Klara16 schreef:Overdrijven wij niet een beetje met dat hele 'te groot' verhaal?
Vergeet niet dat het fokken van kastelenb van paarden met 1.75 schoft ook maar iets van de laatste jaren is. Vroegah waren alle paarden een heel stuk kleiner en werden zo ook bereden door volwassenen. Soms denk ik dat we ze teveel betuttelen. 1.45 vind ik persoonlijk niet te klein voor een volwassene van normaal postuur.
Dat is het punt waar ik heen wilde
Ras, type, bouw, leeftijd en conditie van het paard zijn zo ontzettend veel doorslaggevender dan de stokmaat. Begrepen mensen dat nou maar eens...
randie schreef:Citaat:
Inderdaad, een ijslander,fjord, haflinger of een stevig gebouwde E of D pony kunnen best iets hebben qua gewicht, maar ook dan moet de ruiter niet als een zoutzak op zijn of haar paard zitten en het paard niet fijn lopen. Dat maakt sowieso het plaatje al heel storend.
Dat is iets wat ik niet snap? Waarom op een ijslander wel, ze zijn toch niet anders gebouwd dan
andere paarden

Dat ziet er soms ook echt niet uit...
Wel dus. Er lopen hier al weet ik hoe veel topics over, ik zou zeggen zoek ze eens op.
MissJeanny schreef:Maaar het zadelprobleem is vaak wel aanwezig. En dat vraag me vooral bij de ijslanders vaak af, die zadels bedekken vaak de hele rug en dat lijkt me ( ook al is het een ijsje) niet gezond. Ze hebben ook wervels waar een zadel niet op mag liggen.
En dit is dus precies waar het topic over gaat, altijd wordt er wel het een en ander bij gehaald. Tegenwoordig moet je je zelfs van tevoren indekken voor je zadel
Laten we de stelling eens omdraaien: er wordt commentaar op foto's/fototopics gegeven door mensen die geen of onvoldoende inzicht hebben in de anatomie en dragende vermogens van het paard. De overgrote meerderheid van de bokkers heeft ook geen flauw benul waarom er een bepaald zadel op een IJslander ligt ondanks onze eeuwige&geduldige uitleg. Oftewel: mijn stelling is dat de ruiter niet te groot of te zwaar is maar dat de mensen die erop reageren zaniken om niks en niks willen bijleren als ze iets wordt uitgelegd. En niet degene op de foto.