Wat is klassieke dressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Wat is klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:10

ankem schreef:
Ar is rechtrichten door buigingsarbeid....

Met als resultaat dat een paard dan niet meer rechtuit kan/gaat?

Zie het filmpje van MdJ: het paard kan in een gewone galop al niet eens meer fatsoenlijk met sprong rechtuit galloperen.... Als dat het resultaat moet zijn, dan sla je imo te ver door met rechtrichten door buigingsarbeid.

Hier een goed voorbeeld van tact, impuls, losgelatenheid, schwung etc.
http://nl.youtube.com/watch?v=HsSY_UeAiZE

Neem het filmpje van MdJ en zoek de verschillen... Ik weet wel wat ik mooier vind.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 16-07-08 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:17

jasmijn78 schreef:
Don_Marcello schreef:
Dat uitgangspunt/streven is in de Academische rijkunst hetzelfde als in de conventionele wedstrijddressuur.

Dat klopt. In beide wordt in uitvoering alleen in andere interpretatie gegeven aan impuls.

Don_Marcello schreef:
Probleem is dat impuls vaak wordt werward (en ook of samen gaat) met een krachtig pushen van het achterbeen. (dus van het been dat niet naar voren beweegt maar dat op de grond staat en het paard naar voren duwt) In de AR proberen wa al snel het pushen de verminderen waardoor de impuls minder lijkt

Of dat in AR ontspanning wordt verward met een gebrek aan impuls?

Of in de sport impuls met spanning ?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:23

Don_Marcello schreef:
Of in de sport impuls met spanning ?

Tjsa, zo ver waren we in het vorige topic ook al he? In feite moet een sportpaard in actie ontspannen zijn, dus het lijkt mij logisch dat er dan enige 'levendigheid' vanaf straalt. Spanning is wat mij betreft pas negatief als het paard en houterig door gaat bewegen, als de ruiter controle verliest, als het paard er zuur van uit gaat zien (oren steeds plat etc) Dat zie ik niet bij Salinero bijvoorbeeld, ik zie daar een heel alert paard los door zijn lijf door de baan dansen op onzichtbare hulpen.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 15:29

Zoals ik de berichten bekijk en als ik mijn eigen boerenverstand even volg, dan is het allemaal ongeveer zo'n beetje hetzelfde al geeft de een er een ander naampje aan dan de ander.

In mijn ogen wordt in dit topic [HAW] Klassieke dressuur in hand en onder zadel geen klassieke dressuur vertoond of ben ik nou mis?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:29

Hierboven staat ergens: '(...) Pas oefeningen doen als het paard eraan toe is'.
Ik denk dat in deze opmerking de essentie schuilt van het verschil in benadering tussen 'klassiek' en moderne sportdressuur. In de sport is de oefening een EINDDOEL; deze dient derhalve op een zo perfect mogelijke wijze uitgevoerd te worden, als graadmeter van het rijtechnische cq. sporttechnische niveau van de combinatie. In de klassieke dressuur is de oefening een MIDDEL om tot een doel te komen. Schouderbinnenwaarts is in deze opvatting niet een proeve van bekwaamheid (verzameling) maar een gymnastiserende oefening die 1. het paard in de lengte leert buigen en stretchen en 2. het binnenachterbeen traint, met als doel een rechter gericht paard.
Persoonlijk wacht ik niet met het rijden van een oefening tot het paard perfect in balans, losgelaten en rechtgericht is, omdat ik die oefeningen juist heel goed kan gebruiken om die balans, losheid en rechtgerichtheid te bereiken. Daarbij gaat het er wel nadrukkelijk om dat er voldaan is aan bepaalde basisvoorwaarden voordat je begint met het rijden van oefeningen: je moet zelf onafhankelijk zitten en kunnen inwerken en je paard moet goed aan de hulpen staan. En dan is het zaak de oefeningen op zo minimaal mogelijke hulpen te rijden. Dan ontwikkelt het paard zich in de oefening. Daarbij blijf je steeds weken aan het perfectioneren van de basis, steeds terug naar minder-is-meer en naar lichtheid en ontspanning.
Klassiek, academisch, natural, sportdressuur, western - het doet er volgens mij niet toe, in alle disciplines en benaderingen is er maar 1 onderscheid dat telt: dat tussen goed of slecht rijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:37

