(Recreatie) ruiter mag geen hoge dressuur rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xtostarlight

Re: (Recreatie) ruiter mag geen hoge dressuur rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:12

Ik ga in op de discussie zoals ie in eerste instantie gesteld is. Ik zeg niet dat ik wedstrijdruiters in een hokje plaats, ik noem het mensen die tegen de stelling zijn. Ben je dat niet kun je verantwoorden waarom.
Waarom ben ik lief als ik niet denk aan winnen?
Daarbij was het in het algemeen gericht en niet tegen jou persoonlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:25

Jasmijn78, ik haalde gewoon even een 'kenmerk' uit je eerste 'hokje'. Knipoog
Ik vermoed dat ik wel meer in dat hokje gestopt wordt op bokt Haha! en daar kan ik me redelijk in vinden, al hoewel mijn hokje net iets meer en minder omvat dan je mooie omschrijving, denk ik. Haha!

Natuurlijk vormen alle ervaringen die ik in de loop der jaren heb opgedaan mijn benadering nu naar paarden toe. En van daaruit baseer (en verduidelijk) ik mijn meningen, tuurlijk Ja . Maar mensen lezen vaak een profiel, zien het NU daarin beschreven en bedenken niet altijd dat iemand vroeger misschien ook nog eens andere ervaringen heeft gehad......

Over het grondwerken van (wedstrijd)ruiters; nee, ik zie hen bij hun les niet eerst een pittige sessie grondwerk doen over het algemeen Clown . Als ik les heb van mijn instructrice, beginnen we eerst met grondwerken en van daaruit ga ik dan rijden. Een les duurt bij mij ook eigenlijk nooit een uur, maar wat langer. Knipoog
De wedstrijdruiters bij ons op stal, zeggen dus ook dat ik een andere discipline volg en hebben daar verder respect voor, ook al snappen ze niet allemaal wat ik aan het doen ben (en dat is wederzijds, want bij het mennen heb ik er de ballen verstand van Bloos ). Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat er geen wedstrijdruiter is die grondwerk doet, want dat geloof ik niet, maar op mijn stalling doet niemand het. Knipoog
Op longeren na dan, maar dat vind ik geen grondwerk wat helemaal te vergelijken is met waar ik mee bezig ben. Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:30

xtostarlight schreef:
Ik zeg niet dat ik wedstrijdruiters in een hokje plaats, ik noem het mensen die tegen de stelling zijn.

Waar zie jij mensen die tegen de stelling zijn??? Ik heb hier al heel wat genuanceerde meningen voorbij zien komen. Nog niemand heeft gezegd "een recreatieruiter mag inderdaad geen dressuuroefeningen rijden" Zowel wedstrijd- als recreatieruiter. Waarom neem je niet de moeite het topic door te lezen?

xtostarlight schreef:
Daarbij was het in het algemeen gericht en niet tegen jou persoonlijk.

Wat nou algemeen??? Ik voel mij wel aangesproken als jij stelt dat het bij wedstrijdruiters allen maar om het winnen gaat. Dat het bij mij dus kennelijk niet om een goede training gaat? Dat ik geen blessures wil voorkomen? Dat ik niet wil samenwerken met mijn paard? Dat stel jij namelijk. Dat kan je wel terugkrabbelen en zeggen dat jij het 'in het algemeen' stelde. Maar wat is het nut daarvan? Je doet met zo'n kortzichtige, algemene ononderbouwde stelling mij en vele wedstrijdruiters met mij ernstig tekort.

Stemmingmakerij is het. Sorry maar ik wordt echt boos van zulke domme posts.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:34

Ik heb niet het hele topic door gelezen..
Maar in mijn ogen rij je een bepaalde oefening niet omdat je op een bepaald niveau in de sport presteerd, maar omdat je paard de oefening op dat moment nodig heeft.
Natuurlijk moet je als je wedstrijden rijdt wel bepaalde oefeningen laten zien, maar als je paard er nog niet aan toe is, zou je eigenlijk ook niet in die klasse moeten deelnemen.

Belang van bepaalde oefeningen is dat je paard er beter van wordt, niet dat je een mooi kunstje kan laten zien. Teminste, zo is zie ik het Lachen.

