Type instructeur..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Re: Type instructeur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:21

magic_lover schreef:
Doe mij maar liever richting nr 2, streng maar rechtvaardig...
dan weet je gelijk wat je eraan hebt, en waar je dingen moet verbeteren Lachen

Ben ik hem mee eens!

heb ook wel eens les gehad van een instructeur die alleen maar goedzo, en prima, netjes etc zei.
daar ben ik snel op uitgekeken, daar kan ik vrij gewoon niks mee... Bloos

Dat heb ik ook gehad, en daar heb je werkelijk niets aan. Bijv. Je handen iets lager, als je niets verandert krijg je toch te horen> Goedzo netjes!

Ik ben van mij zelf ook erg perfectionistisch (soms tot vervelend aan toe Bloos ) maar dan vind ik het gewoon wel fijn als het gezegt word als het totaal niet goed gaat, maar daarin tegen ook als het super is.

en gelukkig heb ik nu zo'n instructrice gevonden Haha!
Ik nog niet..Tong uitsteken

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:39

Nummer 2 Ja

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:41

Mijn instructrice is iets ertussenin denk ik. Als er iets verkeerd gaat zegt ze niet dat het bagger is, maar ze blijft aanwijzingen geven tot het wel goed gaat, en geeft dan pas een complimentje. Ik vind het heel fijn werken. Zelf neig ik iets meer naar de recreatieve kant, en als iemand me dan af gaat breken kap ik er al snel mee. Hoewel het er natuurlijk helemaal aan ligt hoe het wordt gebracht! Les moet wel leuk blijven.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:44

Nummer twee, absoluut. Dan kun je er iets mee doen. Al heb ik liever een mengelmoesje.
De instructrice die ik nu heb vind ik perfect, als iets flut gaat zegt ze dat op een lieve manier, en als iets goed gaat krijg je een compliment. Lachen

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:45

doe mij maar nummer 2.

Dan is het gewoon duidelijk wanneer je iets niet goed doet, maar als ik het dan daarna wel goed doe dan wordt het ook gezegd en ik vind dat ik daar dan beter van leer.

Ik heb trouwens les gehad van een type 3. Die kon niet zeggen wanneer je het goed deed alleen maar wanneer je het fout deed, daar was ik natuurlijk snel klaar mee Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:46

ik was een hele strenge instructeur, die het ook niet schroomde en iemand eens flink aan te pakken Lachen maar in de regel was het altijd heel serieus werken met veel lachen Lachen .......

het is wel zo dat ALS ik in de baan sta, ik geen sjit duld...... later kan er overal over gepraat worden Lachen

Ik geloof dat mensen ( net zoals paarden ) leren van de beloning Lachen en de JAAAA DAHAAAR Voel je dat??? was vaak aanwezig...... een goed gereden kan er ook altijd wel vanaf Lachen Maar de "GVD Let nou eens op wat je doet!!!" waren er ook wel Lachen

ik denk dat ik misschien best wel een rare instructeur was voor mijn lesklanten Lachen

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:58

Ik vind deze verdeling nogal zwart-wit en ben het er ook niet mee eens dat er maar 2 typen instructeurs zijn. Zelf heb ik met het type instructeur te maken gehad die heel bot voor mijn kop was en aangezien ik zelf redelijk perfectionistisch ben kwam het behoorlijk hard aan toe zij een uur lang mij heeft lopen afkraken dat alles "nog steeds niet goed was" en ook nog een keer de opmerking maakte dat ik met mijn rijstijl mijn paard naar de knoppen reed en feitelijk aan het mishandelen was.
Heel duidelijk, maar dus ook de laatste les die ik heb gehad.
Mijn huidige instructrice is gelukkig een heel stuk positiever ingesteld. Ze weet dat ik er hard aan werk en als het eens minder gaat met een oefening dan bekijkt ze of het de stemming van de dag is en we dus beter kunnen overstappen op iets dat wel lukt en mogelijk een geschikter doel is of dat we er doorheen moeten en we dus doorgaan tot het wel lukt. Ze zal ook beslist niet zeggen dat iets goed gaat als dat niet het geval is, maar ze zal ook niet gaan lopen afkraken. Eerder melden dat het nogmaals moet en dit keer beter. En geloof mij, zelfs mijn paard gaat net nog even beter zijn best doen als ze enthousiast roept "jaaah! zo ging het goed".
En heus, zij is ook heel duidelijk dat fouten niet bij mijn paard liggen. Mijn paard doet wat ik vraag en krijg ik iets anders dan ik meende te vragen, dan vroeg ik het verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:05

KiWiKo schreef:
ik was een hele strenge instructeur, die het ook niet schroomde en iemand eens flink aan te pakken Lachen maar in de regel was het altijd heel serieus werken met veel lachen Lachen .......

het is wel zo dat ALS ik in de baan sta, ik geen sjit duld...... later kan er overal over gepraat worden Lachen