http://nl.youtube.com/watch?v=07rFzUmwL7w

Hier nog een leerling van Bent/MdJ. Ook een staaltje rijkunst waar ik niet warm van wordt. de overgangen zijn om te huilen, tact en impuls ontbreken totaal, paard blijft hoog in het kruis (wat ook deels zijn bouw is, maar ik zie totaal geen buiging in het achterbeen). Als dat piaffe voor moet stellen? Het paard valt iedere keer naar binnen met de achterhand. En het zou juist zo rechgericht moeten zijn door buigingsarbeid? Zo recht dat hij in de overgangen van sukkeldraf naar galop scheef gaat? In iets wat op piaffe moet lijken scheef gaat? Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik vind dit dressuur met een hoofdletter D van Droevig. Sorry.

creool schreef:
Zoals ik de berichten bekijk en als ik mijn eigen boerenverstand even volg, dan is het allemaal ongeveer zo'n beetje hetzelfde al geeft de een er een ander naampje aan dan de ander.

In theorie misschien wel, maar in uitvoering en wat gewenst is bestaan dus duidelijke verschillen tussen de reguliere dressuur en de AR.

Askja: het rijden van bijv. schouderbinnenwaarts zijn we al enkele keren op in gegaan. Ik denk dat mijn punt en hoe het wordt toegepast in de AR rijkunst nu wel duidelijk is. Ik ga mijzelf niet nog een keer herhalen Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:39

creool schreef:
In mijn ogen wordt in dit topic [HAW] Klassieke dressuur in hand en onder zadel geen klassieke dressuur vertoond of ben ik nou mis?

Ik zie alleen paarden die her en der wat met de kop naar binnen worden getrokken... Ik vind dit nog niets weghebben van dressuur.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:40

Dit stukje heb ik gekopieerd van de site van Marijke de Jong. Ik denk dat daarin ook de kern van de hele discussie in staat beschreven. Het doel waarmee je je paard opleidt. Niet iedereen wil zijn paard opleiden voor de dressuursport. Knipoog
In mijn geval lag het nog anders. Een paard revalideren van een rugblessure. Ik heb heel veel gehad aan het werken aan de hand, juist omdat het onbelast was. Ik rijd daarnaast ook bij een "regulier" instructrice Knipoog

De gymnastiserende oefeningen van de Academische Rijkunst zorgen voor een goed ''gebrauchspferd'' of ''working horse'' zoals ze in het Duits en Engels zo mooi kunnen verwoorden. Zo'n paard zit comfortabel en is relaxed en de ruiter kan er onder alle omstandigheden van op aan. Het gebruikspaard heeft innerlijke rust en lichamelijke ontspanning, is gehoorzaam en is net zo goed te rijden in de rijbaan als buiten in het bos of in het verkeer.

Het temperamentvolle en soms heetgebakerde sportpaard kan spectaculair bewegen en heeft de juiste wedstrijdspanning, zowel lichamelijk als geestelijk, en de adequate spierontwikkeling om te kunnen pieken in een proef van zeven minuten.

Doordat het Academisch opgeleide paard ontspannen is en comfortabel beweegt wordt wel eens gesteld dat het er wat ''lauw'' en ‘’zonder impuls’’ uitziet. Daar win je de wedstrijd niet mee! Geleid door ogenschijnlijk eenvoudige rek- en strekoefeningen in een gemoedelijke atmosfeer groeien en ontwikkelen de paarden zich, echter zonder het voorwaarts gerichte tempo wat we zien in de sport. Alles wordt bedaard uitgevoerd. De paarden ontwikkelen zich zonder up-tempo en voorwaartse krachtexplosies tot piaffe, passage, levade en de hoge school.

