Waarom wordt er toch zoveel aangerommeld??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Waarom wordt er toch zoveel aangerommeld??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:19

HappyH schreef:
Het probleem is misschien wel, dat er niet zoveel mensen zijn die een combinatie goed kunnen beoordelen. Als dat wat je ziet of voelt juist lijkt, denk je goed bezig te zijn. Soms is het nodig dat iemand vanaf de zijlijn je op dingen wijst. Als er maar één ruiter gaat nadenken over zijn rijstijl heb je met dit topic al iets bereikt.
Als ik zie hoeveel paarden lijden onder de kundigheid van hun ruiters, is er veel eer te behalen.

het grote probleem in mijn ogen is al in de basis aanwezig !
dat B ruiters beloond worden voor in de krul trek praktijken
wedstrijdjes winnen omdat de pony in de krul getrokken word
de achterhand maar word vergeten
b ruiters welke een mooi ontspannen proefje neer zetten commentaar krijgen
omdat de ponys in B houding lpen en niet in de krul ..

ik wil niet meer dan het gewicht van de teugels in mijn handen hebben
geen hangend paard

maar ook ik wil dat mijn paardje goed loopt
ben al eenjaar bezig met
pony zijn balance laten vinden
ontspanning
netjes oor het been
achterhand er goed onder
buik tillen rug goed gebruiken

die krul die komt vanzelf wel
die komt ook regelmatig
beetje bij beetje steeds constanter
maar dan wel in die volgorde

ontspanning , achterbeen , buik , rug , en daarna neusje vd grond omhoog
en nee ik wil geen wedstrijden rijden
ik wil dat mijn paard spiertechisch goed in orde is
mij kan tillen en zo lang mogelijk meegaat
en heb de tijd .. ik neem de tijd !

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:20

Urielle schreef:
Er lopen net zoveel bakrandzitters rond die het oog van Sjef hebben als ruiters die het gevoel van Anky hebben vrees ik Haha!

Ik heb helaas zowel van de bakrandkant als de ruiterkant de ervaring dat een combinatie heel anders kan ogen (ruiter kan niet rijden), dan het paard is (paard stond op dat moment op ontploffen).
Best rot om tegen iemand die probeert een paard met vier voeten op de grond te houden te zeggen dat hij zijn tenen naar binnen moet draaien als hij rijdt, zelfs als het een waarheid als een koe is. Huilen van het lachen

Dat is dus ook niet waar. Ruitergevoel heb je, of je hebt het niet. Anky heeft dat, voor de rest slechts enkelen in Nederland. Oog kun je echter ontwikkelen. Dat kost minstens zoveel tijd, moeite, energie en hersenkraken als leren rijden. Maar het kan tenminste wel. De kans is daardoor best aanwezig dat er iemand aan de kant staat die een veel beter oog heeft dan dat diegene kan rijden.

Jou ervaring geeft imo meer aan over jou houding ten opzichte van je eigen rijden, jawel... daar komt mijn eerste punt: arrogantie van de ruiters. Bovendien zal diegene die de opmerking maakte niet erg veel oog hebben gehad.

Overigens is mijn ervaring dat mensen met verstand van zaken en een goed ontwikkelt oog over het algemeen helemaal geen commentaar leveren, tenzij daar uitdrukkelijk om gevraagd wordt. Het is namelijk een gebed zonder end. Het gros van de ruiters hebben gewoon helemaal niet door dat ze geen of nauwelijks gevoel hebben en vinden de opmerkingen dus onzin, want zij voelen dat niet. Is de opmerking dan daadwerkelijk onzin, of beschikt de ruiter gewoon niet over veel gevoel? Thát's the question.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:21

Sall schreef:
Maar goed, elk weldenkend mens, heeft toch snel genoeg door, of bep aanwijzingen ergens opslaan of niet toch?

Ik ging nog uit van opmerkingen die ergens op sloegen Haha!

Maar die niet bij het paard passen (ikzelf heb na een dominante donder een sensibel snel beledigd karakterpaardje. Gelooooof me dat ik mijn aanpak moest wijzigen Nagelbijten / Gniffelen )

Niet bij de fase van de combinatie passen (tegen een B-ruiter die blij is dat ze het galopgedeelte van de eerste proef ever overleefd heeft, zeggen dat ze volgende keer wat schoudervoor moet zetten, want hij was niet recht... bummer!)

