Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:05

Nouks schreef:
BrittKitt: Ik moet de eerste instructeur nog tegenkomen die desgewenst met je buiten gaat rijden...

Ik ken er 1. Al gaat dat ook iets makkelijker, aangezien klant 2 pony's had staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:07

Diegende die Zanda zadelmak heeft gemaakt, geeft ook les , en die zei ook, wil je ermee naar buiten voor het eerst en je vind de stap zelf te groot. Bel me maar, pak jij Kawa neem ik Zanda Lachen
En draaien we het later om Lachen

Dus die bestaan zeker wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:09

Mja ok, ik heb ook een pony ingereden voor ze de manegelessen in ging vorig jaar (of is dat alweer twee jaar terug?), ging ik de 1e paar keer ook met instructeur mee naar buiten. Maar dat was meer "met 2 man naar buiten" dan "instructrice moet mee bij wijze van begeleiding"... Situaties als "ik heb problemen met buitenrijden dus zou je me in het bos les willen geven" heb ik nog nooit langs horen komen... Moet ik erbij zeggen dat dat type ruiter dan ook meestal van het type "mijn paard is sportpaard, daar kun je niet mee naar buiten" is. Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:13

Ik denk dat ik het bij vorige instructeurs, maar ook de huidige best zou kunnen vragen Ja

Ze slepen dan verwacht ik geen paard mee naar mijn les, omdat ze daarna doorrijden naar een volgende klant.
Maar denk wel dat ik vanuit hun mee kan naar het bos om te kijken wat er mis is Ja

Ik heb het nooit gevraagt, maar kan me niet voorstellen als ik bekijk hoe die personen zijn dat ik er een nee op zou krijgen Lachen

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:21

Ik deel mijn pony samen met mijn zusjes. Ze rijdt er intensief wedstrijden mee (dressuur, springen & SGW) en ze heeft ongeveer twee keer in de week les. Ik ben blij dat ze mijn pony soepel en in conditie houdt.
Zelf rij ik hoogstens 2x in de week en wat ik dan doe is met een touwhalstertje door het bos sjokken, daar heb ik geen les voor nodig en mijn pony ook niet.
Ik vind de situatie wel anders als je alleen een pony hebt, ik denk dat het voor elke pony/ruiter goed is om af en toe les te hebben en zo te voorkomen dat je "verslonst" je hoeft ook niet meteen op wedstrijd niveau les te krijgen maar gewoon de basis onderhouden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:26

Ik geef maar heel weinig mensen les, maar ik ga wel buitenrijden met mensen. Ik zet ze op mijn eigen paard en neem ze de eerste keer mee aan een touw zodra ze enigszins kunnen zitten en sturen. En ik zet ze op Lan, omdat ik die met mijn stem kan besturen als het moet. Zelf ga ik op de pony van een vriendin mee dan Haha!

Als dat een paar keer goed gaat, kan het touw eraf.
Gelijk vanaf het begin ook naar buiten (op een betrouwbaar paard) vind ik heel belangrijk.

Verder vind ik dat recreatieruiters tot op zekere hoogte moeten blijven lessen. Een paard dat alleen 2x per week het bos in gaat en geen problemen heeft, hoef je niet voor te lessen. Wil je meer, is je paard moeilijk in de bak of buiten, dan zou ik altijd les nemen. Als je paard duidelijk scheef is, vaak problemen heeft ook. Kans dat dat een ruiterfout is, is best aanwezig.

G1ovanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:27

nou ik vindt we dat iedereen les nodig heeft. je leert altijd wat. zelfs als je maar gewoon rijdt. je leert elke les weer wat.
kijk als je op een gegeven moment denk heb het niet meer nodig eigen keus maar je hebt wel die ervaring opgebouwd met lessen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:32

Wat ik me afvraag tijdens het lezen van dit topic; de mensen die meerdere paarden rijden, hebben die les met elk verschillend paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:33

Ja, Lachen
Zelfs in de tijd dat ik er 4 ofzo reed Lachen
Had 2x in de week les en wisselde dan om de week Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:34

Ik wel.
Mijn eigen twee paarden, en als ik tegen iets aanloop van het paard dat ik voor mijn vriendin rijd (die is geopereerd) dan heb ik dáár ook les op. Vanaf het paard zie / voel je niet alles. Dan is het handig als er iemand even meekijkt.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:42

