Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Ik weet het, ik ben te groot, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:14

Heino schreef:
Ik denk dat het geen groot ( Clown ) probleem is wanneer je geen super mooie combinatie vormt met je paard omdat hij klein is, en jij groot. Ik denk dat het er idd meer om gaat of je je daar van bewust bent en hoe je er mee omgaat.
Ik ben zelf 1.80, weeg 62 kilo en bijrijdpaard is een Andalusiër van 1.52. Geen perfecte combi dus. Maar ik weet wel dat ik de neiging heb mijn benen meer op te trekken met aandrijven, al is dat helemaal niet nodig (kom niet eens veel onder zijn buik uit..) en dat ik extra goed moet letten op mijn evenwicht in wendingen en dergelijke. Zolang je je van dat soort dingen bewust bent en er aan probeert te werken kunnen de net-niet-mooie combi's best vind ik Lachen

imo is er een verschil in groot of té groot.
Bij té groot moet je er gewoon niet op stappen, dus ik denk dat we het wel eens zijn Knipoog
Bewust omgaan met je paard/pony en jezelf moet imo natuurlijk altijd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:21

Hestejente, ik vind mijn bovenlichaam vooral zo lang lijken, vind ik zelf een minder mooi plaatje geven Lachen
Superwoman, ik bedoelde ook meer dat je naast het gewone bewust omgaan ook nog extra rekening moet houden met je lengte Lachen

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:22

Je hebt te groot en té groot. Maar ik denk dat we niet altijd op lengte moeten letten maar daarbij vooral ook op gewicht.

Als je iets te groot bent maar je bent qua gewicht niet belastend dan zeg ik; wat is er mis mee?
Maar ga je écht te groot worden, ookal ben je niet belastend qua gewicht maak dan wel de juiste keuze en dat is niet doorrijden.
Te groot en te zwaar vind ik werkelijk niet kunnen, kom 2 meisjes regelmatig tegen en hun pony verdwijnt bijna onder hun!
En dan maar boos worden als pony niet stilstaat met opstijgen of bijna inzakt onder het rijden, kan daar zo niet tegen.
Wat ik me dan altijd afvraag:
Zien ze het dan zelf niet?
Zien de ouders het niet?
De instructeur?
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 23-07-08 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:24

superwoman schreef:
Linda_E schreef:
Ik ben toevallig wel Z dressuur met haar geworden en ze is op de keuring vaak bestgaande rijpony geweest, ook al was ik te groot..... Dat was dus nooit gelukt als mijn pony ongelukkig, ongezond en geblesseerd zou zijn (wat dus ook niet het geval was).

heel fijn voor je en voor de pony. Ja
toch is het risico veel groter dat de pony last had kunnen krijgen....

je legt trouwens wel goed uit, dat toen jouw droom en jouw plezier op de pony-club belangrijker waren dan het vergroote risico voor pony.
imo dus exuses waar de pony geen boodschap aan heeft.

Jij beredeneerd nu alsof ik toen ter tijd volwassen was en zelf de beslissingen nam zoals nu.
Je moet mijn uitleg vanuit een pedagogisch punt bekijken, je kunt niet ineens een kind het grootste plezier in zijn leven plots afnemen omdat ze te groot zijn geworden voor de pony en bij zijn vriendjes op de club weghalen met de mededeling "ga maar grondwerk doen of wandelen".

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:28

Ik kreeg laatst ook de opmerking dat ik te groot zou worden voor mijn pony, ik zal de foto even opzoeken...

Deze:
Afbeelding

Dan vraag ik me af, is dit tegenwoordig te groot?
Als ik nu 20/30 kilo zwaarder zou zijn zou ik zeggen, ja misschien in combi met mijn gewicht wordt ik te groot maar nu?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:34

Pion: ik vind je niet te groot. Ietsjes aan de lange kant misschien al kan dat ook gewoon alleen maar zo lijken omdat je voeten ietsjes uitsteken. Dat lijkt me dan eerder te komen doordat het een smal ponietje is.

Heino: ben nu benieuwd naar foto's van jou op de anda, zal ook even plaatje opzoeken van mij (lichaamsbouw vergelijkbaar met die van jou) op Lusitano.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:39

Lusitano:
Afbeelding
Even alleen voor het beeld, let niet op mij sjachie hoofd of gebrek aan rijtalent

Mijn bijrijdpaard (IJslander):
Afbeelding

Ben ik te lang voor de lusi? Breng ik Beer uit evenwicht met mijn bovenlichaam? Ik vind van niet maar ik ben nu ineens wel benieuwd wat jullie ervan vinden Lachen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:47

Volgens mij ging het hier niet zo zeer om het te groot zijn, maar eerder om de excuses die men zoekt voor het geval er commentaar op komt.
Crossmonster heeft een hele mooie opsomming gemaakt.

