Steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arnjojo

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:14

LADPR schreef:
Een paard heeft niks aan een vriend.

Je krijgt een fijn, gelukkig en stabiel paard als je een goede leider bent.
Een leider zorgt voor stabieliteit, rust en handeld altijd rechtvaardig.

Een leider is zo hard als nodig is en zo zacht als het kan.

Toch grappig. Jij wil leiden terwijl je paard niet weet wie en wat je bent appart! dus maar meppen want hij doet het niet toch? tja. Hij heeft niks aan een vriend. Haha! zal wel

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:15

maar lief, dat heb ik ook met mijn paarden hoor Lachen vertrouwen, veel liefde op en neer Haha! en ik kan zelfs van zo een dier houden, en ik meen ook wel eens een intens gevoel van houden van terug mogen ontvangen van voor mij eigenlijk "vreemde" paarden......

dus das niet uniek Lachen

Maar ik ben en blijf de baas Lachen altijd

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:16

jij leid alleen? jij drijft niet? hmm apparte manier van omgang. Kijk is in de natuur naar leiden en drijven.. leer je een hoop van

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:18

KiWiKo schreef:
maar lief, dat heb ik ook met mijn paarden hoor Lachen vertrouwen, veel liefde op en neer Haha! en ik kan zelfs van zo een dier houden, en ik meen ook wel eens een intens gevoel van houden van terug mogen ontvangen van voor mij eigenlijk "vreemde" paarden......

dus das niet uniek Lachen

Maar ik ben en blijf de baas Lachen altijd

Dat ben ik ook zeker met je eens. Alleen ik vind het heel belangrijk om een goede band op te bouwen en je grenzen te stellen. Geen zin om telkens te moeten vechten. Dat werkt af rechts. En sommige merk ik gewoon heel duidelijk die doen dat op een minder diervriendelijke manier. Vind ik heel erg voor het desbetreffende paard

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:19

Arnjojo: Ik denk dat jij nodig eens het kudde gedrag meot gaan bestuderen

Zou fijn zijn als je nu klaar bent met je nutteloze opmerkingen over hoe jij denkt te weten hoe ik met mijn dierne om ga en hoe de band tussen mij en mijn dieren is.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:22

LADPR schreef:
Arnjojo: Ik denk dat jij nodig eens het kudde gedrag meot gaan bestuderen

Zou fijn zijn als je nu klaar bent met je nutteloze opmerkingen over hoe jij denkt te weten hoe ik met mijn dierne om ga en hoe de band tussen mij en mijn dieren is.

Ik vind je geweldig!! Jij bent super dat wilde ik je nog even vertellen. Als ik wat wil weten klop ik wel bij je aan goed?

Ik neem aan dat je dat wilde horen toch? Jij doet het geweldig met je dieren en ik ben gek. zoiets?

Jij vind het nutteloos maar ik denk dat je is bij jezelf moet nagaan of het normaal is de manier van behandelen. Of je behandeld ze goed maar notuleert het zo dat mensen andere dingen denken zo als ik op het moment. Nou succes met je dieren Lachen Ik ga mijn Viend (paard) even opzoeken. Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:23

Pffff nog meer nutteloze opmerkingen.

Waarom zou ik dat nou weer willen horen, is toch nutteloos. Ik vidn eht alleen totaal belachelijk en respectloos als jij gaat roepen dat ik geen band met mn dieren heb en dat is ze niet netjes behandel. Je kent me niet eens.

Hoe weet jij nou hoe ik mijn dieren behandel dan?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:28

sjee Verward
alles wat iedereen zegt komt op het zelfde neer Verward
ik ben de baas (leider) .

