Pony wegdoen wanneer je 18 wordt? Wedstrijden voor je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paard/pony wegdoen wanneer je 18 word en je paard wegdoen als je niet verder denkt te komen met wedstrijden?

ja ik doe mijn pony/paard weg als ik 18 word
9 (4%)
nee ik doe mijn pony/paard niet weg als ik 18 word
90 (47%)
ja ik doe mijn paard/pony weg als ik denk niet meer verder tekomen met wedstrijden
7 (3%)
nee ik doe mijn paard/pony niet weg omdat ik niet meer verder denk tekomen met wedstrijden.
44 (23%)
nee ik hou mijn oude paard/pony maar ik neem er een paard/pony naast die wel aan mijn nieuwe eisen voldoet.
39 (20%)

Totaal aantal stemmen: 189

Coberlina

Re: Pony wegdoen wanneer je 18 wordt? Wedstrijden voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:06

Neroo schreef:
achja, het zal altijd een verhaal blijven met twee kanten Ja

Wedstrijdruiters gaan voor de punten, ik ga voor mijn dier Lachen

Maw wordt mijn paard niet goed verzorgd Verward

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:07

Oh gelukkig Dani, ik begon me al aardig op te naaien *LOL*

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:09

hahaha nogmaals het is niet mijn bedoeling mensen persoonlijke sneren te geven ofzo!

Kim; ik doel niet op verzorging ofzo Tong uitsteken
Ik bedoel het zo, dat als de pony tegen bepaalde mankementen aanloopt, ik hem daarom niet zal verkopen, omdat ik dan mijn wedstrijdjes niet meer kan rijden Knipoog.

Niet dat als je wedstrijden rijd je paard tot aan zijn knieën in de stront staat Tong uitsteken

Coberlina

Neroo schreef:
Dat is toch wel zo?
Als het paard het niveau niet meer aan kan, en de ruiter wil perse meer, dan komt er een nieuwe.
Heb ik meerdere malen gelezen hier Ja

Is het dan fair om een paard elke dag te dwingen om dingen te doen die hij fysiek of mentaal niet aankan?
Er zijn toch wel meerdere mensen die goed voor een dier kunnen zorgen.
Zoals je het nu verwoord, bedoel je eigenlijk dat er niemand anders zo goed voor jouw pony kan zorgen als jij zelf.

Jill_

Ach het is een gezonde discussie dus die reactie's mag die ook uitlokken Knipoog
Tja die ambities heb je gekregen en daar kan je zelf ook niks aan doen, maar dat wil niet zeggen,in mijn geval iig niet,dat het dier niet voor gaat op de wedstrijden.
Tuurlijk gaat het dier voor in geval van gezondheid enz maar als het dier het niet meer aankan en jij wilt meer, dan is het toch gewoon niet eerlijk tegenover het paard? Ik vind juist dat als jij iets anders voor je paard zoekt waar hij het dan beter krijgt dat dat getuigd van liefde.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:11

Mijn paard gaat iig niet weg, dan moet ik veel te veel paarden opzoeken Huilen van het lachen Tong uitsteken

Coberlina

Dani: maar jij hebt de ambitie niet om wedstrijd te rijden, dus maakt het ook niet uit of je zo'n pony / paard wel of niet verkoopt.
Jij bent gelukkig met thuis wat te rijden, verzorgen enz.
Maar ikzelf ga heel graag op wedstrijd. Er is een leuke sfeer in onze club, we gaan echt als groep en als je dan elke week een laatste plaats rijdt, tja... Dan is de lol er ook snel af.
Daarmee bedoel ik niet dat je elke week moet winnen, maar je moet toch een beetje vooruit gaan.

Ik heb het met mijn vorige paarden gehad dat ik meer achteruit ging dan vooruit. Dan heeft het gewoon geen nut meer.

