Artikel in BIT; van veulen tot sportpaard (zadelmak maken)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Artikel in BIT; van veulen tot sportpaard (zadelmak maken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:55

anneliesdj schreef:
Urielle schreef:
Ik ben het helemaal met je eens, en dan spreek ik met name over de ge-wel-di-ge testen die ze doen. Clown Ik lach er nu wel mee, maar eigenlijk is het een hele kwalijke zaak, want het probleem is dat ze soms niet alleen de betalende fabrikant promoten maar ook de concurrent afbranden (ik noem bijv. bontjes vs gelpads; tests voor een bepaald merk bitten (en dan een tijd later moet heel het bit er maar uit, 'want anders kan een paard niet slikken' ) en als ik sommig gezwets op Bokt lees hechten er ook nog mensen waarde aan 'want het stond in Bit', dus dat is inkomstenderving.

Maar goed, hier dus geen Bit gelezen. Misschien dat iemand het systeem van opleiden uit kan leggen.

Ik heb de BIT er niet bij dus doe het ff uit mijn hoofd, correct me if I'm wrong;

Paarden komen als kleine veulens op stal, 2 aan 2 in een box om te wennen, mama gaat direkt terug naar huis. Veulens staan een paar dagen samen in de box en gaan dan met 4 andere stelletjes in een groepsstalling, totaal 10 paarden dus. Als ze voer krijgen worden ze vastgezet zodat ze dat meteen leren. 'S zomers gaan ze in de wei en volgende winter weer in de groepsstalling met dagelijks beweging in de paddock.
Als de paarden 3 zijn komen ze na de zomer uit het land en gaan elk in een eigen box, daar mogen ze een paar dagen aan wennen en elke dag mogen ze los in de binnenbak. Zijn ze gewend aan het alleen zijn dan gaan ze overdag naar buiten in de paddock zodat ze andere paarden kunnen zien en horen.

Daarna wordt het paard voor het eerst gelongeerd met een hoofdstel om en bit in. Dat gebeurd een of twee keer in een afgezette cirkel. Volgende les is in de binnenbak, paard krijgt een dekensingel om en mag daarmee loslopen, als ze heel fel zijn blijft de singel soms een paar dagen om, ook op stal.
Daarna wordt het paard gelongeerd in de longeercirkel met hoofdstel, singel en een bijzet, dit gebeurd een paar dagen.
Paard gaat weer naar de binnenbak en krijgt voor het eerst een zadel op en gaat weer los, de dagen erop wordt hij gelongeerd met zadel, hoofdstel en bijzet.
Dan gaat de ruiter erop, eerst stilstaan en stappen terwijl er iemand naast hangt, als dat goed gaat gaat de ruiter meteen zitten. Afhankelijk van de ruiter is het paard los of aan de longeerlijn.

Paarden worden voor de gewenning elke dag gereden, longeren voor het rijden gebeurt vrijwel nooit, paarden staan dagelijks buiten om zich uit te leven. Als een paard niet goed voorwaarts is komt er een ouder paard bij en gaan ze samen een buitenrit maken. Is het paard eenmaal rustig en ontspannen onder het zadel dan wordt hij 3x per week een half uur gereden.
Totaal neemt het beleren 2 tot 3 maanden in beslag, als de paarden weggaan kennen ze stuur, rem en gas, ze hebben de binnen- en buitenbak gezien en zijn een keer op buitenrit geweest.

Laat ik het zo zeggen...... IK zie een aantal punten in dit verhaal wat ik absoluut anders zou doen of helemaal niet zou doen OF juist meer zou doen.......... maw, niet mijn manier Haha! Haha! Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 13:56

Leg uit?

Daar gaat dit topic dus over

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:16

Citaat:
Paarden komen als kleine veulens op stal, 2 aan 2 in een box om te wennen, mama gaat direkt terug naar huis. Veulens staan een paar dagen samen in de box en gaan dan met 4 andere stelletjes in een groepsstalling, totaal 10 paarden dus. Als ze voer krijgen worden ze vastgezet zodat ze dat meteen leren. 'S zomers gaan ze in de wei en volgende winter weer in de groepsstalling met dagelijks beweging in de paddock
.

gewoon na het afspenen de opfok (OID) in, In de tijd dat het veulen aan de voet loopt kan het in alle rust met moeders aan de neus voetjes leren geven (eerste dagen al doen) meelopen en eventueel vaststaan (dat vind ik niet van enorm belang trouwens) en een cursus "hoe gedraag ik me in het openbaar" volgen

Citaat:
Als de paarden 3 zijn komen ze na de zomer uit het land en gaan elk in een eigen box, daar mogen ze een paar dagen aan wennen en elke dag mogen ze los in de binnenbak. Zijn ze gewend aan het alleen zijn dan gaan ze overdag naar buiten in de paddock zodat ze andere paarden kunnen zien en horen.

