[Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: [Discussie] Rijden op het heetst van de dag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 23:05

als ik de mogelijkheid heb rij ik ook sochtends of savonds. zo niet dan rij ik smiddag maar pas ik het aan mn paard heeft het al heel erg snel warmen staat soms uit zichzelf al te zweten. dan doe ik gewoon dingen in stap oefenen of laat em lekker stilstaan

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 23:06

zap schreef:
suus_ schreef:
.
Zag vandaag iemand over het fietspad in de felle zon haar pony vooruit schoppen... arm peerdje, best lang fietspad en zag dr van een afstand al op me af komen. in een flinke draf

En wat is er nou zielig dan? Dat het dier vooruit geschopt wordt of dat het toevallig op het heetst van de dag gebeurdt?

En wie zegt dat het dier met een temperatuur van -5 niet ook vooruit geschop wordt?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:07

@Sientje, precies Knipoog Dat is wat ik aan wilde geven. Combinatie van factoren maken het zielig om in de hete zon te rijden. Dat is IMO zoeken naar 'zielig'

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:11

Ik rij alleen 'S avonds met dit weer, vind het voor zowel mn pony als mezelf niet lekker om in de hitte te rijden, daarbij is het toch lang licht en kan ik overdag aan het water liggen en mn pony in de schaduw Haha!

Er zullen best paarden zijn die wel tegen de hitte kunnen, maar ik voel dat dit het beste voor mij en mn pony is Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:19

Je kan een paard wel rijden op het heetst van de dag maar dan wel een beetje aangepast aan het warme weer.Ikzelf doe het zo min mogelijk,en als ik het doe in een goed gesproeide bak {of bos} en rustig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:26

Ik ga vanmiddag twee paarden rijden. Sielugh he?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:30

Dat voegt ook echt iets toe aan de discussie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:33

Elisa2 schreef:
Dat voegt ook echt iets toe aan de discussie..

Als je had opgelet, had je gezien dat ik in eerder stadium al behoorlijk wat heb toegevoegd aan de discussie. Ik weiger 's middags rijden terwijl het misschien een keer 25 graden is zielig te vinden.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:50

Als het kan rij ik met warm weer (dit noem ik nog niet warm overigens) in de ochtend of de avond. Maar als het niet anders kan, ja, dan zit ik er ook gewoon op het heetst van de dag op. Kies dan wel de bak uit, grote kans dat ik bij echt warm weer de binnenbak induik, daar is het dan koeler. En ik pas mijn training aan.

Overigens had de haflinger die ik hiervoor reed af en toe heel aparte dingen. Bij 35 graden presteerde meneer het om een stapritje langs de weg in volle draf en galop af te leggen, om vervolgens druipend van het zweet weer op stal aan te komen. Uberblij kijkend, dat dan weer wel. Met min 5 was hij niet vooruit te branden. En de hele stal stond mij aan te kijken of ik gestoord was geworden. Ik niet in dit geval, paard wel!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:56

Ik rij nu alleen maar 's ochtends of 's avonds. En buitenritjes evt. nog 's middags, maar daar stap ik toch het grootste deel mee. Ik vind het zelf ook vreselijk om in de middag te dressuren, zweet me kapot. Dan liever in de avond of ochtend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:57

Nouks:oke,ecxuses dan

Ik vind er wel een verschil in zitten of je echt traint op niveau of gewoon een half uur een paar rondjes rijd in de bak.Dat laatste,ja dat kan wel met 25 {het zal nu wel rond de 30 gr} zijn.Maar echt zwaar trainen,dat kan wel voor een keer,maar als je het kunt verzetten zou ik dat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:40

Ik moet eerlijk gezegd toch wel een beetje lachen om mensen die het zielig vinden om nu 's middags te rijden (want daar heeft het paard immers geen keuze in) maar die wél voor wedstrijden een uitzondering maken. Nee dáár heeft het paard voor gekozen Nagelbijten / Gniffelen

Overigens waren het de manegepony's die waterspelletjes gedaan hebben hoor, die van mij moest gewoon aan de bak. Komende weekeinden wedstrijden dus er moet gewoon getraind worden. Ik stap wat vaker en galoppeer wat minder lang (maar dan nog heb ik het niet over een rondje maar al gauw tien minuutjes, normaliter galoppeer ik gerust een minuutje of twintig). M'n paard buiten adem rijden doe ik zowiezo niet, dus ook met dit weer niet. Lekker veel stapoefeningen tussendoor, kun je uitstekend je schouder- en heupcontrole mee oefenen, en na de training lekker onder de douche en daarna rollen en hup naar buiten, drogen in het zonnetje.

Als je ze maar niet over de kling jaagt en voldoende water geeft kunnen paarden veel hebben hoor.
In het wild blijft een kudde ook niet stilstaan om opgevreten te worden door een tijger omdat het te heet is om te rennen.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:47

Als het niet anders kan rij ik 's middags wel.. Maar ik vind het zelf ook vreselijk om in deze hitte te rijden Knipoog Het is niet zo omdat ik het zielig vind.. Maar je moet 's middags niet als een gek gaan trainen vind ik. En idd zorgen dat ze (als ze wel hard gewerkt hebben) je ze even afspuit oid.
Beetje jammer dat ik straks concours heb. Ach gut Heerlijk met dit weer..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:51

Ik ga bij voorkeur 's ochtends vroeg of 's avond rijden met dit weer. Mijn zwarte paard heeft het wat warmer dan de twee schimmels die bij hem in de wei staan. Zelf heb ik rood haar, en een gevoelig huidje, dus ook voor mezelf zo weinig mogelijk zon.

