Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
en daar kan ik me redelijk in vinden, al hoewel mijn hokje net iets meer en minder omvat dan je mooie omschrijving, denk ik.
. Maar mensen lezen vaak een profiel, zien het NU daarin beschreven en bedenken niet altijd dat iemand vroeger misschien ook nog eens andere ervaringen heeft gehad......
. Als ik les heb van mijn instructrice, beginnen we eerst met grondwerken en van daaruit ga ik dan rijden. Een les duurt bij mij ook eigenlijk nooit een uur, maar wat langer.
). Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat er geen wedstrijdruiter is die grondwerk doet, want dat geloof ik niet, maar op mijn stalling doet niemand het.
xtostarlight schreef:Ik zeg niet dat ik wedstrijdruiters in een hokje plaats, ik noem het mensen die tegen de stelling zijn.
xtostarlight schreef:Daarbij was het in het algemeen gericht en niet tegen jou persoonlijk.
.orion_ schreef:Ik heb niet het hele topic door gelezen..
Nadya schreef:De wedstrijdruiters bij ons op stal, zeggen dus ook dat ik een andere discipline volg en hebben daar verder respect voor, ook al snappen ze niet allemaal wat ik aan het doen ben (en dat is wederzijds, want bij het mennen heb ik er de ballen verstand van ).
jasmijn78 schreef:Nadya schreef:De wedstrijdruiters bij ons op stal, zeggen dus ook dat ik een andere discipline volg en hebben daar verder respect voor, ook al snappen ze niet allemaal wat ik aan het doen ben (en dat is wederzijds, want bij het mennen heb ik er de ballen verstand van ).
In principe hoef je ook helemaal niet te snappen wat een ander doen. Als je maar snapt waar je zelf mee bezig bent.
jasmijn78 schreef:orion_ schreef:Ik heb niet het hele topic door gelezen..
Jammer.... Waarom niet?

) xtostarlight schreef:Ik heb het topic wel doorgelezen en jij weet net zo goed als ik dat er wel mensen zijn die dit vinden
Lusitana schreef:Ik wil wel even ingaan op wat er onder een recreatie ruiter wordt verstaan. Dat is dus per definitie iemand die niet met sport bezig is. Meer niet. Het zegt niets over kennis, ervaring of wat dan ook.

orion_ schreef:Ik heb niet het hele topic door gelezen..
Maar in mijn ogen rij je een bepaalde oefening niet omdat je op een bepaald niveau in de sport presteerd, maar omdat je paard de oefening op dat moment nodig heeft.

orion_ schreef:Natuurlijk moet je als je wedstrijden rijdt wel bepaalde oefeningen laten zien, maar als je paard er nog niet aan toe is, zou je eigenlijk ook niet in die klasse moeten deelnemen.
Belang van bepaalde oefeningen is dat je paard er beter van wordt, niet dat je een mooi kunstje kan laten zien. Teminste, zo is zie ik het
) niet aan een hogere klasse toe is, zul je ook geen winstpunt krijgen. Je moet namelijk minimaal 60% rijden, en dat red je niet als je niet aan een hoger niveau toe bent.
Yamcha schreef:Ik denk niet dat iedereen die wedstrijden rijdt, bezig is om een "mooi kunstje" te laten zien.... als je het topic door had gelezen, had je misschien begrepen dat paardrijden geen mooi kunstje is, maar een kwestie van geduld, begrip, gevoel... enzovoorts.
Verder vind ik je opmerking nogal beledigend voor wedstrijdruiters eigenlijk
xtostarlight schreef:Ik ben een echte recreatie ruiter, maar dat wil toch niet zeggen dat ik mijn paard niet kan of 'mag' trainen? Dus omdat ik geen M rijd ofzo, mag ik geen apuyementen doen en travers/schouderbinnen nou wil ik niet vervelend zijn, maar ik doe die dingen niet om een bepaald niveau aan te duiden, maar om mn paard soepel te houden. En ja dat doe ik gewoon in het bos..

Fides schreef:*knip*
Je hoeft niveau niet te koppelen aan wedstrijden, maar de wedstrijdruiter heeft een heel groot voordeel: hij wordt beoordeeld door onafhankelijke critici
*knip*
Yamcha schreef:Z mag jij aanvullen Jasmijn, dat weet ik zo niet
Yamcha schreef:De volgorde is dus heel logisch, en als je aan het trainen bent, lijkt het mij dat de oefening die het paard nodig heeft, en de oefeningen die je moet kennen aardig overeenstemmen
Yamcha schreef:Ik denk niet dat iedereen die wedstrijden rijdt, bezig is om een "mooi kunstje" te laten zien.... als je het topic door had gelezen, had je misschien begrepen dat paardrijden geen mooi kunstje is, maar een kwestie van geduld, begrip, gevoel... enzovoorts.
Verder vind ik je opmerking nogal beledigend voor wedstrijdruiters eigenlijk
Nadya schreef:maar als ik hier in het dorp en omgeving naar wedstrijden ga kijken en zie hoe sommige ruiters trekken, plukken, zagen en schoppen tijdens die wedstrijden, dan is het me duidelijk dat ze er toch echt wel tussen zitten.
Fides schreef:Je hoeft niveau niet te koppelen aan wedstrijden, maar de wedstrijdruiter heeft een heel groot voordeel: hij wordt beoordeeld door onafhankelijke critici
Fides schreef:Ik voel me ook met enige regelmaat Anky in mijn eigen rijbaan. Gevoel is meestal snel over als ik weer op concours ben geweest en een hoop stof om aan te werken mee naar huis heb gekregen
oomens schreef:Bestaat er een mogelijkheid om het rij-/opleidingsniveau van ruiter en paard door deze "onafhankelijke critici" te laten beoordelen zonder dat je per se mee hoeft te gaan in het hele circus van ingevlochten en geknipte/getrokken manen/staart en verplichte wedstrijdkleding?
Ik weet dat dit de regels zijn en wil deze ook niet ter discussie stellen, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die wél behoefte hebben aan een objectieve beoordeling door een jury, maar om genoemde redenen toch niet aan wedstrijden meedoen.
Kaka schreef:Ik heb een tijdje wedstrijden gereden, maar ik ben een zenuwpees en vergeet te rijden tijdens een wedstrijd. Ik kan niet omgaan met het competitie-element, ik sla compleet dicht. Hierdoor is mijn rijden op een wedstrijd een bleke afspiegeling van mijn rijden thuis en tijdens lessen.
)Kaka schreef:Ik had er geen lol meer in en dus ben ik gestopt. Ik probeer voor mezelf andere toetsmomenten in de lassen, door zo nu en dan een clinic te rijden. Dan wordt ik ook weer met mijn neus op bepaalde punten gedrukt.
Citaat:Ik ben helemaal met je eens dat wedstrijden perfecte toetsmomenten zijn, maar voor mij waren ze ongeschikt, omdat ik met een wedstrijd heel anders ga rijden door de stress.
randalinpony schreef:Ik kan hier best wat oefeningen uit het M uit mijn B getrainde paard rijden, maar als het snel achtereen moet, ontploft ze op dit moment nog: ze kan dat nog niet aan.
magda_90 schreef:Ook voor mijn eigen ervaring zou ik het geweldig vinden als ik bijvoorbeeld eens netjes kon wijken of een schouderbinnenwaarts kon rijden.