paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Devato

Re: paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:40

Als je met "aan de teugel" bedoelt "opgericht/in de proefhouding", dan vraag ik dat zeker niet vanaf het begin... Maar nadat ik ben opgestapt stap ik misschien een rondje aan een echt lange teugel (dus min of meer zonder contact), en dan pak ik wel meteen contact... Ik begin laag, na een aantal minuten stel ik hem ook dieper in, als hij hierin goed zijn rug loslaat laat ik hem weer meer zakken. Dit is in mijn ogen wel "aan de teugel", omdat het paard ontspannen en nageeflijk loopt, maar het is zeker niet zoals je je paard in een proef bijvoorbeeld voorstelt... Het is veel lager, en de nek is veel langer.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:46

heb met mijn vorig paard jaren zo gereden, direct aan de teugel met losstappen, niet perfect in de krul maar wel aan de teugel. nu rij ik op een paard ,begin ik lekker met losse lange teugels in te stappen.nu vraag ik mij af had dit eigenlijk ook moeten doen met mijn vorig paardje?? soms denk ik van wel. zeker weten doe ik het niet, maar ik weet wel dat ik nu altijd met een lekker los teugeltje begin...

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:48

Ik rijd ook altijd los met een wat langere teugel. Ik laat het paard wel aan de teugel lopen en zorg dat ik voldoende contact hou, maar zeker het eerste kwartier laat ik hem wat langer om hem de tijd te geven om los te worden en zijn spieren op te warmen. Na de galop pak ik hem eigenlijk pas echt op.

richelleMani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:51

Ik stap een paar rondjes los maar pak hem wel vrij snel op dan loopt die het fijnst.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:18

Ik laat altijd met lange teugel stappen.
Dan neem ik lichtjes contact, nog effe verder stappen een paar rondjes. En dan begin ik te draven maar doe niets met de teugels.
Ik moet gewoon mijn paard actief houden en gaat zelf nageeflijk lopen zonder ik iets moet doen met de teugels.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:43

Daar heeft ieder echt zijn eigen ding voor. Het ligt ook aan het paard.

Ik heb een franse merrie en die stap, draaf en gallopeer ik eerst gewoon met alleen ligt contact. Als ik die gelijk rond wil rijden kan ik de rest van het uur wel vergeten.
Bij mijn KWPN ruin is het precies andersom, die rijd ik vanaf begin af aan gelijk rond en doe ik in stap hem los werken door stelling te vragen e.d. als ik hem eerst los laat lopen dan denkt hij een soort van ik hoefde eerst niet dus nu hoeft het ook niet Tong uitsteken en dan kan ik de verdere rit met hem wel laten Tong uitsteken

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:18

Ja dat is waar, het ligt echt wel aan het paard waar je op rijd. Ik rij op een merrie die aan een kant van de bak nogal schrikachtig kan zijn (beetje klieren, wegvliegen etc.) ik hou altijd wel licht kontakt ook tijdens het eerste rondje hoefslag.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:22

Nee, eerst lekker 2 rondjes ong. de hals laten strekken, dan de teugels op maat en lekker viguren gaan stappen, later een stukje draven en dan komt hij vanzelf omlaag. Uit de ontspanning dus Knipoog.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:22

Ik deed het toen ik Oakland net had, om hem een beetje te tonen dat ik de baas was. Nu stap ik gewoon lang en laag in, wel contact, helemaal zonder contact is enkel met uitstappen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:35

Tuurlijk verschilt het per paard en per seizoen en soms pas per dag. Maar ik vind het hypocriet om op te stappen, teugels op te pakken en 'geen gelul, in de krul'. Jij bent niet warm, je paard is niet warm. vergelijk het maar met basketbaltraining, mijn pakkie an, we beginnen met loswandelen, beetje joggen, dan stretchen, wat zwaaien met de armen eerst losjes dan wat groter. Dan inspringen en dan beginnen we met het echte werk.
Mijn paarden mogen eerst losstappen met geheel lange teugel, lekker op de eigen benen lopen, dan losdraven links en rechtsom. terug naar stap op zit en dan pak ik rustig mijn teugels wat op, laat hen naar mijn hand zoeken, lang en laag. vervolgens wat stretchen en dan 'kan ik gaan rijden'.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:41

Ik begin altijd met een minuutje of 5-10 'lanterfanteren', dus stappen aan een losse teugel, en een stukje warmdraven. Dan pak ik hem op met wat vwnw, en daarna pas 'voor het echie' Lachen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:12

Sonja schreef:
Voor degenen die losstappen en/of draven met helemaal losse teugels:

Stel dat je op een paard zit dat dan het hoofd voorwaarts/omhoog brengt en de rug wegdrukt. Laat je dan ook alles gewoon los, of corrigeer je dan wel meteen?
Als ik mijn merrie 'los laat lopen' loopt ze erbij alsof ze een bezemsteel heeft ingeslikt.. Ja, dat corrigeer ik.