Als je niet tegen kritiek kan moet je geen foto's plaatsen op een forum val "kenners"
Er zijn er zat die zinnig commentaar hebben, maar er zijn er ook een heleboel die posten om maar commentaar (negatief) te geven en er voldoening in schepen om een ander compleet af te branden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:48

Pion, ik vind jou absoluut niet te groot voor je pony! Eerder een mooie combinatie. Zeker beter dan mensen van 1.60 op een paard van 1.80 (helemaal in de mode, of net geweest).

Staar je niet blind of schema's, BMI indexen of meningen van anderen. Luister naar je pony, want die weet het toch echt het beste. Zolang hij of zij zonder lichamelijke klachten en met veel plezier zijn werk doet ben je in mijn ogen niet te zwaar of groot. Ik ben 1.67 en weeg 63 kilo maar reed tot een paar maanden geleden zo'n 2x in de week voor een buitenritje op een pony van 1.17. Wat ze dan deed: met het staartje in de lucht in volle galop door het bos heen! (en nee, deze pony stond 24/7 buiten dus het was geen stalmoed). Ze werd ook elke 6 maanden nagekeken door een osteopaat en had nooit extreme blokkades. Alleen zaken die ze bij 90% van de paarden tegen kwam.

Ik reed mijn pony buiten op een neck-rope (geen hoofdstel of bit) dus ze had alle kans om ongenoegen te uiten. Ze is een kruising shetlander en die laten zich echt niet overbluffen of onderdrukken.

Ondanks dat ik op basis van alle schema's en meningen te zwaar/groot was voor mijn pony, ben ik er heilig van overtuigd dat ze nog erg veel plezier had in onze uitjes.

In priciepe is alles wat wij doen met paarden schadelijk voor hun lichaam. Zolang je zorg draagt voor goede randvoorwaarden: goed harnachement (in dit geval een goed passend zadel), let op veraderingen in gedrag en goede lichamelijke controle uitoefend, denk ik dat je goed bezig bent.

OdiEtAmo

hestejente: Lang, niet te zwaar

Ik vind mezelf ook absoluut niet te groot voor mijn pony, vandaar dat ik wat vreemd opkeek van de opmerking. Vork
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 23-07-08 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MissJeanny

Ik geloof dat het topic langzaam van onderwerp begint te veranderen maar Haha!

Ik kan me er ook zo aan ergeren als mensen helemaal niks willen aannemen. De waarheid kan hard zijn en het ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan HOE ze het brengen. Maar ik zie ook heel vaak hele nette fatsoenlijke berichtjes van mensen die het beste voorhebben met de combinatie en allemaal bruikbare tips meegeven. En daar word dan niks mee gedaan, en dat vind ik dan zo jammer.

En over het te groot, ik vind het ook per ras verschillend. Zoals de ijslanders, de fjorden blabla iedereen weet het wel kan iets meer gewicht op dan een rank welshje van dezelfde hoogte.

Maaar het zadelprobleem is vaak wel aanwezig. En dat vraag me vooral bij de ijslanders vaak af, die zadels bedekken vaak de hele rug en dat lijkt me ( ook al is het een ijsje) niet gezond. Ze hebben ook wervels waar een zadel niet op mag liggen.

Verder vind ik het ook jammer dat er veel en vooral hard commentaar op het plaatje word gegeven. Ik heb zelf een fell pony van 1.37m. Zij is nu 4 jaar en moet nog wat meer uitgroeien. Ik ben zelf 1.78. 179 vrij lang dus. Maar wel heel dun. Ook heb ik haar zadel na laten passen en hij ligt goed op haar rug.
Dus niet op de "verkeerde" wervels.
Ook heb ik regelmatig prive en gewone les op haar zodat ik haar zo correct mogelijk kan rijden. Het ras is sterk, ik ben niet te zwaar alleen wat lang. Maar ik ga vast nog veel commentaar krijgen over het "plaatje". En het plaatje vind ik niet belangerijk, als het maar niet schadelijk is voor het dier.

Voor de geinteresseerden onder ons, foto's staan in profiel Knipoog

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:52

Cassidy schreef:
Je bent niet snel te groot voor een paard. Te zwaar kan wel, maar te groot niet.

