar meer proefjes aan het studeren.

"plaatjesrijden" noemen wij dat Haha! En ja, ik ken er bosjes die dat doen. Vreemd ook dat veel leerlingen bij dergelijke instructeurs vastlopen; vaak ergens in de M1 of M2. Zoals mijn lesgeefmens zegt: wat je in de B niet voor elkaar hebt, krijg je in de M op je bord........

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:06

Ik sluit me bij TS en bovenstaande posters aan: 'the proof of the pudding is in the eating'.

Waarmee ik bedoel dat iemand die zelf verliespunten rijdt in de M nooit mensen kan opleiden. Gewoon omdat die zelf de basis niet eens kan. Beginners goed op een paard zetten en leren sturen is een ding. Maar combinaties opleiden naar een hoger dressuurniveau op zo'n manier dat er geen basisfouten inzitten, daar moet je kaas van gegeten hebben.

En van iemand die niet op mijn paard kan komen zitten en het voordoen, die heeft niks te zoeken in het midden van de bak imo.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:15

Ik ben het met de ts eens.
Je ziet het te veel en wat is nou echt goed tegenwoordig?
Maar je kan het moeilijk tegenhouden. (Helaas)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 07:03

Luna_Muse schreef:
Ik ben het met de ts eens.
Je ziet het te veel en wat is nou echt goed tegenwoordig?
Maar je kan het moeilijk tegenhouden. (Helaas)

Nu ja, de NH-hype is een van de contra-reacties hierop. Dat die vervolgens aan de nadere kant doorschieten en daarmee op hun manier hetzelfde effect veroorzaken, daar moeten ze nog "even" achter komen........

Hetzelfde geldt overigens voor de verschillende disciplines. Het maakt niet uit hoe je wil rijden, de basis is hetzelfde. Er is maar één manier waarop het paard correct loopt; dragend vanuit de achterhand. Moet je bij sommigen in bepaalde takken van "sport" eens mee aankomen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:10

Het beste referentiekader van een instructeur is imo niet het niveau waar hij/zij zelf op rijdt (persoon kan wel een pesthekel hebben aan de hele wedstrijdsport of geen trailer en een daarvoor geschikt auto kunnen betalen Haha! )

Het beste referentiekader van een instructeur is het niveau waarop zijn/haar leerlingen rijden en dan vooral de wijze waarop.

Verder heb ik liever les van iemand die heel veel paarden heeft opgeleidt tot op welk niveau dan ook, dan van iemand die 1 of 2 paarden naar het ZZ zwaar heeft gereden.

De eerste hebben veel meer ervaring met verschillende paarden en dus met het oplossen van verschillende problemen.

Ik begrijp wel als je zelf eenmaal op een hoger niveau komt dat de instructeur daar in rijtechnisch opzicht bij moet passen maar dat hoeft zich voor mij niet te uiten in sportprestaties.
Ik heb liever dat hij/zij niet te schijterig is om op mijn paard te stappen en in staat moet zijn aan te voelen waar het probleem zit en wat er aan te doen!
Verder ben ik het helemaal eens met de stelling van TS.
Het barst van de beunhazen die goedbedoelde maar onkundige paardenliefhebbers graag veel geld uit hun zakken schudden!
Vaak zijn het mensen met een prima babbel en veel overedingskracht maar in de praktijk blijken ze dan weer wat minder handig! Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:16

het is nog niet gezegd dat als iemand op hoog nivo rijdt dat ook over kan brengen...en als een beunhaas er geen geld voor vraagt mag hij wel beunhaas zijn?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:58