Vergelijk het met een sprinter of een marathonloper: beide lopen hard, maar hun doel, training, doel en spierontwikkeling is totaal anders.
Daarom moet de ruiter goed zijn doel bepalen en afhankelijk van zijn doel zijn keuze maken in trainingsmethode. En daarbij andere ruiters met andere keuzes respecteren.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 15:43

jasmijn78 schreef:
In theorie misschien wel, maar in uitvoering en wat gewenst is bestaan dus duidelijke verschillen tussen de reguliere dressuur en de AR.

En dan vind ik het wel een beetje jammer te constateren dat ik in dit topic nog niet de duidelijke verschillen onder elkaar opgesomt heb gezien.

Overigens word ik van 'juffrouw' Florien de Graaf ab-so-luut niet vrolijk.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:44

Don Marcello: Wat vind jij van de filmpjes die ik heb geplaatst van MdJ en dat meisje met de vos? Daar ben ik wel benieuwd naar? Beide meisjes rijden een soort riddetest (dus feitelijk een dressuurproef waar oefeningen getoond moeten worden) Dus toch een soort overeenkomst met wedstrijddressuur? Is dit het gewenste niveau om aan deze test mee te doen? Wat scoorden zij in de zin van voldoende/onvoldoende/geslaagd oid?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:05

jasmijn, ik ben net aan het bijlezen en je vindt het volgens mij wel fijn om deze richting de grond in te slaan hé? Over waarden en normen gesproken.

Als je zo gaat beginnen kan ik net zo goed youtube plunderen voor allerlei dressuurfilmpjes Knipoog

ankem en Askja verwoorden het mooi Ja
Laatst bijgewerkt door Judje op 21-07-08 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd. gebruik aub de Edit-knop

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:15

ankem schreef:
Ik denk dat daarin ook de kern van de hele discussie in staat beschreven. Het doel waarmee je je paard opleidt. Niet iedereen wil zijn paard opleiden voor de dressuursport.

Dat hoeft ook helemaal niet. Maar dan moet het ook niet worden vergeleken met dressuursport.

ankem schreef:
Doordat het Academisch opgeleide paard ontspannen is en comfortabel beweegt wordt wel eens gesteld dat het er wat ''lauw'' en ‘’zonder impuls’’ uitziet. Daar win je de wedstrijd niet mee!

Kijk, over het lauw en impulsloze, daar kun je nog over discussieren. Dat is wat ik eerder al zei welke wensen je stelt aan de uitvoering. Maar als AR wordt geroemd vanwege zijn aandacht voor rechtgerichtgheid t.o.v. de reguliere dressuur en je ziet dat paarden in de genoemde testen erg scheef gaan op momenten dat ze in mijn ogen recht zouden moeten gaan, dan begrijp ik dat niet zo goed?

ankem schreef:
Daarom moet de ruiter goed zijn doel bepalen en afhankelijk van zijn doel zijn keuze maken in trainingsmethode. En daarbij andere ruiters met andere keuzes respecteren.

Dat zowiezo. Maar goed; we moeten wel wat te discussieren hebben natuurlijk Clown Haha!

magda_90 schreef:
jasmijn, ik ben net aan het bijlezen en je vindt het volgens mij wel fijn om deze richting de grond in te slaan hé?

Er wordt mij gevraagd naar voorbeelden die ik wel en niet goed vind. Wat vind jij dan van de door mij aangehaalde voorbeelden?

magda_90 schreef:
Als je zo gaat beginnen kan ik net zo goed youtube plunderen voor allerlei dressuurfilmpjes

Dat gebeurd hier ook dagelijks op bokt hoor, maak je geen zorgen Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:34

Zorgen maken doe ik wel over die filmpjes. Youtube staat er vol mee. Terwijl je de complete achtergrond er niet van kent, hoe kan je er dan op beoordelen? (Da's een discussie appart).

