hoe vaak rijden/ longeren jullie je 3jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

malloesje

Re: hoe vaak rijden/ longeren jullie je 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:57

PSM; ik snap wel dat je het raar vind, maar ik heb de ervaring dat ze na het weideseizoen echt een stuk sterker zijn dan na het winterseizoen. Ik zie dit een beetje terug bij alle jonge paarden in opfok. De zomer doet ze goed. Ja

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:00

ik probeer altijd om de dag te rijden.. en soms een keertje extra. dus dan kom ik op 4x in de week.

ik probeer een kwartier per keer te rijden. meestal lukt dit wel. soms wordt het wat langer, maar dan ga ik meestal een stukje buiten rijden.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:27

Yinka schreef:
@ Claudia, als ze gaat wisselen hou ik daar rekening mee met rijden Lachen Desnoods stap ik tijdelijk over op bitloos, als ze daar geschikt voor is Lachen

Ja, daar zat ik zelf ook al aan te denken als ie er echt teveel last van gaat krijgen. Ja

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:05

malloesje schreef:
Ik vind 3 jaar persoonlijk nog erg jong en dan met name bij grote en lange paarden. En als ik lees dat sommige mensen hier een 3 jarige 5 á 6 keer rijden krijg ik daar best een beetje rillingen van. Verdrietig

Ik ken een meisje dat nu 2 pony's heeft van 2 jaar. Ze rijdt er IEDERE dag op, volop springen zelfs. Dit noem ik pas echte mishandeling...
Dan heb ik nog liever 5 keer per week rustig rijden met een 3-jarige...
Met dat meisje heb ik nu wel geen contact meer, tegen zulk gedrag t.o.v. paarden kan ik echt niet Stoom uit je oren

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:52

sander_lotte schreef:
malloesje schreef:
Ik vind 3 jaar persoonlijk nog erg jong en dan met name bij grote en lange paarden. En als ik lees dat sommige mensen hier een 3 jarige 5 á 6 keer rijden krijg ik daar best een beetje rillingen van. Verdrietig

Ik ken een meisje dat nu 2 pony's heeft van 2 jaar. Ze rijdt er IEDERE dag op, volop springen zelfs. Dit noem ik pas echte mishandeling...
Dan heb ik nog liever 5 keer per week rustig rijden met een 3-jarige...
Met dat meisje heb ik nu wel geen contact meer, tegen zulk gedrag t.o.v. paarden kan ik echt niet Stoom uit je oren

Serieus? Dat vind ik - ik weet niet eens hoe ik 't moet omschrijven- belachelijk gewoon! Ik longeer mijn pony 2x in de week (ong. 20 minuutjes op dinsdag en donderdag) en ik rij 'm 2x in het weekend (ook ong. 20 minuutjes) en dat vind ik meer dan genoeg voor een 3 jarige.... maar een 2 jarige hoort nog lekker op 't land te staan en zich helemaal niet druk te hoeven maken over rijden.... en het is natuurlijk ook heel slecht voor de gewrichten enzo....nouja ze moet het zelf weten maar mijn manier zou het niet zijn, want ik wil dat mijn pony zolang mogelijk mee gaat.

Trouwens ik ken(de) ook een meisje- ga er nu niet meer mee om en die had ook een pony van 2,5 die al ingereden was en waar ze bijna elke dag een 3 kwartier of een uur op reed.... en dan dacht ze nog dat ze zoveel over paarden wist, yeah right....

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:08

@ Claudia: Je hebt groot gelijk.
Ik heb nu mijn twijfels over mijn pony, of hij nu 2 is of 3... Volgens de vorige eigenaar is hij 2, maar vele mensen die ik ken zeggen dat hij best 3 kan zijn, omdat zijn staart en manen al zo mooi uitgegroeid zijn.
Ik heb zijn staart gisteren zelfs moeten knippen, die hing op de grond...

