meerdere mensen in 1 bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elizahbep

Re: meerdere mensen in 1 bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:46

op me oude stalling reden we elke zaterdag vond met zijn 16 tot 18 in een kleine 40x20 bak!!!!!! dat was altijd een drama, maar het was wel te doen. als we allemaal goed op elkaar letten gebeurden er niets.
nu sta ik gelukkig op een andere stal waar ik meestal de bak me 1 ander deel en dat ik een 60x20 bak!!! egt heerlijk, zou er egt niet meer aan moeten denken om met zoveel in een bak te rijden. maar ik vind een bak delen met 2 anderen egt geen wereld ramp hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:47

K_im schreef:
Ik heb er opzich geen moeite mee wanneer ze allemaal dressuur (of iets in die richting) rijden en zelf ook rekening met mij houden.

Maar wanneer ze western gaan rijden (en dus slidingstops maken) vind ik het wel hinderlijk..

Hoezo en DUS slidingstops gaan maken Verward
Ik ben een westernruiter op een Engelse stal en als ik met Engelse ruiters in de bak rij hebben ze absoluut geen last van me hoor. Ik maak geen stops dwars door anderen hun plannen heen, ik rij ook heeeeeeel veel keren meer dat ik géén stops maak dan dat ik wél stops maak.
ALS ik reining (want dat bedoel je, ipv western algemeen Knipoog ) moet oefenen als er anderen in de bak zijn, bv omdat ik net voor een wedstrijd zit oid, dan waarschuw ik netjes waar en wanneer ik een rundown (opbouwende snelheid voor een stop) maak zodat er niemand van schrikt, blijf ik ruim op afstand van anderen, en uiteraard doe ik dit nooit op de hoefslag (tamelijk asociaal eerlijk gezegd)

Ook dingen als rollbacks daar hebben anderen als je dat netjes doet absoluut geen last van. Kwestie van je aanpassen, afstand houden, en gewoon even communiceren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:03

Ik heb er ook geen moeite mee als mijn mede bakgenoten net als ik dressuren (daar zijn de bakregels voor en die zijn superduidelijk) maar omdat er heel veel springruiters bij ons op stal staan moet ik ook wel eens in de bak rijden terwijl er 1 of meer ruiters aan het springen zijn. Dat is voor mij dus niet te volgen als ze lijntjes gaan springen want alles gebeurt in galop en gaat supersnel. Voor ik het weet rijd ik alweer in de weg want de communicatie is vaak gering. Bovendien word mijn paard soms een beetje drammerig als hij zoveel actie om zich heen ziet. Als het even kan ga ik dan in de andere bak rijden (maar dan moet ik met dit mooie weer naar binnen) of buiten op de drafbaan wat een beetje improviseren is met de oefeningen die je dan kan doen.

Wil trouwens nog een bakregel toevoegen die ik nog niet heb gezien in het rijtje namelijk zijgangen (zoals wijken, travers ed) hebben ook voorrang op het overig bakverkeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:10

Dát vind ik inderdaad ook lastig, springen in dezelfde bak.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:19

heb lieve stalgenoten,maar in de bak ben ik zeliever kwijt dan rijk Clown drink daarna wel bakkie koffie met ze Schijnheilig
ligt aan mezelf hoor, heb teveel concentratie nodig om fijn te kunnen rijden, lukt me echt niet met anderen erbij )1extra kan net'. ik uit concentratie,pony let op andere dingen,ik geiiriteerd, zij weerstand....NIET DOEN DUS....gelukkig is er bij ons altijd wel een oplossing.buiten rijden,paddock gebruiken, ff wachten,van alles.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:00

Geen problemen mee maar het hangt of staat met het naleven van de bakregels en het rekening willen houden met elkaar Knipoog

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:01

Mijn paard kan nogal moeilijk gaan doen als er veel andere paarden in de bak zijn. Ik spreek meestal met 2 anderen af om samen in de bak te rijden en dat gaat goed. Deze meiden weten dat ze een beetje bij me uit de buurt moeten blijven en we houden rekening met elkaar. Als er dan nog anderen de bak inkomen en zich niet aan de bakregels houden dan kan ik me daar gruwelijk aan ergeren. Ik hou ook teveel rekening met die anderen dan omdat ik weet dat mijn paard wel eens wil uithalen en iemand te dicht bij komt. En hoewel iedereen op stal dat heel goed weet zijn er toch mensen die op een of andere manier ALTIJD te dicht bij me komen of me in de weg zitten. Omdat ik dan bang ben dat mijn paard gaat slaan stuur ik haar weg, vaak terwijl ik net met een figuur ofzo bezig was. Dan ga ik me ergeren, paard gaat zich ergeren.....