Neroo

Dingen doen die ie wel aan kan Knipoog?
Je ambities aanpassen, maar ik bedoel dus, dat de recreatie ruiters zich eerder aan zullen passen en dingen doen die ie wel aan kan, en de wedstrijdruiters eerder inruilen en een dier kopen dat wel de punten kan lopen Lachen

En dat heb ik nergens gezegd Kim, ik

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:12

Klopt, ik ben heel gelukkig met de situatie hier zoals ie is Ja, zou echt niets anders willen.
En de dressuurwereld trekt mij zowiezo niet, ik heb die ambities idd niet!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:12

Dani: en als hij enkel stap-draf-galop kan?
Ik vind dat persoonlijk vrij saai om elke dag dezelfde rondjes te lopen. Ik vermoed het paard ook.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:17

Nero kan ook alleen maar stap, draf en galop *LOL*
Maar er zijn zat dingen om te doen Ja

Dressuur niveau van ons is zowiezo recreatief, en dan kan je hier nog redelijk buitenrijden, een meer op uurtje stappen, het dorp in, lekker longeren, beetje in de wei chillen, wandelen etc etc Haha!
En ik neem daar genoegen mee Ja

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:18

Tegenwoordig gaat het bij vele alleen om 't rijden, dat vind ik zo jammer. Er zijn nog zat andere leuke dingen Lachen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:21

tuurlijk zijn er zoveel leuke dingen.
Maar als je te groot wordt voor je pony, kan ik begrijpen dat je graag met een paard verder gaat.
En zoals eerder gezegd, als je er twee kan onderhouden, is er geen keuze nodig.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:24

Maar de discussie hier gaat niet over het fijn te groot worden of blessures he Knipoog
Maar puur om het feit dat mensen hun pony verkopen om verder te kunnen komen in de sport

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:25

oh ik dacht net overgang pony - paard?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:28

omdat ze niet mee kunnen in de sport Knipoog

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 16:30

dani ik heb het topic ook gestart om het feit dat mensen wanneer ze tegroot worden hun paarden wegdoen.
dat ben ik er allen vergeten bijtezetten, ik heb er nog altijd iedere dag spijt van dat ik mijn oude merrie heb afgestaan.

maar er is gewoon zoveel meer naast het rijden, en wedstrijden zijn ook maar gewoon wedstrijden..

en ik ben al jaren bezig met alleen stap, draf en galop er valt altijd wel iets teverbeteren.
en zo ong ieder paard kan wel een stukje wijken etc.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 16:30

Foryourneeds schreef:
oh ik dacht net overgang pony - paard?

dat hoorde er voor mij ook bij, alleen kon dat niet meer editten.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:30

Ik heb zelf al heel wat paarden gehad maar eigenlijk nooit echt weg gedaan omdat ik wedstrijd wilde rijden.
Onze eerste ging weg omdat die toch de hoog gegrepen was en toen hebben we er 4 of 5 gehad die iets hadden of ingeslapen moest worden.
Zo heb ik negen jaar een fjord gehad en daar veel plezier mee beleefd en daarom vervroegd pensioen hebben gegeven (staat bij mensen lekker in de wei) en toen ben ik wel opzoek gegaan naar een wedstrijdpaardje.
We hebben toen moeder en veulen gekocht alleen moeders was het niet voor mij en is naar een meisje gegaan die beter bij haar paste.
Mijn veulen heeft een slagaderlijke bloeding gehad en is gelukkig wel boven op gekomen alleen moest dan nog twee jaar wachten..
Toen heb ik een geweldig paard gekocht met iemand en daar zou ik wedstrijden mee gaan rijden en ik kom op een dag op stal paard weg!!!
Heb alle papieren hier zelfs nog liggen Verdrietig
Toen kwam ik Ti amo tegen en heb daar elke dag plezier mee , maar heb er iets meer dan 6 maanden wedstrijden mee kunnen rijden en nu heeft ze iets waar we niet achter kunnen komen.
Ik ga daarom niet mijn paard weg doen, omdat ze geen wedstrijden meer kan rijden!
Ze staat nu lekker drachtig op de wei en we gaan volgend jaar verder kijken en ookal zou ik alleen nog maar een beetje in de bak met haar kunnen rijden of alleen maar borstelen ze blijft bij mij tot haar dood.
Zo hebben we ook nog een twee jarige fjord lopen omdat hij anders afgemaakt zou worden omdat hij zomer exceem heeft...
En heb er sinds een paar weken een bonte fjord bij die eigenlijk te klein voor mij is en waar ik straks toch lekker wedstrijden mee ga rijden Tong uitsteken Tong uitsteken
Of dat het nou wat word of niet maakt mij niks uit!