Ik geloof dat mensen ( net zoals paarden ) leren van de beloning Lachen en de JAAAA DAHAAAR Voel je dat??? was vaak aanwezig...... een goed gereden kan er ook altijd wel vanaf Lachen Maar de "GVD Let nou eens op wat je doet!!!" waren er ook wel Lachen

ik denk dat ik misschien best wel een rare instructeur was voor mijn lesklanten Lachen

En júist zo'n instrutrice heb ik, die me af en toe keihrd de feiten in mijn gezicht gooit.
Zoals: 'Hij scháárt nu wel goed maar jij houdt hem niet voorwaarts genoeg'. Dat heb ik gewoon nodig anders ga je vanzelf zeggen ja ik kan wijken. En in een proef zie je dat absoluut niet terechkomen omdat wijken in het L zit denk je o dat kan ik wel aan. Juist de goedzo maken je dan juist extreem blij als je hem niet vaak krijgt. Maar goed gereden kan ook bij mijn instrutrice er wel af. Gewoon met beide benen op de grond en trots zijn op je werk, ja zon instructrice heb ik wel.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:24

Mijn instructie is soms een beetje een combinatie van type 1 en 2, soms meer een type twee maar neigt nooit naar type 1. Hangt een beetje van haar bui af Haha! maar we hebben allemaal wel eens een goede dag en een mindere, toch?
Als ik iets niet goed doe zegt ze dat heel duidelijk maar legt daarbij direct uit hoe ik het dan wel goed moet doen. En als ik iets goed doe zegt ze "Ja daar voel je dat" of "Dat was een goed stukje!". Dat laatste is wel belangrijk want anders raak je op een gegeven moment je motivatie volgens mij kwijt. Als ik in een les rijdt met meerdere ruiters en ze raakt gefrustreerd en brult iets (in mijn ogen) oneerlijks (waarbij dan op zulke momenten vaak ook niet meer gezegd wordt hoe het dan wel moet) heb ik al gauw zoiets van "Ja hallo, dat is niet eerlijk" en dan wil ik ook mijn best niet meer doen. Terwijl als ik terecht commentaar krijg en uitleg hoe het wel moet ik alleen maar meer mijn best ga doen. Ik wil wel beter leren rijden natuurlijk!

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:51

nummer 2 daar leer je van nummer 1 heb je niks aan dan leer je het jezelf fout aan Knipoog

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 18:29

BrankaZ schreef:
Ik vind deze verdeling nogal zwart-wit en ben het er ook niet mee eens dat er maar 2 typen instructeurs zijn.

Marjo_x schreef:
We hebben even gedaan of er 2 types instructeurs bestaan Knipoog

En tuurlijk is de stelling heel zwart wit. Anders wordt de discussie ook zo moeilijk Tong uitsteken

Vind het toch opvallend dat er ook nog veel mensen zijn die voor type 1 gaan. En dan helemaal omdat je weinig zelfvetrouwen zou hebben. Het zelfvertrouwen kan toch veel beter groeien bij type 2 omdat als je dan hoort dat je iets goed hebt gedaan, je ook echt weet dat je iets goed hebt gedaan.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:30

Marjo_x schreef:
Maar met Type 2 kun je toch veel beter aan jezelf werken? En les is juist toch om "bekritiseerd" (klinkt wel heel negatief Tong uitsteken ) te worden zodat je je kunt concentreren op je zwakke punten en verder kunt.
Met Type 1 loop je op een duur dan toch gewoon vast?

Indd Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:41

Marjo_x schreef:
En tuurlijk is de stelling heel zwart wit. Anders wordt de discussie ook zo moeilijk Tong uitsteken

Eh, nee, dat is zeker niet zo. Als je een eerlijke verdeling maakt tussen stijlen van lesgeven, zonder dat de ene automatisch beter is dan de andere (omdat de ene onjuiste feedback geeft en dus uberhaupt niet zo zinvol is), kun je best nog discussieren. Sterker nog: dan wordt de discussie veel eerlijker en leerzamer.

Citaat:
Het zelfvertrouwen kan toch veel beter groeien bij type 2 omdat als je dan hoort dat je iets goed hebt gedaan, je ook echt weet dat je iets goed hebt gedaan.

Zo werkt dat niet bij mensen. (En ook niet bij paarden trouwens.) Duidelijke grenzen stellen is niet verkeerd, maar elk persoon, en elk paard groeit van een positieve sfeer en positieve aanmoediging. (En dat is niet eens mijn mening, maar een behoorlijk uitgebreid onderzocht en bewezen feit bij hoe mensen en dieren leren en hoe ze hun zelfvertrouwen krijgen.)

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 18:48

Bij mijn stelling is de ene toch niet automatisch beter dan de andere? Instructeurs zoals type 1 bestaan toch ? Het gaat er toch om wat iemand persoonlijk prettiger vind.

Dan zal ik wel niet zo'n goed mens zijn Vork Want bij mij werkt het wel zo. Ik heb liever dat er gezegd word als iets heel fout gaat, dan weet ik ook wanneer er gezegd word dat iets goed gaat het ook goed ging.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:48

@ Shadow absoluut Lachen Lachen ik kan best onaangenaam zijn als lesgeefmens...... kan best hele vervelende dingen zeggen Knipoog maar wat goed is, is goed en wordt zeker niet onder stoelen of banken gestoken.......... ook al is het maar voor 75% goed maar de effort er voor 200% is

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:54

Marjo_x schreef:
Het zelfvertrouwen kan toch veel beter groeien bij type 2 omdat als je dan hoort dat je iets goed hebt gedaan, je ook echt weet dat je iets goed hebt gedaan.

