In de wei rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waar rijdt jij met dit weer het meest?

In de binnenbak
49 (11%)
In de buitenbak
189 (42%)
In de wei
111 (25%)
in het bos
94 (21%)

Totaal aantal stemmen: 443

Lys_

Re: In de wei rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:45

onzin! als ze dat tegen mij zeggen, zeg ik gewoon: " Helemaal gelijk, bel gelijk meneer Amerika op om te zeggen dat alle wilde paarden in een bak moeten gaan staan of dat ze stappen over de grond en niet draven en galoperen! " UitgeL*u*l*t ! Bloos

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:49

Ik rijd vrijwel altijd in de wei, ik moet namelijk 10 euro per uur betalen voor de bak..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:01

Ik rijd altijd in de buitenbak. Wij hebben een bodem met Megatop snippers, en is dus eigenlijk het hele jaar door te rijden. Ik zie eerlijk gezegt het probleem van op het land rijden ook niet. Wanneer het land gewoon netjes vlak is zie ik het probleem niet. Ik doe het zelf alleen niet omdat mijn paard op ijzers staat, en dan vind ik het best glad op het land. Om op wedstrijd die kalkoenen er in te draaien vind ik al een rotwerk, dus thuis heb ik daar geen zin in en kies dan voor de bak.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:03

Ramona_T schreef:
Ik heb aan een vriendin die tegen rijden in de wei is gevraagt waarom zij er tegen is.
En wat zij zei is dit:
Het is slecht voor een paard het paard glijdt veel makkelijker uit straks breekt hij zijn benen nog en daanaast kan een paard op zon harde ondergrond nooit pretig loopen zonder pijn te hebben.
en dan denk ik ik heb nog nooit ergens problemen meegehad en ik ben vast niet de eenige

Paarden lopen in het wild ook op 'zo'n harde ondergrond' Clown

Ik rij meestal in het bos, soms dressuur ik in de wei en heel soms ga ik naar een buitenpiste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:14

Eowyn3003 schreef:
Paarden lopen in het wild ook op 'zo'n harde ondergrond' Clown

Daar hebben ze niet het gewicht van de ruiter die ze ook nog eens moeten dragen en lopen ze niet in rondjes om figuurtjes te maken

Ik heb bij een manege een tijdje in de wei moeten rijden ivm het ontbreken van een bak. Dat ging goed zolang het droog was. Maar zodra het begon te regenen was het niet leuk meer al die glijpartijen. Als het droog is zie ik geen problemen maar ik ben er geen fan van. Ik heb liever een bak, ook voor het behoud van je land.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:17

Miss_Montana: ja, maar dat is net hetzelfde in een bak hé Lachen Ik zie er geen kwaad in, in een weide te rijden. Maar natuurlijk niet als de wei kletsnat is, dat is te risicovol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:17

Er zijn hele rijverenigingen die in de zomer op een weide trainen, als het kan om het weer is het uitstekend!!!
Verder is het voor een paard erg goed om niet altijd in een vaak veel te zachte bak getraind te worden, de spieren worden daarmee wel getraind maar pezen en de constitutie van de botten varen er wel bij als een paard beweging krijgt op een wat steviger ondergrond!!!
Onze hoefsmid zegt altijd dat je een goede bak moet kunnen "horen"....

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:19

Mijn zusje rijdt haar pony's nu meestal in de wei, vindt ze fijner!

En als ik de fries van ons rijdt ligt het er een beetje aan...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:20

Lys_ schreef:
onzin! als ze dat tegen mij zeggen, zeg ik gewoon: " Helemaal gelijk, bel gelijk meneer Amerika op om te zeggen dat alle wilde paarden in een bak moeten gaan staan of dat ze stappen over de grond en niet draven en galoperen! " UitgeL*u*l*t ! Bloos

Whaaa die is echt goed!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:20

Ik longeer op de weide als de bak te zwaar is (te nat of idd te droog) maar rijd er liever niet op als ie nat is ivm idd glijpartijen. Dan ga ik lekker het bos in, op rechte paden kan je ook veel doen heb ik ervaren.

Als de wei droog is en de bak te zwaar, zie ik er ook geen bezwaar in om daar te rijden omdat je zelf kan kijken waar er kuilen oid zitten. En ik neem aan dat je niet in een kuilenveld gaat rijden maa reen lekker vlak stuk zoekt.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:25

Ik rij momenteel nog op de wei. Je moet wel rekening houden vooral als ze op ijzers staan dat als de wei nat is dat ze kunnen gaan schuiven. Daarom galopeer ik ook al heeft ze geen ijzers meer altijd alleen als de wei droog is. (ben nu bezig met een bakje)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:29

Mijn paarden vinden het juist veel mooier om op de wei te rijden. Loopt een stuk makkelijker dan in het zware zand van de bak. Ze vinden het heerlijk om lekker door het land te galoperen.
Ze kunnen idd uitglijden maar als het gewoon droog is dan is er niks aan de hand. Ik zie er geen enkele mishandeling in. Vork

