Rechtrichten van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Rechtrichten van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:07

Ik vind het totale skala en de smanehang tussen de verschillende aspecten het moeilijkste wat er is. Ik heb niets aan een paard wat rechtuit gaat, maar niet ontspannen is, tact/aanleuning/verzameling etc verliest. Ik snap niet zo goed dat er mensen zijn die zich enkel focussen op rechtrichten??? De valkuil lijkt mij dan dat je de andere apsecten van het skala uit het oog verliest. Dat lijkt mij niet de bedoeling... In dressuur hangen namelijk alle aspecten van het skala met elkaar samen: het een gaat niet zonder het ander.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:34

Daar heb je gelijk in Jasmijn. Echter kost het rechtrichten mij veel meer moeite dan mijn paard ontspannen krijgen of taktmatig laten lopen. Taktmatig lopen is een kwestie van paard aan de hulpen hebben en heel erg consequent zijn. Met rechtrichten vecht ik ook nog eens snoeihard tegen mijn eigen fysieke problemen. Dat kom ik op de andere punten gewoon minder hard tegen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:50

Urielle schreef:
Daar heb je gelijk in Jasmijn. Echter kost het rechtrichten mij veel meer moeite dan mijn paard ontspannen krijgen of taktmatig laten lopen. Taktmatig lopen is een kwestie van paard aan de hulpen hebben en heel erg consequent zijn.

Dat ervaar ik anders. Mijn paard wil prima tactmatig lopen en ontspannen blijven. Maar als ik dan ga verzamelen vind ik het het moeilijkst om hem recht, ontspannen en zijn tact en impuls te behouden. Dus voor mij is de combinatie het moeilijkst. Mijn paard wil ook wel prima recht gaan hoor, zolang ik dan weer niet te veel verzameling vraag...

Mijn andere paard krijg ik weer niet in een mooie tact als ik hem niet recht heb. Alles tegelijk vind ik gewoon het moeilijkst: En mooi opgericht EN voldoende impuls EN recht EN verzameld EN ontspannen EN een mooie tact... (en dan ook nog snelle reacties op mijn hulpen en zelf er een beetje fatsoenlijk op blijven zitten Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:56

Natuurlijk kan het een niet zonder het ander
Voor mij is ontspanning punt 1
Zonder ontspanning kun je niet op je paard inwerken omdat hij zich ergens vasthoud.

Daarna het aan de hulpen zijn, zonder motor en zonder het snappen van hulpen kan een paard ook niet veel.

Maar dan toch het RR
want een scheef paard kan imo ook nooit in takt lopen.

Dan komt bij mij pas verzameling Lachen

En dit alles loopt natuurlijk ook wel door elkaar Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 02:24

Het rechtrichten vind / vond ik inderdaad wel het moeilijkst.
Ik ben er zelf altijd heel bewust mee bezig dat ik niet eens hoef te denken ik stel het paard recht. Het is nu sinds 2 jaar pas!! Een feeling geworden. Ik ben er over nagaan denken en mijn instructrice, hamert er heel erg op, en dat is alleen maar goed, ik heb in die tijd heel wat traantjes laten vallen, jaja als man zijnde Haha! Het is vaak inderdaad ook spiegelwerk bij mij. Vooral als ik op een nieuw paard zit, en ik dan denk hij loopt iets scheef, kijk ik in de spiegel hoe die in zijn eigen spoor treed..

als je jezelf bewust leert om je paard / paarden na elke oefening recht te stellen komt het zeker wel goed, ik kijk er eigenlijk heel weinig na.. Ik let erg veel op mijn houding en zit, en voel dermate aan hoe het paard onder me loopt, of die op twee teugels loopt hoe de takt is etc..

Wat ik bedoel te zeggen, in het begin stadium denk je ohh dit is moeilijk, maar als je al wat paardjes verder bent, denk je dat niet meer.. en doe je het gewoon Knipoog Omdat het een gewenning is geworden..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:35

jasmijn78 schreef:
Dat ervaar ik anders. Mijn paard wil prima tactmatig lopen en ontspannen blijven. Maar als ik dan ga verzamelen vind ik het het moeilijkst om hem recht, ontspannen en zijn tact en impuls te behouden. Dus voor mij is de combinatie het moeilijkst. Mijn paard wil ook wel prima recht gaan hoor, zolang ik dan weer niet te veel verzameling vraag...