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:35

Van het weekend heb ik een ll van Marijke de Jong even aan het werk gezien aan de hand met dat NH. Ik vind dat totaal niet te vergelijken met klassieke rijschool. Ten eerste ook omdat daar vaak oefeningen aan de hand worden gedaan aan de dubbele longe, waarbij je het paard wel volledig in het lijf kan laten buigen.
Wat zie ik bij de ll en ook bij het onderwerp dat Creool noemt, heeft geopend? Een hand aan een bitring die het hoofd naar binnen trekt, een zweepje dat het paard aantikt, een buitenschouder die tegen de hoefslagkering aanvalt en voila: daar is de travers...... Blond
Totaal geen impuls van achterbenen, kriebelpasjes of sleepvoetjes. Mwah, ik kan daar niet warm of koud van worden. Ik hang de Klassieke Rijschool zeker aan, maar dan niet vanuit de NH gedachte. Sorry, maar ik zie in dit topic steeds meer van alles door elkaar heen lopen. Ik vind NH echt niet met KR te vergelijken.
Dat voortdurend naast een paard lopen zonder dubbele lijnen en zonder de mogelijkheid om de achterhand/achterbenen goed te kunnen activeren lijkt me een totaal zinloze oefening. Het lijkt mij meer voor de hand liggen om die renvers/travers oefeningen vooral te doen als je er op zit en op die manier buiging in het lichaam kan bewerkstelligen, impuls kan opwekken en tact kan bewaren.
Wat ik van het weekend heb gezien leek daar in de verste verte niet op. Een beetje gekriebel hier en daar, een merrie die er niet vrolijk van werd (kriegel, dus) en energieverbruik kwam er ook niet aan te pas. Het heeft i.m.o. niet veel met gymnastiseren en arbeid te maken.
Leuk boekje voor de liefhebbers van de echte klassieke dressuur waarbij uitgegaan wordt van het opleidingsniveau van de ruiter en de leeftijd en opleidingsniveau van het paard: De klassieke rijschool van Eugen Abel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:45

Dat jij het een zinloze oefening vindt, fijn, maar wij hebben er baat bij.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:41

Idd! Mijn paard heeft er overigens ook veel baat bij. Zonder AR was hij al 3 keer door verschillende veeartsen in de worst belandt, maar hij leeft nog steeds en loopt zuiver! Zelfs nog beter dan voorheen.
En dat terwijl hij door verschillende veeartsen chronisch onregelmatig in draf is verklaard door artrose in zn knie van het linkerachterbeen (grotendeels weggesleten kraakbeen, botverval en door de veearts vermoedde ooit gescheurde kruisbanden).
Paard een paar weken in AR-training gezet en sindsdien volg ik privélessen. Met als gevolg dat ik een totaal ander paard heb! Eentje die lichamelijk en geestelijk weer helemaal lekker in z'n vel zit Lachen En daar doen we het voor!
Natuurlijk hebben we nog een hele lange weg te gaan, rijden doen we alleen nog in stap. Draven doen we al wel aan de hand en met longeren. Pas als hij van achter nog wat sterker is, gaan we beginnen met draven onder het zadel.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:49

Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=-FegO4ly ... re=related
Deze combi lest bij Nelly Abbenes, haar methode ligt ook in het verlengde van AR gezien haar website
http://www.escoladafantasia.eu/main1.htm

Ik loop een beetje achter maar ik wil toch nog even opmerken dat wat er op dit filmpje te zien is, zeker geen AR is. Dit is echt Franse school. Knipoog

*gaat nu verder lezen*

Ik vind wel dat er nu inhoudelijker en ook wat respectvoller gereageerd wordt, trouwens.

Ik lees met interesse de opmerkingen van Jasmijn en hoewel het ene beetje pijn doet, kan ik me wel wat voorstellen bij wat je vindt van de filmpjes van Marijke en Florien.