Dit is nu wel een belangrijk zaakje om te weten of ik hem zadelmak kan gaan maken of niet, maar bij twijfel kan ik best nog even wachten... Ik ben in ieder geval de fokker aan het zoeken, dan kom ik er misschien achter.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:12

sander_lotte schreef:
@ Claudia: Je hebt groot gelijk.
Ik heb nu mijn twijfels over mijn pony, of hij nu 2 is of 3... Volgens de vorige eigenaar is hij 2, maar vele mensen die ik ken zeggen dat hij best 3 kan zijn, omdat zijn staart en manen al zo mooi uitgegroeid zijn.
Ik heb zijn staart gisteren zelfs moeten knippen, die hing op de grond...

Dit is nu wel een belangrijk zaakje om te weten of ik hem zadelmak kan gaan maken of niet, maar bij twijfel kan ik best nog even wachten... Ik ben in ieder geval de fokker aan het zoeken, dan kom ik er misschien achter.

Kan je er geen dierenarts naar laten kijken? Aan de tanden kun je meestal wel een beetje zien hoe oud ze zijn, maar daar heb ik verder ook geen verstand van. Ik zou in ieder geval nog even wachten, tot dat je wat meer zekerheid hebt over de leeftijd. Beter later beginnen (hoewel 3 natuurlijk gewoon normale leeftijd is) dan te vroeg, toch? Knipoog

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:20

Claudia__ schreef:
Ik zou in ieder geval nog even wachten, tot dat je wat meer zekerheid hebt over de leeftijd. Beter later beginnen (hoewel 3 natuurlijk gewoon normale leeftijd is) dan te vroeg, toch? Knipoog

Inderdaad! Maar ik ga mijn veearts niet speciaal naar hier laten komen om naar zijn tanden te kijken, want het is nogal een drukke man Haha! Maar als ik hem eens nodig heb, zal ik het zeker vragen! Ik ga ook eens rondkijken naar mensen die er verstand van hebben(of dat toch denken Nagelbijten / Gniffelen ) en kijken wat de meningen zijn...

En ookal kom ik het niet te weten, dan maar even wachten... Geduld loont zeggen ze hé Clown (hoewel ik toch dolgraag aan de slag zou willen met hem Vork )

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:28

Mijn 3 jarige doet niks.. echt helemaal niks, ook niet op de wei... Verdrietig
Ik moet er wel bij vertellen dat hij absolute boxrust moet hebben omdat hij herstellende is van een operatie.. anders had hij echt wel op de wei gegaan!! En aan het werk.. Vork

Normaliter rij ik een 3 jarige 3x, hooguit 4x per week, zo'n 20 minuutjes..
Zo hebben ze voldoende tijd om het geestelijk ook te verwerken, en blijft het leuk voor ze..

Maar er is een heel groot verschil tussen een africhtingsstal of handelstal, en jij als partikulier.
Het nadeel van zulke stallen is dat ze vaak geen quality-time aan de paarden besteden, en dat het maar door moet gaan.. paard moet immers na een bepaalde tijd terug naar de eigenaar, en dus moet het er even ingestampt worden.. en helaas is dan 6 dagen, of 2x daags geen uitzondering..

Nee, doe het liever lekker rustig aan.. zo hou je em fris in zijn hoofd..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:35

3x in de week een minuut of 20 rijden vind ik netjes en fair tegenover het paard Ja 5 a 6x in de week een half uur tot drie kwartier niet...Hoewel ik wel een verschil zie tussen in de bak of reacreatief...als je recreatief een uur gaat hobbelen vind ik dat anders dan een uur in de bak.

