Steigeren waarom reageren mensen zo fel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Steigeren waarom reageren mensen zo fel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:15

Dat is idd de sleutel, kijk uit met de commando's.
En verdiep je ook daadwerkelijk in wat je aan het doen bent.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:17

Mystica schreef:
Dat is idd de sleutel, kijk uit met de commando's.
En verdiep je ook daadwerkelijk in wat je aan het doen bent.

Juist. En als je dan vragen op Bokt stelt hoop je ook zinnige antwoorden te krijgen.
Niet alleen maar: gevaarlijk, pas op, nooit doen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:19

Het is de toon die de muziek maakt Pensionnetje Lachen

"Hey, ik wil graag mijn pony leren steigeren, dat is zoooooo gaaf en dat wil ik ook!" komt heel anders over dan iemand waarvan men sowieso weet dat ze (serieus) met VD bezig zijn en die ook een goede beginpost formuleert. De laatste zal wsn heel wat betere antwoorden krijgen. Ongetwijfeld ook 'gevaarlijk, nooit doen', maar er zullen zinnige antwoorden tussen zitten.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:22

als je weet wat je doet, en zeker weet dat het paard het niet gaat doen zonder commando, dan zie ik het probleem niet... maar het is en blijft een paard, je kan niet voorspellen wat hij gaat doen met de door jou aangeleerde dingen, ookal vertrouw je 100% op hem. Ik zeg niet dat je het niet moet doen, volgens mij weet je wat je doet, maar je moet er wel mee uitkijken...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:31

Sylvia schreef:

"Hey, ik wil graag mijn pony leren steigeren, dat is zoooooo gaaf en dat wil ik ook!" komt heel anders over dan iemand waarvan men sowieso weet dat ze (serieus) met VD bezig zijn en die ook een goede beginpost formuleert. De laatste zal wsn heel wat betere antwoorden krijgen. Ongetwijfeld ook 'gevaarlijk, nooit doen', maar er zullen zinnige antwoorden tussen zitten.

Nee vind ik niet. Het maakt niet uit wie het wil leren of waarom. Het antwoord zal wat mij betreft altijd altijd het zelfde blijven: Ja dat kan. Maar wel eerst even met de basis beginnen dan hè.
9 van de 10 haken af vooral eer ze de gehele basis hebben doorlopen. En op de vraag : Wat is het commando voor steigeren? Antwoord ik steevast: Knol alléé steiger! Haha! Dan krijg ik vanzelf wel een PBtje terug met: Hij luistert niet? ........Dan kunnen we eens serieus gaan praten!

G1ovanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:03

ik vindt dat je moet dan wat je zelf rmee wilt doen je geeft een indruk dat je ermee om kan gaan en niet slecht gebruikt dan vindt k dat je het zelf moet doen toch?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:20

Ik keur het persoonlijk af. Het paard kan dit tegen je gebruiken, hoe goed hij/zij ook is opgevoedt, en jij kan niks tegen een zwaargewicht uithalen in dat geval.
Daarnaast ben ik zelf erg bang voor achterover slaan, en ook als de paarden verkocht worden en de nieuwe eigenaren het niet of half er bij zeggen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:23

Ik vind het buitengewoon DOM, kijk als je VD heel fanatiek beoeffend dan is het wat anders, zeker als je er nog goed in bent ook.......

er zijn een aantal bokkers die aan VD doen die nooit van mij zullen horen dat ze stom bezig zijn, omdat ik weet dat hun weten wat ze aan het doen zijn.

maar mieppie van de hoek, diehet zo leuk vind om op een steigerend paard te zitten en het paard met alle verkeerde commando's het steigeren aanleert...... heeft aan mij een zware dobber.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:25

KiWiKo, dat was ik vergeten er bij te zetten. Tegen een proffesional zou ik geen bezwaar hebben, maar wel tegen mieppie van de hoek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 00:50

Pensionnetje schreef:
Sylvia schreef:

Nee vind ik niet. Het maakt niet uit wie het wil leren of waarom. Het antwoord zal wat mij betreft altijd altijd het zelfde blijven: Ja dat kan. Maar wel eerst even met de basis beginnen dan hè.
9 van de 10 haken af vooral eer ze de gehele basis hebben doorlopen. En op de vraag : Wat is het commando voor steigeren? Antwoord ik steevast: Knol alléé steiger! Haha! Dan krijg ik vanzelf wel een PBtje terug met: Hij luistert niet? ........Dan kunnen we eens serieus gaan praten!