Hier kan ik me wel in vinden

Citaat:
Daarna wordt het paard voor het eerst gelongeerd met een hoofdstel om en bit in. Dat gebeurd een of twee keer in een afgezette cirkel. Volgende les is in de binnenbak, paard krijgt een dekensingel om en mag daarmee loslopen, als ze heel fel zijn blijft de singel soms een paar dagen om, ook op stal.

Stal is het paard zijn veilige huisje...... daar moet het zijn rust kunnen vinden. Ik zou NOOIT een paard iets omlaten wat het dier niet behaagd, behalve voor zijn eigen bestwil (lees deken oid)
Citaat:
Daarna wordt het paard gelongeerd in de longeercirkel met hoofdstel, singel en een bijzet, dit gebeurd een paar dagen.
Paard gaat weer naar de binnenbak en krijgt voor het eerst een zadel op en gaat weer los, de dagen erop wordt hij gelongeerd met zadel, hoofdstel en bijzet.

Ik hang er pas een bijzet aan een dag of twee (ligt aan het paard en hoe deze het oppakt) voor ik in mijn schema er een ruiter op zet

Citaat:
Dan gaat de ruiter erop, eerst stilstaan en stappen terwijl er iemand naast hangt, als dat goed gaat gaat de ruiter meteen zitten. Afhankelijk van de ruiter is het paard los of aan de longeerlijn
. Ik loop ernaast en altijd, altijd aan de longeerlijn. Ik doe nooit een paard direct los

Citaat:
Paarden worden voor de gewenning elke dag gereden, longeren voor het rijden gebeurt vrijwel nooit, paarden staan dagelijks buiten om zich uit te leven.

Ik "werk" drie dagen, nooit elke dag...... de belasting is TE groot. steeds een dag rust ertussen om zowel mentaal als lichamelijk goed te blijven. Kleine noot is dat ik ook LICHT werk, dus wat het paard aankan om geen spierpijn oid te ontwikkelen

Citaat:
Als een paard niet goed voorwaarts is komt er een ouder paard bij en gaan ze samen een buitenrit maken
.
Ik zie hier niet de links tussen voorwaards en met een ouder paard een buitenrit maken eerlijk gezegd

Citaat:
Is het paard eenmaal rustig en ontspannen onder het zadel dan wordt hij 3x per week een half uur gereden
.
Hier kan ik me wel in vinden

Citaat:
Totaal neemt het beleren 2 tot 3 maanden in beslag, als de paarden weggaan kennen ze stuur, rem en gas, ze hebben de binnen- en buitenbak gezien en zijn een keer op buitenrit geweest
.

Ik wil toch wel een paard dat 3 maanden onder het zadel is een B proef zien lopen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:41

Een B proef lopen is een groot begrip. Je kan er alle kanten opschieten, weg drukkende ruggen, en sterrenkijkers ook een B-proef door sturen.

Vind het frapant dat je maar 3 dagen werkt met de beesten, maar wel binnen 3 maanden een B proef (zoals ik hem het liefste wil zien, ontspannen, hoofdje naar beneden, genoeg stuwing van achteruit) wil laten/zien lopen. Gaat voor mij toch iets te snel!

Maar goed Bit heeft het over een beestje van 3, meeste worden zelfs al met 2.5 binnen gehaald. Een paard van 3 kan echt wel wat meer werk aan!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:43

Voor mij gaat dat niet op, laat ze maar lekker 4 worden voor ik erop zou gaan... en met 3 keer per week werken ken ik 4 jarige springpaarden die al een net wisseltje springen na een paar maand...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:45

nah weet ik niet, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het geluk heb gehad met goede kwaliteit paarden te hebben mogen werken.

Je hebt er dan zo een keer of 30 opgezeten, dan mag eea toch redelijk bevestigd zijn, in iedergeval genoeg voor een B proef, en dan hoef je niet gelijk met winst en lint de ring uit te galloperen, maar een gemiddelde score mag je dan toch zeker wel halen

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:21

Moet zeggen dat het ook niet helemaal mijn manier is....