Niet bij het moment passen (paard is aan het draken tot en met en dan commentaar leveren dat de ruiter het paard per ongeluk een keer in de mond trok tijdens het bokken; ruiter is paard aan het leren de achterhand naar binnen te zetten, voorbereiding op travers, en dan commentaar leveren dat paard tegen de hand komt)

Allemaal waar en allemaal precies waar iemand op dat moment ff niet op zit te wachten Haha!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:23

Urielle schreef:
Ik ging nog uit van opmerkingen die ergens op sloegen Haha!

Maar die niet bij het paard passen (ikzelf heb na een dominante donder een sensibel snel beledigd karakterpaardje. Gelooooof me dat ik mijn aanpak moest wijzigen Nagelbijten / Gniffelen )

Niet bij de fase van de combinatie passen (tegen een B-ruiter die blij is dat ze het galopgedeelte van de eerste proef ever overleefd heeft, zeggen dat ze volgende keer wat schoudervoor moet zetten, want hij was niet recht... bummer!)

Niet bij het moment passen (paard is aan het draken tot en met en dan commentaar leveren dat de ruiter het paard per ongeluk een keer in de mond trok tijdens het bokken; ruiter is paard aan het leren de achterhand naar binnen te zetten, voorbereiding op travers, en dan commentaar leveren dat paard tegen de hand komt)

Allemaal waar en allemaal precies waar iemand op dat moment ff niet op zit te wachten Haha!

Maar nu haal je oog voor het rij/paard gedeelte door elkaar, met pedagogisch inzicht?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:26

Ik moet wel zeggen, dat ik de mensen die uberhaupt weten waar ze het over hebben die ik tegen ben gekomen, op 1 hand kan tellen Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:26

Sall schreef:
En dan blijkt toch weer dat je van iedereen kan leren? Ik wel in iedergeval.
De ene keer leer ik iets, waar ik weer mee verder kan, en de andere keer leer ik, dat ik het naast me neer moet leggen

Amen!

Meer heb ik ook eigenlijk niet te zeggen op het bericht van Jasmijn. Ik dacht nog even; zal ik op elk stukje ingaan. Maar dan kom je weer op dat gebed zonder end, ook al kan ik overal het WAAROM op aangeven. Het is weer meer een bevestiging van wat ik dagelijks zie Haha!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:29

Aimee schreef:
Nagini schreef:
Ennuhm, op welk niveau rijd jij? Want nu vind ik het overkomen dat jij het allemaal veel beter kunt.

Ik ben het simpelweg nog steeds niet met je eens. Om dezelfde reden als mn vorige post.

Vind je dit nou niet een typische vraag ROFL Het is écht precies waar ik op doel Huilen van het lachen

Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor, dat is de slechtste reden om een discussie aan te gaan.

Het was meer een hypothetische vraag. Ik zie jou alleen maar commentaar leveren op Z ruiters maar wat zijn jou ervaringen in de paardensport? Ik vind het gewoon nogal makkelijk gezegt als je zegt 'ja maar Z ruiters hier en daar' en ondertussen misschien helemaal niet weet hoe of wat.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:30

Aimee schreef:
Dat is dus ook niet waar. Ruitergevoel heb je, of je hebt het niet. Anky heeft dat, voor de rest slechts enkelen in Nederland. Oog kun je echter ontwikkelen. Dat kost minstens zoveel tijd, moeite, energie en hersenkraken als leren rijden. Maar het kan tenminste wel. De kans is daardoor best aanwezig dat er iemand aan de kant staat die een veel beter oog heeft dan dat diegene kan rijden.

Je kan prima 'oog' ontwikkelen op te constateren wat er niet goed gaat. Daarvoor hoef je helemaal niet te kunnen rijden. Zelfs mijn vriend die 3 keer op een paard heeft gezeten ziet al bepaalde zaken die niet goed gaan. Maar de fout constateren en een goede aanwijzig geven zijn twee verschillende dingen. Je hebt 'oog' nodig om de fout te kunnen constateren, maar je hebt ervaring nodig om een hout snijdende aanwijzing te kunnen geven.

Aimee schreef:
Overigens is mijn ervaring dat mensen met verstand van zaken en een goed ontwikkelt oog over het algemeen helemaal geen commentaar leveren, tenzij daar uitdrukkelijk om gevraagd wordt.

Dat is mijn ervaring ook. Dus de vraag is dan of het zinvol is naar mensen te luisteren die vanaf de bakrand maar wat roepen....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:32

Nagini schreef:
Ik zie jou alleen maar commentaar leveren op Z ruiters maar wat zijn jou ervaringen in de paardensport?

Daar ben ik ook benieuwd naar...