Waar ik het echter nog steeds niet mee eens ben, is dat er gezegd wordt dat we maar 'krabbelen' omdat we geen tact, impuls en aanleuning zouden hebben. Die moeten er wel zijn, en daar wordt naar gestreven. Alleen zien wij graag veel méér ontspanning in de rug en veel minder stuwing. Bent heeft mij zelf aangeraden te blijven checken of ik genoeg impuls heb om te kunnen verzamelen. Alleen met méér impuls kan je verzamelen - kan je dus niet moeiteloos tempoversnellen vanuit de verzameling, dan was het geen verzameling, maar alleen 'langzaam'.

Waar ik (in mijn rol van advocaat van de duivel Extreme duivel ) me wel in kan vinden is het commentaar dat het geen toegangkelijke methode is en dat het voor een beginner een hele kluif is. Maar dan krijg je denk ik weer dezelfde discussie die er ook bij LDR wordt gevoerd: is een methode slecht omdat hij niet goed uitgevoerd wordt?
Laatst bijgewerkt door BabbieB op 16-07-08 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:00

Klassieke rijkunst is in mijn ogen de training waarbij het paard centraal staat.
Er wordt structureel meestal volgens vaste patronen getraind met als uitgangspunt wat het paard zelf aangeeft. Het paard bepaald dus de training/oefening en niveau. Het is aan de trainer dit aan te voelen en goed te sturen naar het kunnen van het paard op dát moment. Men begint de basis arbeid aan de longe, van daaruit aan de lange lijnen en aan de hand. Pas als het paard zijn opleiding aan de longe/lange-lijnen-hand heeft afgerond gaat het paard onder het zadel. De leeftijd kan dan soms al 6,7 of 8 jaar oud zijn. Een voordeel is dat het paard de zwaardere oefingen al zonder ruitergewicht kan uit voeren. De botten,pezen,banden en spieren zijn sterk genoeg en uitgehard waardoor blessures tot een minimum worden beperkt. Ook de gehoorzaamheid is volledig bevestigd waardoor het onder de man brengen slechts een kwestie wordt van het in balans leren gaan met het extra gewicht. Verzet, angst etc is dan tot een minimum beperkt.

Het paard is dus het uitgangspunt zowel fysiek als psychisch. Het paard geeft aan wat wanneer te kunnen. De trainer stuurt bij, maakt hem sterker en motiveert. Pas als het paard volledig klaar is en grote mate van verzameling kan laten zien aangevuld met evt al wat schoolsprongen etc worden deze paarden aan publiek getoond.

De moderne manier is een omgedraaide:
De ruiter beslist volgende week een B proef te willen gaan rijden. Of het paard nu als een dolle door bak vliegt, het bit nog niet weet aan te nemen, de hulpen nog niet begrijpt en nog panisch is voor vreemde situaties mag de pret allemaal niet drukken. Ruiters wil is wet. En zo geschiedt.

In de klassieke dressuur is dit ondenkbaar en op zijn zachts gezegd verwerpelijk. Het getuigd bovendien van geen rijkunstig gevoel of enige mate van inzicht. Het paard wordt altijd één niveau lager getoond dan dat hij in de training beheerst. Zo voorkom je blunders en fouten. De paarden zijn fysiek sterker, prettig in het werk en vertonen hun kunsten tot op zéér hoge leeftijd.

Haastige spoed is zelden goed.....