Ik denk zelf ook dat de TS hier te weinig leider is tegenover haar paard en dat die het daarom doet (heb/had namelijk ook zo 1) ik heb hem een paar x flink op zijn plek moeten zetten, maar nu nergens last meer van.
een paard blijft voor mij ook een paard en geen vriend ect
schopt die me schop ik hem terug zonder pardon
bijt die bijt ik terug Lachen
ben niet zijn speelkamerraad maar nog altijd zijn baas

ik denk dat je je paard eens flink aan het werk moet zetten
en niet 1 x maar iedere x als je rijd
ben duidelijk wat je wilt been is voorruit
reageert die niet even tikje met het zweepje
maar blokkeer hem dan ook niet van voren en ga voelen
waneer je hem blokkeert

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:27

Ik ben het met Kiwiko eens. Ik houd erg van mijn dieren, maar ik ben de baas. Als er medisch geen probleem is, dan is het "knippen en scheren" Je kan beter 1x hard en op tijd inkomen dan 10 x te zacht. Als ze dit eenmaal hebben aangeleerd is het lastig om het af te leren. Voel je je niet zeker, breng het paard dan naar een deskundige.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:29

Urielle schreef:
Een paard wat herhaaldelijk steigert en geen last heeft van tanden/rug/benen/zadel/... heeft last van een inconsequente ruiter. Heel zwartwit rijden dus, naar voren is naar voren, terug is terug, en hij moet tussen twee benen en twee teugels. Geen microseconde trager dan jij wil, geen milligram tegen het been aan hangen... Verder is het aankijken wat je in handen hebt qua karakter. Een dominante lomperd gaat echt niet dood van een flinke knal, bij een sensibele zeikbok wordt het wellicht een kwestie van gewoon blijven zitten van lalalala en door doen met wat jij aan het vragen was. En als je eraan twijfelt, kun je het idd beter een africhtingsstal laten doen, die weten wel wat ze ermee moeten. Steigeren gaat al heel snel van kwaad tot erger.

Helemaal mee eens. Bij sensibele paarden los ik het op door het paard naar voren te rijden. Bij een dominante durf ik gerust de zweep erover te halen. Als je het goed doet hoeft dat maar 1 keer. Een paard is geen vriend. Een vriend heeft een eigen mening en mag tegendraads zijn en voor zichzelf denken, een paard liever niet, althans niet in extreme mate want dat is gewoon te gevaarlijk. Hij mag een mening hebben en die een keer uiten, maar als ik het er niet mee eens ben, moet hij luisteren. Wel moet je de kennis beschikken om te weten wat voor paard je hebt. Een steigeraar uit angst of op ruiterfouten is een hele andere steigeraar dan een hengst die even dominant staat te doen.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:39

pasdedeux schreef:
Helemaal mee eens. Bij sensibele paarden los ik het op door het paard naar voren te rijden. Bij een dominante durf ik gerust de zweep erover te halen. Als je het goed doet hoeft dat maar 1 keer. Een paard is geen vriend. Een vriend heeft een eigen mening en mag tegendraads zijn en voor zichzelf denken, een paard liever niet, althans niet in extreme mate want dat is gewoon te gevaarlijk. Hij mag een mening hebben en die een keer uiten, maar als ik het er niet mee eens ben, moet hij luisteren. Wel moet je de kennis beschikken om te weten wat voor paard je hebt. Een steigeraar uit angst of op ruiterfouten is een hele andere steigeraar dan een hengst die even dominant staat te doen.

Daar ben ik het mee eens. Misschien formuleer ik het iets anders. Goed uitgelegt Haha!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:57

Grappig dat je het met me eens bent want ik zeg eigenlijk hetzelfde als Urielle, Klara16, Kiwiko en LADPR, maar goed wellicht dat anders formuleren het net goed doet. Zijn we het toch weer allemaal eens Afgod

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:12

Op het moment dat een paard steigert kan het me werkelijk waar helemaal niks schelen waarom hij het doet, dan weet ik gewoon dat ik er even op in wil gaan dat steigeren not done is. Gelijk hoe, zolang het maar duidelijk is.

ACHTERAF zal ik tot op het draadje uitzoeken waarom die nu steigerde en zal ik er alles aan doen om dat op vriendelijke wijze te voorkomen. Maar geloof me, gelijk welke pijn of ik weet niet wat geeft het paard het recht om MIJ in gevaar te brengen. Das hoe ik het zie (in de praktijk mis ik nog wat ervaring en durf om echte probleemgevalletjes aan te pakken hoor).

