Zonder bit, je paard in de hals trainen, mogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Zonder bit, je paard in de hals trainen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:58

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:00

magda_90 schreef:
Zoals Lusitana het al uitlegt zo doet Alexander Nevzorov het Ja (tenminste dat kan ik er van opmaken). En daarom ben ik er van overtuigd dat het zonder begrensing zeker kán.

Alexander Nevzorov gebruikt wel degelijk begrenzing, namelijk zijn halsring. Pling Zelfde geld voor Honza Blaha, die gebruikt geen halsring maar twee stokjes ter begrenzing van de voorhand. De gene die zijn paard weet te verzamelen zonder enige vorm van begrenzing moet ik nog tegenkomen.

@Lusitana: verzameling is idd een natuurlijk iets, maar op het moment dat een mens het van een paard vraagt is het alles behalve natuurlijk. Een hengst dat indruk probeert te maken op een merrie dmv verzameling, dat is natuurlijk, maar een mens die het zelfde vraag van die zelfde hengst in een rijbak is niet natuurlijk imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:00

die eerste verzameld niet
die 2e vind ik wel leuk om te zien, al zou film beter zijn Lachen

maar deze man begrenst ook met zijn neckrope en ik vraag me dus af of die geen bit of hoofdstel in de kast heeft hangen Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:01

runningkawa schreef:
Wat jij zegt lusitana vind ik logisch
Maar dan heb je het niet over verzamelen

Ff lomp uitgesproken
gas, rem en stuur, kan prima zonder iets aan het hoofd.
Maar de piaffe aanleren? (niet dat ik die kan met hoofdstel, maar das wat anders Tong uitsteken )

Ja, een paard kun je laten (leren) piaffreren zonder wat aan het hoofd, maar dan alleen vanuit de draf of passage (en ja, je krijgt een paard in passage zonder hoofdstel Knipoog ), omdat dan al een diagonale beweging is. Vanuit de stap of halt moet je het diagonaliseren en dat is lastig zonder rem aan de voorkant, idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:02

Lusitana schreef:
een paard kan wel degelijk van nature verzamelen en doet dat ook.
Een paard dat zich mooi wil tonen, bv een hengst voor een merrie, gaat passageren, en piaffreren, en levades tonen, de opperste verzameling....

natuurlijk zijn er rassen die van nature veel meer verzamelen in hun gewone doen dan anderen, maar elk paard is van nature in staat om te verzamelen!

Een hengst die gaat lopen showen maakt de rug niet bol, zoals je dat wilt zien met een ruiter erop.
Dat is ook het verschil tussen zweefdraf en passage. Zien veel mensen niet, maar daar zit een wereld van verschil in.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:03

Visconti schreef:
@Lusitana: verzameling is idd een natuurlijk iets, maar op het moment dat een mens het van een paard vraagt is het alles behalve natuurlijk. Een hengst dat indruk probeert te maken op een merrie dmv verzameling, dat is natuurlijk, maar een mens die het zelfde vraag van die zelfde hengst in een rijbak is niet natuurlijk imo.

Rijden is niet natuurlijk. Maar zodra je erop zit, gebruik je natuurlijke eigenschappen van het paard, meer niet. Je kunt het niet dwingen iets te doen waartoe het niet in staat is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:09

op de zite van alexander staat wel een link naar de hoofdstellen van cook
Daar is hij dus niet tegen.
Kan ik er dan voor het gemak van uitgaan dat hij met een groen dier daarmee begint?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:09

Sonja schreef:
Een hengst die gaat lopen showen maakt de rug niet bol, zoals je dat wilt zien met een ruiter erop.
Dat is ook het verschil tussen zweefdraf en passage. Zien veel mensen niet, maar daar zit een wereld van verschil in.

