Rechtrichten marijke de Jong

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZesiramJarig

Re: Rechtrichten marijke de Jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:06

Pion schreef:
Ik rijd altijd al vanuit het rechtrichten, immers zonder recht paard kun je niets. Clown
Maar van haar heb ik nog nooit gehoord.

Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb eindelijk ( jaja, na 15 jaar aanklungelen ) een goede instructrice gevonden, en bij haar hoort dit gewoon bij het basiswerk, zoals het hoort. Helaas zijn er genoeg instructeurs die er niks aan doen, of die het zelf wel doen met hun paarden, maar het niet kunnen overbrengen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:52

Lielle schreef:
precies, een echt rechtgericht paard is een paard dat op beide kanten alle oefeningen even correct uitvoert. En dat doe je vooral door heel veel buigingswerk en overgangen. En dat doet iedere goede instructeur.

Ben er helemaal mee eens. Ik ben zelf 2x naar zelf georganiseerde workshop bij marijke geweest, werken aan de hand. 1 x paard van ander geleend en 1x pony meegenomen, vind het toch wel fijn. Onze pony is nogal heethoofd en drukt heel makkelijk de rug weg. Door grondwerk is ze veel fijner en soepeler geworden en komt ze meer over de rug. En dat het onder de man nauwelijks om te doen was om haar lager en ronder te krijgen, nu gaat het stukken beter, ook de oefeningen tot appuyeren kent ze goed aan de hand als onder de man. Ik leste voor heen bij een belgische instructeur waar ik terecht kwam met een geblesseerd paard. Daar gingen mijn ogen open betreft rechtrichten, daar leerde ik dat ook ,terwijl ik dat voorheen nooit iets van geleerd had (helaas) en ik vond stukje van Marijke toch stukje verder uitgebreider en fijner.
Moet zeggen dat ik momenteel weer bij instructrice in redelijke buurt nu les die ook met rechtrichten bezig is maar totaal op andere manier. Maar ik ben zeer dankbaar dat ik Marijke heb mogen leren kennen (mede dankzij die belgische instructeur die haar weer kende) en dat mijn wijsheid in paardrijden verbreed mocht worden. En blijf nog steeds verder kijken in de "methodes en wijze van rechtrichten"

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:05

Bets: van welk kaliber is jouw eigen instructrice dan, als ik vragen mag?

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 00:44

fargo schreef:
Volgens mij is het heel belangrijk om goede oefeningen te doen maar is het voor het paard geestdodend om 6 tot 8 weken alleen handwerk te doen en behoorlijk pittig handwerk ook nog eens terwijl je niets toetst onder het zadel. Volgens mij moet je het rijden en aan de hand werken afwisselen, zodat je ook daadwerkelijk onder het zadel toepast wat je op de grond leert en om gewoon ook nog draf en gallop werk te doen wat bij dit handwerk dus helemaal niet aan de orde komt. Veel paarden met veel energie hebben het ook gewoon nodig om lekker voorwaarts gereden te worden tussen oefeningen door en niet alleen maar buigwerkzaamheden, een keer een uitgestrekte draf of een vlotte gallop, afwisseling dat is namelijk ook een van je belangrijkste tools.

Ik begin juist vaak met een warming up in de vorm van aan de handwerken bij mijn paard. Heb hier erg veel baat bij. Volg momenteel de opleiding ISPH waar ik heen ben gegaan op aan rade van Marijke en Sonja, maar had Marijke toen al de opleiding gehad die ze nu heeft was ik op zeker daar heen gegaan.

Zit er momenteel over te denken om als ik volgend jaar klaar ben bij ISPH de instructeurs opleiding bij Marijke als vervolg te gaan doen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:09

Fides schreef:
Bets: van welk kaliber is jouw eigen instructrice dan, als ik vragen mag?

Hoe bedoel je precies? Mijn instructrice houd zich bezig met paarden goed van achteren naar voren te rijden en de paarden rechtgericht te rijden. Daarbij bekijkt zij welk type paard dat je hebt. Mijn paard is echt een merrie en vooral geen gemakkelijke. Zeer dominant en probeert mij enorm uit, wel lief op stal en in omgang, maar onder zadel is ze echt merrie. Dit paardje is vrij lenig en los in lichaam van nature, dat heeft z'n voordelen (zeker als ie echt lekker los en goed over de rug is) maar voordat ze over de rug is, moet ik haar enorm aan werk zetten, en zorgen dat ze achter de kaak loslaat. Laat ze daar niet los dan laat ze haar rug ook niet volledig los en kan ik uiteindelijk die schwung er niet uit krijgen. Zij brengt veel jonge paarden uit op wedstrijden. En dat is mijn doel ook.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:12

Twee weken terug de eerste les van Lara (www.paardintraining.nl) gehad, daarvoor een keer les van Marion Alblas en de clinic bij Marijke gevolgd en vooral veel zelf aan de gang gegaan.

