Rijden met sporen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_B

Re: Rijden met sporen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 23:21

kim_horsez schreef:
sporen zijn zóó zielig.. heel veel mensen denken: wat is er zielig aan? nou het is superr slecht voor de gezondheud van de pony/paard. het bloed stroomt niet goed door en het lichaam van het paard beschadichd. Rijd je regelmatig met sporen dan zie je als de pony ongeveer 20 jaar oud is allemaal bultjes. Dus niet met sporen rijden!!

Dat slaat nergens op hoor als je gewoon omgaat met sporen zoals het moet dan kunnen er ook geen bultjes ontstaan!!! En waarom zou daarbij
het bloed niet goed meer door het lichaam stromen? Hoe ver wil jij de sporen in hun dauwen?

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 00:00

kim_horsez schreef:
sporen zijn zóó zielig.. heel veel mensen denken: wat is er zielig aan? nou het is superr slecht voor de gezondheud van de pony/paard. het bloed stroomt niet goed door en het lichaam van het paard beschadichd. Rijd je regelmatig met sporen dan zie je als de pony ongeveer 20 jaar oud is allemaal bultjes. Dus niet met sporen rijden!!

Uhmm,,
Wat zeg jij nu? x)

Ik rijd altijd met sporen,,
en mijn pony heeft helemaal geen bultjes hoor.
Sporen zijn helemaal niet slecht,,
ze zijn ook niet gemaakt om slecht te zijn.
Maar als hulpmateriaal voor veel dingen.

Als jij met sporen je pony nou dood gaat prikken,,
dat is een ander verhaal,,
Maar ik ken helemaal niemand die met sporen rijdt,,
En een pony vol met bulten heeft hoor :/

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:56

kim_horsez schreef:

Haha! Haha! mijn vorige verzorgpaard is haar hele leven met een spoortje gereden, ze heeft de 20 net niet gehaald helaas, maar ik heb nog nooit een bultje ondekt.....
Dat het bloed niet goed doorstroomt, waar baseer je dat in godensnaam op?

Maar goed, ik volgende week mn instructrice eens vragen wat ze van mn beenligging vindt, want ik wil het toch zeker weten! Ik heb nog nooit opmerkingen gehad over mn beenligging, maar een third opinion kan geen kwaad haha

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:07

In kuddes jonge paarden en in de wei trappen paarden flink naar elkaars flanken, Dat komt hard aan hoor! Een stuk harder dan onze sporenprikjes. Je moet het natuurlijk niet overdrijven he, maar dat is bij alles zo.
Ze zijn niet van marsepein.

G1ovanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:44

kim_horsez schreef:

uhhm sorry hoorr maar dan wete ik niet hoe jij met sporen omrijdt?
sporen zijn net als zweepjes een klein extra middeltje voor de ruiter als jij met psoren om kan gaan en je benen goed kan gebruiken en stil houden is er niets aan de hand. en geloof me sporen ga je pas gebruiken als je echt kan rijden iemand die net voor het eerst gaat rijden gaat niet met sporen rijden hoorr. en ik merk als ik me sporen om heb dat ik echt op me benen ga letten met aansporen alles.
dus bultjes??

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:33

Sporen zijn alleen goed als je weet hoe je ze goed moet gebruiken!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 07:49

dat met die bultjes snap ik niet, zou kim_horsez misschien ook even kunnen reageren?

mek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:24

Ciaraaa schreef:
Sporen zijn alleen goed als je weet hoe je ze goed moet gebruiken!

Daar ben ik het er mee eens!
Als je been zo onwijs beweegd is het niet redelijk voor t paard dat je hem prikt!

Ik rijd met zweep en sporen ( paard af en toe niet vooruit te brandden)
me zweep gebruik ik amper enkelt een klein tikje of swiepje ( raakt niet aan ) om haar in galop de drijven!

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 17:37

Sporen zijn er alleen in tijden van "nood". Ik heb een voorwaarts paard, maar wel heel kijkerig, als ik merk dat ie het leuker vind om naar de overbuurman te kijken die aan het werk is dan naar mij te luisteren is de spoor daar om hem weer bij de les te krijgen.
Of hem even door te drukken als ik meer wil verzamelen etc. Verder rijd ik gewoon met mijn kuit!