Gisterenavond even gelongeerd (rond half 9), paard erg bezweet, ik verbrand (had wel zonnebrand op gedaan!). ff afspoelen en rollen en meneer heeft het weer prima naar z'n zin. Toch heb ik het idee dat het paard minder last heeft van die zon dan ik Knipoog

Babblesas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:55

dat vind ik idd ook gemeen.
zelf rij ik ´s avonds pas na 9 uur, en als ik dan niet zou kunne ofsow, dan maak ik een middagwandeling...
en als je wel graag midden op de hete dag met je paard gaat rijden, dan vind ik dat je dan gewoon een rustige buitenrit ofsow moet maken en niet gaan springen ofsow...tenzij het in een koele binnenbak is..
soms rij ik wel ´s middags in het bos, maar dat is dan alleen stappen en zonder zadel..dat scheelt ook weer wat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:01

Ik rijd niet 's middags als het 25 graden of warmer is. Maar dan vooral voor mezelf, daar kan ik echt niet tegen. Als ik alleen 's middags kan ga ik wel wat anders doen; wandelen door het bos bijvoorbeeld. Doe ik mezelf en daarmee ook het paard veel meer een plezier mee.

Echt zielig om 's middags te rijden vind ik het niet, maar ik zou dan wel wat rekening met het paard houden; net iets rustiger dan normaal en als het even kan in de schaduw.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:07

ik zet mijn pony gewoon voor de wagen als het zulk weer is ik zorg dan wel dat ik een route met veel schaduw rjdt en wat minder draven maar verder lijkt hij er geen last van te hebben en als we terug komen lekker onder de waterstraal de paddock in en hij loopt te spelen met de anderen en dan zou hij zo nog een uurtje door kunnen als ik het zo zie ook als het 25 gr of warmer is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:16

Ik rijd n ooit op het heetst v/d dag,
maar dat heeft net iets mer met mij te maken
dan met het paard Knipoog

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:20

Ik train nooit op het heetst van de dag ik rij dan os 's morgens of 's avonds en anders niet, op een wedstrijd heb je het niet in de hand, maar als het heel heet is/was neem ik een jerrycan met water meer om hem lekker af te sponsen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:41

Mij zul je ook niet zo snel op het heetst van de dag zien rijden, maar dat ligt voornamelijk aan mijzelf, ik hou er niet zo van...Dus wordt het bij warm weer gewoon wat vroeger rijden, als dat ook maar enigzins kan.
Verder ook altijd maar weinig gemerkt aan de paarden, dat ze de hitte niet zouden waarderen. Op de haf na dan, hoe heter het weer, hoe langzamer hij ging. Die zorgde er echt zelf wel voor dat ie niet oververhit raakte...
Het lijkt me op zich geen kwaad kunnen, mits je maar goed rekening houdt met je paard; misschien wat rustiger aan doen en zorgen dat het dier niet uitgedroogt raakt. Maar goed, dat lijkt me voor de mens ook niet onverstandig als het echt warm is...

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:01

Ik zelf laat de pony ook niet graag lopen in het hete weer, zeker niet de eerste paar hete dagen. Soms ontkomt hij er niet aan (loopt mee in manegelessen).
Gisteren heeft hij ook om 14.00 uur gelopen, zonder zadel lekker naar buiten het strookje bos een paar keer doorhobbelen. Wij hadden het warm maar pony schijnbaar niet, meneer werd druk van het stap en rustige draf werk.
Toen we hem nog op een grasbaan (omheind) hebben losgelaten heeft meneer zelf zijn beweging wel genomen met volle galop heen en weer tot het zweet er af droop. En dat terwijl hij gewoon kon gaan staan eten. Dus vraag ik me af wie heeft er meer last van de warmte mens of dier.

Ik kan me goed voorstellen dat mensen liever in ochtend of avond rijden, je kan dan idd meer trainen. Stil laten staan op een box vindt ik een slechtere optie dan lekker wat werken in de hitte.

Ik denk dat de meeste ruiters zelf goed kunnen inschatten wat een dier wel of niet aankan en kijken naar het dier tijdens het werk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:04

ik vind het voor mijzelf ook te warm...

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:07

Mijne gaat liever aan het werk in de hitte, dan een dagje stil staan als ik s'avonds of s'ochtens niet kan rijden dus in de hitte zou moetn Clown

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:18

Ik probeer zoveel mogelijk dan in de ochtenden en in de avonden te komen. Mocht dat toch niet gaan lukken dan zal mijn eventuele paardje of vrij krijgen of rustig gaan grondwerken.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:41

Sonja schreef:
Jullie slaan het rijden dus gewoon over als je alleen 's middags tijd hebt?

Mijn paard was overigens echt niet ongelukkig met z'n traininkje hoor, die heeft heerlijk gelopen. Half uurtje gewerkt, is zat. Daarna lekker douchen, dan kleddernat rollen in het zand, en als een varken er uitziend weer de paddock in. Hebben allebei genoten.

Zo doe ik het ook en snap niet wat daar nu mis mee zou zijn. Even lekker rijden, wassen en dan lekker gaan rollen. Ik ga dan geen training van een uur lopen af te werken, gewoon 20 min tot een halfuurtje lekker loswerken, paar knopjes testen en weer lekker afzadelen.