Daarnaast is het natuurlijk de vraag, wat wordt er onder recreatie ruiter verstaan?...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:42

orion_ schreef:

Jammer.... Waarom niet?

Nadya schreef:
De wedstrijdruiters bij ons op stal, zeggen dus ook dat ik een andere discipline volg en hebben daar verder respect voor, ook al snappen ze niet allemaal wat ik aan het doen ben (en dat is wederzijds, want bij het mennen heb ik er de ballen verstand van ).

In principe hoef je ook helemaal niet te snappen wat een ander doen. Als je maar snapt waar je zelf mee bezig bent. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:48

jasmijn78 schreef:
Nadya schreef:
De wedstrijdruiters bij ons op stal, zeggen dus ook dat ik een andere discipline volg en hebben daar verder respect voor, ook al snappen ze niet allemaal wat ik aan het doen ben (en dat is wederzijds, want bij het mennen heb ik er de ballen verstand van ).

In principe hoef je ook helemaal niet te snappen wat een ander doen. Als je maar snapt waar je zelf mee bezig bent. Knipoog

Haha, nou, dat is wel in orde gelukkig. Knipoog

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:48

jasmijn78 schreef:
orion_ schreef:

Jammer.... Waarom niet?

Omdat ik een reactie op Ts haar vraag gaf, nu met school bezig ben en zodra ik meer tijd heb, ga ik het hele topic door lezen Lachen
(en ja, eigenlijk had ik nu geen reactie moeten plaatsen omdat ik druk met school bezig ben, maar helaas is mijn zelfdiscipline niet zo hoog Vork )

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:08

Ik heb het topic wel doorgelezen en jij weet net zo goed als ik dat er wel mensen zijn die dit vinden, ook al zetten ze het hier genuanceerder neer. Ik word ook regelmatig scheel aangekeken als ik zeg dat ik een stuk travers of andere zijgangen rijd, omdat ik toch geen wedstrijd rijd is dat niet nodig.

Daarbij, als jij mij dom vind en mijn post dom, dan negeer hem. Ik ga op deze manier idd ook niet in discussie.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:18

xtostarlight schreef:
Ik heb het topic wel doorgelezen en jij weet net zo goed als ik dat er wel mensen zijn die dit vinden

Nee, dat weet ik niet. En ik hou er ook niet van als anderen voor mij bepalen wat ik weet wat mensen vinden. En daarbij: als ik mijn antwoorden nuanceer doe ik dat omdat ik vind dat het niet zwart-wit is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:20

Ik wil wel even ingaan op wat er onder een recreatie ruiter wordt verstaan. Dat is dus per definitie iemand die niet met sport bezig is. Meer niet. Het zegt niets over kennis, ervaring of wat dan ook.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:27

Lusitana schreef:
Ik wil wel even ingaan op wat er onder een recreatie ruiter wordt verstaan. Dat is dus per definitie iemand die niet met sport bezig is. Meer niet. Het zegt niets over kennis, ervaring of wat dan ook.

Dus als ik morgen stop met wedstrijden rijden, maar wel gewoon door blijf trainen ben ik niet meer met sport bezig? Bijzondere definitie...

Iemand die voor zijn lol hardloopt, is niet met sport bezig?

Volgens mij is paardrijden gewoon sport, of je nu wel of geen wedstrijden rijdt. En zolang je er niet je brood mee verdient is het hobby, dus recreatie.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:29

Ik denk dat lustiana met de sport de wedstrijdsport bedoelt. Lachen

Zelf denk ik dat je geen recreatie ruiter meer bent als je actief mee doet in de sport(dus met de wedstrijden).
Prof ben je dan in mijn ogen als je er je brood mee kan verdienen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:57

Ja, het moment dat ik wegliep wist ik dat Jasmijn erover zou vallen en ik wedtrijdsport had moeten schrijven.

En idd is de prof status weer een andere hoek, waar het geldverdienen een rol speelt.

Waar het om gaat, is dat het allemaal niets te maken heeft met kennis, ervaring, kunde etc. dat was de esssentie van de post.