Wat voor sporen goed zijn zijn heel verschillend... Ik had een merrie met een heel gevoelige huid en die reed ik met van die pizzasnijder sporen Knipoog Dus geen sterren wieltjes! Maar gewoon van die egaal ronde schijfjes, die zijn zacht en halen de huid niet open omdat het meedraait. Maar met mijn huidige ruin heb ik gewoon rechte met een rond einde en die werken prima. Je zult het even moeten aftasten, leen sporen van vrienden/stalgenoten en probeer eens wat uit zou ik zeggen.

En over de kwestie zweep of sporen? Ga ik zeker voor sporen, sporen zijn een extentie van je been, terwijl een zweep eigenlijk een "onnatuurlijk" bijkomen is. Een soort van dreigement van als je niet luistert is er de zweep. Terwijl je spoor meer je been ondersteunt. En uiteindelijk wil je dat je paard naar je been luistert en niet bang is om geslagen te worden!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:03

Alleen bij echte training gebruik ik sporen en zweep, ter verfijning en als extra hulp bij het stellingvragen. Ik sla niet met de zweep, maar leg hem net achter mijn been neer zodat ze beter begrijpt wat ik bedoel, als een soort van extra kuithulp. Sporen gebruik ik om haar bij de les te houden als ze alles interessant vind behalve mij. Niet om mee te "prikken", alleen om de hulpen subtiel te versterken. Vaak is de wetenschap dat je ze aanhebt voor mijn paardje al voldoende om op te letten. Hoef ik ze niet eens te gebruiken.

Als we "gewoon" gaan rijden, springen of een buitenrit maken is de zweep soms handig om irritante jochies of honden mee weg te jagen. Als rijhulp gebruik ik hem dan niet. Is ook niet nodig, mijn paard reageert super op mijn been.

Ik erger me rot aan mensen die "omdat het zo proffessioneel staat" zich helemaal optuigen met zwepen, sporen en hulpteugels maar er totaal niet mee om kunnen gaan. (zo'n miep staat er bij ons op stal).

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 23:06

er is niks mis met sporen alleen is het zo jammer dat er zoveel mensen zijn die sporen gebruiken omdat hun paard niet voorwaarts is. ik gebruik dan liever een keer goed de zweep en probeer mn paard beter aan mn been te krijgen

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:21

Iedereen rijd eigenlijk met een zweep, maar als je je benen goed stil kan houden, is een zweep veel erger. Omdat er misbruik van wordt gemaakt. Er wordt niet met de benen gereden, maar als het paard niet doorloopt gaan de teugels direct in een hand en wordt er flink met de zweep op los geslagen.
Zelf zou ik voor knopsporen gaan, vind ik er al vriendelijker uit zien.

Tabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:51

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik rij zelf ook met sporen en hetgeen wat mensen in mijn omgeving vaak vergeten is dat sporen een verfijning van de hulpen zijn en niet de hulp zelf. Mijn paard gaat ook gewoon netjes draven als ik geen sporen draag hoor, maar een goed appuyement kan ik dan wel vergeten. Knipoog

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:55

"verfijning van de hulpen. Nerd" Zoals iedereen het mooi zegt.
Sorry, maar zie het liever als: Hoi, mijn paard is voor geen meter aan mijn been, en pak ik er dus maar sporen bij. In de meeste gevallen tenminste.

Met sporen rijden vind ik zo erg nog niet, maar die mensen die enkel en alleen prikken.. Lips are sealed Gek he dat je paard niet reageerd?

Op hoger niveau is het misschien een belangrijk hulpmiddel, en gaat het allemaal net even wat makkelijker, maar ik denk dat het ook zeker zonder kan. Lachen

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:41

hmm danielle, ben ik het niet helemaal mee eens, dat zijn misschien uitzonderingen maar ik denk dat de meeste (hier opbokt iig) het gewoon gebruiken als een verfijning. ikzelf rijd ook wel eens met sporen en dat doe ik echt niet omdat hij niet goed aan het been is ofzo. maar soms kan het je net even wat verder helpen. voor de rest ben ik er wel voorstander van dat je je sporen ook regelmatig af doet om te voorkomen dat hij straks niet meer zonder sporen te rijden is.
ook vind ik het soms een beetje raar als mensen zeggen: "sporen zijn hulpmiddelen en als je goed kan rijden moet je ook zonder sporen kunnen wijken, piafferen etc." als commentaar op anky en op andere ruiters. maar als je eens goed nadenkt dan moet je beseffen dat het zadel en hoofdstel ook hulpmiddelen zijn, dus moet je zonder zadel en hoofdstel een paard ook naar de top kunnen rijden?! dus dat is ook een beetje een rare benadering (vind ik Knipoog ).