Citaat:
Paarden komen als kleine veulens op stal, 2 aan 2 in een box om te wennen, mama gaat direkt terug naar huis. Veulens staan een paar dagen samen in de box en gaan dan met 4 andere stelletjes in een groepsstalling, totaal 10 paarden dus. Als ze voer krijgen worden ze vastgezet zodat ze dat meteen leren. 'S zomers gaan ze in de wei en volgende winter weer in de groepsstalling met dagelijks beweging in de paddock.

Die van ons gaan eerst drie jaar lekker de opfok in, 's zomers 24/7 het weiland in en 's winters groepsstallen en een binnenbak tot hun beschikking. Dingen als voetjes, etc. doen we ook vanaf het begin. Ook gaan we elke week op bezoek bij de opfok, om te zorgen dat de dingen die het veulen heeft geleerd, enigszins blijven hangen (zoals dat ze niet onuitgenodigd in "jouw space" mogen komen).

Citaat:

Dat klopt wel. Met drie jaar komen ze terug naar onze eigen stal en gaan we beginnen met longeren aan een halster. Dit doen we om de dag, de andere dag hebben ze vrij (paddock) om eea te verwerken in het koppie.

Citaat:

Met hoofdstel en bit longeren doen we pas na een paar keer gelongeerd te hebben aan het halster. Niet teveel dingen tegelijkertijd. Een dekensingel om hebben we eigenlijk nooit gedaan, maar ik heb er niets op tegen. Alleen zoals KiWiKo al zei, zou ik het ook nooit op stal ook omlaten. Werken is werken, vrij is vrij. Wel zijn wij vanaf het begin al bezig met handdoeken over de rug leggen en op die manier spelenderwijs laten wennen aan van alles en nog wat.

Citaat:

Een paar dagen? Nou, dan lopen wij zwaar achter op schema! Clown Als het paard het hoofdstel geaccepteerd heeft (mss twee keer longeren), dan doen we een longeersingel om. Eerst alleen de singel, gaat dit goed, hangen we de bijzet eraan. Deze gaat nog niet vast aan het bit en hangt er eigenlijk alleen om het paard aan het geklapper te laten wennen.

Nog steeds krijgt het paard om de dag rust. Wat we dan doen is de bijzet er op z'n langst aanzetten. Het paard langzaam laten wennen aan de druk op het bit. Elke keer dat we longeren, gaat de bijzet dan een gaatje strakker. Wij zijn met deze stap dus zeker wel een paar weken bezig.

Citaat:

De eerste keer met zadel doen wij aan de longe. Geen bijzet, wel hoofdstel (uiteraard). Ook zo laten we het paard weer wennen totdat hij zich gaat ontspannen. Dan longeren we nog steeds om de dag, alleen gaan we de bijzet met het zadel afwisselen.

Citaat:
Dan gaat de ruiter erop, eerst stilstaan en stappen terwijl er iemand naast hangt, als dat goed gaat gaat de ruiter meteen zitten. Afhankelijk van de ruiter is het paard los of aan de longeerlijn.

Ja, kan. Zelf vind ik het prettiger om de eerste keer alleen te hangen en misschien even te stappen. Gaat dat goed en voelt het goed, dan ga ik een volgende keer zitten. Wel blijven we aan de longeerlijn. Ik bedoel, de eerste keer zitten ben je niets meer dan gewicht. Beenhulpen, teugelhulpen, die kent het paard nog helemaal niet. Blijf dan bij wat het paard kent en laat 'm één ding tegelijk verwerken. Ook longeren we van tevoren een kwartiertje. Maar goed, dit is mijn mening. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Citaat:
Paarden worden voor de gewenning elke dag gereden, longeren voor het rijden gebeurt vrijwel nooit, paarden staan dagelijks buiten om zich uit te leven.

Oh.....onze vierjarige wordt nog steeds niet elke dag gereden....laat staan dat we dat bij eentje doen die net ingereden is. Ik blijf erbij dat een paard de kans moet krijgen om alles mentaal en fysiek te verwerken, vandaar dat wij om de dag werken met zo'n jong dier.

Citaat:
Als een paard niet goed voorwaarts is komt er een ouder paard bij en gaan ze samen een buitenrit maken. Is het paard eenmaal rustig en ontspannen onder het zadel dan wordt hij 3x per week een half uur gereden.

Dat verband zie ik niet helemaal. Als we kunnen sturen (en een rem hebben) en het paard is wat gewend, gaan we een keertje met een relaxed ouder paard naar buiten. Maar dat is gewoon voor de afwisseling, niet voor de impuls. 3x per week een half uur werken kan ik me best in vinden.

