betaald?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

___Tessa___

Re: betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:12

Niks
Er rijdt een meisje op mijn haflinger,
zij heeft plezier in het rijden en ik ben blij omdat zij met hem traint.
Dus vindt geldt vragen of geven onzin.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:34

Blue_Eyes schreef:
Welshcobfan schreef:
5 euro per uur als je snel de paarden op hoger niveau kan krijgen Lachen

Voor dat bedrag word je gelijk niet meer serieus genomen Knipoog

Bij welk bedrag dan wel is dan natuurlijk de vraag? Tong uitsteken

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:00

Ik rijd wel wat andere paarden, maar vraag er niets voor.. Ik denk als ik Z zou rijden ik dat nog niet zou doen. Het is voor mij ook weer een ervaring, ik kan er altijd wat van leren, en ik vind het leuk. Ik rijd nu B, maar als iemand me zou vragen een paard echt te trainen (stel dat ik ooit Z rijd) dan vraag ik misschien wel geld, heb er eigenlijk nooit over nagedacht hoeveel.. €5,- zou dat een goede prijs zijn?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:19

mirkip schreef:
Zilfstar schreef:
Volgens mij is het in paardenland altijd zo als er al geld aan te pas komt dat de bijrijdster dan de eigenaar betaald voor het mogen berijden van het paard. Ik ben tenminste nog geen bijrijder tegen gekomen die ervoor betaald werd. (wel gratis tegen bijv uitmesten door bijrijdster of helemaal gratis als iegenaar te weinig tijd heeft en bijrijden belangrijk vind)

Dit zie je inderdaad vaker, maar vind ík nog grote onzin.
Ik rijd ook het paard voor iemand anders (en heb ook op andere adressen gereden) maar heb er nooit voor hoeven betalen. Ik werd er ook niet zelf voor betaald.
Ik vind dat als je een eigen paard hebt en je kunt 'm wegens omstandigheden niet meer rijden, dat je niet een ander voor de kosten op kunt laten draaien (ook al is het deels), tis en blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar vind ik.

Zo ook vind ik niet dat de eigenaar mij hoeft te betalen, want ik heb er weldegelijk heel veel plezier van.
Beide partijen zijn erbij gebaad...

Ik vraag me ook af wáárom er mensen zijn die betalen om 't paard van een ander te mogen rijden Rolleyes
Leg al het geld opzij dat je eraan uitgegeven hebt en je kunt bij wijze van spreke een eigen paard kopen.
Maargoed zo denk ik erover, en er zijn genoeg mensen die er anders over denken. Dat weet ik Lachen
(Al kan ik me voorstellen dat het voor mensen in de randstad waar stalling moeilijker te vinden is e.d. wel een betere optie is).

Dat professionals/trainers betaald worden om bijvoorbeeld een paard in te rijden of door te trainen vind ik dan wel logisch Lachen

Tsja, Wij betaalden eerst niks. Was een groot jong verzorgpaard. Zoon kon wat borstelen en eens erop zitten. Was nog onbeleerd. Ik longeerde wel. Logisch dus dat het voor niks was. Later kocht eigenaresse voor op zich zichzelf maar vooral mijn zoon een shet erbij. Was wel haar plan, maar vervroegde dit voor onze zoon. Na enkele weken bleek stalgeld voor 2 beessies wel veel te worden zeker omdat het plan ze samen in een grote stal te zetten niet werkte. We komen 1 a 2 keer per week, (borstelen, longeren, rijden) In goed overleg zijn wij daarom een kleine bijdrage aan het stalgeld gaan betalen. Geen hopen geld hoor. Inmiddels is 't andere peerd verkocht, maar shet gebleven. Zoon is er helemaal gek mee en ach, die kleine bijdrage per maand... als ik daar mijn eigen paard van zou moeten kopen dan ben ik 80 eer ik het me kan veroorloven Vork dus zoveel is dat niet.

Voor trainen van een paard vind ik het inderdaad wat anders. Dan huurt iemand je in voor te rijden en te beleren.

En voor mijzelf een verzorgpaard... liefst toch voor niks inderdaad. Ik geef het dier dan toch al beweging, aandacht, tijd... Ik zie wel eens lease-paarden. Op zich heb je dan een paard voor jezelf of samen met iemand. Maar als ik DIE mandelijkse bedragen bij elkaar zou leggen heb ik wel met een paar jaar een eigen dier gespaard. En dat is toch leuker denk ik.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:42

TS: vertel eens wat meer.
Wie ben je (leeftijd, ervaring enz.),
Wat kan je (wat voor niveau heb je al gereden, wat voor ervaringen met paarden heb je),
Wat ga je met die paarden doen (verbeteren, uitbrengen op wedstrijd of alleen bezighouden omdat de eigenaar geen tijd heeft??)

