Van het weekend heb ik een ll van Marijke de Jong even aan het werk gezien aan de hand met dat NH. Ik vind dat totaal niet te vergelijken met klassieke rijschool. Ten eerste ook omdat daar vaak oefeningen aan de hand worden gedaan aan de dubbele longe, waarbij je het paard wel volledig in het lijf kan laten buigen.
Wat zie ik bij de ll en ook bij het onderwerp dat Creool noemt, heeft geopend? Een hand aan een bitring die het hoofd naar binnen trekt, een zweepje dat het paard aantikt, een buitenschouder die tegen de hoefslagkering aanvalt en voila: daar is de travers......
Totaal geen impuls van achterbenen, kriebelpasjes of sleepvoetjes. Mwah, ik kan daar niet warm of koud van worden. Ik hang de Klassieke Rijschool zeker aan, maar dan niet vanuit de NH gedachte. Sorry, maar ik zie in dit topic steeds meer van alles door elkaar heen lopen. Ik vind NH echt niet met KR te vergelijken.
Dat voortdurend naast een paard lopen zonder dubbele lijnen en zonder de mogelijkheid om de achterhand/achterbenen goed te kunnen activeren lijkt me een totaal zinloze oefening. Het lijkt mij meer voor de hand liggen om die renvers/travers oefeningen vooral te doen als je er op zit en op die manier buiging in het lichaam kan bewerkstelligen, impuls kan opwekken en tact kan bewaren.
Wat ik van het weekend heb gezien leek daar in de verste verte niet op. Een beetje gekriebel hier en daar, een merrie die er niet vrolijk van werd (kriegel, dus) en energieverbruik kwam er ook niet aan te pas. Het heeft i.m.o. niet veel met gymnastiseren en arbeid te maken.
Leuk boekje voor de liefhebbers van de echte klassieke dressuur waarbij uitgegaan wordt van het opleidingsniveau van de ruiter en de leeftijd en opleidingsniveau van het paard: De klassieke rijschool van Eugen Abel.