Mijn 3-jarige wordt nog helemaal niet gereden...Nergens voor nodig. (moet wel zeggen dat ik er niet op kan omdat hij maar 90 cm is maar toch). Ben nu vooral lekker bezig met lange lijnen en eind dit jaar hoop ik m voor de kar te kunnen beleren..hij is van mei 2005 dus dat lijkt me vroeg genoeg. Als hij 4-4,5 is ga ik eens op zoek naar een leuk ruitertje voor hem.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:53

femmefatale1 schreef:
Nee, doe het liever lekker rustig aan.. zo hou je em fris in zijn hoofd..

Precies! Ja

Die van mij is ook nog niet zo lang onder het zadel, dus vandaar dat ik 'm heel rustig aan rijd (beetje stappen en draven, galop kan ie wel maar ik wil eerst goede controle en vertrouwen hebben in stap en draf) en ik vind het inderdaad ook heel belangrijk dat ie de kans krijgt om alles goed in z'n hoofd te verwerken, want het is natuurlijk niet niks als ie altijd in het land gestaan heeft en opeens moet ie aan het werk. Misschien dat ik 'm in september ofzo ook wel een maandje op rust zet, maar dat zie ik tegen die tijd allemaal wel.

lisannewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:02

ik rij vier keer per week verschilt van een kwartier tot 3 kwarier, een keer spelen ( soort schrik en opstakel trainig aan de hand) en een keer longeren Haha!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:44

Dat schrik en obstakel training dat doe ik ook. Ja
Vind het heel belangrijk dat hij aan verschillende dingen gewend raakt en het is goed voor het vertrouwen.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:47

3x per week rijden en 2x per week longeren.
maar hij is bijna 4 dus dan mag het ook wel allemaal een beetje wat meer aangepakt worden. (hij word maar tussen de 20 en 30min. gereden. en meestal 45 min. gelongeert.) voor de rest staat hij de hele dag in de wei. Dus zo zwaar leven heeft hij niet Tong uitsteken

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:07

Jezus 3 kwartier longeren doe ik nog niet eens met een "volwassen/volgroeid" paard Nagelbijten / Gniffelen

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:21

Longeer helemaal nooit. Het rondje wat ze maken is veel en veelste klein. De belasting op hun benen is dan heel veel.

En het ligt per paard hoevaak een 3 jarige gereden word. Hoe hij/zij is op het moment. Hoe hij/zij in zijn/haar hoofd is. Ect ect..

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:24

Mijn antwoord is kort maar krachtig Tong uitsteken
Niet
Mijn 3jarige staat lekker in de kudde op het land uit te groeien Knipoog

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:47

esperance ik longeer ook maar eh 1x in de maand ofzo Nagelbijten / Gniffelen Vind er niet zoveel aan dus pak liever de fiets voor een stukje rechtuit scheuren.

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:01

meestal 1x logneren en dan 2x rijden 20 minuten half uurtje ligt beetje aan het paard

vind zelf 6 keer per week half uur 3 kwartier wel erg veel...

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:02

Ik rij 1 x in de week want dan heb ik les maar dat gaat veranderen want ik krijg een verzorgpony.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:12

mijn 3 jarige rij ik 2x
longeer ik 1x per week en wandel ik zo nu en dan

hallo het paard is jong 3 jaar niet teveel belasten ze groeien nog
4 x max

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:40

In de echte zadelmakmaakperiode pakken wij ze eigenlijk bijna 4/5 keer per week. Wel maar 10 min. rijden per keer. Dit is maar voor een paar weken en daarna gaan ze nog een tijd de wei op. Na een paar maanden pakken we ze weer op en gaan ze gewoon 2/3 keer in de week aan het werk. Als ze 4 zijn krijgen ze meestal nog een keer vakantie in de zomer.

Mijn ervaring is inderdaad ook dat paarden na de zomer sterker terugkomen. Is ergens ook hartstikke logisch.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:59

Zoals Rytm voor mij zegt, in de zadelmakmaakperiode eigenlijk zo vaak als het kan, dus vaan 4/5 keer per week. Gewoon zodat ze het leren. Daarna rustig aan, 1 à 2 keer per week