Ik heb geen les en vind het ook niet nodig. Mijn paard is ex wedstrijdpaard en word heel gefrustreerd als hij nog in de bak moet lopen. Lees bokken en steigeren terwijl hij in het bos met lange teugel lekker kan lopen. Ik neem wel vaak foto's en let op mijn houding en corrigeer mijzelf. Ook laat mijn paard het weten als mijn houding niet goed is (wat zelden voor komt 1x bij verkeerde beenhouding) en een buitenrijdvriendin is lesgeefster en geeft mij genoeg tips. Ik word zelf gefrustreerd van les krijgen en mijn paard helaas ook. Dit is voor ons perfect.

Daarmee kan je het eens of oneens zijn. ieder zijn mening

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:49

af en toe les is wel belagrijk om ook je houding goed te houden en om somige dingen aan te passen op het paard.vaak zie je die ruiters met opgetrokken hakken en dat de tenen naar buiten steken. en somige moeten daar echt iets aan doen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:59

Klara16 schreef:
runningkawa schreef:
dus de bosrijder mag zijn paard kapot rijden nouks?
Lekker met de kop omhoog, weg gedrukte rug het bos in...
En uiteraard is er dan ook geen rechtrichten bij Lachen

Het topic in de openingspost is van iemand die haar eerste eigen paard ging kopen. Die heeft zonder meer les nodig.

Maar iemand die al 30 jaar paarden heeft en die alleen maar een uurtje met knollie het bos in wil hoeft voor mij niet per se in een dressuurbak les te nemen.

Dat ben ik dus (van plan over 5 jaar). Maarreh WAAROM heb ik dan ZONDER MEER les nodig? Ik rij al 25 jaar? Kan ik niet gewoon een paard kopen (type rustig, doorgereden, voor recreatief buiten rijden en dressuren op mijzelf) Niet gezegd dat ik geen les neem dan hoor. Wil gewoon weten waarom IK omdat ik mijn eerste paard ga kopen dan dus zonder meer les nodig heb??? (je kent mij niet eens, weet niks van mijn rij-ervaring etc af. Alleen dat ik nog nooit een eigen paard in bezit heb gehad) Als je nou zegt: begeleiding... Tong uitsteken Om paard te leren kennen en te kijken hoe ik erop zit/ het beste eruit kan halen. Maar perse les?
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 06-06-08 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:59

nikita_given schreef:
af en toe les is wel belagrijk om ook je houding goed te houden en om somige dingen aan te passen op het paard.vaak zie je die ruiters met opgetrokken hakken en dat de tenen naar buiten steken. en somige moeten daar echt iets aan doen

waarom?
Dat is nu iets waar een paard weinig last van heeft op buitenritten.
Scheefzitten, slecht passende zadel (boomloos of met boom). Dáár hebben ze last van.
Of na een week in de wei opeens een buitenrit moeten maken van 20 kilometer omdat de eigenaar dat zo leuk lijkt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:06

Zilfstar; 25 jaar wil niks zeggen Clown
Ik heb in de les gereden met een man die reed net zo lang als ik, maar hij kon nog maar net aan lichtrijden en blijven zitten in galop kon hij niet. Dat was na 9 jaar Haha!
Die man wilde volgens mij ook niet leren, dat scheelt, die wilde gewoon 1 keer per week rondhobbelen en hoe goed deed er niet toe. Ik snap dat niet. Ik ga dan voor het dier en wil leren rijden zodat we sámen lol kunnen hebben en niet ik alleen ík.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:12

BrittKitt schreef:
Zilfstar; 25 jaar wil niks zeggen Clown
Ik heb in de les gereden met een man die reed net zo lang als ik, maar hij kon nog maar net aan lichtrijden en blijven zitten in galop kon hij niet. Dat was na 9 jaar Haha!
Die man wilde volgens mij ook niet leren, dat scheelt, die wilde gewoon 1 keer per week rondhobbelen en hoe goed deed er niet toe. Ik snap dat niet. Ik ga dan voor het dier en wil leren rijden zodat we sámen lol kunnen hebben en niet ik alleen ík.

Naaaa... Kan wel meer dan DAT hoor Clown Koe Haha!