Citaat:
Totaal neemt het beleren 2 tot 3 maanden in beslag, als de paarden weggaan kennen ze stuur, rem en gas, ze hebben de binnen- en buitenbak gezien en zijn een keer op buitenrit geweest.

Tja, wij doen er dus iets langer over. Maar wij zijn er ook niet professioneel mee bezig ofzo, dus we kunnen het ons permitteren. Ook vind ik het heel belangrijk om alles op vertrouwen te doen. Als ik zeg dat het goed is, dan is het dus ook goed.....zelfs als er dan bij de eerste keer aandraven te paard twee paarden ruiterloos de baan binnen komen gerend... Haha! Vertrouwen doet een hoop, zullen we maar zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:24

Een half uur werk onder het zadel vind ik teveel voor een groen paard. Voor hoeveel, hoelang en hoevaak zijn niet echt kant en klare handvesten te geven, maar ik denk dat je met een minuut of twintig toch wel een punt moet hebben bereikt dat je kunt stoppen. Dit voor het eerste half jaar.
Hoe, wanneer en waarom ik hoofdstel, singel, zadel en bijzets inzet, hangt ook maar net vanaf. De kans dat ik het allemaal op 1 dag doe is wel heel erg ieniemienie klein.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:44

Ik bekijk gewoon per paard en per keer hoe het gaat en wat er gebeurt. Ik weet nog dat ik iemand voor gek uit heb gemaakt die in haar uppie op een jong ding ging zitten. Paar jaar later doe ik het zelf, Wrangler moe(s)t niks van andere mensen weten en liet zich echt niet vasthouden of longeren door een vreemde. Dus gewoon maar opgestapt met mensen aan de kant voor het geval ik er afkletterde. En ja, de ene is zadelmak geboren, bij de andere ben ik best een tijd bezig met plastic, en kloppen en springen en gek doen voor ik het aandurf erop te stappen. Wrangler was heel erg simpel om zadelmak te maken en in te rijden, die ging met drie maanden mee naar OO Sevendag (publiek, filmcamera op statief, veel fotograferen, jury in de ring, eerste keer vreemde omgeving) en mee op wedstrijd (na een maandje won hij het B voor het eerst met 203). Ik heb er ook wel zadelmak gemaakt waar ik na drie maanden nog steeds niet mee gegaloppeerd had omdat ze gewoon echt niet safe aanvoelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:52

Wat ik trouwens proef uit het verhaal gaan ze als veulen eerst met twee en later met z'n tienen op stal en het land op tot ze 3 zijn. Het klinkt best als een goede opfokmethode toch?
Dat meelopen snap ik ook wel als je een paard hebt dat onder de man echt niet voorwaarts wil, dan kun je hem er wel een beetje doorheen helpen met een ander paard. Dat kan trouwens in de bak ook wel, ik heb dat vaak genoeg gedaan, even langs rijden om ze weer op sleep te nemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 23:53

Even ter verduidelijking;

De veulens komen als ze 5 maanden zijn op stal, ze staan een paar dagen met een vriendje in een box om te wennen, daarna gaan ze in de groepsstal.

De paarden worden elke dag even 10 minuten gereden, elke dag voor de gewenning. Als ze rustig en ontspannen zijn onder het zadel gaan ze over op 3x per week een half uur.

De buitenrit is om het paard wat vlotter te maken zodat er geen gebruik gemaakt hoeft te worden van zweep en/of sporen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 05:32

ik gebruik nooit zweep of sporen om een paard wat vlotter te maken Lachen

als het dier niet voorwaards genoeg is dat helpt de grondpersoon hierbij

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:22

Grondpersoon gebruik ik ook, ik vind dat zo handig Ja Veel mensen vinden het soms alsof je het dan niet goed doet, maar als een paard alle commando's vanop de grond kent kun je daar maar beter van profiteren tijdens het rijden.
De eerste keren erop hoef je trouwens enkel een ruiter te hebben die los zit, de rest doet de grondpersoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:44

poes schreef:
Grondpersoon gebruik ik ook, ik vind dat zo handig Ja Veel mensen vinden het soms alsof je het dan niet goed doet, maar als een paard alle commando's vanop de grond kent kun je daar maar beter van profiteren tijdens het rijden.
De eerste keren erop hoef je trouwens enkel een ruiter te hebben die los zit, de rest doet de grondpersoon.

