Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:19

Arabesk schreef:
En hier een lijst van 40 ziektes die gerelateerd kunnen worden aan bit gebruik

http://www.bitlessbridle.com/FOTB-2.pdf

Wel heel gek dan dat er niet grote aantallen paarden zijn die er de gevolgen van laten zien....

Voor mijn werk heb ik vele paardenschedels gezien. Wat je hier op de foto's ziet...die beschadigde lagen...die heb ik nog nooit gezien...op geen enkele schedel...het is altijd mooi glad...
Zo'n foto bewijst in principe ook niks....er kan iemand die schedel gemanipuleerd hebben....voor de foto.

Ik ben absoluut niet tegen bitloos...of tegen met bit rijden...

Ik heb zelf meerdere bitloze optomingen. Ook het Dr. Cook hoofdstel. Ik rijd ook wedstrijden met mijn paarden. Dan hangt er wel een bit in. Mijn ervaring is, dat indien je je paard goed aan je been hebt...dat het niet uitmaakt of je bitloos of met bit rijdt...
Dat een bitloos hoofdstel ook niet altijd vriendelijk hoeft te zijn bewijst één van mijn merries. Een vriendin van me reed er op met het Dr. Cook hoofdstel. Ze kwam even iets streng in met haar binnenhand. Paard raakte volledig in de paniek...steigerde....schudde met het hoofd....zo gevoelig op de zenuwen waar dat hoofdstel op inwerkt. Diezelfde vriendin reed dit paard wel vaker...maar dan met bit...en dan gebeurde er niets. Nu ging dat paard telkens in de staak.
Als ik het paard zelf rijd (bitloos of met bit) is er niks aan de hand...
Kortom...wat runningkawa ook al zeï: het effect dat een optoming heeft op het paard zit 'm vooral in de ruiterhand.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 23:20

Het bit is ook ouderwets, stamt nog van voor de middeleeuwen, toen schreven ze elkaar nog met een veer en via een koerier. Nu hebben we e-mail. Waarom rijdt iedereen dan nog steeds met iets uit het "veren" tijdperk? Vierendelen is toch ook (in de westerse landen) afgeschaft?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:21

hmzzz misschien omdat het voor sommige paarden beter is, eerlijker is, fijner is?????????

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:22

Nagelbijten / Gniffelen toch heb ik zomaar het vermoeden dat het bit in de loop der jaren wel ieeets veranderd/verbeterd is. We rijden toch ook nog steeds met zadel Clown maar zie jij ergens een middeleeuws zadel in de wedstrijdring?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:22

ik rij ook liever in mijn rijbroek dan in een harnas

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:23

ik lees even mee.

ik heb 1 paard die ik op bit rij en ook blijf rijden [wil geen hack en ben nog niet levensmoe Knipoog ] en een 4 jarige die nu bitloos word ingereden. [erg gevoelig en daardoor juist een voordeel]
wat mij opvalt is dat veel mensen kijken naar bit of bitloos en niet naar de combinatie van ruiter en paard. wat voor de een werkt kan voor de ander waardeloos zijn.
wel vind ik dat zeker omdat er steeds meer vraag naar is het wedstrijd regelement aangepast moet gaan worden.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 23:23

Ja, toen reden ze ook op zadels, de zadels zijn in de loop van de tijd iig wel een heel stuk verbeterd Tong uitsteken

Een bit is nooit eerlijk, je laat je paard doen wat je wil dmv (ik quoteer arabesk) "een pijnafspraak", dan heb ik gelijk 2 vliegen in 1 klap, pijn is niet eerlijk en pijn is niet fijn, zelfs niet voor je paard.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:24

Als ik eerlijk ben wordt ik een beetje gek over dat gezeur over wel of niet bitloos, ze rijden al jaren met een bit en sinds de laatste jaren is het een hype om ineens over op bitloos te gaan en zoveel mogelijk mensen daar van te overtuigen.
Bitloos kan net zo slecht zijn als met bit, ligt er maar aan hoe de hand van de ruiter is

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:25

het is geen hype, maar een voortschrijdend inzicht

zoals ik al op de blz hiervoor zei is de hand misschien zacht, maar de gevolgen van het oproepen van het eetreflex bij een paard door het bit en de gevolgen daarvan zijn niet afhankelijk van een zachte of harde hand. Een paard ademt door de neus, maar door het bit gaat de huig van z'n plek en krijg je verstoorde luchtstromingen wat longbloedingen, bronchitis en andere luchtwegproblemen in de hand kan werken. Ook het displacement of the soft pallate syndrome hangt er mee samen.

dat moet je je goed realiseren!
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-06-08 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:25

heiditjj schreef:
Ja, toen reden ze ook op zadels, de zadels zijn in de loop van de tijd iig wel een heel stuk verbeterd Tong uitsteken

Een bit is nooit eerlijk, je laat je paard doen wat je wil dmv (ik quoteer arabesk) "een pijnafspraak", dan heb ik gelijk 2 vliegen in 1 klap, pijn is niet eerlijk en pijn is niet fijn, zelfs niet voor je paard.

nee een samengeknepen kaak met een berg druk achter zn oren........... dat moet het helemaal zijn joh Lachen Lachen Lachen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:26

heiditjj schreef:

en druk op het owh zo gevoelige neusbeen is niet pijnlijk Verward....
bit en bitloos kunnen beide oneerlijk zijn tegenover het paard... het gaan nl om degene die de teugels in handen heeft...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:27

heiditjj schreef:

En dat is imo dus niet waar. Mijn pony raakte compleet in paniek als ik weer met de bitloze optoming aan kwam zetten. Hij snapte het niet en had er duidelijk last van. Nu loopt hij op het Myler bit, en is hij heerlijk ontspannen. Ik ken m al zijn hele leven, ik weet precies wanneer hij zich bedreigd voelt. En dat is écht niet zo op het moment dat ik het hoofdstel pak en het bit er in doe.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 23:27

En een bitloos hoofdstel kan (mits goed aangebracht) geen schade aanrichten als het gewoon om je paard hangt en een bit wel.