Ik vind vooral grondwerk heel erg leuk om te doen maar van de week ben ik er weer eens opgeklommen en ze liep zalig. Ik vind het dus een fijne manier van trainen Haha!

Qua kaptoom had ik gevoelsmatig ook veel moeite met de ketting in de neus dus ik heb een super zacht onderlegde kaptoom gekocht (niet in de winkel want dat vind ik ondingen Bloos ) die echt heel goed bruikbaar is en mijn paard loopt er super fijn mee op de verbinding Tong uitsteken

Voor de nieuwsgierigen ik heb deze
http://i30.photobucket.com/albums/c302/ ... G_2531.jpg

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:44

Ik loop stage bij www.moravita.com . Zij rijden, trainen en geven privéles volgens de Klassieke Dressuur. Misschien ook wel iets voor de mensen in dit topic. Lachen

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:11

Timbers schreef:
Twee weken terug de eerste les van Lara (http://www.paardintraining.nl) gehad, daarvoor een keer les van Marion Alblas en de clinic bij Marijke gevolgd en vooral veel zelf aan de gang gegaan.

Ik vind vooral grondwerk heel erg leuk om te doen maar van de week ben ik er weer eens opgeklommen en ze liep zalig. Ik vind het dus een fijne manier van trainen Haha!

Qua kaptoom had ik gevoelsmatig ook veel moeite met de ketting in de neus dus ik heb een super zacht onderlegde kaptoom gekocht (niet in de winkel want dat vind ik ondingen Bloos ) die echt heel goed bruikbaar is en mijn paard loopt er super fijn mee op de verbinding Tong uitsteken

Voor de nieuwsgierigen ik heb deze
http://i30.photobucket.com/albums/c302/ ... G_2531.jpg

ik heb morgen weer les van marion, zij staat bij ons op stal......zaterdag hebben we een onderlinge wedstrijd.....

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:30

ik heb les gehad ook in academische rijkunst (en freestyle) en voor mij was het een behoorlijke openbaring nadat ik er 10 jaar uit was en daarvoor op de "normale of standaard" manier altijd les heb gehad en ook altijd zo heb gereden. Dus dacht het weer op te pakken, maar eigenlijk weer heel veel te leren en wat heel veel door mijn hoofd schoot was dat ik mijn oude arabier wel e.e.a. beter had kunnen helpen vroeger vanaf de grond ipv erop ondanks alle lessen, trainingen etc. ( nog niet te spreken over alle frustraties toen)
Ik heb nu een jong paard en we trainen aan de hand, lange lijnen en lange teugels en ik vind het fijn meer te weten over hoe mijn paard beweegt, welke spieren hij nodig heeft voor een goede oefening en vooral dat ik zie hoe makkelijk het eigenlijk gaat vanaf de grond, zonder belemmering van een ruitergewicht ( die vaker storend voor een paard is ). Zo ontwikkelt ze een goede houding, goed gebruik van haar lijf en achterhand en heeft een mooie ruime stap. Er is rust en ontspanning en veel bereidheid van mijn paard, vroeger met mijn arabier was er vaak weerstand, stress en onrustige gangen. Wat ik zelf erg plezierig vind is dat er echt aandacht is voor het paard en vroeger op de club of met priveles was daar weinig aandacht voor en werd alles geprobeerd rijtechnisch op te lossen.
De beweging in vorm van draven en galop mis ik ook wel in de academische rijkunst ( zover zijn we nog niet), ik longeer met dubbele lijnen en dan doen we wel meer draf en ook wat galop.

Excaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:53

Fides schreef:
Excaluna schreef:
Maar nu met het goede trainen heeft ze er gewoon geen last van.

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik vind dat ook vaak jammer aan de allerhande fysiotherapeuten e.d., dat ze te weinig kennis hebben van het rijden en het in training verder opbouwen van een paard, ook na de blessure. Ze zijn er wel, maar het zijn er niet veel.

Wat was voor jou dan de motivatie om het specifiek bij een Brent Branderup te zoeken? Die lijkt me niet heel toegankelijk.

Inderdaad, heb al veel dingen geprobeert maar hielp allemaal niet. 1 x was ik zo boos omdat een belgische chiropraktor ( weet niet of ik het goed schrijf ) nog geen 15 minuten bezig was geweest met het manipuleren van haar heup en betaalde daar gewoon 100 euro voor.