Als iemand zich wil bezighouden met bepaalde oefeningen, hoeft dat niet persee aan wedstrijden gekoppeld. Dat is de boel omkeren. De wedstrijden zijn alleen om aan een jury te laten zien dat je oefeningen beheerst. Maar niet iedereen heeft behoefte aan die bevestiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:33

Go jij! Go jij!
Weer een mooi discussietopic Lachen

Ik heb het topic dus wel helemaal doorgelezen, ik moet eerlijk zeggen dat ik het grotendeels met Jasmijn eens ben Lachen

Kan me wel erg vinden in de beschrijving van de hokjesgeest die hier op Bokt erg heerst... leuke beschrijving ook... OK dan!
Tja, dat zijn natuurlijk de extremen, en het grootste deel van de rijdende mensheid zit er mooi tussenin Lachen

Natuurlijk is het zo dat je als recreatieruiter je paard ook moet trainen, alleen door het bos racen, op de voorhand terwijl de achterhand op stal is achtergebleven is niet de bedoeling...
Ik moet ook toegeven dat ik bij sommige recreatieruiters idd twijfel als ze zeggen dat ze bezig zijn met oefeningen als SB, of het dan wel een correcte SB is... en niet een met een hoop geschop en getrek, want dat is imo geen SB dan...

Het is makkelijker te controleren als iemand wedstrijden rijdt, wat dan zijn/haar echte niveau is. Er zijn er genoeg die officieel in de B rijden, maar zeggen op M niveau te zitten. Maar als ze dan iedere keer met 1 wp of helemaal geen thuis komen, presteren ze imo op B-niveau... het is idd goed te controleren aan de hand van protocollen en winstpunten Ja

orion_ schreef:
Maar in mijn ogen rij je een bepaalde oefening niet omdat je op een bepaald niveau in de sport presteerd, maar omdat je paard de oefening op dat moment nodig heeft.

Als ik zo de het proevenboekje eens bekijk, vind ik eigenlijk dat de oefeningen voor de verschillende niveaus heel logisch zijn. Bij B moet je eenvoudige figuren laten zien en de basisgangen, verder kun je de overgangen tussen de letters in zelf timen. Uiteraard moeten de
L moet je ook een eenvoudige zijgang laten zien, en de overgangen moeten op de letters. Verder nog altijd gewoon basisgangen. Op dat niveau moet je dus al beter de overgangen kunnen timen, en het paard moet beter aan de hulpen staan, zodat je een correcte overgang kunt zien op het moment dat het moet....
Bij de M komen er dacht ik uitgestrekte gangen en SB en travers bij, het paard moet dan nóg beter aan de hulpen staan, en duidelijk leniger zijn... ook zijn de overgangen minder eenvoudig. Het vraagt dus ook veel meer van het gevoel en de zit van de ruiter Lachen
Z mag jij aanvullen Jasmijn, dat weet ik zo niet Bloos

De volgorde is dus heel logisch, en als je aan het trainen bent, lijkt het mij dat de oefening die het paard nodig heeft, en de oefeningen die je moet kennen aardig overeenstemmen Lachen
Ik ben het dus op dat punt niet met je eens
orion_ schreef:
Natuurlijk moet je als je wedstrijden rijdt wel bepaalde oefeningen laten zien, maar als je paard er nog niet aan toe is, zou je eigenlijk ook niet in die klasse moeten deelnemen.

Belang van bepaalde oefeningen is dat je paard er beter van wordt, niet dat je een mooi kunstje kan laten zien. Teminste, zo is zie ik het Lachen

Eens. Maar als je paard (en vooral de ruiter Duivel ) niet aan een hogere klasse toe is, zul je ook geen winstpunt krijgen. Je moet namelijk minimaal 60% rijden, en dat red je niet als je niet aan een hoger niveau toe bent.

Ik denk niet dat iedereen die wedstrijden rijdt, bezig is om een "mooi kunstje" te laten zien.... als je het topic door had gelezen, had je misschien begrepen dat paardrijden geen mooi kunstje is, maar een kwestie van geduld, begrip, gevoel... enzovoorts.
Verder vind ik je opmerking nogal beledigend voor wedstrijdruiters eigenlijk Boos!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:01

Yamcha schreef:
Ik denk niet dat iedereen die wedstrijden rijdt, bezig is om een "mooi kunstje" te laten zien.... als je het topic door had gelezen, had je misschien begrepen dat paardrijden geen mooi kunstje is, maar een kwestie van geduld, begrip, gevoel... enzovoorts.
Verder vind ik je opmerking nogal beledigend voor wedstrijdruiters eigenlijk Boos!