Ja

superwoman schreef:
Linda_E schreef:
Ik ben toevallig wel Z dressuur met haar geworden en ze is op de keuring vaak bestgaande rijpony geweest, ook al was ik te groot..... Dat was dus nooit gelukt als mijn pony ongelukkig, ongezond en geblesseerd zou zijn (wat dus ook niet het geval was).

heel fijn voor je en voor de pony. Ja
toch is het risico veel groter dat de pony last had kunnen krijgen....

Het risico? Verward Volgens mij geeft Linda aan dat ze te groot was voor haar pony en niet te zwaar. Dat hij onbelemmerd kon meedraaien op het hoogste niveau bij de pony`s zegt toch echt wel iets... Het risico waaraan ze hem heeft blootgesteld is i.m.o. niet zo groot Knipoog

Wat het 'plaatje' betreft zou dit ook niet passen: http://www.dressuurstal.be/Dressuur/Edw ... _Lingh.jpg
en die arme jongen heeft al zoveel aan z`n (rij)broek hangen Koe

Voor mijn laatste pony had ik uiteindelijk ook wat lange benen: http://pic2.picturetrail.com/VOL963/426 ... 673905.jpg
en dressuurmatig kon ik veel meer met hem dan jaren eerder, toen het plaatje misschien nog leuker was, maar mijn overwicht (niet te verwarren met 'overgewicht', zoals eerder in dit topic...) een stuk minder Haha!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:30

GvdT schreef:
Volgens mij ging het hier niet zo zeer om het te groot zijn, maar eerder om de excuses die men zoekt voor het geval er commentaar op komt.
Crossmonster heeft een hele mooie opsomming gemaakt.

Als je niet tegen kritiek kan moet je geen foto's plaatsen op een forum val "kenners"
Er zijn er zat die zinnig commentaar hebben, maar er zijn er ook een heleboel die posten om maar commentaar (negatief) te geven en er voldoening in schepen om een ander compleet af te branden.

Juist daarmee, Als je een topic opent ben je al geneigd om op voorhand te zeggen:
ik weet dat ik te groot ben maar daar liever geen commentaar op.

Als ik foto's plaats van men bijrijdfriesje zou ik dat wss ook zeggen
Feit is, ik ben 1m73, en weeg +- 65 kilo
pony is net aan 1m50, Maar is wel nog gedrongen gebouwd.
Voor het plaatje ben ik wel te groot, mijn benen steken een stukje eronderuit,
Maar (volgens omstaanders) ik zit wel vrij stabiel en rustig, rij met een zachte hand, en pony heeft heus geen moeite om nog eens een rodeotje te houden, en loopt ook lekker ontspannen voorwaarts neerwaarts (denk dat ze dat niet doen indien de ruiter te zwaar is ...)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:03

Linda_E schreef:
Jij beredeneerd nu alsof ik toen ter tijd volwassen was en zelf de beslissingen nam zoals nu.
Je moet mijn uitleg vanuit een pedagogisch punt bekijken, je kunt niet ineens een kind het grootste plezier in zijn leven plots afnemen omdat ze te groot zijn geworden voor de pony en bij zijn vriendjes op de club weghalen met de mededeling "ga maar grondwerk doen of wandelen".

Tja, toen ik jong was kon ik van mijn buurvrouw ook op haar shet rijden, maar dat deed ik echt niet.
Daarbij kun je een kind (of jezelf) voorbereiden op het moment dat het niet meer gaat. Een kind groeit, dus je kan vooraf zelfs al aangeven dat die er ooit te groot voor wordt.
Dat soort dingen moet je leren als je jong bent.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:10

Uums schreef:
Het risico? Verward Volgens mij geeft Linda aan dat ze te groot was voor haar pony en niet te zwaar. Dat hij onbelemmerd kon meedraaien op het hoogste niveau bij de pony`s zegt toch echt wel iets... Het risico waaraan ze hem heeft blootgesteld is i.m.o. niet zo groot Knipoog

in jouw ogen dus...

Ik heb het dus niet over wel of niet te groot,want daar is een ander topic voor.
Ik heb het dus over de excuses die aangedragen worden... Linda gaf een heel mooi voorbeeld daarvan! Ja

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:35

superwoman schreef:
Linda_E schreef:

Tja, toen ik jong was kon ik van mijn buurvrouw ook op haar shet rijden, maar dat deed ik echt niet.
Daarbij kun je een kind (of jezelf) voorbereiden op het moment dat het niet meer gaat. Een kind groeit, dus je kan vooraf zelfs al aangeven dat die er ooit te groot voor wordt.
Dat soort dingen moet je leren als je jong bent.