De "bolling" wordt lang niet altijd getoond onder ruiters die met bit rijden, laten we daar mee beginnen (ik zie zelfs op top niveau nog veel achteraankomende achterhandjes). Deze graad van perfectie is dus ook niet zo makkelijk te bereiken met bit of in elk geval legt niet iedereen zich daar op toe, blijkbaar. Wapperende voorbenen en een "vlug" achterbeen lijkt tegenwoordig wel de eerste zorg. En vooral met de kin op de borst. Maar goed, andere onderwerp.
Het voorbeeld is alleen genoemd om een voorstelling te kunnen maken van een moment van meer verheven passen zonder dat een ruiter daar wat aan doet. Zodra er een ruiter op gaat, kan die dat beïnvloeden en perfectioneren, ook zonder bit.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:15

runningkawa schreef:
op de zite van alexander staat wel een link naar de hoofdstellen van cook
Daar is hij dus niet tegen.
Kan ik er dan voor het gemak van uitgaan dat hij met een groen dier daarmee begint?

Als je de site goed had gelezen, heb je kunnen lezen dat ze zelf geen ervaring hebben met zijn hoofdstellen omdat ze deze nooit gebruiken. Het feit dat hij bij hun op de site staat is omdat ze zijn wetenschappelijke onderzoeken ondersteunen. Zelfde geld voor Honza Blaha, ze steunen hem wel maar doen zelf niet aan zijn methode.

Ik ben destijds uit de school gekickt om het feit dat ik met een hoofdstel reed, dus echt heel positief zijn ze er ook niet over Clown

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:17

Die eerste foto van alexander geeft goed aan wat hij doet. Hij leert het paard op cue zijn nek af te buigen, daar ben ik eigenlijk niet zo voor, zo krijg je een paard als op dat eerste plaatje. Hij kan het wel, dus ik vraag me een beetje af, waarom hij dan die hoofdhouding perse zo wil?
Ik denk persoonlijk als je kan remmen, sturen en gas geven zonder iets om het hoofd, dat je dan ook verzameling moet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:17

Nee niet goed gelezen, klopt, was er gewoon wat overheen aan het surfen en viel me de link op Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:22

sanne83 schreef:
Ik denk persoonlijk als je kan remmen, sturen en gas geven zonder iets om het hoofd, dat je dan ook verzameling moet kunnen.

Vanuit de mens gedacht wel. Maar hoe logisch is het voor een paard? Want eigenlijk is verzamelen gasgeven met de rem erop zodat de energie omhoog gaat ipv naar voren, als je 't op z'n paards gaat vertalen.

O o o ik moet echt heeeeel nodig weer aan het werk maar ik vind dit veel te leuk Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:23

Totáál offtopic trouwens, maar topics als deze maken Bokt (weer) leuk en interessant. Super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:25

ik kan remmen en gassen en springen zonder hoofdstel
Vliegende galopwissel, sb, zelfs een eenvoudige wissel..en daarbij verzamelt hij wat
Maar dat is dus wel aangeleerd op een bit, wat hij heeft leren koppelen aan mijn zit en dan vond hij de druk van een touwtje om zijn nek ook we genoeg... maar zonder hoofdstel, zonder touwtje? Zo groen aanleren...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:28

ik kan remmen, gas geven en sturen met halsring, maar kom niet eens in de buurt van verzameling. Denk dat het toch wat ingewikkelder licht.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:58

Je moet dus een manier vinden om je hulp te kunnen versterken zonder iets aan het hoofd, da's eigenlijk het probleem.
Ik kan remmen, gas, sturen, achterwaarts, zijwaarts en een beetje de voorhand en achterhand bewegen zonder iets aan het hoofd, maar de reacties zouden veel en veel sneller moeten zou ik iets willen doen als verzamelen. Daarbij zou m'n zit echt tien keer beter moeten zodat je echt nul storing meer hebt. Je moet echt heel heel subtiel kunnen zijn.
Ik zit te denken dat ik me alleen iets erbij zou kunnen voorstellen mbv heel veel beloning, clicker ofzo.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:10

Citaat:
Alexander Nevzorov gebruikt wel degelijk begrenzing, namelijk zijn halsring. Zelfde geld voor Honza Blaha, die gebruikt geen halsring maar twee stokjes ter begrenzing van de voorhand. De gene die zijn paard weet te verzamelen zonder enige vorm van begrenzing moet ik nog tegenkomen.

