12sterre34 schreef:In de B heb je alleen simpele hulpen, ik zie niet in hoe je die zou kunnen verfijnen. Als je paard goed aan het been is is een beenhulp zonder spoor even verfijnd. Sporen in de B en L vind ik echt belachelijk! En idd in die topics dat mensen zeggen dat ze recreatief rijden maar dan rijden ze toch met sporen. En dan beweren dat je paard daar beter op loopt, ja als je niet eens op B niveau je paard zonder spoor fatsoenlijk voorwaarts kunt houden zou ik me diep schamen.
Ik rij veel liever met zweep en zonder sporen Z oefeningen (thuis dan he). Je paard blijft op het been én met de zweep kun je je paard corrigeren en alert houden op het been. Van de 10 ruiters gebruiken er zeker 8 sporen op een verkeerde manier. Ze zeggen dan dat ze hem alleen gebruiken wanneer ik de zweep zou gebruiken maar kijk maar eens goed, dan zie je dat ze iedere pas met die sporen erin prikken.
Als je op laag niveau al met sporen rijd: doe je sporen eens een training af en nu maar kijken of je echt die sporen zo sporadisch gebruikt (dus dat je paard even fijn aan de hulpen staat als met sporen)
Mensen die recreatief rijden die kunnen niet rijden ofzo?
Er zijn genoeg mensen die geen zin/tijd/of weet ik veel wat hebben om wedstrijden te rijden maar die wel hun paard dressuurmatig voor elkaar willen hebben. Die zouden volgens jou geen sporen mogen gebruiken terwijl ze misschien wel de hogere oefeningen rijden met hun paard?
Ik rij recreatief, rij wel met sporen gewoon op een trens, zonder dichtgesnoerde mond want geen neusriem of zelfs met bitloos hoofdstel. We rijden regelmatig dressuur om het paard sterk, soepel en op de achterhand te houden, ik wil mijn paard namelijk ook een aantal jaren goed houden.
En als ik wel eens mensen zie rijden op een zogenaamd hoog niveau dan krijg ik de tranen in de ogen omdat er alleen trucjes gereden worden en het paard in elkaar getrokken en geschopt wordt zonder dat er een fatsoenlijke basis aanwezig is.
. Als je paard goed aan het been is is een beenhulp zonder spoor even verfijnd. Sporen in de B en L vind ik echt belachelijk! En idd in die topics dat mensen zeggen dat ze recreatief rijden maar dan rijden ze toch met sporen. En dan beweren dat je paard daar beter op loopt, ja als je niet eens op B niveau je paard zonder spoor fatsoenlijk voorwaarts kunt houden zou ik me diep schamen.
)