Moest wel even lachen om je laatste zinnen, maar in principe ben jij dus niet anders dan ik. Jij laat ook het achterste van je tong niet zien en loopt niet ongevraagd met informatie te koop die potentieel best wel gevaarlijk is. Ja, ik ben in het verleden heel fanatiek en actief op bokt geweest, maar op bepaalde vragen krijgen ze van mij geen antwoord. Onder het mom van "don't try this at home", als je niet weet waar je mee bezig bent kunnen dingen gewoon vreselijk uit de hand lopen.
En in mijn ogen hoort steigeren daar ook bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 01:02

Sjakie van de hoek hier is nu ook bezig, zonder voorkennis en met alleen kunde van hokkelingen en melkvee, zijn Friese hengst van twee jaar oud te leren steigeren. Elke avond wordt er fanatiek geoefend, peerd begint al aardig te neigen naar hysterie en hooi geven als hij in zijn box staat, geschiedt met gevaar voor eigen leven. Deur open, plak hooi erin schoppen en deur dichtmeppen voor hij op je nek zit.
Nog even en de volgende episodes van Jackass komen uit Friesland, met een hengst die een dooie boer in de bek heeft, met als onderschrift dat je het niet thuis moet doen......
In maart had ik nog serieuze belangstelling voor dit paard, maar gezien de opleiding die hij nu krijgt, ben ik er van af gestapt. Beest heeft er al een handje van om gericht met voorbenen te maaien op alles wat beweegt.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:17

Cassidy schreef:
Moest wel even lachen om je laatste zinnen, maar in principe ben jij dus niet anders dan ik. Jij laat ook het achterste van je tong niet zien en loopt niet ongevraagd met informatie te koop die potentieel best wel gevaarlijk is. Ja, ik ben in het verleden heel fanatiek en actief op bokt geweest, maar op bepaalde vragen krijgen ze van mij geen antwoord. Onder het mom van "don't try this at home", als je niet weet waar je mee bezig bent kunnen dingen gewoon vreselijk uit de hand lopen.
En in mijn ogen hoort steigeren daar ook bij.

Iedereen mag alles van mij weten in mijn aanpak van africhting. Echter heeft het geen enkel nut iemand die de basis mist te informeren over het einddoel. Juist dan gebeuren er ongelukken. Zoals ik dus altijd zeg, begin bij de basis. In VD zijn geen geheimen al doen legio mensen er geheimzinnig over, willen hun truukjes niet prijsgeven. Onzin, want je kan iedereen vertellen hoe het moet maar of ze het kunnen uitvoeren is een tweede. Willen mensen het serieus leren, dat kan maar dan wel volgens de veilige weg. En dan maakt het niet uit of het troela hotemetoot is of truusje van de hoek.
Maar ik ga niet gelijk schreeuwen: Niet doen levensgevaarlijk. Dat hoeft nl helemaal niet zo te zijn!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:45

Ja ik vind het onverandwoord, veel mensen weten niet waar ze aan beginnen en gebruiken foute commando's. Zo kende ik een pony die had leren stijgeren bij zijn vroge baasje, maar bij haar nieuwe baasjes deed ze dit nog steeds en dan niet alleen op dat commando, ze deed het al gewoon als je er voor ging staan.
Das is natuurlijk harstikke gevaarlijk al helemaal als het er ook nog zo eentje is die daarbij vrolijk zijn voorbenen vooruit slaat.

Ik zou het zelf nooit aanleren, stel dat je pony later in handen komt van een jong kind en ze geeft onbewust het commando, ik moet er niet aan denken.

