Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
en dan kan ik de verdere rit met hem wel laten
.
Sonja schreef:Als ik mijn merrie 'los laat lopen' loopt ze erbij alsof ze een bezemsteel heeft ingeslikt.. Ja, dat corrigeer ik.Voor degenen die losstappen en/of draven met helemaal losse teugels:
Stel dat je op een paard zit dat dan het hoofd voorwaarts/omhoog brengt en de rug wegdrukt. Laat je dan ook alles gewoon los, of corrigeer je dan wel meteen?
), maar ik begin desondanks toch altijd met een lange, losse teugel een minuut of 5 ruime figuren te stappen, (bv. grote voltes, gebroken lijnen) Wat overgangetjes stap-halt-stap en schijnovergangetjes. Daarna gaan we geleidelijk naar voorwaarts/neerwaarts, ook in draf. Pas na zeker een half uur mondt dat uit in een paard wat vanzelf "aan de teugel" gaat lopen. Ik heb eigenlijk een hekel aan die term; "aan de teugel". Je rijdt een paard niet "aan de teugel". Aan de teugel is niet iets wat je doet, het is iets wat je vraagt. Je oefeningen resulteren (als je alles goed doet) in een paard wat aan het bit is en de neus aan de loodlijn heeft. Anne Marie schreef:dus volgens sommigen hier zou ze dan al los en warm moeten zijn (zo iemand kan zó snel poetsen en zadelen, dat hun paard niet afkoelt
Zulke onzin heb ik nog nooit gehoord 
Pallatin schreef:Draven/stappen/galopperen jullie tussentijds wel eens met een losse teugel? Ik doe dat zelf wel, maar zie dat niet meer bij veel anderen...

Pallatin schreef:Draven/stappen/galopperen jullie tussentijds wel eens met een losse teugel? Ik doe dat zelf wel, maar zie dat niet meer bij veel anderen...
Dat werkt ontzettend goed!! Ze worden er heerlijk los van! Nibbit schreef:Pallatin schreef:Draven/stappen/galopperen jullie tussentijds wel eens met een losse teugel? Ik doe dat zelf wel, maar zie dat niet meer bij veel anderen...