Spoor verfijning van de hulp, om te drijven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Spoor verfijning van de hulp, om te drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:44

Giorgio_x schreef:
saskiakefie schreef:
ik vind dat je juist wel sporen kan gebruiken, bij een jong paard bij het wijken. Helemaal als hij het niet helemaal snapt, kan je net wat duidelijker zijn Ja

daar ben ik het niet mee eens, een paard moet voor de kuit op zij gaan, niet voor de spoor, die in zijn buik prikt. Neem bij een jong paard liever iemand aan de kant er bij om kan komen om het duidelijk te maken als een spoor. In dat stadium vind ik het niet noodzakelijk dus laat ze dan liever af lijkt mij.

maar ik bedoel meer om hem te helpen, om te ondersteunen.. maar ja miss heb je wel gelijk.. (niet echt heel erg over nagedacht, mee eerste gedachte)

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:34

Ik heb zelf een jonge pony, en ik zou absoluut geen sporen bij hem willen gebruiken, omdat ik weet dat hij het niet nodig heeft, als ik hem dingen wil leren dan doe ik dat met mijn kuiten, en dan duurt het wat langer voordat hij het begrijpt,
maakt niet uit, ik heb geduld, ik vind het juist verschrikkelijk als mensen bij elke pas die dat paard maakt maar met zo'n spoor prikken omdat hun paard zogenaamd niet goed loopt aan de teugel of omdat het paard niet snel genoeg iets oppakt..

Ik vind wel dat als je een paard hebt die niet heel duidelijk op je goeie hulpen geageerd dat je dan sporen kan gebruiken voor de verfijning van je hulpen..

Ik gebruik wel een zweep, maar eigenlijk doe ik dat alleen omdat hij af en toe nogal vervelend kan zijn met bokken enzo en dat ik hem dan af en toe even een tikje kan geven dat hij dat even niet moet doen..

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:44

Ik rijd zelf met sporen op mijn eigen paard. Maar op jonge paarden/pony's ben ik toch wel tegen. Die moeten eerst de been hulp leren, en met een spoortje maak je die beenhulp strenger, terwijl ze de gewone beenhulp nog maar net kennen. Vaak moet je dan nog schoppen en dat is juist verkeerd. Je kunt beter blijven drijven, en de zweep als extra. Als je verder bent kun je gerust een spoortje gebruiken, maar met jonge paarden vind ik dat toch niet slim. Dan zijn ze straks helemaal dood voor het been als ze echt aan het werk moeten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 23:10

Sporen draag je inderdaad voor de verfijning maar volgens mij weet de helft van de mensen die dit woord gebruiken nog geeneens wát daar nu concreet mee bedoeld wordt. Sporen mogen pas gebruikt worden als je paard perfect aan het been is. Het gevolg, het reageert op de kleinste hulpen van het been, gevolg een spoor geeft een zeer duidelijke hulp voor het paard, zonder dat de ruiter veel been hoeft te gebruiken waardoor het weer lijkt alsof er geeneens een hulp gegeven werd.

Dat is het doel van de dressuur: het moet er uit zien alsof het gewoon gebeurd. Dat is een quote van ik geloof David de Wispeleare, en ik ben het volledig hiermee eens. Een paard dat zonder sjorren aan de teugels of overdreven zitverplaatsingen en enorme beenverschuivingen gewoon lekker rustig en simpel de baan rond loopt. Dat is het hoogste niveau van africhting. Een paard dat reageert op de állerkleinste hulp. Maar: als het paard toch reageert op de kleinste hulp zijn sporen in feite helemaal niet meer nodig.

Conclusie: sporen hebben gewoon geen verder nut, zodra je ze écht mag gaan gebruiken, heb je ze eigenlijk al niet meer nodig.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:40

Ben het helemaal met Lara_Silver eens, het is de bedoeling dat je de hulpen steeds meer gaat verfijnen, maar men begint in de B al met een spoor en klapperende constant drijvende benen waardoor er naar steeds scherpere sporen wordt gegrepen, uiteindelijk worden de hulpen dus steeds groter en het paard steeds botter voor de hulp.
Het scherper maken voor het been is gewoon te realiseren als je er even de tijd voor wilt nemen en heel consequent aan de gang gaat met je eigen hulpen Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:46

cloris schreef:
Ben het helemaal met Lara_Silver eens, het is de bedoeling dat je de hulpen steeds meer gaat verfijnen, maar men begint in de B al met een spoor en klapperende constant drijvende benen waardoor er naar steeds scherpere sporen wordt gegrepen, uiteindelijk worden de hulpen dus steeds groter en het paard steeds botter voor de hulp.
Het scherper maken voor het been is gewoon te realiseren als je er even de tijd voor wilt nemen en heel consequent aan de gang gaat met je eigen hulpen Knipoog