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:39

ik vind het helemaal niet erg met meer mensen in de bak te rijden.. hoe wil je dat dan doen op wedstrijden rijden er wel 10 tot 20 mensen op een veld

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:10

urosa schreef:
ik vind het helemaal niet erg met meer mensen in de bak te rijden.. hoe wil je dat dan doen op wedstrijden rijden er wel 10 tot 20 mensen op een veld

Wel, ten eerste rijdt niet iedereen wedstrijden of is van plan om dat te gaan doen. En ten tweede blijkt dat sommige mensen er wél moeite mee hebben, ook als het voor anderen helemaal niet moeilijk is.
Het is een kwestie van gewoonte, van concentratie van ruiter en paard, van goede wil van je mederuiters, van wat je met je paard net wil oefenen, van de grootte van de piste en het aantal ruiters daar in, van afspraken,... Schort er aan een van deze dingen wat, dan geeft het dus soms problemen met meerdere mensen in een piste.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:22

Ik vind het in een normale bak niet erg om met meerdere te rijden. Maar in de bak waar ik nu rijd, die is niet zo groot en als je daar dan met 3 pony's rijd, moet je erg goed opletten. Daarbij wil die van mij nog wel eens gek doen naar andere toe en dan is het toch wel fijn als je allemaal de ruimte hebt.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:20

Ik vind het juist leuk als ik een keer niet alleen in de bak rijd maar samen met de eigenaresse van mn vzpaarden Haha!
Verder geen problemen mee gehad op de clublessen of tijdens mijn manegetijd. Daar heb ik wel geleerd dat als iedereen goed voor zichzelf rijd en zich aan de regels houdt je opeens prima met zn 10-en in 1 bak kunt rijden!

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:25

Met 2 paarden in een bak of 3 ponys vind ik nog wel gaan
maar als het er meer worden vind ik het al moeilijker worden....
We rijden nu soms bij de club ooit met 11 pony's in 1 bak en dat
vind ik echt te druk....
Dan ben ik zo aan het uitkijken voor de rest ( wat de rest vaak niet doet )
dat ik niet aan mijn 'eigen rijden' toe kom zegmaar.

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 00:24

ik heb er geen moeite mee als je mederuiters ook een beetje opletten en niet altijd maar gewoon blijven rijden zodat jij altijd aan de kant moet of ineens boven op de rem....waar ik nu sta is een kleine pension stalling en daar rijd je vaak alleen of in mijn geval met mijn buurvrouw gezellie met z'n 2tjes Doei!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 00:41

Bij mijn oude manegeles dressuur waren de bakregels anders dan bij mijn westernmanegeles nu; dat vind ik pas verwarrend. Was even wennen; nu weet ik het weer. Lachen

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 05:29

de regels die bij ons gelden zijn:
1) Linkerhand heeft in dezelfde gang voorang.
2) Galop heeft overal voorang op tenzij je allebij galoppeerd linkerhand voorang.
3) Draf heeft voorang op stap tenzij je allebij aan het drafen ben heeft linkerhand voorang.
4) stap heeft alleen voorang op als je beide stapt. linkerhand heeft voorang.
5) lesklanten hebben overal voorang op. zij betalen immers voor de lesgever( andere woord is niet te spellen voor mij).

veel mensen zijn het met de 5de niet altijd eens. maar ikzelf betaal 30 euro per les en dan hebben ik en mijn ma les. NATUURLIJK houden wijzelf er wel rekening mee als iemand even een volte wilt galoperen.

ikzelf reed laatst met iemand in de bak waarmee het erg vervelend was. diegene houd totaal geen regening met je, of met de regels. daar heb ik de meeste ergenissen aan. uiteindelijk ben je zelf alleen maar aan het opletten wat de andere doet.

PaardenLeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:11

Ik rij meestal met zn 3e of 4e in de bak, een bak voor me alleen vind ik trouwens wel erg prettig, als het echte druk is (er mogen er maar 5 bij ons in de bak) dan ga ik meestal binnen instappen, of buitenrijden of wacht ik tot het rustiger word Knipoog

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:14

Samen uitkijken.
Ik rijd regelmatig met vier tot vijf man in één bak, wat soms ook tot een bijna botsing loopt.
Als iedereen de bakregels probeert op te volgen is het best om te doen.
Samen starten is natuurlijk nog gemakkelijker, dan lopen degenen die uitstappen degene die nog draven niet in de weg en omgekeerd.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:18

SusanH schreef:
Ik heb er ook geen moeite mee als mijn mede bakgenoten net als ik dressuren (daar zijn de bakregels voor en die zijn superduidelijk) maar omdat er heel veel springruiters bij ons op stal staan moet ik ook wel eens in de bak rijden terwijl er 1 of meer ruiters aan het springen zijn. Dat is voor mij dus niet te volgen als ze lijntjes gaan springen want alles gebeurt in galop en gaat supersnel. Voor ik het weet rijd ik alweer in de weg want de communicatie is vaak gering. Bovendien word mijn paard soms een beetje drammerig als hij zoveel actie om zich heen ziet. Als het even kan ga ik dan in de andere bak rijden (maar dan moet ik met dit mooie weer naar binnen) of buiten op de drafbaan wat een beetje improviseren is met de oefeningen die je dan kan doen.