Ik ga niet zeggen dat ik een superruiter ben, maar: dressuur L1 a 2 kan ik wel. En springen, altijd leuk. Stap, draf, galop, achteruit, nageven, wijken voor de kuit, stelling vragen, etc. Doen we allemaal nu in de les op de manege en meeste ken ik al jaren. Zit weinig uitdaging in in die manegelessen. Behalve dan elke keer op een ander paard moeten doen. Zou graag echt door willen pakken op een paard, dat ie mij leert kennen en ik hem. Het paard waar ik dat mee had op manege staat nu kreupel en wordt wrs nooit meer beter. Kijk, dan is de leukigheid wel effe een beetje weg.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:14

Haha ik zeg ook niet dta je niet kan rijden, maar ik zeg wel dat ervaring geen reet zegt Clown
Weet niet waar je woont maar ik zoek nog een bijrijder ROFL

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:20

Met alle respect: ik heb diverse manegeruiters op stal gehad die een keertje op Lan zouden rijden. En hoelang ze gemiddeld ook reden, ze hingen tot nog toe allemaal aan de binnenteugel en hun idee van nageeflijk was in de krul trekken.

Les moet ook goede les zijn.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:20

BrittKitt schreef:
Haha ik zeg ook niet dta je niet kan rijden, maar ik zeg wel dat ervaring geen reet zegt Clown
Weet niet waar je woont maar ik zoek nog een bijrijder ROFL

Hihi... nee weet ik. Vind ook zo lachen als ik zie (op marktplaats bijv) dat een meisje van 12 met "al" 6 jaar rijervaring zichzelf aanbiedt als bijrijdster of inrijdster... Mijn zoon is nu 6. En heeft nu "al" 6 maanden 'rijervaring' ROFL Draaft een half rondje, roept dan heel hard STOP (pony stopt nog ook Koe )

Woonde vlakbij je, ben 2 jaar geleden verhuisd naar midden van het land. Helaas! Dank voor je aanbod. Zoek wel verzorgpaard voor de tijd dat ik nog niets zelf heb, maar de persoon bij wie ik een lijntje uit had staan komt er niet op terug. En ik ga ook niet bedelen... Tong uitsteken

Als ik eigen beessie heb neem ik wrs wel les/ begeleiding hoor. Misschien western. Maar dan wat vrijblijvend en niet elke week vast een uur. Moet leuk blijven!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:22

Anya schreef:
Met alle respect: ik heb diverse manegeruiters op stal gehad die een keertje op Lan zouden rijden. En hoelang ze gemiddeld ook reden, ze hingen tot nog toe allemaal aan de binnenteugel en hun idee van nageeflijk was in de krul trekken.

Les moet ook goede les zijn.

YEP helemaal mee eens! En waar vind je goede prive les??? Gelukkig is mijn manege niet van de krul, maar van de nageeflijkheid (noemde we op mijn oude manege "aan de teugel rijden". Moest in begin erg wennen aan deze term... nageeflijk. Is dat zelfde als toegeeflijk Vork )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:26

Bij mijn paard niet Knipoog Haha! Haha!
Maar das een Amor-dame. Die heeft karakter Ja
Dus die is zelden toegeeflijk, je werkt er maar voor Knipoog

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:26

Ieder zijn eigen mening, maar ik vind (als recreatieruiter) dat ik uit respect voor mijn paard zo goed mogelijk moet leren rijden, om hem niet onnodig te storen met handen benen of zit. Degene die perfect rijd moet nog geboren worden, dus heb ik les, om de week en ik leer nog elke keer iets bij.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:28

Ik denk dat er verschil moet worden gemaakt tussen soorten recreatieruiters. Beginnende recreatieruiters hebben les nodig. Mensen die voor het eerst een paard kopen ook.

Maar ik denk niet dat als ik stop met wedstrijden, dat ik dan nog les neem. Ik weet genoeg om mijn paard gezond en recht te houden op een niveau van lekker buitenritjes doen. Les is voor mij echt de finesse, meer puntjes op de i.

Voor gezellig buiten schuiven zou ik dat zinloos vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:32

Toch denk ik dat je er van schrikt wat er allemaal insluipt na een paar jaar geen les Lachen
Zeker als je er juist maar 1 rijdt.
Dan bemerk je het steeds langzamer aan fout gaan niet. Dat is dan gewoonte.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:32

Iedereen heeft les nodig .. klaar..