Precies, een beetje het principe 'blame it on the horse'. Hij is niet snel genoeg op het been dus gaan we onze hulpen maar botter maken, terwijl het zoals jij zegt de kunst is om met het paard weer helemaal van vooraf aan te beginnen en hem weer áan te leren op het been te reageren, dit niet te gaan forceren met banale manieren als scherpe sporen!

Imo now way(!) dat er in de B met sporen gereden hoeft te worden. In de B is men namelijk absoluut nog niet streng op de verfijndheid van de hulpen en is het het belangrijkste om je paard goed de baan rond te krijgen, pas in de klassen daarboven begint verfijndheid meer en meer een voorwaarde te worden.

Eerst de stemcommando's weer bevestigen aan de longe, en dan pas weer er op stappen en de stemcommando's combineren met de meest kleine hulpen. Zó maak je een paard aan het been, niet door hem lek te gaan prikken met scherpe sporen om wiegende en priemende benen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:54

Sporen is inderdaad ter verfijning van je hulp. echter ben ik het er niet mee eens met het hierbovengenoemde, dat sporen alleen maar gebruikt mogen worden wanneer het paard al perfect aan de hulpen staat. Een verfijning van de hulpen kan namelijk ook het volgende inhouden:

Onlangs heb ik een paard gereden die niet vooruit te branden was. Hij stond dus niet goed aan de hulpen. Ik ben met een spoortje gaan rijden (ik heb maar één paar sporen, stompe knopjes, is genoeg voor elk paard). Heel simpel en consequent: been eraan, niet gereageert of te traag? Dan werd mijn hulp gevolgd door een spoor. Ik heb volgens mij het paard drie keer met spoor gereden en ben ik al weer zonder gereden toen de eigenaar hem weer kwam ophalen (dit had o.a. de reden dat ik niet wilde dat zijn dochter zag dat ik met sporen reed, ze heeft namelijk zelf nog geen goede beenligging en het lijkt mij niet verstandig dat zij met sporen gaat rijden Bloos )

Kijk, het paard stond dus niet goed aan de hulpen, maar hem wel zo ver gekregen en tevens de hulpen verfijnt door een spoor.

Maar goed, sporen moet je verdienen, en als je ze verdient hebt moet je leren de kunst te beheersen met sporen te rijden zonder ze (echt) te hoeven gebruiken Haha!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 19:17

Adil18 schreef:
Sporen is inderdaad ter verfijning van je hulp. echter ben ik het er niet mee eens met het hierbovengenoemde, dat sporen alleen maar gebruikt mogen worden wanneer het paard al perfect aan de hulpen staat. Een verfijning van de hulpen kan namelijk ook het volgende inhouden:

Onlangs heb ik een paard gereden die niet vooruit te branden was. Hij stond dus niet goed aan de hulpen. Ik ben met een spoortje gaan rijden (ik heb maar één paar sporen, stompe knopjes, is genoeg voor elk paard). Heel simpel en consequent: been eraan, niet gereageert of te traag? Dan werd mijn hulp gevolgd door een spoor. Ik heb volgens mij het paard drie keer met spoor gereden en ben ik al weer zonder gereden toen de eigenaar hem weer kwam ophalen (dit had o.a. de reden dat ik niet wilde dat zijn dochter zag dat ik met sporen reed, ze heeft namelijk zelf nog geen goede beenligging en het lijkt mij niet verstandig dat zij met sporen gaat rijden Bloos )

Kijk, het paard stond dus niet goed aan de hulpen, maar hem wel zo ver gekregen en tevens de hulpen verfijnt door een spoor.

Maar goed, sporen moet je verdienen, en als je ze verdient hebt moet je leren de kunst te beheersen met sporen te rijden zonder ze (echt) te hoeven gebruiken Haha!

Dat is wel slim!