Ik denk ook niet dat iedereen die wedstrijden rijdt, alleen maar bezig is om een 'mooi kunstje' te laten zien, maar als ik hier in het dorp en omgeving naar wedstrijden ga kijken en zie hoe sommige ruiters trekken, plukken, zagen en schoppen tijdens die wedstrijden, dan is het me duidelijk dat ze er toch echt wel tussen zitten. En dat zijn vaak ruiters, die het hoog in hun bol hebben en het toch weer elke keer blijven proberen..... Scheve mond
Ojee, mochten ze het lezen, zal ik me niet erg geliefd maken. Jammer dan!!! Tong uitsteken

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:03

xtostarlight schreef:
Ik ben een echte recreatie ruiter, maar dat wil toch niet zeggen dat ik mijn paard niet kan of 'mag' trainen? Dus omdat ik geen M rijd ofzo, mag ik geen apuyementen doen en travers/schouderbinnen nou wil ik niet vervelend zijn, maar ik doe die dingen niet om een bepaald niveau aan te duiden, maar om mn paard soepel te houden. En ja dat doe ik gewoon in het bos..

En daar heb ik dus best een beetje moeite mee om eerlijk te zijn. Het is niet voor niets dat die oefeningen in een wat later stadium van de basisafrichting aan bod komen. Om een appuyement goed uit te voeren moet er enige mate van verzameling aanwezig zijn. Als dat niet aan de orde is, heeft het appuyement dus ook niet zoveel zin.

Ik zal wel heel kort door de bocht zijn, maar bij dit soort uitspraken krijg ik dus al heel snel een beeld voor me van iemand die een paard wat naar rechts kan drukken en tegelijkertijd het hoofd naar rechts trekt en dan roept dat hij een appuyement aan het rijden is. Het is niet heel aardig om dat zo te zeggen want ik kan van achter mijn pc niet zien wat jij doet. Maar wat de wedstrijdruiter in mijn ogen voor heeft op de bosruiter is dat hij vanaf het begin enige structuur meekrijgt mbt de volgorde van de opleiding van z'n paard, gebaseerd op het skala.

Ik krijg met grote regelmaat leerlingen op mijn erf die een paard amper recht vooruit kunnen rijden, maar wel met allerhande oefeningen bezig zijn dan wel willen. Die komen bij mij vaak van een koude kermis thuis. De meesten krijg ik wel gemotiveerd en gaan het idee van een gedegen basisopleiding wel inzien, een enkeling voelt zich niet op z'n gemak omdat ik niet meega in hun idee dat ze heel goed bezig zijn, en die zoeken dan snel een andere instructrice die ze wel dat gevoel geeft en waar ze vooral lekker veel schuin door de baan mogen. In tegenstelling tot het algemene beeld op bokt is die laatste groep vrijwel uitsluitend de groep "bosruiters" die nog nooit op concours is geweest.

Je hoeft niveau niet te koppelen aan wedstrijden, maar de wedstrijdruiter heeft een heel groot voordeel: hij wordt beoordeeld door onafhankelijke critici Knipoog

Ik voel me ook met enige regelmaat Anky in mijn eigen rijbaan. Gevoel is meestal snel over als ik weer op concours ben geweest en een hoop stof om aan te werken mee naar huis heb gekregen Knipoog

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:36

Fides schreef:
*knip*
Je hoeft niveau niet te koppelen aan wedstrijden, maar de wedstrijdruiter heeft een heel groot voordeel: hij wordt beoordeeld door onafhankelijke critici Knipoog
*knip*

Misschien een beetje off-topic, maar toch even een vraagje.

Bestaat er een mogelijkheid om het rij-/opleidingsniveau van ruiter en paard door deze "onafhankelijke critici" te laten beoordelen zonder dat je per se mee hoeft te gaan in het hele circus van ingevlochten en geknipte/getrokken manen/staart en verplichte wedstrijdkleding?