In die fase zit ik nog niet met mijn huidige paard Lachen Die is nog te slap om echt door te gaan sluiten, dus als ik die echt doorpak (het kost hem veel kracht) dan slaat de rest op helemaal niks meer.

Ik denk ook dat ik dan kan stellen dat jouw huidige struikelblok de verzameling is. De basis is volgens het Skala best voor elkaar, TOT het moment dat je gaat verzamelen? Dan zou ik de benoemen als: ik heb het meeste moeite met de verzameling.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 09:12

Pride (purioso x hillie) heb ik ook nog niet zo ver dat ik hem helemaal verzameld rij! Zijn achterhand is gewoon niet sterk genoeg.. Bij mijn bonte heb ik dit al wel, die is al door de fase van de basis heen (ik pak het wel elke les weer even op) en die heeft een super sterke achterhand dus ook makkelijker voor het RR. Soms gaat het verzamelen en RR ook niet altijd even soepeltjes..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 09:15

Ik ben ook nog lang niet aan verzameling toe, dus het feit dat er hier gefocussed wordt op rechtrichten, heef gewoon te maken met dat dat onderdeel van het skala nu aan bod is. Ik moet zeggen dat mijn paard in de arbeidsgangen heel tactmatig is van zichzelf, en zolang ik het niet loopt te verklooien hij die tact eigenlijk ook heel makkelijk vasthoudt. Ik ervaar hetzelfde als Urielle: ontspanning en tact is een kwestie van consequent rijden ( o.k. een beetje veel ruitergevoel is zeer mooi meegenomen ), maar bij het rechtrichten loop ik tegen mijn eigen lichamelijke beperkingen aan. Vandaar de frustratie.Wie weet komt die, als we hier doorheen zijn,ooit bij verzameling gewoon weer terug ( dat zal wel Bloos ).

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:26

Fijn dat ik dit topic tegen kom, want ik ben ook 'gezegend' met een errug scheef paard. Naar links om--> ) zo dus.

Ik rijd nu veel met een lichte rechterstelling, probeer hem dan met mijn rechterbeen minder bol te krijgen en met links z'n achterkant op de plaats te houden. Dit doe ik ook veel op de volte, vooral in galop moet ik dit goed volhouden, want hij gallopeert anders met z'n ra-been achter z'n lv-been

Nou heb ik de laatste tijd nogal de neiging om lekker vast te houden en te trekken en te plukken. (arm peerd Ach gut) Gelukkig ben ik daar na een preek van m'n baas en daarna een lading tips wel weer redelijk vanaf. Merk het ook meteen aan het paard, imo lijkt het nog nergens op maar hij loopt een stuk ontspannender.
Misschien iemand nog tips qua oefeningen die ik kan doen om hem rechter te maken? Jammergenoeg is mijn instructrice daar namelijk (nog?) niet zo op gefocussed, iets wat ik trouwens wel snel over wil gaan overleggen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:25

Urielle schreef:
Ik denk ook dat ik dan kan stellen dat jouw huidige struikelblok de verzameling is. De basis is volgens het Skala best voor elkaar, TOT het moment dat je gaat verzamelen? Dan zou ik de benoemen als: ik heb het meeste moeite met de verzameling.

Ja klopt, verzameling heb ik ook moeite mee. Maar goed; volgens mij kun je ook pas constateren of basisvoorwaarden als aanleuning, ontspanning, tact, impuls en rechtgerichtheid in orde zijn als je wat verder bent. Ik rij nu Z2 en mijn paard is ZZ-licht startgerechtigd. Het gaat heel prima in de Z2, maar mijn ervaring is dat vanaf dit niveau je echt geconfronteerd wordt met de basis. Dus als mensen stellen dat hun paard zo recht is dan denk ik: wacht maar tot je op hoger niveau beland, dan merk je pas echt of dat zo is. De basis van mijn paard is niet slecht, maar blijft wel continu punt van aandacht. Zaken die niet helemaal goed voor elkaar zijn komen nu gewoon veel zichtbaarder aan het licht.

Navidad schreef:
als je jezelf bewust leert om je paard / paarden na elke oefening recht te stellen komt het zeker wel goed

Stel jij je paard dan niet IN de oefeningen recht? Op een volte of in een zijgang moet een paard ook recht zijn hoor! Niet alleen 'tussen' de oefeningen of op een rechte lijn... Je paard moet ten alle tijde recht zijn. Recht wil zeggen in balans, recht onder de ruiter.