Ik wil geen commando's vanaf de grond. Paard moet ook leren dat er iemand op zijn rug zit die kan klikken, of andere geluiden kan maken.. Hij mag hem best vooruit werken, maar mij stem moet zeker overheersen hoor!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:54

Je kunt daar ook prima een overgang in steken. Paard weet trouwens meestal dondersgoed wie grondpersoon is en wie gewoon een kwetterende omstaander.
Maar je kunt het ook vanaf de rug doen. Ik vind het gewoon handig in het begin iemand op de grond te hebben die het drijven voor zijn rekening neemt. Geleidelijk aan geef je mee de hulpen en maak je een vloeiende overgang.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:55

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het echt heeeeeeeeel anders doe met mijn jonkie en dat bevalt ons beiden prima. Haha!
Bij de mensen die van mij hulp krijgen bij hun jonkies doe ik het nu alleen nog maar op 'mijn' eigen manier. Lachen
Me daarbij aanpassend aan de issues die bij elk paard anders kunnen zijn tijdens het beleerproces. Knipoog
Leer ik nog steeds van en de desbetreffende jonge paarden gelukkig ook. Haha!

Overigens krijg ik mijn eigen paard meer voorwaarts door veel los te werken (los longeren op lichaamstaal). Moet je zien, hoe gevoelig hij dan is op de plek waar je even aandrukt. En dat voor een halve Fjord. Tong uitsteken
Ik heb nog geen zweep nodig gehad (heb niet eens een zweep).

En inderdaad ook wat KiWiKo zegt; de ondersteuning vanaf de grond is belangrijk (die heb ik zelf al tijden niet, dus ik moet wat en ik moet zeggen, zo werkt het gelukkig ook prima). Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:20

Maar als je het dan heeeeeeeeeeeeel anders doet, hoe doe je het dan? Wel/niet longeren, wel/niet meteen erop en uitbokken, wel/niet met zadel, hoofdstel etc.??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:21

Lovely schreef:
Maar als je het dan heeeeeeeeeeeeel anders doet, hoe doe je het dan? Wel/niet longeren, wel/niet meteen erop en uitbokken, wel/niet met zadel, hoofdstel etc.??

Om even te antwoorden; ik longeer vrijwel niet met longe, wel los op lichaamstaal. Heb mijn paard zien veranderen van een ietwat stug, graag eigen initiatief nemend, ietwat afgesloten paard zien veranderen in een sensitief, samenwerkend, op mij gericht, open paard. Lachen We kunnen al een aardig showtje neerzetten tegenwoordig. Haha!
Verder veel NH grondwerk gedaan en zal ik altijd blijven doen, want het is erg leuk en fijn voor je band en de communicaties samen. Lachen
Daarbij werk je dan ook aan de lange lijn, maar op een iets andere (speelsere) manier, zeg maar. Heb geen longeerzweep in mijn handen, doe alles op lichaamstaal. De theorie daarachter is eigenlijk dat je dan later op zijn rug ook meer met je lichaam gaat (in)werken. Snap je? Daarbij kan degene die je vanaf de grond ondersteunt, ook met lichaamstaal ondersteunen. Alleen zijn er nog vrij weinig mensen die dat kunnen. Nu mijn instructrice ziek is, ben ik op mezelf aangewezen, maar ik moet zeggen dat het vrij goed gaat, omdat mijn paard echt zijn best doet. Lovers

Overigens wil ik wel gaan werken nog met de dubbele lange lijnen. Heb dat al wel eens gedaan een aantal keer, maar wil dat nog wel gaan uitdiepen t.z.t. (heb er ook net iemand voor gevonden, die me nog wat gaat helpen met de routine daarin Knipoog ).

Hoezo meteen erop? Sam kwam bij me toen hij net 2 jaar oud was. Ben er met 3,5 eens op gaan zitten en wat gaan rondstappen. Pas nu op 4-jarige leeftijd ben ik serieus begonnen met inrijden. Zowel op een bareback pad als met zadel, dat wissel ik af. Alles bitloos trouwens, maar dat wist je al, toch Knipoog ? Mijn paard heeft ooit 1x enorm gebokt, toen hij schrok van iets en ging rennen met mij er op wat hij nog niet gewend was Clown . Heb nooit meer een bok meegemaakt, al hoewel men dat wel had verwacht toen hij nog een jaartje of 2 was. Kwestie van goed en rustig opbouwen, dan valt het verzet meestal ook wel mee. Knipoog
Zadelmak was hij ook zo, heb dat eigenlijk nooit hoeven oefenen. Het boeit hem echt niet, zo'n zadel op zijn rug, aansingelen. Toen ik hem net had schrok hij al van een truitje van mezelf wat ik op zijn rug legde. Knipoog
Dan was het ZOEFFFFFFFF, weg...... Haha!
Nu nergens meer last van......