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 16:19

Anoeska schreef:
TS: vertel eens wat meer.
Wie ben je (leeftijd, ervaring enz.),
Wat kan je (wat voor niveau heb je al gereden, wat voor ervaringen met paarden heb je),
Wat ga je met die paarden doen (verbeteren, uitbrengen op wedstrijd of alleen bezighouden omdat de eigenaar geen tijd heeft??)

Ben 17 over een weekje 18 Haha!
Ik heb met een C en een D pony tegelijk op wedstrijd gestart en waren toen ik stopte M startgerechtig. (C pony was van mij zelf en ook zelf beleerd en D pony reed ik voor iemand anders en ze was al een x M geweest maar was een goede leerpony voor mij op dat moment)
Ik heb in het Z1 +wp gereden met mn E pony en B springen + wat wp (ook zelf aan gereden) en heb dus nu een jong paardje van 3.
Die heb ik ook zelf beleerd. En heb al meerdere paarden beleerd zowel voor ons zelf als voor anderen.
Heb eigenlijk alle pony's die ik gehad heb zelf beleerd. (behalve me eerste die heeft mn zus gedaan maar toen was ik 6) En heb ook zo nog wat pony's gekocht en beleerd en weer een goed baasje voor gezocht. Op m'n werk rij ik soms jonge paarden. maar ook hoger opgeleide paarden.

De bedoeling is van die paarden dat ik ze voor een tijdje ga rijden, omdat de ruiter die ze normaal gesproken hoort te rijden, die is aan knie geopereerd en die kan dus een helepoos niks. (zit er al vanaf maart mee en is nog niet klaar dus kan nog een poos duren)

Christieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:25

Ik betaal zelf 50 euro per maand en dan mag ik er 3 dagen in de week echt alles mee doen Lachen

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:04

Voor mij zou er sowieso niet zoveel verschil zitten in het bedrag dat ik aan een Z ruiter betaal en dat ik aan een L ruiter betaal. Het is allebei nog basissport. De Z ruiter kan misschien iets meer oefeningetjes maar dan nog is dat niet noemenswaardig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:05

Het gaat ook niet om de oefeningen, het gaat wel om het gevoel van takt en balans ontspnning enz.
En doorgaans zal iemand die verder is dat beter aanvoelen Lachen

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:27

Mwa.. Zie niet zoveel Z ruiters die dat geweldig aanvoelen.
Het gaat ook om het gevoel, dat bedoel ik te zeggen maar had het iets uitgebreider moeten zeggen. Je kunt een L ruiter hebben die 100 verschillende paarden heeft gereden en getraind en een Z ruiter die met eentje in de Z is gekomen. Voor welke zou je dan kiezen?
Maargoed daar gaat de discussie niet echt over, ik reageerde meer op de openingspost.

Vind dat je pas naar het niveau dat vastgelegd is mag kijken als je het hebt over een L ruiter een een PSG ruiter bij wijze van spreken. Daar zit echt wezenlijk verschil tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:43

Maar die Z ruiter zonder gevoel had het als L ruiter ook niet Haha!

Welke ik zou kiezen..moet ik ze eerst zien rijden Lachen
Want je kunt ook 100 paarden met een hoop sleur werk trainen en 1 Z paard fijn omhoog rijden.
Maar idd ook andersom

Maar die Z ruiter die fijn rijd heb ik dan toch liever dan de L ruiter die fijn rijd Lachen

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:46

Dat ben ik met je eens. Ik wou alleen maar zeggen dat het wedstrijdniveau niet per definitie aangeeft hoe kundig een ruiter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:50

ow ne zeker niet, maar was dat niet al in dit topic voorbij gekomen?
(of was dat een ander wat ook over nivo ging? Lachen )

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:08

Als ik de Ts haar situatie lees, lijkt het mij best dat ze gewoon vraagt om per uur betaald te worden. Of uitrekent hoeveel tijd ze kwijt is aan die paarden op 1 week/maand en dan een totaal vraagt.
Ik zou dat uurloon gelijkstellen aan een normale goedbetaalde (vakantie)job. Dan vind ik dat je minstens 10 euro per uur mag rekenen, en zou zelfs eerder geneigd zijn richting de 15 euro per uur te gaan. (zeker als je bijvoorbeeld de tijd om op te zadelen niet mee rekent in je uren. dan krijg je dat er op die manier toch uit.)