Kirsten1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 13:43

Ik rij als ik met sporen rij altijd met van die knoppen.

Maar ik rij meer met een zweep dan met sporen..
Ik rij op een manege dus ligt eraan welke pony je moet.. Knipoog

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:01

Ik heb niks tegensporen welke dan ook (nouja diegene die er stroom opzet is toch wel te gortig Tong uitsteken ).
Voor elk paard kun je een ander spoortje gebruiken en dat ondervind je als je ermee rijdt.
Je gebruikt je spoor en óf zweep wanneer dit nodig is zie je t al voor je....zo'n prikkert,daar moet je ze meteen bij afhalen dat heeft totaal geen zin ( ja dat gedeelte vd buik dood maken).
Ik rijdt er graag mee ben erg blij dat ze bestaan!! (mits 't niet nodig is en dat verschilt van paard tot paard).

OOh en "zielig" diegene zijn niet goed wijs.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:10

Ik rij op het moment niet met sporen, heb het wel heel lang gedaan, m'n instructie vond m'n benen op een gegeven moment goed genoeg om een spoortje om te doen, gewoon een knopspoor, maar daar ben ik nu ongeveer een jaar geleden weer vanaf gestapt. Ik heb totaal geen problemen met sporen, maar ik had gewoon het idee dat mijn benen te onrustig werden om met een spoor te kunnen rijden. Instructie is er helemaal niet blij mee, maar ik rij niet meer met sporen, doe er enkel nog wel eens een spoortje om als ik op wedstrijd ben, dan vind ik het toch wel handig om even een iets scherpere hulp te kunnen geven als madam weer eens besluit dat ze geen zin heeft om door te lopen ( wedstrijdstress, bah ).

flappp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:12

Sporen kunnen je vrijvende impulsen als het ware verfijnen, zodat het er minder druk uitziet, het rijden.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:18

kim_horsez schreef:

pfff.... Nou daar is dus gene snars van waar. Ben zelf ook niet echt pro sporen maar dit slaat echt nergens op. Als het echt zo was geweest hadden veel meer mensen zonder sporen gereden volgens mij.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:58

kim_horsez schreef:

wat een bull-sh.it!!

Iris reed ik in de dressuur altijd met spoor met wiel, wieltje zonder puntjes, dus gewoon een rond kwartje.
Zoals er al meerdere zijn die hier gezegd hebben is je spoor een hulpmiddel net zoals je zweep.
Het is niet de bedoeling om ze kapot te prikken en het is ook niet de bedoeling om ze verrot te slaan met je zweep!!

Nu rijd ik iris enkelt nog buiten ivm blessures en nog heb ik spoortjes om, om haar soms even ergens langs "te prikken".

Ik heb ook nog de dochter van iris. Ook haar rijd ik nu met een knop spoortje.
Ik heb wel eens foto's geplaatst op bokt, mozus kriebels het commentaar dat er een knop-spoortje omzat bij diegene die haar toen
heeft ingereden was niet van de lucht...
Nou ze is er niet slechter van geworden. Ik rijd momenteel nu ook met knop-spoortje op haar, maar die wordt enkelt gebruikt als het nodig is en tuuuuuurlijk heb ik haar ook wel eens per ongeluk geprikt met mn spoor, maar ja...wie niet??

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:06

kim_horsez schreef:

Dat klopt dus niet!
Ik ken een paard, is 25,
is haar hele leven met sporen gereden,
en is ong. 10 jaar 'mishandelt' (slaan, schoppen, je kent het wel)
in die 10 jaar werd ze ook met sporen gereden,
ik ga ervanuit dat dat dus niet op zo'n nette manier ging.
Maar ze heeft nergens bultjes of wat dan ook..

Twixietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:31

Ik ben tegen sporen, maar dat is mijn mening hé...
Het liefst doe ik alles zo natuurlijk mogelijk met mijn paard, en daarom... Ik vind met sporen rijden zeker geen mishandeling, bij sommige mensen die het te overdreven doen natuurlijk wel maar normaal gezien niet...

Twixietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:32

Ik had geschreven met mijn paard: ik heb geen eigen paard ( wel een eigen shet ), maar ik bedoelde met die van de manege...

tammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:45

ik heb ooit een meisje zien rijden met wieltjes en die dacht dat ze zo hard moest prikken dat heel de buik van hem paard openlag en begon te bloeden.
met gewoon knopjes komt dit niet zo snel voor, mijn mening is dus rijd met knopjes.