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:32

Nagini schreef:
Het was meer een hypothetische vraag. Ik zie jou alleen maar commentaar leveren op Z ruiters maar wat zijn jou ervaringen in de paardensport? Ik vind het gewoon nogal makkelijk gezegt als je zegt 'ja maar Z ruiters hier en daar' en ondertussen misschien helemaal niet weet hoe of wat.

Dat filter je zelf toch wel?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:34

Ook gevoel moet ontwikkeld worden. Met behulp van een goed oog aan de kant. En daarom wordt er dus zoveel aangerommeld: er is zo weinig goede begeleiding...

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:35

Urielle schreef:
En daarom wordt er dus zoveel aangerommeld: er is zo weinig goede begeleiding...

hier ben ik het helemaal mee eens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:37

jasmijn78 schreef:
Maar de fout constateren en een goede aanwijzig geven zijn twee verschillende dingen. Je hebt 'oog' nodig om de fout te kunnen constateren, maar je hebt ervaring nodig om een hout snijdende aanwijzing te kunnen geven.

Precies! Ik zocht naar de verwoording.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:40

Sall schreef:
Dat filter je zelf toch wel?

Het vervelende is dus dat op het moment dat je filtert en zegt: Hier kan ik niks mee, dit past niet bij mij of ons... dan ben je een arrogante dressuurmuts die niks van een ander aan wil nemen Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:40

Urielle schreef:
Ook gevoel moet ontwikkeld worden. Met behulp van een goed oog aan de kant. En daarom wordt er dus zoveel aangerommeld: er is zo weinig goede begeleiding...

Denk dat je de spijker op de kop slaat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:41

Zo zei laatst iemand: "pfoeh, wat had ik een moeite om hem nageeflijk te rijden, ik heb de blaren op mijn handen staan!"
Of een ander die aangaf voortaan alleen nog maar met handschoenen te kunnen rijden, omdat ie zo sterk werd wanneer je hem nageeflijk probeerde te krijgen.

Ook als kleine wurm begreep ik al dat je iets niet goed doet wanneer je zoveel kracht aanwendt om iets voor elkaar te krijgen. Toch hebben zooooo ontzettend veel mensen dit zo geleerd. Ik zelf ook, en niet op een manege.... maar op een rijvereniging, op een eigen paard met ervaren instructeurs en instructrices.
En waarom? Tijdswinst! Je kan wachten tot het paard de hand op zoekt, maar je kan ook de hand het paard op laten zoeken... dat gaat vele malen sneller! Hatsjee, trekken maar!
Knipoog

Zucht......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:42

Ninx schreef:
Zo zei laatst iemand: "pfoeh, wat had ik een moeite om hem nageeflijk te rijden, ik heb de blaren op mijn handen staan!"
Of een ander die aangaf voortaan alleen nog maar met handschoenen te kunnen rijden, omdat ie zo sterk werd wanneer je hem nageeflijk probeerde te krijgen.

Zucht......

Gestoord
Dan is ie idd wel héél nageeflijk zeg, als je blaren op je handen hebt staan, of handschoenen nodig hebt omdat ie anders zo sterk wordt....

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:44

Ik vind blaren en rijden nogal losstaan (in sommige gevallen), toevallig heb ik daar gister ook nog een topic over geopend omdat ik nu ook 2 blaren op m'n ringvingers heb.

*edit: toevoeging

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:48

Nagini schreef:
Ik vind blaren en rijden nogal losstaan (in sommige gevallen), toevallig heb ik daar gister ook nog een topic over geopend omdat ik nu ook 2 blaren op m'n ringvingers heb.

Dat ligt er maar aan.... wanneer je heb lopen klussen en timmeren, jep...
Maar wanneer je a.h. rijden bent, en je hebt de volgende dag blaren... hetgeen mij i.h. verleden ook wel eens overkomen is, dan voel ik me schuldig.
Want als ik al blaren heb? Hoe ziet het er dan uit in de paardenmond? Dat weefsel is vele malen zachter dan de huid van mijn handen.... en ook nog eens veel meer zenuwuiteinden.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:55

Ninx schreef:
Nagini schreef:

Dat ligt er maar aan.... wanneer je heb lopen klussen en timmeren, jep...
Maar wanneer je a.h. rijden bent, en je hebt de volgende dag blaren... hetgeen mij i.h. verleden ook wel eens overkomen is, dan voel ik me schuldig.
Want als ik al blaren heb? Hoe ziet het er dan uit in de paardenmond? Dat weefsel is vele malen zachter dan de huid van mijn handen.... en ook nog eens veel meer zenuwuiteinden.