Ik heb nooit shetlanders gereden, ik heb het ook niet gehad over shetlanders. Ik zie ook heus wel in dat ik natuurlijk nooit op een shetlander pas. Nogmaals, in mijn geval ging het over een pony van 1.42.

Wat de rest betreft ben ik het niet met jou eens, alleen in extreme gevallen als het kind ineens 100 kg weegt of het kind is 2.10 meter lang geworden.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:45

superwoman schreef:
Uums schreef:

in jouw ogen dus...

Ik heb het dus niet over wel of niet te groot,want daar is een ander topic voor.
Ik heb het dus over de excuses die aangedragen worden... Linda gaf een heel mooi voorbeeld daarvan! Ja

Ik denk trouwens dat jij mijn 1e bericht niet hebt gelezen want daarin zet ik dat ik juist wel begrijp wat TS bedoelt maar dat er uitzonderingen zijn. En dat zijn dus kinderen die door omstandigheden zoals ik eerder omschreef lekker blijven rijden en zich van geen kwaad bewust zijn. Dan heb ik het dus niet over volwassenen van 100kg die op een pony rijden en een topic openen en als openingszin erin zetten "Ik weet dat ik te zwaar ben maar mijn pony vind dat wel leuk dus geen commentaar". Daarin ben ik het namelijk roerend met TS eens. Snap je me nu?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:33

Offtopic: hier foto's van mij op Anda Lachen [HAW] Andalusiër Devanieo & ik voor het eerst @ HAW (B)

Ik denk dat mensen die zo expliciet aangeven geen commentaar op lengte willen stiekem willen horen dat het nog best kan. Ik vond het ook erg moeilijk om te accepteren dat ik toch echt te groot was (ben) voor mijn verzorgpony'tje, een Arabiertje van 1.40/1.45 Lachen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:40

Overdrijven wij niet een beetje met dat hele 'te groot' verhaal?

Vergeet niet dat het fokken van kastelenb van paarden met 1.75 schoft ook maar iets van de laatste jaren is. Vroegah waren alle paarden een heel stuk kleiner en werden zo ook bereden door volwassenen. Soms denk ik dat we ze teveel betuttelen. 1.45 vind ik persoonlijk niet te klein voor een volwassene van normaal postuur.

Genghis Khan heeft heel Europa veroverd op paardjes van dat formaat.

xxRomyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:44

ik vindt de verhalen soms ook heel iritant als ze weer met zo'n rare smoes komen.
bij sommige past het nu niet meer klaar doe hem naar een leuk klein iemand die er wel op past toch?

ik rij nu 2 paarden.
maar ook 1 pony.
Daar word ik jammer genoeg nu ook te groot voor.
ik ben er eigenlijk al te groot voor vindt ik zelf.
maar omdat ik die pony nu al 6 jaar rij zijn we goeie combi en gaat i door het vuur voor mij. waardoor het dus nog wel wil.
bedoel me lengte wil niet maar omdat we gewoon een team zijn zeg ma doet me pony het en heeft i er geen last van.
maar ik ga nu toch ook echt de stap nemen om hem weg te doen dan een kleiner iemand die er nog veel lol mee kan hebben.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:47

Citaat:
Inderdaad, een ijslander,fjord, haflinger of een stevig gebouwde E of D pony kunnen best iets hebben qua gewicht, maar ook dan moet de ruiter niet als een zoutzak op zijn of haar paard zitten en het paard niet fijn lopen. Dat maakt sowieso het plaatje al heel storend.

Dat is iets wat ik niet snap? Waarom op een ijslander wel, ze zijn toch niet anders gebouwd dan
andere paarden Verward Dat ziet er soms ook echt niet uit...Maar goed verder even ontopic..Ik snap
dat het voor sommige mensen moeilijk te accepteren is dat je te groot bent, maar kijk niet alleen
naar je IK maar naar de pony of paard in het verhaal. Zelfde geld soms met stevige mensen, ja
ik belemmer hem niet etc. Ik geloof persoonlijk toch niet helemaal dat een paard niets lijdt onder
120 kilo. Ook daarop wordt vaak geantwoord met . JA MAAAAR.. in mijn ogen precies hetzelfde Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:02