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:14

Mich_x schreef:
Ik ben pas begonnen aan een 4jarige, maar op momenten heeft ze geen zin meer aan gaat ze kaarsrecht in de lucht staan. Ik ben bang dat ze eens achterover gaat vallen (echt ruimdenkend is ze niet, ze doet wel meer domme dingen zonder na te denken, zoals half over de omheining klimmen en dan niet meer terugkunnen).

Zijn er mss speciale riemen die ervoor zorgen dat het paard niet zo rap/hoog steigert? Zijn deze ook goed in werking & goed voor het paard of is het niet zo goed om deze dingen te gebruiken?

Ken niet zo heel veel van die hulpdingetjes, dus dacht dat k het maar eens aan jullie moest vragen:D

Groetjes,
x

Dit paard klinkt een beetje masochistisch en dom. Jouw veiligheid is het belangrijkste.
misschien zou ze elders in training kunnen bij een ervaren ruiter want dit is levensgevaarlijk.

Als dat niet helpt en ze blijft zichzelf beschadigen met deze acties, adn zou ik haar verkopen als weidemaatje voor iemands paard.

Sterkte! Ach gut

Aileen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:25

Wat ik niet zo goed snap Arnjojo waarom een paard geen schop of klap mag krijgen als het iets doet wat jou als mens in gevaar brengt of je niet goedkeurt.

Zet je paard eens in een nieuwe kudde......als hij iets doet wat een ander paard niet wilt krijgt hij ook 1 waarschuwing en vervolgens een schop...dan blijft hij voortaan wel uit de buurt en ze leven nog lang en gelukkig in de kudde..

Mijn merrie heeft in haar hele leven maar 1x een schop gekregen toen was ze een jaar oud ik liep naast haar ze draait haar kont en trapt me voluit....( zat in dominantiefase) in zo'n geval krijgt ze toch mooi een trap terug en ben ik op dat moment gewoon haar baas...Nu zijn we zes jaar verder, er is een wederzijds respect en heeft al die jaren geen schop meer nodig gehad..

Het zijn geen konijntjes........slecht gedrag kan mensenlevens kosten...wat als die steigerd en klapt met ruiter om erbovenop...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:48

Toch kunnen konijntjes ook levensgevaarlijk zijn, onze Jozef beet destijds de snoeren door, hij overleefde het maar de katten vlogen letterlijk door de lucht.. Zou een mep dan effectief zijn?..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:08

detour schreef:
Dit paard klinkt een beetje masochistisch en dom. Jouw veiligheid is het belangrijkste.
misschien zou ze elders in training kunnen bij een ervaren ruiter want dit is levensgevaarlijk.

Als dat niet helpt en ze blijft zichzelf beschadigen met deze acties, adn zou ik haar verkopen als weidemaatje voor iemands paard.

Sterkte! Ach gut

Meen je dat nu serieus, zonder het paard gezien te hebben? 99,9% van de paarden die steigert doet dat met een oorzaak buiten zichzelf. Een enkeling is echt gevaarlijk, 'dom', weerspannig. Om een paard gelijk zo af te schrijven terwijl de kans meer dan levensgroot is dat het paard ergens last van heeft (of dat nu tuig, gebit, vastzittende spieren, geblokkeerde wervels of een ruiter is die er niet mee om kan gaan...)

Het enige wat je hebt is het verhaal van de ruiter, waarvan ervaring, achtergrond en realismegehalte onbekend zijn. Het kan zijn dat ze een gevalletje onhandelbaar heeft staan dat echt niet wil werken en levensgevaarlijk steigert, het kan zijn dat het dier af en toe een huppel maakt die jij met je ogen dicht uitzit en naar voren rijdt. Hoe kun je dan al stellen dat het dier eventueel maar weidepaard moet worden (wat in veel gevallen toch gaat betekenen: manege Stegeman)?