Zo werkt dat niet

Als mijn instructeur me het gevoel geeft dat ik best wel kan rijden, krijg ik het gevoel dat ik graag wil tonen dat ik inderdaad kan rijden. Het prikkelt me om te presteren. En dan is de ruimte er ook om te zeggen wat er verbeterd moet worden.

Als de instructeur zegt dat het nergens op trekt, denk ik gelijk 'Zie je wel?' en dan ga ik alleen meeliften en wachten op aanwijzigingen, terwijl ik ondertussen het gevoel heb dat ik mijn paard alleen maar aan het verpesten ben.
Nog sterker: zowel mijn paard als ik hebben momenteel een flinke dip. Door negatief commentaar van iemand onlangs gecombineerd met mijn eigen negatief verwachtingspatroon van mezelf durf ik het niet eens aan om te proberen het op te lossen en schuif ik het vooruit.

Ik val dus letterlijk stil van afbrekende kritiek.
Het eventuele positieve commentaar wat erop kan volgen, gaat dan het ene oor in en het andere oor uit. Ik geloof het niet omdat ik al te hard twijfel aan mezelf.

liefaapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:05

Ik heb liever 2..
Want ik les om verder te komen in de sport en niet om een beetje rond te hobbelen.. En anders ken ik mezelf bij iemand die het allemaal goed vind ga ik naast me schoenen lopen:P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:06

ach een beetje instructeur weet zijn pappenheimers te paaien, en zal ook strenger zijn bij de een dan bij de ander Lachen

ook instructie valt en staat met communicatie en voelen Lachen

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:10

Zekers te weten nummer 2 Lachen. Hoe harder, hoe beter.. Tong uitsteken

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:12

Hm, ik heb het liefste type 2. Ja
Heb ik ook wel nodig, anders leer ik niks en blijf ik aanmodderen. Lachen

rtfmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:28

ik heb liever ertussen in
mijn instructrice is er ook tussen in
ze kraakt je niet af maar blijft wel door praten maar af en toe kan ze ook strenger zijn

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:08

Citaat:
ik was een hele strenge instructeur, die het ook niet schroomde en iemand eens flink aan te pakken maar in de regel was het altijd heel serieus werken met veel lachen .......

het is wel zo dat ALS ik in de baan sta, ik geen sjit duld...... later kan er overal over gepraat worden

Ik geloof dat mensen ( net zoals paarden ) leren van de beloning en de JAAAA DAHAAAR Voel je dat??? was vaak aanwezig...... een goed gereden kan er ook altijd wel vanaf Maar de "GVD Let nou eens op wat je doet!!!" waren er ook wel

ik denk dat ik misschien best wel een rare instructeur was voor mijn lesklanten

zo is die van mij dus ook Vork . MUTSSSS nu doe je het WEER! En daarna inderdaad zoals hierboven,, jaaa daahaaaar dat is wat ik bedoelde, goed! Ik ben absoluut niet op mijn mond gevallen, in tegendeel zelfs. Maar bij haar krijg ik geen JA MAARR,... er tussen en een grote mond hoef ik al helemaal niet hebben. Verder is het een super gezellig mens ik lachen we ook flink wat af.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:14

Hahaha Randie, ik bedenk nu dat ik dezelfde reactie geef als mijn paard dan. Whaaaah! Whaaaaaah! Ik doe iets fout! Bloos!

Cupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:38

Mijn voorkeur gaat uit naar een instructeur van het eerste type. Wat er niet goed gaat weet ik wel, ik wil juist leren wat wel goed is.
Mijn instructrice wist bij elke mislukte oefening nog ergens een goed puntje te zien. Kijk, daar kan ik dan wat mee. Als ik te horen krijg wat er fout is (wat ik zelf ook wel merkte) blijven er altijd nog 'honderden' andere manieren over om het de volgende keer weer fout te doen, terwijl ik als ik te horen krijg wat er goed is dat gevoel kan onthouden voor de volgende keer.

Het lijkt mij sowieso dat je niet veel leert van een instructeur die een complete oefening 'goed' of 'fout' noemt, er zullen altijd betere en slechtere (onder)delen zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:12

Marjo_x schreef:
Bij mijn stelling is de ene toch niet automatisch beter dan de andere? Instructeurs zoals type 1 bestaan toch ? Het gaat er toch om wat iemand persoonlijk prettiger vind.

Op de manier waarop jij het hebt gesteld geeft de ene (type 1) geen juiste feedback: iemand die ook 'goed zo' zegt als het niet goed is, is eerder onkundig dan positief.
Maar je kunt ook op een positieve manier inhoudelijke kritiek geven.
Zie ook mijn andere berichten, daar geef ik een voorbeeldje.