Ik stap haar eerst aan de hand los, buiten op het erf, een paar minuten. Dan ga ik erop, en de bak in. Gaan we lekker stappen, maar ik neem wel gelijk contact, en 'vraag' haar lang en laag. 'spuug uit die bezemsteel' zeg ik dan. Zodra ze lekker laag loopt, krijgt ze wat meer teugel. Komt ze weer omhoog, vraag ik haar weer laag. Zo stappen we zeker 10minuten los. Daarna het zelfde in draf. Pas na een minuut of 20 gaat ze echt fijn lopen Haha!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:49

ikstap me pony altijd loos d.m.v. zijn hals helemaal uit te schuiven maar wel met het neusje er bij, en hij moet wel proberen gelijk die rug er bij te pakken, zodat die lekker los is, en als we dan echt aan eht werk gaan, dat hij ook kan gaan stijgen. maar ik stap nooit zo lang in, ik neem altijd zijgangen mee, en wat verruimen en verzamelen in de stap. maar na 5 minuten draaf ik ook al wel aan, en doe eigelijk dan precies het zelfde in de draf. en dan geeft me pony van zelf aan wanneer hij hoger kan komen in de hals, en pak ik hem op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:51

Zo'n soort instructrice vind ik dus helemaal niets. Knipoog

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:03

Onze paarden beginnen wij met loswerken en dit houd bij ons in dat dit lang en laag gebeurd zowel in de stap als in de draf zodat de paarden goed ontspannen zijn alvorens je naar de oprichting toe gaat werken. Onze ervaring is dat als je van de paarden direct de oprichting gaat vragen je erg vaak gespannen paarden krijgt.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:14

de eerste 5 rondjes stapte ik altijd aan een losse teugel en daarna begon ik lang laag alles af te werken, eerst de stap dan de draf en dan de galop. Daarna lang laag wat oefeningen en zo richting de oprichting. ook sloot ik weer af met lang laag Knipoog

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:18

Bij mij het standaard in rondje gewoon lang en daarna de teugels aannemen en lekker voorwaarts neerwaarts beginnen. Zo werk ik hem los in stap, draf en galop. Als dat goed voor elkaar is, ga ik iets meer aan de oprichting werken.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:30

Mijn paard staat 24/7 op de wei, dus volgens sommigen hier zou ze dan al los en warm moeten zijn (zo iemand kan zó snel poetsen en zadelen, dat hun paard niet afkoelt Bloos ), maar ik begin desondanks toch altijd met een lange, losse teugel een minuut of 5 ruime figuren te stappen, (bv. grote voltes, gebroken lijnen) Wat overgangetjes stap-halt-stap en schijnovergangetjes. Daarna gaan we geleidelijk naar voorwaarts/neerwaarts, ook in draf. Pas na zeker een half uur mondt dat uit in een paard wat vanzelf "aan de teugel" gaat lopen. Ik heb eigenlijk een hekel aan die term; "aan de teugel". Je rijdt een paard niet "aan de teugel". Aan de teugel is niet iets wat je doet, het is iets wat je vraagt. Je oefeningen resulteren (als je alles goed doet) in een paard wat aan het bit is en de neus aan de loodlijn heeft.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:35

Anne Marie schreef:
dus volgens sommigen hier zou ze dan al los en warm moeten zijn (zo iemand kan zó snel poetsen en zadelen, dat hun paard niet afkoelt

Whaha!! ROFL Zulke onzin heb ik nog nooit gehoord Clown

(sorry, beetje offtopic)

marieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:56

Ik vind van niet
als je zelf net gaat sporten ga je toch ook niet meten pervect in gareel lopen?
ik stap zel ook altijd 10 min lekker met losse tuigel buiten in of zo en dan hard aan het werk binnen>
maar iedr zijn eigen kueze
wel vindt ik dat je in de lessen het beste naar je instructuur kan luisten maar buiten de lessen om ontwikkel je toch wel een eigen rij stijl die het beste bij jou en je paard past
mijn tip
doe ik de lessen gewoon wat zij zecht (dan heb je ook geen gezuur)
maar daar buiten kan je zelf proberen wat je het vijnste vind (dit natuurlijk niet met alles doen da gaat het mis

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:09

Pallatin schreef:
Draven/stappen/galopperen jullie tussentijds wel eens met een losse teugel? Ik doe dat zelf wel, maar zie dat niet meer bij veel anderen...

Daar ben ik helemaal voor, paarden worden er heerlijk los van! Eerst was ik nogal bang dat ik niet genoeg meer te vertellen had, maar ben nu helemaal overtuigd Ja

In galop wordt ik nog wel eens gek aangekeken als ik ga halsstrekken, maar laat ze maar Tong uitsteken

Weer even over het in stappen; ik vind het wel een verschil als je paard buiten staat en al lekker rondgelopen heeft, of dat ie van stal komt.
Een paard wat buiten liep zal ik eerder wat oppakken dan 1tje die van stal komt. Beide keren moeten ze lang laag en over de rug, maar het stalpaard laat ik iets langer met rust om in het ritme te komen

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:57

Ik verwacht van mijn paard gelijk zodra ik opstap dat hij nagevelijk loopt. Wel beginnen in een lage houding, maar ik wil absoluut niet dat hij loopt te lanterfanten. Hoe kun je je paard warm en losstappen als je je teugels losgooit en hem maar laat lopen? Spieren maak je alleen maar warm en soepel door wat van ze te vragen! Natuurlijk richt ik mijn paard niet meteen op, dat doe ik pas als ik een poosje in die lage houding heb losgestapt en gedraaft en gegaloppeert.

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:14

Als ik op mijn paard ga zitten rij ik hem nooit gelijk aan de teugel, ik doe net als jij.
Het geeft mij een beter gevoel. Het heet niet voor niets LOSrijden.
Op dat soort momenten luister ik gewoon niet naar mijn instructriese Clown

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:17

Pallatin schreef:
Draven/stappen/galopperen jullie tussentijds wel eens met een losse teugel? Ik doe dat zelf wel, maar zie dat niet meer bij veel anderen...

Ja zeker. Ik doe dit heel vaak tussendoor Ja Dat werkt ontzettend goed!! Ze worden er heerlijk los van!

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:20

Nibbit schreef:
Pallatin schreef:

Jep, ik doe het ook. Paard loopt daarna veel ontspannender Ja