Linda_E schreef:
Ik denk trouwens dat jij mijn 1e bericht niet hebt gelezen want daarin zet ik dat ik juist wel begrijp wat TS bedoelt maar dat er uitzonderingen zijn. En dat zijn dus kinderen die door omstandigheden zoals ik eerder omschreef lekker blijven rijden en zich van geen kwaad bewust zijn. knip

Als ze idd niet beter weten kun je ze niks kwalijk nemen. Maar de reactie van geen geld voor een groter paard of whatever, vind ik echt kul. Dat mag geen reden zijn om op een TE klein paard of pony te gaan zitten. Als je beter weet kun je imo geen goede reden aanbrengen. Daarbij vind ik het naief als je jezelf op een foto ziet waar je duidelijk te groot voor de pony bent.
(ik zeg niet dat dat in geval van jou was. Het gaat mij om de excuses.)

De shet was een voorbeeldm, dat dat voor mij een beschikbare pony was. Met 40/45 kilo toen vonden "ze" dat het wel kon. Ik vond van niet.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 23-07-08 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 16:07

Klara16 schreef:

Vergeet niet dat het fokken van kastelenb van paarden met 1.75 schoft ook maar iets van de laatste jaren is. Vroegah waren alle paarden een heel stuk kleiner en werden zo ook bereden door volwassenen. Soms denk ik dat we ze teveel betuttelen. 1.45 vind ik persoonlijk niet te klein voor een volwassene van normaal postuur.

Genghis Khan heeft heel Europa veroverd op paardjes van dat formaat.

Tja, misschien was vroegeh niet alles beter Pling
En nu worden de paarden ook steeds breekbaarder gefokt. De beentjes worden steeds smaller en hoger. Je kunt het niet vergelijken met vroeger....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 17:21

Klara16 schreef:

Dat is het punt waar ik heen wilde Lachen Ras, type, bouw, leeftijd en conditie van het paard zijn zo ontzettend veel doorslaggevender dan de stokmaat. Begrepen mensen dat nou maar eens...

randie schreef:
Citaat:
Inderdaad, een ijslander,fjord, haflinger of een stevig gebouwde E of D pony kunnen best iets hebben qua gewicht, maar ook dan moet de ruiter niet als een zoutzak op zijn of haar paard zitten en het paard niet fijn lopen. Dat maakt sowieso het plaatje al heel storend.

Dat is iets wat ik niet snap? Waarom op een ijslander wel, ze zijn toch niet anders gebouwd dan
andere paarden Verward Dat ziet er soms ook echt niet uit...

Wel dus. Er lopen hier al weet ik hoe veel topics over, ik zou zeggen zoek ze eens op.

MissJeanny schreef:
Maaar het zadelprobleem is vaak wel aanwezig. En dat vraag me vooral bij de ijslanders vaak af, die zadels bedekken vaak de hele rug en dat lijkt me ( ook al is het een ijsje) niet gezond. Ze hebben ook wervels waar een zadel niet op mag liggen.

En dit is dus precies waar het topic over gaat, altijd wordt er wel het een en ander bij gehaald. Tegenwoordig moet je je zelfs van tevoren indekken voor je zadel Rolleyes

Laten we de stelling eens omdraaien: er wordt commentaar op foto's/fototopics gegeven door mensen die geen of onvoldoende inzicht hebben in de anatomie en dragende vermogens van het paard. De overgrote meerderheid van de bokkers heeft ook geen flauw benul waarom er een bepaald zadel op een IJslander ligt ondanks onze eeuwige&geduldige uitleg. Oftewel: mijn stelling is dat de ruiter niet te groot of te zwaar is maar dat de mensen die erop reageren zaniken om niks en niks willen bijleren als ze iets wordt uitgelegd. En niet degene op de foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:28

BA2; dat ben ik nu helemaal met je eens. Ik denk dat veel excuses op voorhand een reactie zijn op de bijzonder deskundige opmerkingen van veel bokkers zoals zieluuuuuuuuuug!

Maar aan de andere kant: als je geen kritiek kan hebben, plaats dan geen foto's. Waar twee vechten hebben twee schuld. Sommigen willen geen kritiek en zoeken bevestiging maar degenen die wel open staan voor opmerkingen en tips (waar een forum volgens mij voor is bedoelt) krijgen allerlei ongefundeerd en soms ronduit beledigend commentaar over zich heen. Ik denk dat ik dan ook op voorhand alvast een weerwoord neer zou leggen.