Verder over deze hele discussie, ik heb me ook in alle soorten situaties bevonden. Ik ben alleen nooit zo gek geweest om te betalen voor een verzorgpaard. Knipoog

Mijn huidige paard is trouwens een voormalig verzorgpaard van mij. De (vorige) eigenaar van dat paard had zelf weide aan zijn huis en toch heeft hij speciaal voor mij dat paard op een pensionstal gezet zodat ik haar in betere omstandigheden kon rijden. Die man betaalde 250 in de maand en alle andere kosten. Ze heeft daar 2 jaar gestaan en ik heb geen cent meebetaald. Die man kwam alleen op stal om te betalen. Ik ging alleen wekelijks bij die mensen op de koffie om bij een stukje taart wat te oewehoeren. Tong uitsteken
Dat vonden ze ruim voldoende.

Ik heb ook wel eens betaald om mijn paard te laten rijden.
Haar een maand in training gezet bij iemand à 700 euro per maand. (Stalgeld inbegrepen) Paard werd dan dagelijks door die persoon gereden. (als je dat uitrekent kom je op en 35 euro per uur. Dat is het tarief dat ze ook vraagt als zijnde instructie.)
Ook al was ik daar dan vaak aanwezig, ik heb geen vinger uitgestoken naar mijn eigen paard. Paard werd gepoetst,gezadeld en gereden terwijl ik er stond op te kijken.

Nu rijd ik ook wel eens paarden voor de staleigenaar. Springpaarden die alle extra conditie wel kunnen gebruiken. Maar dat is eerder onder het motto 'als je niet weet wat doen, je mag altijd een beest van mij nemen". Is dus ook geen geld mee gemoeid.

PrinsesFancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:12

als je een verzorgpony hebt, moet je er dan voor betalen om hem te mogen verzorgen?
of is dat gewoon gratis?
hoe gaat het met de meeste?

zutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:45

Ik heb in het verleden, naast mijn eigen pony's (op dat moment 2) een pony van iemand hier in de buurt 1x in de week gereden. Dus eerst zadelmak gemaakt en toen gewoon rijden en basis dingen leren voor zover dat lukt 1x in de week,maar wel op een vriendelijke manier, en buitenritten zodat ze aan alles kon wennen. Na een half jaar kwam hier nog een oudere merrie bij die ik ook beweging moest geven en de basisdingen leren. Ik was daar elke week 1,5 tot 2 uur. van opzadelen tot rijden. Die mensen stonden erop op mij een vergoeding te geven. Iedere week 15 euro, soms meer. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik al een erg volle agenda had en dus echt moeite moest doen om tijd vrij te maken. Maar ik deed het wel met alle liefde en plezier. Dus voor niks had ik het ook gedaan. Er werd zelf van buiten af gezegd dat ik er meer voor moest vragen omdat ik die ene wel zadelmak gemaakt had en er voort 2 reed maar dat vond ik zelf overdreven.

Ik ben wel van mening dat het niet raar is om voor een verzorgpony te moeten betalen. Nu komen er bij mij ook soms meisjes gratis poetsen en rijden maar je kunt er niks van op aan wanneer ze komen, soms 2 maanden niet, dan 2 x in de week. Ondanks dat ik ze wel duidelijk maak dat het zo niet fijn is. En dan heb ik er nog werk mee ook, bevalt me dus eiglijk niet zo goed. Als iemand een vergoeding betaald is de verantwoording naar de pony en eigenaar toe mijn mening groter. Maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen keus.
Mijn advies is overleg gewoon met die mensen, zoals ik je begrijp zijn ze al van plan je te betalen. Dus vraag gewoon wat zij redelijk vinden. Misschien is dat wel meer dan dat jij wou vragen. Alhoewel ik zelf niet op dikke winst uit zou zijn maar je moet wel vragen wat je waard bent. Veel plezier en suc6 ermee iig!!