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:57

Ramona__
Wat kan jou het schelen wat die mensen in jou buurt zeggen. Wat vind jij zelf? vind je het zelf dierenmishandeling? Zo ja, denk ik toch dat je het even moet gaan navragen bij de DA, maar ik denk dat die er geen problemen mee heeft. Als je het geen dierenmishandeling vind, ga je toch lekker in de wei rijden en laat je ze in de buurt toch lekker praten. Ik rij helemaal niet graag in een rijbak. Ik rij paard voor mijn plezier en ontspanning en niet voor de wedstrijden en het winnen. Ik wil mezelf zo vrij mogelijk kunnen voelen en ik denk dat je dat toch het beste kan als je buiten rijd. Maar goed dat is mijn mening..

Groetjes

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:04

Persoonlijk vind ik het afhankelijk van wei tot wei.. Op veel weien kan je perfect rijden, maar op de wei die wij hebben rijd ik ook liever niet dan wel. Dat is echt een steenharde ondergrond.. Ik merk ook aan mijn merrie dat ze dan minder vlot doorloopt en dat ze haar passen niet volledig lijkt af te maken. Daarnaast schuift onze wei ook gigantisch.

Maar op veel andere weien zou ik met plezier willen rondrijden Clown, zonder het mishandeling te vinden.

Ashley250

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:10

Ikzelf rijd altijd in de buitenbak (we hebben geen binnenbak Tong uitsteken). Bij mij is ook geen mogelijkheid om in de wei te rijden omdat je dan wel een hele rare bak krijgt. En we hebben sowieso niet erg veel weiland tot onze beschikking waardoor het voor ons zonde is als we veel in het weiland gaan rijden.
Maar zelf zie ik het erge gevaar er niet van in. Ja, er kunnen altijd wel kuilen zitten maar dat is gewoon een kwestie van even alles goed controleren. Zodra het weiland en ook de bak erg nat is, moet je altijd wel wat rustiger aan doen met rijden omdat het dan snel overal glad kan zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:10

Een wei kun je ook slepen, dat helpt wel tegen de kuilen Ja

Ashley250

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:23

Het is in principe makkelijk om van kuilen af te komen Lachen
Zolang je maar alles in de gaten houdt en ze dus op tijd weg kunt halen.

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:31

bij ons kan je helaas niet in de wei rijden omdat we niet zoveel wei hebben en het dan zonde is om de wei 'kapot' te rijden. Maar ik vind het onzin als je nooit in de wei zou rijden, hoe doen die mensen het dan die in de zomer wedstrijden rijden die zijn toch ook meestal op gras!! Kijk moet je nou voordurend een keertwending of hele moeilijke dingen doen in een natte wei, nou ja dan kan ik me nog voorstellen dat je het dan fijner vind om in een bak te rijden, voor de paarden is de wei denk ik fijner geen stof.

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:09

Sommige pistes zien helemaal niet uit, dan toch veel liever in de wei!
Waar ik pas begonnen ben met de paarden te verzorgen, zijn er ook alleen maar weien om in te rijen, maar er zijn er 3, dus we gaan eentje gebruiken voor rijden en de rest gewoon als weiland. Denk dat dat het beste is, een stukje zetten waar ze moeten werken en de rest als ontspanning... Heb altijd gehoord dat dat het beste is, het paard niet laten werken op een plek waar hij moet ontspannen^^

kimberliie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:00

Moet gewoon kunnen, vooral als je een stukje af hebt gezet!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:48

Paarden leggen uit zichzelf ook wel het verschil als ze los staan dat je niet werkt en met tuig aan dat ze aan de slag moeten, dus er hoeft niet echt een aparte rijpiste te zijn...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:09

Inderdaad Poes en het is nog interesanter ook voor de paarden. Moet je niet altijd hetzelfde rondje te rijden maar kan je heel de wei gebruiken Lachen. Meer variatiemogelijkheden...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:41

Ik reed vroeger ook gewoon dresuur op het strand, en niks afzetten. Dressuur gaat juist om gehoorzaamheid, om de aandacht bij de ruiter te hebben en niet bij de omgeving. Het maakt helemaal niet uit waar je rijdt. Hier zijn de weides nog hellend ook en er staan olijfbomen op. Maakt niets uit voor het werk.
De meeste "bakken" (geen idee hoe dat woord onstaan is) zijn slecht voor paardenbenen. Maar toch denkt men over het algemeen dat je alleen daar dresuur kunt uitoefenen. Heel vreemd.
Ik rijdt trouwens het meest in de bergen, dus ik heb dus niet de poll ingevul.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:04

slaat helemaal nergens op
er is niks mis mee
rare mensen Scheve mond

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 13:50

Even een vraagje tussendoor.
Ik zie in de poll dat er best veel mensen zijn die met het mooie zomerweer in de binnenbak rijden.
Hebben deze mensen geen buitenbak of weide of vinden ze dat je het best gewoon in de binnenbak kan rijden?