Ik doelde erop dat hij geen hoofdstel gebruikt Ja

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:36

geen hoofdstel, maar wel enige begrenzing van voor Ja

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:42

het kan !
als je een paard hebt wat van nature al in die houding gaat lopen als hij bijvoorbeeld wil inponeren
mijn welsh-cob loopt van zichzelf uit al in de verzamelde krul als ik die verzamel
(sonja ik heb wat werk gehad om die voorwaarts neerwaarts ala pleasure te krijgen)
ik hoef dit paard dus maar opwaarts te laten lopen op mijn zithulpen en hij gaat zakken van achteren en voor in de krul, dat doet hij zelf

nu heb ik dat hem geleerd met toch een begrenzing met bit maar ik denk dat het ook gekund had zonder, met alleen een halsring ofzo, of door een echte goede ruiter waarschijnlijk zonder iets
de meeste ruiters die wij kennen die zo rijden rijden allemaal op barokgefokte paarden
ik heb nooit foto's van Hemfling gezien waarin hij dat vosje mooi verzameld rijdt bijvoorbeeld, wel die lusitano's
Laatst bijgewerkt door spatter op 27-05-08 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:46

Kan prima Ja

Ik heb nog nooit zonder bit gereden tot vanmorgen, heb mijn paard gereden met zadel en halster. Was voor ons beide de eerste keer. Na een paar minuten wennen liep hij lekker nageeflijk over de rug Lachen
Ik heb alle oefeningen kunnen rijden die ik anders ook doe, zoals achterwaarts, verzamelde galop, keertwendingen, sb en travers.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:23

Sonja schreef:
sanne83 schreef:

Vanuit de mens gedacht wel. Maar hoe logisch is het voor een paard? Want eigenlijk is verzamelen gasgeven met de rem erop zodat de energie omhoog gaat ipv naar voren, als je 't op z'n paards gaat vertalen.

O o o ik moet echt heeeeel nodig weer aan het werk maar ik vind dit veel te leuk Clown

Lees even wat ik een pagina terug schrijf. Het verheffen van de passen, wat feitelijk vezameling is, hoeft niet te komen uit remmen met gas erop, of laat ik het zo zeggen, dat remmen hoeft niet met de handen te gebeuren. Dat is een groot misverstand. Als je kijkt naar de opperste verzameling, piaffe, zul je zien dat de meesters dat uitvoeren met een hangende teugel. Waar blijf je dan met je gas en rem tegelijkertijd?
Het gaat om het opzuigen van de beweging met je zit, het werken met naar achter wijzende zitbeenknobbels (of niet, dit is per paard verschillend) en veschuiven van gewicht om een aantal dingetjes te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:26

klopt, op het moment dat een paard goed kan verzamelen raak je druk van voren kwijt.
Kawa kon fijn galoperen en in galop is met dat ook wel eens gelukt, dan voelde ik hem echt gaan zitten (geweldig gevoel) en was er voor niets meer.
Maar ik kon hem er wel zo weer naartoe rijden, dus geen achter de teugel effect.
Maar dat heeft hij dus wel geleerd met een bit, met dus begrenzing.
En gelukkig geen kilo's, maar wel begrenzing

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:32

Precies, de druk valt weg bij echte verzameling. Dit kan gewoon zonder bit aangeleerd en bereikt, ik zou zeggen probeer allemaal eens te verzamelen aan een los teugeltje. Beetje expirimenteren met (veel!)beendruk, zit (gewichtsverschuiving). Met name in galop is dit goed snel te bereiken. Focus op het "opzuigen" van de beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:33

Dat experiment heb ik dus gehad Lachen
Maar nogmaals, met wel eerst dat bit.
Kawa leerde dus wel dingen koppelen aan elkaar Lachen
Zonder bit kan dat ook, want persoonlijk vind ik bitloos niet zachter.
Maar helemaal zonder iets aan de voorkant?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:36

Ik heb het over hoofdstelloos. Ik zie geen verschil in met bit en met bitloos hoofdstel, in dit verband.

Daarom zeg ik ook dat je (een ieder, men) het met een los teugeltje kunt proberen, dat is nl niet echt "met bit" en zeker niet "op de neus".