fargo schreef:Volgens mij is het heel belangrijk om goede oefeningen te doen maar is het voor het paard geestdodend om 6 tot 8 weken alleen handwerk te doen en behoorlijk pittig handwerk ook nog eens terwijl je niets toetst onder het zadel. Volgens mij moet je het rijden en aan de hand werken afwisselen, zodat je ook daadwerkelijk onder het zadel toepast wat je op de grond leert en om gewoon ook nog draf en gallop werk te doen wat bij dit handwerk dus helemaal niet aan de orde komt. Veel paarden met veel energie hebben het ook gewoon nodig om lekker voorwaarts gereden te worden tussen oefeningen door en niet alleen maar buigwerkzaamheden, een keer een uitgestrekte draf of een vlotte gallop, afwisseling dat is namelijk ook een van je belangrijkste tools.
Ik begin juist vaak met een warming up in de vorm van aan de handwerken bij mijn paard. Heb hier erg veel baat bij. Volg momenteel de opleiding ISPH waar ik heen ben gegaan op aan rade van Marijke en Sonja, maar had Marijke toen al de opleiding gehad die ze nu heeft was ik op zeker daar heen gegaan.
Zit er momenteel over te denken om als ik volgend jaar klaar ben bij ISPH de instructeurs opleiding bij Marijke als vervolg te gaan doen.