En dan voor de mensen die dan mij om mijn woorden willen vangen: met een wattenstaafje kan je ook iemand vermoorden als je het verkeerd gebruikt. Alles wat verkeerd gebruikt word is gevaarlijk. Een bit is daarentegen zelfs bij het in de mond hangen terwijl er niet aangezeten wordt nog pijnlijk.

Vergeet daarnaast niet dat paarden een vreselijk hoge pijngrens hebben.
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 13-06-08 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:27

KiWiKo schreef:
heiditjj schreef:

nee een samengeknepen kaak met een berg druk achter zn oren........... dat moet het helemaal zijn joh Lachen Lachen Lachen

allemaal aan de halsring, of gewoon helemaal niets

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:28

Bitloos is net zo min vriendelijk voor je paard.
Ga dan nog zonder hoofdstel/halster rijden is nog vriendelijk, of ga er helemaal niet op heb je al die problemen ook niet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:29

Maureenn schreef:
Bitloos is net zo min vriendelijk voor je paard.
Ga dan nog zonder hoofdstel/halster rijden is nog vriendelijk, of ga er helemaal niet op heb je al die problemen ook niet

zonder optoming leren rijden is ook weer niet zo lastig en prima te leren

een halster of sidepull is ook een prima optoming Ja

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:30

heiditjj schreef:
En een bitloos hoofdstel kan (mits goed aangebracht) geen schade aanrichten als het gewoon om je paard hangt en een bit wel.

En dan voor de mensen die dan mij om mijn woorden willen vangen: met een wattenstaafje kan je ook iemand vermoorden als je het verkeerd gebruikt. Alles wat verkeerd gebruikt word is gevaarlijk. Een bit is daarentegen zelfs bij het in de mond hangen terwijl er niet aangezeten wordt nog pijnlijk.

met een hackmore kun je een neusbeen breken (door de hefboomwerking)... lijkt me toch wel schade

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:30

heiditjj schreef:

Dus flipt mijn pony totaal zodra er druk op zn neus en achter zn oren komt. En loopt hij vrolijk met de oortjes naar voren en zacht knabbelend zodra ik met een bitje train Verward

Logisch...

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:31

Ik wil niet banketstaaf doen over de mensen die bitloos rijden
ik vat het misschien heel verkeerd op maar het komt bij mijn over
dat jullie ons bit mensen maar raar vinden
en jullie bitlose gedoe beetje door willen drammen
NOGMAALS misschien vat ik het verkeerd op
als we dan toch over goed en slecht gaan praten
moeten we misschien allemaal maar stoppen met paardrijden,
dat gehobbel op zoon paard zijn rug is ook niet echt het beste wat kan gebeuren
Als we toch alles goed gaan aanpakken laten we nu per direct al onze paarden het bos in
lekker in de vrije natuurlijk!!!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:32

Eliine misschien hebben wij wel rare paarden Clown

Lijkt wel of jullie bitloos rijden aan ons opwillen dringen.. teminste zo komt het opmij over
Laatst bijgewerkt door waterval123 op 13-06-08 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 23:32

KiWiKo schreef:
heiditjj schreef:

er zijn nog meer optomingen dan alleen de "druk om de kaak en achter de oren". Halsring en CRB bijvoorbeeld, die zitten in principe helemaal los, tot je ze gebruikt. Als je paard dan goed aan de hulpen is heb je die hele druk niet nodig op de kaken en achter de oren.

Daarnaast veroorzaakt een hoofdstel met bit OOK druk achter de oren.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:33

Maureenn schreef:
Eliine misschien hebben wij wel rare paarden Clown

Nagelbijten / Gniffelen n beetje raar issie wel ja Pling

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 23:33

Nimmy schreef:
heiditjj schreef:

met een hackmore kun je een neusbeen breken (door de hefboomwerking)... lijkt me toch wel schade

Goed lezen, ik heb het over gewoon omhangen en nergens aanzitten, die scharen bewegen niet uit zichzelf en je moet wel heel verkeerd bezig zijn wil je het neusbeen breken met een hacamore.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:34

heiditjj schreef:

hoe kom je daar nou bij Lachen Lachen doe gewoon een hoofdstel in met bit en laat je paard er gerust een week mee op het land staan, maakt niks uit

Citaat:
een bit an sich is niet pijnlijk en ik zou graag in de leer willen bij diegene die dit jou wijs heeft gemaakt, want man wat kan die praten, die wil ik graag op mijn verkoopafdeling hebben Knipoog

Citaat:
moet je even tegen die merrie van een vriendin van mij zeggen, die loopt al niet rad als er een vlieg op haar been zit

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:35

heiditjj schreef:

Goed lezen, ik heb het over gewoon omhangen en nergens aanzitten, die scharen bewegen niet uit zichzelf en je moet wel heel verkeerd bezig zijn wil je het neusbeen breken met een hacamore.[/quote]

he.......... ik zie hier een vergelijking met een verkeerd bit gebruik??????????