Sporen&stang -> om het paard meer aan de hulpen te zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Re: Sporen&stang -> om het paard meer aan de hulpen te zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:02

12sterre34 schreef:
In de B heb je alleen simpele hulpen, ik zie niet in hoe je die zou kunnen verfijnen Clown . Als je paard goed aan het been is is een beenhulp zonder spoor even verfijnd. Sporen in de B en L vind ik echt belachelijk! En idd in die topics dat mensen zeggen dat ze recreatief rijden maar dan rijden ze toch met sporen. En dan beweren dat je paard daar beter op loopt, ja als je niet eens op B niveau je paard zonder spoor fatsoenlijk voorwaarts kunt houden zou ik me diep schamen.

Ik rij veel liever met zweep en zonder sporen Z oefeningen (thuis dan he). Je paard blijft op het been én met de zweep kun je je paard corrigeren en alert houden op het been. Van de 10 ruiters gebruiken er zeker 8 sporen op een verkeerde manier. Ze zeggen dan dat ze hem alleen gebruiken wanneer ik de zweep zou gebruiken maar kijk maar eens goed, dan zie je dat ze iedere pas met die sporen erin prikken.

Als je op laag niveau al met sporen rijd: doe je sporen eens een training af en nu maar kijken of je echt die sporen zo sporadisch gebruikt (dus dat je paard even fijn aan de hulpen staat als met sporen Cool )

Mensen die recreatief rijden die kunnen niet rijden ofzo?
Er zijn genoeg mensen die geen zin/tijd/of weet ik veel wat hebben om wedstrijden te rijden maar die wel hun paard dressuurmatig voor elkaar willen hebben. Die zouden volgens jou geen sporen mogen gebruiken terwijl ze misschien wel de hogere oefeningen rijden met hun paard?

Ik rij recreatief, rij wel met sporen gewoon op een trens, zonder dichtgesnoerde mond want geen neusriem of zelfs met bitloos hoofdstel. We rijden regelmatig dressuur om het paard sterk, soepel en op de achterhand te houden, ik wil mijn paard namelijk ook een aantal jaren goed houden.

En als ik wel eens mensen zie rijden op een zogenaamd hoog niveau dan krijg ik de tranen in de ogen omdat er alleen trucjes gereden worden en het paard in elkaar getrokken en geschopt wordt zonder dat er een fatsoenlijke basis aanwezig is.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:05

Ik rijd L1 en mijn paard is zonder sporen net zo licht op de hulpen als met. Sterker nog, als ik een week zonder sporen rijd en ik doe ze weer om dan is ie er verdomd kriebelig op. Zo hoort het en zo hoort elk basis paard aan de hulp staat. Een L proef moet je net zo makkelijk zonder als met kunnen rijden. Lukt dat niet, spijt me dat vreselijk, maar dan doe je wel iets fout in de opleiding/africhting van je paard.

Maar ik doe ze wel eens om in de training. Puur om hem en mezelf er ''nuchter'' op te houden. Ik kan makkelijk met mijn spoor rijden zonder hem te gebruiken, dat wil ik graag zo houden, voor het geval we wel eens de M in rollen. Dan zijn die dingen toch echt verplicht. Maar ik kan ze ook net zo goed af laten, als hij dan niet reageert krijgt hij een schopje met mijn hak. Dat is voor hem meer als voldoende. Dat is ook zeker wel anders geweest, maar ik heb hem op deze manier bewust opgeleid, ik wil dat mijn paard op de kleinst mogelijke hulp voorwaarts gaat, en nu zit ik op een punt dat dat ook gebeurd.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:09

Citaat:
Waarom niet gewoon met zweep?

Door een slechte achtergrond is mijn pony als de dood voor lange zwepen en met een springzweep ga ik niet dressuuren...

En ja ik gebruik sporen, bij bijv het wijken is net dat spoortje extra fijn.
Maar ook zonder kan ik een L proef rijden.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 31-07-08 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:09

Urielle schreef:
Gelul. Ook in de B wil ik dat mijn paard met zijn achterbenen optimaal onder zijn lijf door marcheert. En als ik net dat beetje extra kan bereiken met sporen, prima. Geen gelammetak geldt ook al (en misschien wel vooral!) in het B en het L.

Die graad van verzameling is in de B en L helemaal niet gevraagd en zou zonder spoor ook te bereiken moeten zijn. Ik vind het weer wat anders als je ze in proef graag om hebt als je paard daarin lui kan worden en hem netjes eraan wilt houden zonder getrappel. In je proef is het nu eenmaal niet gewenst om een paar overgangen te maken om hem weer aan je been te zetten.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:10

MelanieB schreef:
Waarom niet gewoon met zweep?

Door een slechte achtergrond is mijn pony als de dood voor lange zwepen en met een springzweep ga ik niet dressuuren...

En ja ik gebruik sporen, bij bijv het wijken is net dat spoortje extra fijn.
Maar ook zonder kan ik een L proef rijden.

Een zweep wordt door veel mensen nog verkeerder gebruikt dan sporen. Je moet wel verdomd snel zijn wil je je paard op de juiste moment op de juist plek aanraken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:13

Mijn pony is tijdens transport van ierland naar nederland door mannen met zwepen geslagen (En ik denk lange, want voor korte is ie niet bang)
Want toen ie bij ons kwam was ie als de dood voor mannen, en je raad het al, lange zwepen...

Nu nog steeds dus als ik een lange zweep pak word ie heel sterk en wil alleen maar ervoor rennen terwijl ik m niet eens aanraak bijv.