Een van de moeilijkste dingen is ook je paard tijdens de zijgangen recht te houden (en verzameld, opgericht etc....).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:28

De meest voorkomende fout van een ruiter op een scheef paard is, dat wanneer ze zo krom staan ) ze meestal ook de buitenteugel goed aanpakken, maar je moet juist de binnen teugel pakken, en zoveel mogelijk van rechts afblijven, en hem dan recht duwen (tegen die binnen teugel aan, indien hij ) scheef is)

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:29

BCS schreef:
De meest voorkomende fout van een ruiter op een scheef paard is, dat wanneer ze zo krom staan ) ze meestal ook de buitenteugel goed aanpakken, maar je moet juist de binnen teugel pakken, en zoveel mogelijk van rechts afblijven, en hem dan recht duwen (tegen die binnen teugel aan, indien hij ) scheef is)

Hoe bedoel je dat? Ik begrijp niet helemaal hoe je dat dan voor elkaar moet krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:29

die snap ik ff niet...mijn binnen teugel veranderd steeds welke dat is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:32

Haha.. Okee die was misschien niet zo duidelijk. Stel je rijd linksom... En je paard is bv scheef/krom naar links toe ), trouwens het maakt helemaal niet uit welke kant je oprijd.

Maar als je paard ) scheef is, gaat het hoofd meestal ook naar links toe, wat ruiters dan vaak doen, is de buiten teugel aannemen (in dit geval de rechter) en denken dan dat hij al een stuk rechter is.. Maar je moet precies het tegenover gestelde doen.

Zo duidelijk?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:34

Ja maar ik vraag me dus af hoe je het paard z'n nek van zo ) naar zo | kan krijgen door te 'duwen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:42

Een scheef paard, trekt zijn hoofd vaak scheef, omdat hij dan beter loopt, dus als jij er voor zorgt dat zijn lichaam recht door een oefening gaat, gaat zijn hoofd de rest vanzelf volgen!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:47

Ik ga nog even door hoor Haha! Ik snap je bedoeling wel, maar zou het graag willen uitproberen.

De bedoeling is dus dat ik hem met m'n benen recht maak dus dat het
) nek
| lijf is.
Dat dus oplossen met m'n benen. Volgens jou moet z'n nek dan ook vanzelf zo | worden?
Handig die tekentjes trouwens Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:48

HAHA Haha!

Ieder paard is natuurlijk anders scheef, hoe is de jouwe scheef?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:12

) zo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:11

Mijn paard is ( scheef.
Remedie hier is een peut aan de linkerkant geven en zelf genoeg op de rechterbeugel blijven zitten.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:18

Urielle schreef:
Mijn paard is ( scheef.
Remedie hier is een peut aan de linkerkant geven en zelf genoeg op de rechterbeugel blijven zitten.

Dit is toch zeker een grapje?

hierbij gaat je paard tegen je been aanlopen en zo schever worden!

remedie is hier de schouders voor het paard zetten dus als het ware naar links een soort volte inzetten tot hij weer recht is en dan rechtuit blijven lopen!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:47

Ben ik dan werkelijk waar één van de weinige mensen die volgens de klassieke methode rechtricht, en dat wil dus zeggen niet plukken en trekken maar door middel van spieren trainen op een dusdanige manier dat het paard ''vanzelf'' recht wordt?
Ik plaats de schouder constant naar binnen/buiten, op beide handen naar beide kanten, ik nodig hem in zijn lichaam uit om meer te buigen, beide handen beide kanten en ga zo maar door.
Wat ik hier lees is dat mensen gaan weg duwen, met teugel- en beendruk gaan werken, ik vraag me dan af of jullie wel controleren of het paard daar wel recht door wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:52

dat uitnodigen kun je niet doen zonder hem om je been heem te willen buigen...dat is zo klassiek als maar wat Lachen

En pukken en trekken...geloof niet dat dat in mijn mond voorbij is gekomen Lachen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:56

runningkawa schreef:
dat uitnodigen kun je niet doen zonder hem om je been heem te willen buigen...dat is zo klassiek als maar wat Lachen

En pukken en trekken...geloof niet dat dat in mijn mond voorbij is gekomen Lachen

Ik denk dat je mijn tekst iets te letterlijk neemt Knipoog

Het gaat mij erom dat sommige mensen blijkbaar rechtrichten door de ''bolle'' zijde weg en dus recht te drukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:57

dat doe ik als het ware ook (zie eerder post en plaatje)
Maar dat kan niet in 1x, dat doe je met beleid, paard heeft tijd nodig om spieren daarop aan te passen Lachen