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:05

Diane65 schreef:
Van het weekend heb ik een ll van Marijke de Jong even aan het werk gezien aan de hand met dat NH. Ik vind dat totaal niet te vergelijken met klassieke rijschool. Ten eerste ook omdat daar vaak oefeningen aan de hand worden gedaan aan de dubbele longe, waarbij je het paard wel volledig in het lijf kan laten buigen.
Wat zie ik bij de ll en ook bij het onderwerp dat Creool noemt, heeft geopend? Een hand aan een bitring die het hoofd naar binnen trekt, een zweepje dat het paard aantikt, een buitenschouder die tegen de hoefslagkering aanvalt en voila: daar is de travers...... Blond
Totaal geen impuls van achterbenen, kriebelpasjes of sleepvoetjes. Mwah, ik kan daar niet warm of koud van worden. Ik hang de Klassieke Rijschool zeker aan, maar dan niet vanuit de NH gedachte. Sorry, maar ik zie in dit topic steeds meer van alles door elkaar heen lopen. Ik vind NH echt niet met KR te vergelijken.
Dat voortdurend naast een paard lopen zonder dubbele lijnen en zonder de mogelijkheid om de achterhand/achterbenen goed te kunnen activeren lijkt me een totaal zinloze oefening. Het lijkt mij meer voor de hand liggen om die renvers/travers oefeningen vooral te doen als je er op zit en op die manier buiging in het lichaam kan bewerkstelligen, impuls kan opwekken en tact kan bewaren.
Wat ik van het weekend heb gezien leek daar in de verste verte niet op. Een beetje gekriebel hier en daar, een merrie die er niet vrolijk van werd (kriegel, dus) en energieverbruik kwam er ook niet aan te pas. Het heeft i.m.o. niet veel met gymnastiseren en arbeid te maken.
Leuk boekje voor de liefhebbers van de echte klassieke dressuur waarbij uitgegaan wordt van het opleidingsniveau van de ruiter en de leeftijd en opleidingsniveau van het paard: De klassieke rijschool van Eugen Abel.

Ik denk dat je NH en de klassieke rijkunst door elkaar haalt. NH wordt veel gebruikt in combinatie met de klassieke en academische rijkunst, maar niet alleen in deze disciplines. Wordt ook veel gebruikt in het western riding, reguliere dressuur, springen, in iedere dicipline. Maar wat is nu NH? In mijn ogen je paard leren kennen vanaf de grond, je paard leren kennen, het paard leert jouw kennen, respect, wederzijds vertrouwen en als dit OK is dan pas er op. Daarom wordt NH zoveel toegepast in de klassieke dressuur, die gaan van hetzelfd principe uit, eerst moet het naast je paard goed zijn, dan pas erop.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:11

Pensionnetje, sluit me aan bij jouw uitleg over de klassieke dressuur. Mooi verwoord.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:15

Citaat:

Ik kan het niet laten, ik ga hier toch even op in off topic.
Bij het grondwerken heb je twee teugels, dus ook een begrenzing van hals en schouders zoals die er bij dubbele lijnen of dubbele longe zou zijn. Je zweepje kan als binnenbeen dienen maar ook als buitenbeen (dat is wel lastig aan grondwerk, je moet aan de juiste kan van je paard zien te staan).

De oefeningen doen als je erop zit is natuurlijk ook heel nuttig, maar ernaast kan ook goed zijn voor het ontwikkelen van de spieren en het is vaak net iets minder moeilijk dan met het gewicht van de ruiter, zowel voor de spieren als voor de balans.

*edit* voor mij als beginnende ruiter heeft het me ook geholpen mijn ogen te trainen; je ziet ernaats vrij duidelijk wat er gebeurd en dat heeft me geholpen bij het leren voelen toen ik er eenmaal op ging.

Ik zie er dus wel de meerwaarde van in. (en jij mag er natuurlijk van vinden wat je wilt, maar ik voelde me geroepen om e.e.a. wat te verduidelijken Bloos )

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:35

Pensionnetje schreef:
De ruiter beslist volgende week een B proef te willen gaan rijden. Of het paard nu als een dolle door bak vliegt, het bit nog niet weet aan te nemen, de hulpen nog niet begrijpt en nog panisch is voor vreemde situaties mag de pret allemaal niet drukken. Ruiters wil is wet. En zo geschiedt.