Misschien is het voor sommige mensen logisch om over te gaan op een paard, omdat je verder wil of wat dan ook!
Maar ik vind wel als je op je 14 15 16de een pony gaat kopen en dan met 18 jaar zegt het was gezellig dan had je toch wat meer na moeten denken.

En niet iedereen heeft de mogelijkheid om er 3 of meer te hebben en dan moet je keuzes maken!

En als je zelf weet dat hij of zij goed terecht komt zou ik niemand aankijken!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:31

Ik zie niet in waarom het verkeerd zou zijn je paard te verkopen als je verder wilt in de sport, en dat het voor je paard, om wat voor reden dan ook, niet haalbaar is.
Ik heb wat gefrustreerde mensen zien rijden, die meer wilden dan het paard kon. Volgens mij is het voor al die paarden stuk voor stuk beter als ze verkocht worden aan iemand die minder ver wil komen in de sport. Is voor de ruiter beter, en voor het paard.
Ik zelf heb mijn pony verkocht omdat ik er te groot voor was. Dat was de voornaamste reden, maar ook in de sport kon ik niet echt meer verder.
Nu heb ik een paard waarbij ik sowieso niet hoef te verwachten grand prix te kunnen gaan starten, maar ik heb nu een ander doel. Dit paard zal ik nooit verkopen, ookal komt ze niet verder in de sport, maar dat komt doordat ik het zelf ook niet meer perse wil.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:31

Lobke_ schreef:
dani ik heb het topic ook gestart om het feit dat mensen wanneer ze tegroot worden hun paarden wegdoen.
dat ben ik er allen vergeten bijtezetten, ik heb er nog altijd iedere dag spijt van dat ik mijn oude merrie heb afgestaan.

maar er is gewoon zoveel meer naast het rijden, en wedstrijden zijn ook maar gewoon wedstrijden..

en ik ben al jaren bezig met alleen stap, draf en galop er valt altijd wel iets teverbeteren.
en zo ong ieder paard kan wel een stukje wijken etc.

Ja maar voor een shetlander of kleine pony word iedereen een keer te groot Tong uitsteken

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:32

maar waarom kan een pony niet mee in de sport?

Hier in België mag je bij +18 niet meer met een pony starten bij de paarden. Maar bij een bepaalde vereniging worden de uitslagen van de kinderen met pony's en volwassenen met paarden samengeteld, vanwege te weinig deelnemers. De pony's staan erg vaak vooraan...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:35

ik heb mijn paard ook verkocht omdat ik zelf de sport in wil en mijn paard met d'r oren plat naar achter loopt in de binnenbaan.
1 keer in de week reed ik met haar buiten en dan gingen haar oortjes continu naar voren.

moet Ik dan zo egoistisch zijn om haar de houden en haar te dwingen te lopen zoals IK het wil?

Of kies ik voor mijn paard die liever bosritjes loopt, dus haar naar iemand doe die dat juist wél leuk vind? En haar een keer of 4 meeneemt op bosrit?

Aan de ene kant ben ik egoistisch omdat ik haar weg doe omdat IK wil starten maar aan de andere kant doe ik ze weg naar een plekje waar ZIJ kan doen wat ZIJ wel leuk vind..

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:36

idd vind ik een heel eerlijke keuze, ook tegenover je paard Ja

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 16:38

maarja ik vind dat als je zo een kleintje koopt je dat vantevoren weet dat je eruit groeid.

kim heel veel mensen vinden dat ze met een pony niet meer verderkomen of dat ze er tegroot voor zijn en bladiebla.
dus dan maar omruilen voor een grotere Knipoog

ik vind dat als je paard geen wedstrijden wilt rijden of wat dan ook gewoon je ambities zelf moet aanpassen.
en niet je paard gaan dwingen om de dingen tedoen die jij wilt