Bij mij is het een beeje omgekeerd: de kinderen willen les van mij hebben, maar ik zeg altijd dat ze bij mij niks leren Clown .
Ik zal het een beetje genuanceerder brengen Knipoog . Op de stal waar mijn vriendin en ik zo´n 12 jr. geleden stonden, werden ook manege lessen gegeven. Als de kinderen les hadden, was het van "jij hebt die-en-die pony, ga maar poetsen!" Als die kinderen dan geen moeder ofzo erbij hadden die ze konden helpen, was het echt een ramp. Vooral de Shettis konden nogal eens venijnig uit de hoek komen.
In die tijd hebben mijn vriendin en ik heel wat kindertjes met poetsen en zadelen geholpen.
Na ruim een jaar zijn mijn vriendin en ik toen naar een zelfverzorgerstal verhuisd. Mijn vriendin heeft 4 kinderen en ik 2 en die kwamen natuurlijk vaker met vriendjes aanzetten die ook wel eens wilden "paardjuh rijden". Op een gegeven moment hadden we zoveel kinderen, dat we met onze Haflinger (die wij inmiddels samen voor ónze kinderen hadden gekocht Knipoog ) zgn. "Schnupperkurse" zijn gaan geven. De kinderen konden in 5 x "proberen" (á 2 uur) kijken, of paardrijden überhaupt wat voor hun was. In die uren leerden ze op een veilige manier om te gaan met een paard, poetsen, zadelen & trensen en mochten ze natuurlijk tot slot altijd een rondje op onze Balou "rijden" Knipoog .
Als de kinderen hadden besloten dat ze het paardrijden leuk vonden en door wilden gaan met lessen, verwezen we ze naar een manege waar wij inmiddels ook les kregen en waarvan wij van mening waren dat daar goed les werd gegeven.
Inmiddels zijn we heel wat jaartjes verder en heeft mijn vriendin 3 jaar geleden een een grote manege overgenomen Lachen . Ze heeft nu zelf 12 manege pony´s/-paarden. Mijn vriendin heeft inmiddels een opleiding voor therapeutisch rijden gedaan en werkt veel met MS-patienten. We hebben een instructice die zelf GP-niveau rijdt en ook haar instructeurs diploma heeft.
De "Schnupperkurs" doen we nog steeds en die is uitgebreid met de "Sitzschule" (zitschool). Dat betekend, dat de kinderen die de Schnupperkurs gedaan hebben, een aantal keren in de Sitzschule komen om te leren "zitten" op het paard. Ze beginnen met poetsen, zadelen en trensen en worden daarbij geholpen door de meisje (waarvan de 3 dochters van mijn vriendin) bij ons op stal. Die blijven in dat uur bij de pony/paard en het kind (dus 1 op 1)! De Sitzschule doe ik Lachen . Afhankelijk van het weer, blijf ik in de binnenbak of ga ik met de kinderen naar buiten. Ik doe dan allemaal spelletjes met ze die allemaal bedoelt zijn om ze het evenwicht te laten bewaren. Als we naar buiten gaan, laat ik ze dingen doen als bergje op, bergje af rijden, kersen of appels "pikken" (ze moeten zich dan flink strekken om de kersen of appels uit de boom te kunnen plukken Knipoog ), maar ik laat ze ook wel eens afstappen omdat hun pony "opeens een steentje in z´n hoef heeft" en laat ze dan oplossingen bedenken hoe dat steentje er uit moet en hoe weer op te stappen zonder hulp. De kinderen vinden dit uurtje helemaal geweldig en je merkt dat de meeste kinderen na een paar uurtjes al helemaal "vrij" op hun pony/paard zitten. Als ze zover zijn, kunnen ze ook aan de longe die mijn vriendin meestal doet. Daarna komen ze bij onze instructrice in de les.
Vaak vragen mijn oude "zitschool" kinders of ik ze les wil geven, maar dan zeg ik altijd dat ze bij mij niks leren Clown ! Ik vind de zitschool hardstikke leuk om te doen en ik geloof ook dat ik dat prima doe Bloos , maar échte les, .... daarvoor hebben wij onze instructrice Knipoog .
Dat het concept wat we nu op stal hebben, goed is, bewijst volgens mij dat we op het moment een wachtlijst hebben voor nieuwe leskinders. Als ze van een andere manege komen en al "kunnen rijden", komen ze natuurlijk niet meer in de Sitzschule. Wél nog een keer aan de longe om te kijken wat het niveau is, zodat het kind ook in de juiste groep kan worden ingedeeld.
En ehhh, wat leuk is: de stal van mijn vriendin is inmiddels de grootste concurent van de manege waar wij ooit begonnen zijn Clown . Die manege ligt daar een km of 10 bij vandaan en ondanks dat die per les veel minder € verlangen, komen velen naar ons toe omdat het les-niveau hoger is én omdat bij ons de groepen klein zijn, integenstelling tot de vaak 10-12 pony´s/paarden die daar in een les mee lopen (bij ons 4 tot hooguit 6 als het een keer niet anders kan).

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:11

ik ben het met SHAN eens!!!!
Wand hoeveel worden er niet Z met een paard wat eerder Z geweest is. Dit noem ik geen kunst, en tegen deze mensen kijk ik absoluut niet op. Dat ik mn eigen beleerde ruin dan in het L2 heb vind ik veel knapper ( al zeg ik het zelf ) En het gebeurd zo vaak van oWH ff een Z paardje kopen, in ene jaar na de Z broezen en wala ik ben een Z ruiter. In mijn ogen werkt dit niet.
En kun je pas echt zeggen dat je kunt rijden als je meerdere paarden rijd voor anderen en ook me tname jonge paarden

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:14

klinkt heel goed Sterre! Mooie opbouw ook!
Hier in de buurt is een meisje die haar basisinstructeuropleiding heeft gehaald en ook een beetje op die manier bezig is met kinderen en pony's om ze de basis bij te brengen. Eerst leren poetsen en opzadelen en een klein beetje rijden aan de hand of aan de longe en dan steeds meer rijden. Zij kan ze niet tot heel hoog begeleiden, maar een goede, en vooral vertrouwde basis kunnen ze er wel krijgen. dochter van een vriendin heeft nu veel plezier in het rijden en veel meer zelfvertrouwen gekregen (durft nu ook zonder zadel op mijn merrie van 1,65 Knipoog ) terwijl ze eerst huilend van de pony kwam bij een normale manege met groepslessen en niet eens in de buurt van de paarden durfde te komen als ze er naast stond.

Vertrouwen geven en kleine groepjes met geschikte pony's en goede instructie is wel wat geld waard...