Wil trouwens nog een bakregel toevoegen die ik nog niet heb gezien in het rijtje namelijk zijgangen (zoals wijken, travers ed) hebben ook voorrang op het overig bakverkeer.

Hebben ze geen aparte buitenbak? (dat zal dan wel niet).
Dat is jammer aangezien ik aanneem dat ook springruiters niet iedere dag springen en ook aandacht besteden aan de dressuur.
Even contact opnemen met staleigenaar?
En anders toch maar de binnenbak pakken. Een ongeluk is zo gebeurt.

Maaartss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:20

je hebt tocg bakregels? xD

en al rij je een x iemand aan is dat echt niet erg xD
moet je wel hopen dat dat andere paard een beetje lief is anders heb je een klap te pakken.
en anders ga je gwn op de volte 1xtje associaal. en daarna kijken ze tocg wel een beetje voor je uit Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:22

Tsja als iedereen zich aan de voorrangsregels houd is er niet zoveel aan de hand lijkt me. Misschien kent niet iedereen de regels? In dat geval kan je misschien een briefje ophangen op stal waar de rijbaanregeld op staan.
En verder, als jij de hele tijd voor iedereen aan de kant gaat dan gaan mensen daar ook op rekenen. Ga dus geen mensen voorrang geven die het niet hebben! Beter een keer botsen en dat de rest daarna ook oplet als dat jij in je eentje al het verkeer probeert te regelen, want dat is niet te doen!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:31

ik heb er ook moeite mee sinds ik met mijn paard op de manege sta. Ik had hiervoor een hengst dus kon altijd alleen rijden want niemand durfde erbij Tong uitsteken maar als het druk is in de bak wacht ik even tot er een paar klaar zijn want als ik rijd wil ik graag de volte op wanneer ik dat wil en niet dat k moet wachten tot er iemand voor bij is. Ik rijd altijd kris kras door de baan en heb niet echt figuren in me hoofd. ik ga bijv. bij b de volte op en als ik onderweg iets anders in me hoofd krijg rijd ik die kant ook op. En dat is best lastig met andere erbij. Maar goed alles went maar fijn vind ik het niet..

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:53

Als iedereen zich aan de bakregels houd is er niets aan de hand. Heb jij er zelf problemen mee probeer dan eens op een tijdstip te komen als het rustig is. Ikzelf vind het wel fijn als er ook anderen in de bak rijden.

Maaartss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:59

brigitta1987 schreef:
Tsja als iedereen zich aan de voorrangsregels houd is er niet zoveel aan de hand lijkt me. Misschien kent niet iedereen de regels? In dat geval kan je misschien een briefje ophangen op stal waar de rijbaanregeld op staan.
En verder, als jij de hele tijd voor iedereen aan de kant gaat dan gaan mensen daar ook op rekenen. Ga dus geen mensen voorrang geven die het niet hebben! Beter een keer botsen en dat de rest daarna ook oplet als dat jij in je eentje al het verkeer probeert te regelen, want dat is niet te doen!

en daar bennik het helemaal mee eens Haha!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:14

Het eenige wat ik echt vreselijk vindt.
Alls je paard trapt naar anderen en ze gewoon doodleuk vlak langs je gaan om intehaalen of in je paard zen staart kruipen zodat je vreselijk veel moeten moet doen om je paard tegenhouden te trappen.
En alls hij dan een keer trapt dat ze kwaad worden en hellemaal van de rel af zijn vanwege dat vreselijken monster waar je op zit
Waar ik nu rij zijn ze gellukig niet zo

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:30

ik vind het zelf best wel irritant! ik kijk dan ook altijd hoeveel mensen erin de bak gaan rijden en als het me gewoon teveel zijn ga ik ergens anders rijden! of ik zoek gewoon een tijdstip op wanneer er maar weinig of niemand gaat rijden! met meer dan 2mensen in de bak vind ik het al snel te druk worden. Dan kun je je niet meer goed op je paard concentreren en ben je alleen maar bezig met uitkijken! Tong uitsteken