In de klassieke dressuur is dit ondenkbaar en op zijn zachts gezegd verwerpelijk. Het getuigd bovendien van geen rijkunstig gevoel of enige mate van inzicht. Het paard wordt altijd één niveau lager getoond dan dat hij in de training beheerst. Zo voorkom je blunders en fouten. De paarden zijn fysiek sterker, prettig in het werk en vertonen hun kunsten tot op zéér hoge leeftijd.

Tja, dit lijkt me gewoon onzin. Nu vergelijk je slecht rijden / met paarden omgaan met goed rijden / met paarden omgaan. Dat heeft mi niets met KD of MD te maken. In de KD dressuur zijn er niet zo goed mensen die niet goed rijden, net zoals er in de MD mensen zijn die alle tijd nemen voor ze aan een B proef beginnen, terwijl ze misschien thuis al L of M niveau trainen. Lijkt me dus niet echt een argument.

Het verschil dat ik zie en lees ligt voor mij vooral in het voorwaartse. Bij de KD (of AD) wordt er veel rust, ontspanning en terug in tempo gereden. IN de moderne dressuur zie ik veel meer voorwaarste beweging, impuls, energie in de paarden.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:40

Iemand hier mischien intresse in een priveles van 45min. rechtrichten van Mireille den Hoed (Antoine de Bodt) Het is a.s vrijdag 18 juli. Voor intresse pb.

kaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:45

ik heb een vraagje Bloos

hoe leer je je paard eigelijk de kunstjes aan de hand en dan aan onder het zadel?
weet hij de hulpen voor onder het zadel dan al ,, kun je dat aan dat hand leren?
of leer je het kunstje dan los aan de hand,,
en dan onder het zadel met de hulpen die daarbij horen

ik vind het best interressant Pling
maar snap nog niet helemaal hoe het inelkaar zit Koe

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:42

Anoeska schreef:
Pensionnetje schreef:

Tja, dit lijkt me gewoon onzin. Nu vergelijk je slecht rijden / met paarden omgaan met goed rijden / met paarden omgaan. Dat heeft mi niets met KD of MD te maken. In de KD dressuur zijn er niet zo goed mensen die niet goed rijden, net zoals er in de MD mensen zijn die alle tijd nemen voor ze aan een B proef beginnen, terwijl ze misschien thuis al L of M niveau trainen. Lijkt me dus niet echt een argument.

Het verschil dat ik zie en lees ligt voor mij vooral in het voorwaartse. Bij de KD (of AD) wordt er veel rust, ontspanning en terug in tempo gereden. IN de moderne dressuur zie ik veel meer voorwaarste beweging, impuls, energie in de paarden.

Het terug rijden in tempo (verzameling) komt slechts dan als voorwaarts goed bevestigd is. Het een kan niet zonder het ander. Juist in de klassieke dressuur zijn de paarden zeer energiek (bloedpaarden zoals Anda's Lippizaner Lusitano's en AV's) Echter de echte klassieke dressuur gaat nog een stap verder dan wat wij de Anky's en Imke's zien doen. Echt klassiek geschoolde paarden hebben hun totale voorbereiding om uiteindelijk de hogeschool oefeningen te kunnen maken zoals ze capriool, levade etc etc... Hiervoor dienen de paarden een dusdanige verzameling en spiercontrole te hebben dat zij als het ware in slow motion de bewegingen kunnen uitvoeren. Dát is de allerhoogste mate van verzameling in de dressuur. Zover komen de ruiters in het wedstrijd cirquit niet. Hedentendaage gelden de Anky's en Imke's als de absolute top. Dat zijn ze ook in hún discipline. In het klassieke en hogeschoolwerk echter niet. Slechts weinig mensen komen hiermee in aanraking en daarom wordt het vaak verkeerd begrepen of afgedaan als circustruukjes (wat overigens ook een vak apart is.)

Trouwens ook in de moderne dressuur behoort een paard, rust en ontspanning te hebben. Daarin is mag geen enkel verschil tussen KD en MD!