Ben je nou al lang bezig met VD, maakt je pony nergens misbruik van en gebruik commando's die niet zomaar per ongeluk kunnen worden gegeven is het natuurlijk wat anders.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:07

het is leuk als je paard zoveel op commando kan!! maar een paard kan ook leren om het tegen je te gaan gebruiken,, dat is dan wat minden..

ik denk dat dat het probl was

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:52

Ik krijg van veel mensen hier het idee dat ze denken dat een paard niet kan steigeren tot je het hem leert!
Een paard kan zich altijd tegen je keren, het is de kunst een paard met je mee te krijgen zodat het paard er net zo veel lol in heeft en respect voor je heeft en dan zal die zich echt niet ineens tegen je keren of je hem nou hebt leren steigeren of niet...!

Het is gewoon een natuurlijk iets, mijn mening; als je bang bent dat je paard ooit gaat steigeren dan kan je er beter niet op gaan zitten, het kan zo maar eens gebeuren. Haha! Knipoog

Ik vind het gewoon grappig, doe niet aan VD en mijn meeste paarden kunnen op commando steigeren en lopen Z dressuur... ook mijn eerste pony'tje deed het op commando.
Met de Orun moesten er ook andere mensen op mijn paarden, bij één heb ik eerst het kunstje nog laten zien en voor haar is het gewoon werk, ze begint ook niet ineens met een appuyement of een stuk passage, dus ook niet met steigeren...

Ik ben zelf 3 keer achterover gegaan in mijn leven en dat waren juist paarden die het steigeren niet op commando deden...
Ik snap dus ook absoluut niet waarom sommige zo fel reageren hierop.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:57

ik heb het vaker fout dan goed zien gaan........... en ik ben ook van mening dat dit soort sjut alleen bij de happy few thuis hoort.......

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:03

oud topic, heb getemt Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:35

Hoeft niet dicht hoor, lekker open laten. Anders krijgen we 10.000 keer dezelfde topics op bokt, dat is ook niet leuk.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:11

ik denk omdat het vaak jonge mensen zijn die het erg gaaf vinden en er de gevolgen niet van inzien.
hierdoor hebben een hoop mensen het fout zien gaan, en die willen dit tegenhouden door mensen te waarschuwen, omdat dit wel dingen zijn die je paard ten alle tijden kan misbruiken, en omdat dit niet de meest onschuldige dingen zijn.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:30

SparklingApp schreef:
Ik krijg van veel mensen hier het idee dat ze denken dat een paard niet kan steigeren tot je het hem leert!
Een paard kan zich altijd tegen je keren, het is de kunst een paard met je mee te krijgen zodat het paard er net zo veel lol in heeft en respect voor je heeft en dan zal die zich echt niet ineens tegen je keren of je hem nou hebt leren steigeren of niet...!

Het is gewoon een natuurlijk iets, mijn mening; als je bang bent dat je paard ooit gaat steigeren dan kan je er beter niet op gaan zitten, het kan zo maar eens gebeuren. Haha! Knipoog

Ik vind het gewoon grappig, doe niet aan VD en mijn meeste paarden kunnen op commando steigeren en lopen Z dressuur... ook mijn eerste pony'tje deed het op commando.
Met de Orun moesten er ook andere mensen op mijn paarden, bij één heb ik eerst het kunstje nog laten zien en voor haar is het gewoon werk, ze begint ook niet ineens met een appuyement of een stuk passage, dus ook niet met steigeren...

Ik ben zelf 3 keer achterover gegaan in mijn leven en dat waren juist paarden die het steigeren niet op commando deden...
Ik snap dus ook absoluut niet waarom sommige zo fel reageren hierop.

je hebt uitzonderingen en een paard kan natuurlijk stijgeren, het kan zijn zoals eerder geschreven dat als ze erachterkomen dat ze het tegen je gebruiken of verkeerd geleerd dat ze het vaker gaan doen dat ze het tegen je gebruiken... GOED LEZEN MEISJE!! Slapen