Jong paard; iets voorover zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Balte

Re: Jong paard; iets voorover zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:23

Laura_Wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:24

toen ik bij mijn paard ging rijden heb ik ook niet naar voren gezeten howr..
tzal wel iets minder belasting zijn, maar veel zal het niet schelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:25

Alles is per paard verschillend, elk paard blijft invidu
Maar weet jij hoe ze zadelmak is gemaakt? Hoe lang ze gereden is?
Om het ff lomp te zeggen, met een hoop voorzichtig getrut krijg je vaak overdreven angstige paarden.
Niks mag klapperen, alles op voorzichtig...en gebeurd er dan een keer wat is het paard bang Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:26

zo ver ga ik dan niet voorover zitten
Ja oke expres als oefening misschien, een keer zijn hoofd omhoog gooien en je kunt een kunst gebit bestellen Tong uitsteken

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:28

Dit is wel een paard dat ze in heropleiding heeft, kan me wel niet goed meer herinneren (van de dvd) waarom het daar gekomen is.

Maar, zelfs in het gymnasium staat al dat je als ruiter je eigen zwaartepunt in overeenstemming moet brengen met dat van je paard dus Knipoog

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:39

nou kawa, je haalt me de woorden uit de mond! van getrut komt getrut. en zo ver naar voren? dat kost je geheid je voortanden bij een gekke ontfploffing Sigaar
Ik ben ook van mening dat bij zadelmak maken (en doorrijden ook) dat het paard altijd naar voren moet. wil hij harder? laat maar rennen, niet aan de teugels komen en meezitten met de beweging, hij stopt vanzelf en een voorwaards paard maakt vaak minder gekke sprongen dan een die langzaam voortbeweegt.
Bsc de ene is idd de andere niet, ik heb er een gehad die ten einde raad bewust zich om liet vallen, in benen beet, maar ook waarop je kon opstappen en wegrijden. De reactie van jouw reeds zadelmakke paard is imo dus volstrekt normaal.
@ teigetje, ik heb met heropleiden niet veel ervaring - dus over dergelijke methoden heb ik geen kennis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:06

Zo ver zit ik ook niet naar voren hoor!!! Mooi verhaal.. heb al eerder mijn ribben gekneusd toen ik zo naar voren werd gegooid met een bok, en het beest weer omhoog kwam!! Bovendien zit ze hier gewoon op de bips!

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:10

het moge gezegd worden, de foto ziet er vriendelijk uit, maar of de praktijk het toelaat met een hete donder; ik moet er niet aan denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:13

Maar dit is ook al wat verder denk ik, want de eerste paar keren heb ik mijn teugels niet zo strak.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:22

ja dat moet wel, dit is idd geen zadelmak maken en lijkt ook niet echt op doorrijden ...zal wel corrigeren zijn of ontlasten vd rug

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:39

Ik denk het ook Ing.
Ik zit ook wel eens zo, maar nooit op jonge paarden. Enkel in de winter als mijn paard stijf is na een natte koude winterdag.
Ik test wel vaak de verlichte zit omdat ik heb gemerkt dat veel paarden die enkel dressurmatig gereden zijn wegrennen als je verlicht gaat zitten. Dat vind ik slordig en een gebrek in de africhting.
Als een paard zich erg spant onder de ruiter gaa ik ook nog wel eens een poosje twee keer staan met lichtrijden tot hij durft te zakken. Dat is iets minder slopend voor je kuiten dan verlicht blijven staan.

Celien_Alex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:36

Ik rijd in de manegeles vaak op een jong paardje van 4 jaar (half pension) en mijn instructeur zegt vaak dat het niet erg is om wat voorover te zitten op een jong paardje en dat het juist ontlastend is voor de rug

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:12

Degene die wat voorover gaan zitten: Gaan jullie ook echt in de verlichte zit zitten?