Ik weet dat dit de regels zijn en wil deze ook niet ter discussie stellen, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die wél behoefte hebben aan een objectieve beoordeling door een jury, maar om genoemde redenen toch niet aan wedstrijden meedoen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:04

Yamcha schreef:
Z mag jij aanvullen Jasmijn, dat weet ik zo niet

In de Z komen de oprichting en de verzameling nog meer aan de orde, de eenvoudige wissels en de vliegende wissels.

Als je naar het skala kijkt staan eigenlijk ontspanning, impuls, rechtgerichtheid en aanleuning centraal in de B en L en in de M en Z komen daar oprichting en verzameling bij. Hoe hoger je komt, hoe progressiever de overgangen worden (en hoe moeilijker dus)

Yamcha schreef:
De volgorde is dus heel logisch, en als je aan het trainen bent, lijkt het mij dat de oefening die het paard nodig heeft, en de oefeningen die je moet kennen aardig overeenstemmen

De proeven zijn gebaseerd op het skala. Dat staat staat voorin mooi beschreven, evenals de oefeningen. Maar volgens mij lezen maar heel weinig mensen de eerste paar pagina's van het proevenboekje... Jammer, want daar staat nuttige info.

Yamcha schreef:
Verder vind ik je opmerking nogal beledigend voor wedstrijdruiters eigenlijk

Ik voelde mij als wedstrijdruiter door Orion en xtostarlight ook lichtelijk beledigd...

Nadya schreef:
maar als ik hier in het dorp en omgeving naar wedstrijden ga kijken en zie hoe sommige ruiters trekken, plukken, zagen en schoppen tijdens die wedstrijden, dan is het me duidelijk dat ze er toch echt wel tussen zitten.

Ik krijg altijd een beetje kriebels van zulke opmerkingen...
Ik kan weinig met zulke opmerkingen. Iedereen ziet altijd in zijn omgeving slechte voorbeelden (of wil ze zien, dat is altijd nog maar de vraag) en haalt die aan om het andere kamp zwart te kunnen maken. Dat vind ik altijd erg flauw. Ze zullen er ook ongetwijfeld zijn. Maar zet 50 recreatieruiters bij elkaar op een veld en laat ze dressuurrijden; ik weet zeker dat je daar ook slechte voorbeelden tussen ziet. Dus wat is dan je punt?

Fides schreef:
Je hoeft niveau niet te koppelen aan wedstrijden, maar de wedstrijdruiter heeft een heel groot voordeel: hij wordt beoordeeld door onafhankelijke critici

Precies!

Fides schreef:
Ik voel me ook met enige regelmaat Anky in mijn eigen rijbaan. Gevoel is meestal snel over als ik weer op concours ben geweest en een hoop stof om aan te werken mee naar huis heb gekregen

Dat gevoel ken ik Nagelbijten / Gniffelen

oomens schreef:
Bestaat er een mogelijkheid om het rij-/opleidingsniveau van ruiter en paard door deze "onafhankelijke critici" te laten beoordelen zonder dat je per se mee hoeft te gaan in het hele circus van ingevlochten en geknipte/getrokken manen/staart en verplichte wedstrijdkleding?

Ik weet dat dit de regels zijn en wil deze ook niet ter discussie stellen, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die wél behoefte hebben aan een objectieve beoordeling door een jury, maar om genoemde redenen toch niet aan wedstrijden meedoen.

Volgens mij niet. Maar je zou als vereniging natuurlijk wel eens een KNHS jury uit kunnen nodigen voor een onderlinge wedstrijd??? Dat is een optie? Op onderlinge wedstrijden kun je meestal elk niveau starten wat je wil (tenminste bij onze vereniging kan het wel...)