Prima dat je beslist dat een dier een maatje te groot voor je is, alleen maar veilig en geen schande. Maar een paard definitief afschrijven als rijpaard terwijl er wellicht gewoon een passende ruiter op moet, nee, dat vind ik niet kunnen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 06:59

Als een dier zichzelf steeds beschadigt dan vind ik een paard idd een beetje dom, Utielle, het gemiddelde paard schrikt van zijn eigen acties en doseert de manier van steigeren daarna. Knipoog

ik heb met veel heftige paarden gewerkt maar een beetje zuinig waren ze wel op zichzelf. Hier is uiteindelijk een merrie geweest, anderhalf jaar lang, kostte me klauwen met geld wegens haar dominante, primaire en destructieve gedrag. Ik moest haar behandelen als glas anders deed ze weer wat stoms (daar had ze me trouwens ook niet altijd voor nodig hoor, soms vond ze zelf wel eens een reden)...Veel verdriet gehad, onzekerheid,zorg, moest haar spuiten omdat de arts haar zat was, het was echt zwaar.

Dus gelijk afschrijven? Welnee.. Pling

Mijn eerste merrie deed het stijgeren ook maar ik hield enorm van haar en ze wist hoever ze ging. dat vind ik heel wat anders, wat stuiterigheid.

Maar sommige exemplaten hebben echt een beetje een steekje los. Bloos

Als dit dier fysiek nergens last van heeft (of begreep ik dat verkeerd?) , geen blokkades etc; het heeft te maken met een hierarchisch probleem of de combi dominantie inclusief doorlsaan spelen een rol- ja, kies dan voor je eigen veiligheid en kies een plek waar het dier beter erkend kan worden en mensen wel al die kosten willen BLIJVEN betalen, willen blijven geloven dat het beter komt.. Ach gut

Als deze dingen aan de orde zijn, is het dier als weidepaard, maatje van een ander als het wel sociaal is en lekker functioneert in het land- imo een prima optie. Knipoog

Soms denk ik wel eens dat mensen onnodig lang doormodderen, dat is niet fair voor het dier want die wordt niet begrepen of niet goed behandeld (ik schoot tekort vond ik naar dit aparte geval, behalve financieel Clown ) en je mag jezelf ook een dier als toegevoegde waarde in je leven toestaan.

Ik weet dat ik me hier niet popie mee maak, maar ben er wat harder in geworden idd.
Ieder zijn ding.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:21

Urielle: paarden die vanuit hun eigen karakter onhandelbaar zijn zullen vast wel bestaan. Maar het zijn er veel minder dan jij denkt.

Er zijn toch véél mensen die zich een jong sportpaard aanschaffen terwijl dat dier eigenlijk een maatje te groot voor ze is. Ze zijn niet consequent goenoeg, zowel ernaast als erop. En na een tijdje heeft paardje in de gaten dat de ruiter eigenlijk bang voor hem is als hij begint te klieren en toch niet durft ingrijpen. Eens ze hun wangedrag (of dat nu steigeren, bokken, wegrennen of stilstaan is) ontdekt hebben als manier om onder het werk uit te komen kan de iegenaar niks meer met het dier en is het zogezegd een 'onhandelbaar' paard.

Terwijl het hele probleem ligt bij de manier waarop er met het dier wordt omgegaan. je ziet toch vaak dat een prof gewoon alles kan met zo'n paard. Ze weten snel wie ze voor zich hebben hoor.

Als je dit soort problemen tegenkomt als ruiter moet je na uitsluiten van medische problemen de hand in eigen boezem steken. Als een prof wel zo kan wegrijden op het paard ligt het probleem wel degelijk bij de ruiter.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:24

Ik denk dat je mij bedoelt, Klara16! Geen idee hoeveel het er zijn, ik ken twee Volbloedmerries nu die erg lieve dingen hadden maar in bepaalde opzichten levensgevaarlijk waren. eentje heeft inmiddels haar nek gebroken tijdens de sprong; ze respecteerde niks of niemand.

En als jouw paard net bij dat kleine selecte groepje hoort dan is je eigen veiligheid imo het meest belangrijke wat er is!
En bij zo'n dier is zelfs een prof uitgevogeld.
(Heb het hier idd niet over een paard met teveel dominantie, het is heel normaal dat een paard zijn grenzen aftast om te bepalen waar hij hoort, het is zelf survivelen)..

