anneliesdj schreef:Urielle schreef:Ik ben het helemaal met je eens, en dan spreek ik met name over de ge-wel-di-ge testen die ze doen.Ik lach er nu wel mee, maar eigenlijk is het een hele kwalijke zaak, want het probleem is dat ze soms niet alleen de betalende fabrikant promoten maar ook de concurrent afbranden (ik noem bijv. bontjes vs gelpads; tests voor een bepaald merk bitten (en dan een tijd later moet heel het bit er maar uit, 'want anders kan een paard niet slikken' ) en als ik sommig gezwets op Bokt lees hechten er ook nog mensen waarde aan 'want het stond in Bit', dus dat is inkomstenderving.
Maar goed, hier dus geen Bit gelezen. Misschien dat iemand het systeem van opleiden uit kan leggen.
Ik heb de BIT er niet bij dus doe het ff uit mijn hoofd, correct me if I'm wrong;
Paarden komen als kleine veulens op stal, 2 aan 2 in een box om te wennen, mama gaat direkt terug naar huis. Veulens staan een paar dagen samen in de box en gaan dan met 4 andere stelletjes in een groepsstalling, totaal 10 paarden dus. Als ze voer krijgen worden ze vastgezet zodat ze dat meteen leren. 'S zomers gaan ze in de wei en volgende winter weer in de groepsstalling met dagelijks beweging in de paddock.
Als de paarden 3 zijn komen ze na de zomer uit het land en gaan elk in een eigen box, daar mogen ze een paar dagen aan wennen en elke dag mogen ze los in de binnenbak. Zijn ze gewend aan het alleen zijn dan gaan ze overdag naar buiten in de paddock zodat ze andere paarden kunnen zien en horen.
Daarna wordt het paard voor het eerst gelongeerd met een hoofdstel om en bit in. Dat gebeurd een of twee keer in een afgezette cirkel. Volgende les is in de binnenbak, paard krijgt een dekensingel om en mag daarmee loslopen, als ze heel fel zijn blijft de singel soms een paar dagen om, ook op stal.
Daarna wordt het paard gelongeerd in de longeercirkel met hoofdstel, singel en een bijzet, dit gebeurd een paar dagen.
Paard gaat weer naar de binnenbak en krijgt voor het eerst een zadel op en gaat weer los, de dagen erop wordt hij gelongeerd met zadel, hoofdstel en bijzet.
Dan gaat de ruiter erop, eerst stilstaan en stappen terwijl er iemand naast hangt, als dat goed gaat gaat de ruiter meteen zitten. Afhankelijk van de ruiter is het paard los of aan de longeerlijn.
Paarden worden voor de gewenning elke dag gereden, longeren voor het rijden gebeurt vrijwel nooit, paarden staan dagelijks buiten om zich uit te leven. Als een paard niet goed voorwaarts is komt er een ouder paard bij en gaan ze samen een buitenrit maken. Is het paard eenmaal rustig en ontspannen onder het zadel dan wordt hij 3x per week een half uur gereden.
Totaal neemt het beleren 2 tot 3 maanden in beslag, als de paarden weggaan kennen ze stuur, rem en gas, ze hebben de binnen- en buitenbak gezien en zijn een keer op buitenrit geweest.
Laat ik het zo zeggen...... IK zie een aantal punten in dit verhaal wat ik absoluut anders zou doen of helemaal niet zou doen OF juist meer zou doen.......... maw, niet mijn manier
Ik lach er nu wel mee, maar eigenlijk is het een hele kwalijke zaak, want het probleem is dat ze soms niet alleen de betalende fabrikant promoten maar ook de concurrent afbranden (ik noem bijv. bontjes vs gelpads; tests voor een bepaald merk bitten (en dan een tijd later moet heel het bit er maar uit, 'want anders kan een paard niet slikken' ) en als ik sommig gezwets op Bokt lees hechten er ook nog mensen waarde aan 'want het stond in Bit', dus dat is inkomstenderving.
Veel mensen vinden het soms alsof je het dan niet goed doet, maar als een paard alle commando's vanop de grond kent kun je daar maar beter van profiteren tijdens het rijden.