In het najaar kun je altijd tegen een gereduceerd tarief voor de laatste maanden van het jaar een startkaart krijgen. Dat zou ook een optie zijn; neem gewoon voor 3 maanden een startkaart en geef enkele wedstrijden op. Dan kun je wel alleen B starten als je nog nooit eerder geklasseerd bent geweest, maar je kunt wel een paar keer starten. Dan leen je gewoon even een jasje en een broek van iemand andersn Lachen

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:18

Hier nog een recreerende dressuurruiter. En een behoorlijk fanatieke ook. Ik wil graag dat mijn paard recht is en op zijn vier eigen benen loopt en ik vind het leuk om vooruitgang te zien en langzaam steeds zwaardere oefeningen aan te kunnen.
Ik heb een tijdje wedstrijden gereden, maar ik ben een zenuwpees en vergeet te rijden tijdens een wedstrijd. Ik kan niet omgaan met het competitie-element, ik sla compleet dicht. Hierdoor is mijn rijden op een wedstrijd een bleke afspiegeling van mijn rijden thuis en tijdens lessen. Dus ben ik noodgedwongen een recreatieruiter.
Toch voel ik me meer dressuurruiter en ik probeer hoger te komen. Ik miste inderdaad zo nu en dan een objectieve blik, daarom probeer ik zo nu en dan een andere instructie dan mijn eigen instructrice bereid te vinden eens naar mijn rijden te kijken en rijd ik regelmatig een clinic mee. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:20

Kaka, zo ben ik zelf ook. Naast de buitenritten en lekker hobbelen in de bak mag ik graag hier en daar wat hoger komen. Ook voor mijn eigen ervaring zou ik het geweldig vinden als ik bijvoorbeeld eens netjes kon wijken of een schouderbinnenwaarts kon rijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:45

Kaka schreef:
Ik heb een tijdje wedstrijden gereden, maar ik ben een zenuwpees en vergeet te rijden tijdens een wedstrijd. Ik kan niet omgaan met het competitie-element, ik sla compleet dicht. Hierdoor is mijn rijden op een wedstrijd een bleke afspiegeling van mijn rijden thuis en tijdens lessen.

Dat is ook de extra moeilijkheidsgraad als je wedstrijden rijdt; het moet allemaal op dat moment in die volgorde goed gebeuren (in omstandigheden die anders zijn dan thuis). Daarom wordt ook vaak gezegd; thuis zijn we allemaal Anky. Thuis kan je zelf bepalen wanneer je een oefening inzet, in een proef niet. In de proef moet je alle onderdelen ook nog eens netjes aan elkaar plakken, ontspannen bllijven, blijven rijden, ademhalen, nadenken. Daarom is de kans groot dat ruiters die denken thuis op een bepaald niveau rijden, hard op hun *** gaan wanneer zij eens een wedstrijd gaan rijden. Op een wedstrijd kom je er namelijk achter of je basis wel goed is, of de oefeningen goed bevestigd zijn, of je paard wel echt vertrouwen in jou heeft (door in een niet vertouwde omgeving toch ontspannen en gehoorzaam te blijven). Als de voorbereiding namelijk goed is, is zo'n proefje appeltje-eitje. Zo niet, dan wordt het lastig. Daarom zie ik wedstrijden echt als een toetsmoment om te kijken of ik thuis goed bezig ben (maar ik vind het competitieelement ook heel leuk, en ik hou van oranje linten Bloos )

Dus als je eens wat gespannen gezichten ziet op een wedstrijd, eens een ongecontroleerde beweging is dat dan zo erg? Als je jezelf nooit blootstelt aan deze zaken leer je er ook niet mee omgaan, toch? Allereerst hebben wedstrijdruiters wel het lef om met de billen bloot te gaan. Om zich te laten beoordelen. Als je er echt niet van kan slapen, en wedstrijden echt niet leuk vind, moet je het natuurlijk niet doen. Het moet in eerste plaats vooral leuk blijven. Maar sport is leuk omdat sport emotie is! En die kunnen soms wel wat oplopen, ook in paardensport. Kunst is om je emoties de baas te blijven tijdens het rijden, en dat moet je leren.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:52

Bij mij gaat die emotie veel te ver, ik kan daar niet mee omgaan. En denk niet dat ik het niet geprobeerd heb, ik heb veel wedstrijden gereden. Maar ik had slapeloze nachten van te voren. Ik had er geen lol meer in en dus ben ik gestopt. Ik probeer voor mezelf andere toetsmomenten in de lassen, door zo nu en dan een clinic te rijden. Dan wordt ik ook weer met mijn neus op bepaalde punten gedrukt.