Ben ik het niet mee eens. [MW] Ai, pijnlijke blaren (handen) Overigens kreeg ik al last na zo'n 20 minuutjes rijden Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:56

TIP VOOR ALLE RUITERS: lees Ruiters en Rechters van Ernest van Loon
(ook deel 2)

Daarnaast ben ik het met je eens.
Wat we alleen niet moeten vergeten is dat HEEL veel instructrices zelfs niet eens beter weten en het iedereen dus zo leren.
Je komt bijv. als klein meisje op een manege te rijden en je ouders hebben er geen verstand van. Moet jij dan (of je ouders) in staat zijn om te beoordelen of het een goede instructeur/trice is?
Nee, daar ben je niet toe in staat. Je denkt op dat moment: zij is instructrice, dus zij heeft gelijk. Ook de manier van rijden neem je over en voor alle andere vragen klop je ook bij haar aan...
Instructeurs/trices beseffen denk ik niet allemaal hoe groot hun invloed is op de ruiters die zij lesgeven en dan heb ik het in veel gevallen nog niet eens alleen over rijtechnische zaken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:57

Ninx schreef:
Je kan wachten tot het paard de hand op zoekt, maar je kan ook de hand het paard op laten zoeken... dat gaat vele malen sneller! Hatsjee, trekken maar!
Knipoog

Zucht......

Hangt imo ook weer helemaal van het paard af.
Een jong onbedorven ding zoekt de hand wel op, een dier wat al vijftien jaar rondsjouwt met een harde mond gaat jouw hand echt niet meer opzoeken helaas.

Blaren ontstaan trouwens niet door druk maar door wrijving, dus als je iemand bent die steeds de teugels laat schieten door een te open hand, krijg je ook blaren Knipoog

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:59

Urielle schreef:
Blaren ontstaan trouwens niet door druk maar door wrijving, dus als je iemand bent die steeds de teugels laat schieten door een te open hand, krijg je ook blaren Knipoog

Laat ik nu net zo iemand zijn die dit geregeld gebeurd Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:00

Dat is dus ook wat er bij Nagini gebeurde Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:01

Urielle schreef:
Het vervelende is dus dat op het moment dat je filtert en zegt: Hier kan ik niks mee, dit past niet bij mij of ons... dan ben je een arrogante dressuurmuts die niks van een ander aan wil nemen Vork

Dan kom je weer bij de vraag: Wie is er nu arrogant? Als jij denkt dat je kennis en kunde genoeg hebt om iemand een aanwijzing te geven waar iemand wat mee kan dan is dat prima. Maar houd er dan ook rekening mee dat iemand daar misschien niet op zit te wachten, om wat voor reden dan ook. En wees dan ook zo sportief om dat te incasseren. Verder even goede vrienden dan toch?

Ninx schreef:

Ook als kleine wurm begreep ik al dat je iets niet goed doet wanneer je zoveel kracht aanwendt om iets voor elkaar te krijgen. Toch hebben zooooo ontzettend veel mensen dit zo geleerd. Ik zelf ook, en niet op een manege.... maar op een rijvereniging, op een eigen paard met ervaren instructeurs en instructrices.
En waarom? Tijdswinst! Je kan wachten tot het paard de hand op zoekt, maar je kan ook de hand het paard op laten zoeken... dat gaat vele malen sneller! Hatsjee, trekken maar!

Sorry Ninx, maar met dit soort opmerkingen kan ik niet zo veel. Ten eerste: we zien allemaal in onze omgeving weldingen waarvan we denken dat het anders/of beter kan. Wat heeft het voor zin om te uit en te na elkaar dood te gooien met dit soort verhalen. Al dan niet doorspekt met een flinke dosis subjectiviteit, jaloezie, afgunst, arrogantie.
Ten tweede is de vraag: kunnen wij het zelf beter? Zijn wij zelf foutloos?
En de derde vraag is: heeft het zin om er wat van te zeggen? Kunnen wij een daadwerkelijke houtsnijdende aanwijzing geven? Denken wij dat degene in kwestie daarvoor ontvankelijk is.

Dus kom of met hele concrete situaties, verduidelijkt door foto's en filmpjes en stel degene wiens rijkunsten je op bokt wil bespreken daarvan op de hoogte (wel zo netjes)

Of laat diegene die het niet goed doen in jou ogen lekker in hun eigen waarde. Laat hun lekker zelf hun weg zoeken en concentreer je op je eigen rijden en fouten. Of stel je eigen rijvaardigheden ter discussie.