Ik heb mijn gewicht iets meer naar voren, zit eigenlijk maar een beetje bescheten Haha! Maar wel met mijn kont in het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:14

Ik heb ook mijn broek vol Tong uitsteken
In de galop wil ik wel nog eens net 2 cm uit het zadel komen Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:19

Ja, oke, in de galop ga ik ook vaak beetje in de verlichte zit. Vooral bij degene die wat knijpen en lekker hard gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:29

runningkawa schreef:
Ik heb ook mijn broek vol Tong uitsteken
In de galop wil ik wel nog eens net 2 cm uit het zadel komen Lachen

Ik ook. Het gaat ook eigenlijk vanzelf. Als een paard de kracht nog mist en je gaat voledig zitten dan valt hij steeds in draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:32

of hij bokt een keer flink, zit je ook meteen weer naar voren Tong uitsteken

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:04

gewoon fatsoenlijk recht zitten, t paard kan je makkelijk dragen tijzij je als ruiter een zwaargewicht bent Clown

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 07:30

moniekk schreef:
gewoon fatsoenlijk recht zitten, t paard kan je makkelijk dragen tijzij je als ruiter een zwaargewicht bent Clown

Het gaat mij er ook niet om dat ik te zwaar zou zijn, maar dat ik goed met de beweging mee kan zitten.
Dat gaat nu eenmaal beter als je wat beschetener zit Haha!
De eertse paar keer schieten ze nog wel eens naar voren, en echt tactmatig zijn ze meestal ook nog niet. Zo kun je dat een stuk beter volgen, dus minder stress bij je paard.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:05

Afbeelding

Dit is een foto van de eerste keer dat ik op dit paard zat, licht voorover in het bovenlichaam dus. Zeker niet de kont uit het zadel en zover voorover. Hoewel ik nog bijna nooit gekkigheid heb meegemaakt zit ik er ook niet op te wachten.
Zoals RK al aangaf dat ze voor het zadelmak maken al gaat 'rammelen' en 'kloppen' etc, dat doe ik ook en als ik ga hangen ook overal aaien en koppen. Wel rijd ik zeker de eerste keer in een afgezette ring, de 2e dag begin ik daar ook maar eindig in de bak. Het voordeel van een ring is dat je niet hoeft te sturen en de begeleider het paard makkelijker voorwaarts kan houden.

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:22

Ik rijd nu ook op een 4 jarig paard en nu zit ik pas echt rechtop.
Toen ze nog 3 was en nog niet zo lang onder het zadel moest ik
iets meer voorover gaan zitten om de rug te ontlasten maar ook
voor als ze zou gaan bokken of net wat, dat ik wat steviger zat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:41

asjemenou schreef:
moniekk schreef:

Het gaat mij er ook niet om dat ik te zwaar zou zijn, maar dat ik goed met de beweging mee kan zitten.
De eertse paar keer schieten ze nog wel eens naar voren, en echt tactmatig zijn ze meestal ook nog niet. Zo kun je dat een stuk beter volgen, dus minder stress bij je paard.

Heb altijd recht op gezeten bij die van mij en ik heb altijd goed met de bewegingen mee gezeten, hoor. Knipoog
Paard heeft nog nooit stress gehad, hooguit een keer toen hij schrok van een stel opvliegende eenden in de sloot naast de bak en toen lag ik er af, maar dat was ook gebeurd als ik in verlichte zit had gezeten. Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:44

moniekk schreef:

Nadya schreef:
asjemenou schreef:

Heb altijd recht op gezeten bij die van mij en ik heb altijd goed met de bewegingen mee gezeten, hoor. Knipoog
Paard heeft nog nooit stress gehad, hooguit een keer toen hij schrok van een stel opvliegende eenden in de sloot naast de bak en toen lag ik er af, maar dat was ook gebeurd als ik in verlichte zit had gezeten. Haha!

Ik ga ook niet in de verlichte zit zitten hoor Knipoog
Alleen iets meer voorover dan als ik een dressuurproefje zou moeten rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:46

asjemenou schreef:
Ik ga ook niet in de verlichte zit zitten hoor Knipoog
Alleen iets meer voorover dan als ik een dressuurproefje zou moeten rijden.

Ik heb van begin af aan gewoon rechtop gezeten. Ik rij mijn paard in op lichaamstaal (centered riding) en dat moet je meteen goed doen, anders is het nogal verwarrend voor het paard, lijkt mij. En verder moet je je paard vanaf de grond goed voorbereiden op het zadelmak maken/inrijden en verder gewoon niets overhaasten. Ik zie dan echt geen enkele reden om voorover te gaan zitten. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:49

welnee nadya, dat is niet verwarrend
Niet moeilijker er over denken dan het is Lachen

En voorover en verlicht, nogal flinke termen voor gewoon niet helemaal recht zitten Haha!