Ik ben helemaal met je eens dat wedstrijden perfecte toetsmomenten zijn, maar voor mij waren ze ongeschikt, omdat ik met een wedstrijd heel anders ga rijden door de stress.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:00

Kaka schreef:
Ik had er geen lol meer in en dus ben ik gestopt. Ik probeer voor mezelf andere toetsmomenten in de lassen, door zo nu en dan een clinic te rijden. Dan wordt ik ook weer met mijn neus op bepaalde punten gedrukt.

Zoals ik al zei; als je het echt niet leuk vindt, er niet mee om kunt gaan, moet je het gewoon niet doen. Simpel! Paardrijden doe je voor je lol! Clinics rijden is ook heel leerzaam!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:20

Kaka schreef:
Citaat:
Ik ben helemaal met je eens dat wedstrijden perfecte toetsmomenten zijn, maar voor mij waren ze ongeschikt, omdat ik met een wedstrijd heel anders ga rijden door de stress.

Ook voor recreatierijdende dressuurrijders kan het verhelderend zijn eens een proefje te rijden, gewoon thuis, op het niveau dat je denkt te hebben.
Als het paard niet aan elkaar gereden is lukken die snelle overgangen van het een naar het ander in een proefje thuis ook niet.
Kwestie van impuls en balans.

Is echt iets waar specifiek op getraind moet worden.
Ik kan hier best wat oefeningen uit het M uit mijn B getrainde paard rijden, maar als het snel achtereen moet, ontploft ze op dit moment nog: ze kan dat nog niet aan.

En voor wie weten wat mijn niveau nou is?
Ik heb in het verleden 2 keer een paard het L ingereden (oude klasseindeling). Ik geloof ook nooit dat ik meer dan 20 keer op concours ben geweest.

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om op concours te gaan en niet iedereen wil dat.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:55

randalinpony schreef:
Ik kan hier best wat oefeningen uit het M uit mijn B getrainde paard rijden, maar als het snel achtereen moet, ontploft ze op dit moment nog: ze kan dat nog niet aan.

Dat is ook een misverstand wat ik vaak tegen kom op bokt. Mensen denken op bijvoorbeeld M niveau te rijden, omdat ze schouderbinnenwaards (denken te kunnen) rijden. Maar SB is slechts 2 onderdelen van een M1 proef. Waar het omgaat is dat je de aspecten van het skala vasthoudt TIJDENS de SB (en de rest van de onderdelen van de proef). ook worden de overgangen progressiever in de M en krijg je contra lijnen in de galop. Het gaat niet om die contra, maar om het bewaren van de aspecten van het skala. De oefeningen en figuren zijn er om te beoordelen of je zo in harmonie bent met je paard en hm zo goed hebt getraind dat hij er moeiteloos doorheen loopt (kijk maar eens hoeveel paarden terugkomen in tempo in de zijgangen... De oefening wordt dan uitgevoerd, maar niet goed omdat impuls en tact verloren gaan)

Zolang mensen (wel of geen wedstrijdruiters) zich dat niet realiseren zijn ze bezig met kunstjes en niet met dresuurrijden. Oefeningen mogen nooit het doel opzich zijn.

magda_90 schreef:
Ook voor mijn eigen ervaring zou ik het geweldig vinden als ik bijvoorbeeld eens netjes kon wijken of een schouderbinnenwaarts kon rijden.

Als jij dit zo stelt wek je wel de indruk dat je dan bezig bent met kunstjes (waarschijnlijk bedoel je het niet zo) Als je echt met dressuur bezig zou zijn, zou je het rijden van dergelijke oefeningen anders benaderen. Zou je niet zeggen: ik wil graag een SB rijden, maar: ik wil graag dat mijn paard mooi door blijft swingen, in de juiste aanleuning, ook als ik hem sb stel...

Iemand had het net over de verkeerde redenen: een SB rijden omdat je het een keer wil rijden, is de verkeerde reden. Een SB rijden om te toetsen of je dan ook je basisacpecten kunt behouden is de juiste reden.