Urielle schreef:Een paard wat herhaaldelijk steigert en geen last heeft van tanden/rug/benen/zadel/... heeft last van een inconsequente ruiter. Heel zwartwit rijden dus, naar voren is naar voren, terug is terug, en hij moet tussen twee benen en twee teugels. Geen microseconde trager dan jij wil, geen milligram tegen het been aan hangen... Verder is het aankijken wat je in handen hebt qua karakter. Een dominante lomperd gaat echt niet dood van een flinke knal, bij een sensibele zeikbok wordt het wellicht een kwestie van gewoon blijven zitten van lalalala en door doen met wat jij aan het vragen was. En als je eraan twijfelt, kun je het idd beter een africhtingsstal laten doen, die weten wel wat ze ermee moeten. Steigeren gaat al heel snel van kwaad tot erger.
Helemaal mee eens. Bij sensibele paarden los ik het op door het paard naar voren te rijden. Bij een dominante durf ik gerust de zweep erover te halen. Als je het goed doet hoeft dat maar 1 keer. Een paard is geen vriend. Een vriend heeft een eigen mening en mag tegendraads zijn en voor zichzelf denken, een paard liever niet, althans niet in extreme mate want dat is gewoon te gevaarlijk. Hij mag een mening hebben en die een keer uiten, maar als ik het er niet mee eens ben, moet hij luisteren. Wel moet je de kennis beschikken om te weten wat voor paard je hebt. Een steigeraar uit angst of op ruiterfouten is een hele andere steigeraar dan een hengst die even dominant staat te doen.