Ik ben opzoek gegaan naar een methode dat haar achterhand gewoon veel sterker word, ik hen een weekend freestyle cursus gedaan en die verwees mij naar Angela Remie Squire in de academische rijkunst, en ze staat nu inmiddels bij ons op stal Haha!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 00:39

Excaluna schreef:
Ik ben opzoek gegaan naar een methode dat haar achterhand gewoon veel sterker word,

En waarom kwam je daarvoor dan uit bij een freestyle cursus, en niet bij een sportgerichte trainer?
Het is geen aanval op je manier van werken, ik probeer alleen te achterhalen waarom mensen met dit soort problemen niet bij sportgerichte trainers uitkomen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 07:29

Mag ik even op inhaken betreft sportgerichte trainers. Ik zelf heb met mijn voorgaand paard les gehad van Prix St George instructrise. Dus ik dacht dat ik aan rechte eind had, helaas had die instructrise mij nog nooit wat verteld over rechtrichten. Nu wil ik niet alles op haar schuiven want ik had zelf er ook wat over moeten kunnen lezen enz. Maar dan denk je dat je bij een ervaren trainer bent die al wat bereikt heeft, maar helaas heeeft mijn paard behoorlijke overbelasting op voorbenen gekregen met alle gevolgen van dien. Dus ja dan krijg je weer die discussie, bij wie zit je goed, welke sportgerichte trainer is wel goed en welke niet. Ligt natuurlijk ook aan je eisen. Maar goed dat even tussendoor.

Excaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:47

Fides schreef:
Excaluna schreef:
Ik ben opzoek gegaan naar een methode dat haar achterhand gewoon veel sterker word,

En waarom kwam je daarvoor dan uit bij een freestyle cursus, en niet bij een sportgerichte trainer?
Het is geen aanval op je manier van werken, ik probeer alleen te achterhalen waarom mensen met dit soort problemen niet bij sportgerichte trainers uitkomen.

Ik zie het niet als een aanval hoor Pling
Maar ik ben zelf niet van de dressuur sport ik rij zelf recreatief. Dus vond dit geen oplossing omdat het me niet trekt.
Ik rij zelf ook bitloos en boomloos vandaar ben ik bij het freestyle uitgekomen.
Hopelijk heb ik je vraag beantwoord

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 01:02

Om ontopic te blijven, heb ik in mei een cursus rechtrichten bij Marijke de Jong gevolgt. Dit omdat mijn kwpn paard na een half jaar in mijn bezit, heel kreupel begon te lopen. Utrecht geweesst, ontstoken straal been, klasse 2. 3 maand verder niet veel verbetering, Utrecht gebeld, konden niet veel. Verder gaan zoeken en bij Marijke de Jong haar site aangekomen. Zie er heel veel in.

Heb wel mijn paard nu 4 weken intraining bij leerling van Marijke. Door haar kreupelheid, zag ik het niet zitten dit zelf te doen. Ze staat er nu dus 4 weken en liep gisteren voor het eerst weeer stok kreupel, maar nu bij haar. Gisteren kwam ook de fysio. Deze zag haar kreupelheid natuurlijk ook. Heefft haar een uur beh. en zegt dat het probleem goedkomt. Ook de trainster ziet het helemaal zitten.

We blijven dus vol goede moed. Ik zie er wel een beetje tegenop om het straks alleen te moeten opknappen Huilen , natuurlijk wel onder leiding van de instructrice, maar ik twijfel erg aan mijn eigen kapaciteiten Huilen ben maar recreatie, b dressuur ruiter)

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:37

santos schreef:
We blijven dus vol goede moed. Ik zie er wel een beetje tegenop om het straks alleen te moeten opknappen Huilen , natuurlijk wel onder leiding van de instructrice, maar ik twijfel erg aan mijn eigen kapaciteiten Huilen ben maar recreatie, b dressuur ruiter)

Niet twijfelen! Komt vast goed alleen moet je je paard lekker de tijd geven en jezelf ook Knipoog
Ik heb voor mezelf bijv. zoiets van over 10 jaar moeten we eindelijk het idee hebben dat we lekker gaan en tot die tijd doe ik mijn best om alles te leren. Zo hebben Timber en ik lekker de tijd om alles te leren en alle spieren te ontwikkelen Knipoog

Dusse komt vast goed!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 01:01

10 jaar??????????? Mijn paard is 14 en ik 45, weet niet of we nog zo lang hebben Haha!.

Heb vanavond even bij haar gekeken en ook enkele andere ruiters daar bezig gezien. Zag er wel goed uit hoor. Ze reden gewoon in de bak, maar zo lekker relaxt en heerlijk soepel en vooral keurig in stelling/buiging. (trainster heeft halve stal onder haar hoede Haha! ) Zo rijden lijkt me al machtig en moet haalbaar zijn.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:28

santos schreef:
10 jaar??????????? Mijn paard is 14 en ik 45, weet niet of we nog zo lang hebben Haha!.

Tuurlijk hebben jullie zo lang Haha!

Ben zelf bijna 36 en mijn paardje is bijna 8 dus als ik 46 ben en zij 18 dan gaan we lekker in de B starten ROFL