OOk dan moet je je afvragen of je het dier mentaal wel aankan, eerlijk naar jezelf en eerlijk naar je paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:12

Tja, ik ben nog steeds van mening dat een gezond paard gelukkiger is in het werk. Op het moment dat ik niet met het paard door een deur zou kunnen zou ik hem verkopen met nadrukkelijk in de advertentie dat het geen beginnerspaard is en bij de verkoop het euvel melden. Dan kan de nieuwe ruiter zelf beslissen of hij het ermee aandurft.

Overigens zie ik in omslaan ed ook geen dommigheid. wel een heel sterk en fel karakter, en hoewel dat prettig is in de sport, zal zo'n paard niet voor elke ruiter geschikt zijn.
*leest even terug of het paard van TS eigenlijk wel omsloeg?*

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:16

Klara16 schreef:
Urielle: paarden die vanuit hun eigen karakter onhandelbaar zijn zullen vast wel bestaan. Maar het zijn er veel minder dan jij denkt.

Ehm, dat zeg ik 'gamma' Clown

Waaraan ik nog toe wil voegen dat het ook onder profs nog zoeken kan zijn naar een passende combi. Ik heb een braaf maar heet en eenkennig paard, en zelfs daarmee stuurde niet elke prof zomaar weg. En da's niet eens een probleempaard, alleen een karakterpaard.
Dus dat _iemand_ er niet mee wegrijdt betekent niet dat _niemand_ het kan.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:29

Je moet van zo'n paard eerst respect afdwingen voordat ze je kunnen vertrouwen hoor en dat respect kan weleens gewonnen worden dmv een zweep hoor.
Ik heb merrie die er ook wat van kan/kon (hoop ik)
Verwend ding en 2 jaar bij iemand geweest die elke vorm van spanning die ze opbouwde gelijk liet afvloeien om maar geen verzet te krijgen.
Nou reken maar dat ze met de zweep gehad heeft het was de enige manier om ze voorriut te krijgen.
We hebben het eerst wel op een manier geprobeerd die rustig was en kalm maar dan nam ze je gewoon nog in de zeik en ik was vrij bang om haar aan te pakken.
Todat we ze met mijn instructeur erbij haar gewoon aangepakt hebben.
Echt weken streng geweest en ik heb haar helaas toe weleens afgeslagen met de zweep.
Maar nu maand of 5 later gaat het zo goed met rijden ze vertrouwt mij nu volledig en zij mij hoor.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:31

Urielle schreef:
Tja, ik ben nog steeds van mening dat een gezond paard gelukkiger is in het werk. Op het moment dat ik niet met het paard door een deur zou kunnen zou ik hem verkopen met nadrukkelijk in de advertentie dat het geen beginnerspaard is en bij de verkoop het euvel melden. Dan kan de nieuwe ruiter zelf beslissen of hij het ermee aandurft.

Overigens zie ik in omslaan ed ook geen dommigheid. wel een heel sterk en fel karakter, en hoewel dat prettig is in de sport, zal zo'n paard niet voor elke ruiter geschikt zijn.

Een paard waqt bij een klap in de handen gaat rugzwemmen en dit gedrag herhaalt na 10 minuten is geen fel paard Urielle, er is wat mis mee in de bovenkamer, zeker als dit zich vaak herhaalt!
Ik heb met tig paarden gewerkt, zulke dieren zijn zeldzaamheden maar ze zijn er.

Werken was voor haar geen oplossing geweest. Klinkt arrogant maar daar ben ik volledig van overtuigd. Bloos

Net als bij mensen en andere zoogdieren zijn er bij paarden ook dieren die änders zijn, soms van nature en soms wordt het versterkt door externe factoren. Dat handjevol is levensgevaarlijk, ze kunnen heel bizar doen, onverklaarbaar.

En als je een goed tehuis zoekt hoor je dat idd te melden.

Ruzwemmen wordt bij de inmiddels derde egeinaar al wel minder hoor, maar zover ik weet kan hij ook niks met haar.

OP elk optje past een dekseltje vind ik soms niet van toepassing.

Ik hoop dan ook dat ht paard van TS een ander type dier is. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:32

Urielle schreef:

Dat laatste kan idd een fel karakter zjin maar als het dier het stomweg herhaalt op je erf of in de wei dan is het niet normaal.