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:59

Ik rijd ook pony's in- / door (weliswaar in het begin met begeleiding) en ik vraag er niks voor. Maargoed, het is voor mijn ervaring en ben 15. Knipoog
Je bent zelf al bijna 18 dus dat is wel serieuzer. Ik zou met de eigenaar overleggen over het bedrag. En even kijken of het makkelijker is om per maand te betalen of per keer.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:20

Ik heb 1 pony gereden waar ik 50,- per maand voor moest betalen, en 2x in de week heen kon, maar dat vind ik echt het maximumbedrag. En het was ook echt een bijrijdpony, geen verzorgpony. Ik kwam daar op vaste dagen om te rijden.
Nu heb ik een schat van een verzorgpony (waar ik nu mede-eigenaar van ben) en daar wilden ze me eerst eigenlijk puur voor het rijden, maar ondertussen doe ik ook de andere dingen. (Zoals gister zijn we de hele dag samen bezig geweest de wei in 2'en te splitsen met palen en draad etc. en ik ben er ook 1 á 2 keer per dag om die pony haar medicijnen te geven, rijden gaat op het moment ook niet aangezien ze hoefbevangen is, dus ik kom er nu puur voor het verzorgen) Dit noem ik dan eerder een verzorgpony, want eromheen doe ik ook lekker mee. Bij die bijrijdpony had ik er niks over te zeggen, die stond zelfs te koop zonder dat ik het wist. Die verzorgpony (naja, ik ben er nu dus mede-eigenaar van, maar even om het idee), daar de eigenaar van, die belt me bijna dagelijks, en smsen dagelijks om te overleggen over de grote maar ook kleinere dingen. Ik wil een nieuw zadel, gaan we samen kopen. We hadden voer nodig, eigenaar had geen tijd, ik wel, dus heb ik gekocht. De DA moest komen, zei heeft gebelt, afspraak gemaakt, en daarna mij gebelt, en ik was er dus ook bij (ik heb de pony uit het land gehaald en alles laten zien enzo). Zo vind ik het horen. En hier betaal ik niet voor. Ja de dingen zoals voer, 1x de medicijnen, dekjes, halsters, de helft van het zadel, heb ik betaald. Maar omdat ík dat wilde, van de eigenaar hoefde het zeker niet. Lachen

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:22

Heb ooit eens friezen voor mensen gereden. (werd ervoor gevraagd)
Ook beleren etc.. onervaren paarden..
Kreeg hier 10 euro per uur per paard voor.

Zijn wel mensen die je willen betalen hun paard te rijden, door te trainen en evt uit te brengen op wedstrijden!
Maar dan moet er wel serieus wedstrijdgericht getraind worden en vooruitgang inzitten.

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:21

Ik heb 2 paarden van de B naar de M1 gereden.
Ik kreeg er niks voor,en dat wou ik ook niet.
Ze wouden me 500 euro per niveau geven.
Ik vond het een ongelofelijke kans om dit te doen,en ik heb er ook heel erg veel van geleerd.
Doordat ik dat heb gedaan krijg ik nu regelmatig mensen die vragen of ik hun Z paard wil rijden.

Nieeenkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:16

ik weet het niet,
als je het gewoon heel leuk vind om een paard te bereiden voor je plezier, hoef ik er niks voor te hebben.
maar als je het echt voor het geld wil doen.

G1ovanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:26

volgends mij ligt het dus echt aan het nivo en alles hoeveel je vraagt of niet vraagt.

Carolien22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:01

als je een paard voor iemand traint om hem op hoger niveau te krijgen lijkt het mij logisch dat je daar een vergoeding voor krijgt. maar als je hem gewoon voor je plezier wat extra beweging geeft lijkt het mij dat je daar niet voor betaald gaat worden!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:03

Voor het zadelmak maken + klaarmaken voor de koets nemen wij 300 euro (vriend en ik). En dan hebben we ze ook een dikke maand (soms zelfs langer). Geen klachten gehad, ik vind het ook een faire prijs.
We hebben er lol aan en verdienen iets, helemaal prima dus.

Het laatste paard wat ik reed, daarvoor nam ik ook 10 euro per keer. Ik reed dan minimaal een uur of had haar minimaal een uur voor de koets lopen. Ze moest verkocht worden en de eigenaar wou dat ze er een beetje gatraind uit zag en goed liep voor ze de verkoop in ging. Ze werd goed verkocht en heb nog een klein beetje van de verkoopprijs mogen ontvangen, omdat de eigenaar zo tevreden was. Dit was niet afgesproken.

Bij een meisje wat ik hielp met haar paard (die wilde niet mee op buitenritten...Sja) nam ik 5 euro per keer. Ik zeg duidelijk per keer, omdat ik soms ook twee tot 3 uur met haar aan de gang was (flink afgevallen, altijd maar meelopen, haha!)

Kun je niet het beste met de eigenaar een prijs afspreken? Je moet niet te weinig accepteren, maar meestal zijn mensen niet onredelijk wanneer het gaat om paarden laten rijden, dat is mijn ervaring althans...!

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:15

bij ons op stal komt het niet voor dat de berijder word betaalt, het is juist andersom lijkt mij omdat de eigenaar ook de stalling en het paard zn voer moet betalen ect.