Kan nog veel meer vertellen, maar dan wordt het een erg lang verhaal...... Vroeger deed ik het allemaal wat 'traditioneler'', hoor. Knipoog Longeren, stemcommando's, uit laten bokken eventueel.....

Dat uitbokken trouwens, tja..... Ik bouw het liever rustig op, zodat er niets meer valt uit te bokken. Duurt bij sommige paarden wat langer, maar ik probeer altijd het 'verzet' voor te zijn door rustig op te bouwen en goed te kijken naar wat het paard aangeeft. Ben nu ook bezig met een hittepetitje van iemand anders. Heel ander type pony, maar voor het voor elkaar krijgen op deze manier, zal ik. Ja Lachen

En hoe doe jij het? Lachen

(Overigens niets mis met een traditionelere manier, hoor Knipoog . Mits er altijd maar rekening gehouden wordt met het jonge paard).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 12:37

Ik kan er niet zo wijs uit worden wat je nu anders doet behalve longeren zonder longeerlijn (is nog steeds longeren toch?) en bitloos rijden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:51

Ik heb gister de BIT gekocht en die avond gelezen. Er straalt een rust uit bij de manier van aanpakken daar. In grote lijnen kan ik het er alleen maar mee eens zijn.
Er zijn veel wegen naar Rome toe, de mensen in BIT doen het zo, jij doet het zo. Hun hebben er goede ervaringen mee, en dan ga je op die manier verder. Dat geldt ook voor de mensen die het anders doen. Ik zie de problemen er niet zo van in.

anneliesdj schreef:
Ik vind het vreemd dat de tekst klinkt alsof er aan het paard wordt gedacht, rustigaan, mensen met ervaring ed. Maar dan wel longeren op zo'n manier, das toch het laatste wat je wilt bij zo'n jong paard lijkt me.

In een omheinde longeercirkel maakt het niet veel uit hoe je hem hebt. Op stage is mij geleerd dat het paard dan vrij los loopt ivm de omheining en niet hoort te hangen op de longeerlijn. Hopelijk goed uitgelegd zo.

_Sigrid_ schreef:
Verder vind ik de methode zoals beschreven keurig. Ook prettig dat ze paarden met een buitenritje wat voorwaartser maken, dat zie ik ook liever dan sporen en zweep.

Dat vind ik idd zeer goed aangepakt Ja

Lovely schreef:
Een half uur werk onder het zadel vind ik teveel voor een groen paard. Voor hoeveel, hoelang en hoevaak zijn niet echt kant en klare handvesten te geven, maar ik denk dat je met een minuut of twintig toch wel een punt moet hebben bereikt dat je kunt stoppen. Dit voor het eerste half jaar.
Hoe, wanneer en waarom ik hoofdstel, singel, zadel en bijzets inzet, hangt ook maar net vanaf. De kans dat ik het allemaal op 1 dag doe is wel heel erg ieniemienie klein.

Dat ligt er denk ik aan wat je meeneemt tijdens het rijden. Als er rustig wordt gereden, wat vooral spelenderwijs is en daarbij in/uitstappen meegerekent kan ene half uur wel. (mijn mening)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:51

Meningen en manieren verschillen. Dit is 1 van de manieren en meningen. Ik vind het nog niet zo verkeerd.

Verder staat erbij dat ze per paard kijkt hoe lang erover gedaan wordt. Goeie zaak.

Al met al vind ik dit wel een fijne methode. Ik mag zelf ook graag rustig aan doen. Bij kunnen ze na een 3 maand ook nog geen B proef lopen. De meeste niet. Het eerst jaar zien ze heel veel. Keer naar buiten, keer naar ander terrein, keer een sprongetje. En ze komen een 2 of 3 keer in de week onder het zadel. Tja en dan is het aanvoelen. Waar zijn we aan toe, maar ik mag met de jonge dieren graag rustig rond kachelen. Pas als ze 4,5 zijn komen ze meer in training en dat kan dan ook heel vlot gaan....

Maar ja ik maak niks meer klaar.... Het zijn vaak de kleine dingen die net anders gedaan worden, geeft niks. Betekend niet dat het een goed is en het ander slecht.