Arabesk schreef:En hier een lijst van 40 ziektes die gerelateerd kunnen worden aan bit gebruik
http://www.bitlessbridle.com/FOTB-2.pdf
Wel heel gek dan dat er niet grote aantallen paarden zijn die er de gevolgen van laten zien....
Voor mijn werk heb ik vele paardenschedels gezien. Wat je hier op de foto's ziet...die beschadigde lagen...die heb ik nog nooit gezien...op geen enkele schedel...het is altijd mooi glad...
Zo'n foto bewijst in principe ook niks....er kan iemand die schedel gemanipuleerd hebben....voor de foto.
Ik ben absoluut niet tegen bitloos...of tegen met bit rijden...
Ik heb zelf meerdere bitloze optomingen. Ook het Dr. Cook hoofdstel. Ik rijd ook wedstrijden met mijn paarden. Dan hangt er wel een bit in. Mijn ervaring is, dat indien je je paard goed aan je been hebt...dat het niet uitmaakt of je bitloos of met bit rijdt...
Dat een bitloos hoofdstel ook niet altijd vriendelijk hoeft te zijn bewijst één van mijn merries. Een vriendin van me reed er op met het Dr. Cook hoofdstel. Ze kwam even iets streng in met haar binnenhand. Paard raakte volledig in de paniek...steigerde....schudde met het hoofd....zo gevoelig op de zenuwen waar dat hoofdstel op inwerkt. Diezelfde vriendin reed dit paard wel vaker...maar dan met bit...en dan gebeurde er niets. Nu ging dat paard telkens in de staak.
Als ik het paard zelf rijd (bitloos of met bit) is er niks aan de hand...
Kortom...wat runningkawa ook al zeï: het effect dat een optoming heeft op het paard zit 'm vooral in de ruiterhand.