Angst paard, wel of niet afstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Animal_ABC

Re: Angst paard, wel of niet afstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:37

Wij moesten gisteren vier keer over een veerooster, en ben afgestapt voordat Noa twijfelde. Aan de hand iets meer overtuigingskracht, en de sprong die ze de eerste drie keer nam had ik niet graag uitgezeten Haha! Vierde keer liep ze er netjes over. Was van plan de volgende onder het zadel te nemen, maar dat was de laatste...

En afstappen gaat niet over lafheid wat mij betreft, het hangt er volgens mij van af op welk moment je afstapt welke conclusies het paard trekt...

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:40

Ik stap NOOIT meer af, 1 keer gedaan omdat het paard waarop ik toen reed een ander paard met zo'n vliegenmasker op heel eng vond. Ik dacht dat ze aan de hand wel met me mee zou gaan, nee dus, dat andere paard bewoog, mijne trekt zich los, rende weg en daar stond ik met lege handen.
Gelukkig liet ze zich wel weer vangen en zijn we via een andere weg naar huis gegaan. Bij mij is afstappen dus echt geen optie meer, erop heb je veel meer te vertellen dan ernaast.

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:42

Ik stap meestal niet af alleen wanneer het echt gevaarlijk begint te worden bijvoorbeeld bij een weg..
Wanneer mijn paarden bang worden dan praat ik tegen ze, stel ze gerust en probeer te kijken waar ze precies bang voor zijn, en laat ze daar eens naar kijken dat ze kunnen zien dat het niet eng is.. (Bijvoorbeeld ritselend plastic van de hooibalen)

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:46

Ik stap af, ik kan het paard vanaf de grond meer vertrouwen geven. Meestal loopt hij er dan ook zo langs en........niet onbelangrijk, is het na een aantal keer niet eng meer en kan ik er zo langs rijden.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:06

Animal_ABC schreef:
En afstappen gaat niet over lafheid wat mij betreft, het hangt er volgens mij van af op welk moment je afstapt welke conclusies het paard trekt...

Precies: Blijven zitten omdat dat stoer zou zijn, is lafheid Nagelbijten / Gniffelen

Ik stap af als het voor mezelf ook gevaarlijk wordt, zo ging mijn verzorg paard laatst op een best smal paadje met sloten ineens in zijn achteruit, dan stap ik toch echt af hoor..
Als het paard bang is en ineens stil gaat staan en een beetje loopt te miepen, blijf ik zitten, tenzij het in dat geval te gevaarlijk wordt Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:16

Ik kan me niet voorstellen dat je paard afstappen als een bevestiging vindt dat iets spannend is, want ik heb echt niet het idee dat paarden zo denken.

Dan zou afstappen een bekrachtiger zijn net zoals een hond aaien en belonen als ie bang is voor vuurwerk.

Het enige nadeel wat ik zie in afstappen is dat je er mogelijk niet meer zo snel op komt als je paard erg aan het stuiteren is. Lachen

body_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:20

Heb laatst schrik training gehad en de conclusie die daar is getrokken is
als het paard bang is 9 van de 10x komt omdat de ruiter zelf aarzelt
of het niet helemaal vertrouwt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:24

Animal_ABC schreef:
Wij moesten gisteren vier keer over een veerooster, en ben afgestapt voordat Noa twijfelde. Aan de hand iets meer overtuigingskracht, en de sprong die ze de eerste drie keer nam had ik niet graag uitgezeten Haha! Vierde keer liep ze er netjes over. Was van plan de volgende onder het zadel te nemen, maar dat was de laatste...

over een veerooster? dat lijkt me gevaarlijk?

ik stap in principe liever niet af, maar als paard achterwaarts richting sloot of prikkeldraad ga, dan toch wel. Ik probeer altijd eerst het 'probleem' op te lossen terwijl ik erop blijf. Maar het is geen schande om af te stappen als het niet te paard lukt.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:26

Soms stap ik af, soms niet..
Als ze iets eng vind en heel erg loopt te drammen blijf ik wel erop zitten. Dan heb ik meer controle over haar dan wanneer ik er naast loop en als ze er dan vandoor gaat ben ik me paard niet kwijt.
Als ze iets eng vind en stil gaat staan omdat ze er niet langs gaat en verder ook niet heel wild gaat doen ofzo stap ik wel af. Als ik dat stukje er even naast loop, dan loopt ze er wel langs Lachen

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:28

Ik heb nu al een paar keer gelezen dat je de angst van het paard zou bevestigen als je afstapt. Maar in mijn ogen doe je juist het tegenovergestelde. Je neemt letterlijk de leiding, vooral als je jezelf tussen je paard en het 'enge' in plaatst. Ik stap altijd af als Verona iets écht eng vindt. Ze houdt acuut op met staken en loopt braaf met me mee, ik laat haar kijken en negeer het angstige gedrag. Daarna stap ik gewoon weer op alsof er niets is gebeurd.

Het is wel belangrijk dat je controle hebt over je paard vanaf de grond. Knipoog

Oja, je bevestigt pas de angst (ten minste het gedrag) als je een paard gaat geruststellen door te belonen als ie angstig reageert! Want blijkbaar doet ie het dus braaf om al springend en wijkend langs iets te lopen... Haha!
Laatst bijgewerkt door Bramblerose op 28-04-08 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:30

Dat hangt af van de situatie. Als ik weet dat mijn paard het echt eng vind, stap ik af. Aan de hand heeft hij namelijk meer vertrouwen en loopt hij er zo langs. Als hij loopt te zeuren om niets, blijf ik er gewoon op zitten en druk ik hem door!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 14:33

Animal_ABC schreef:

Dat is ook zékér niet zo, het is natuurlijk wat je zelf veilig vind en hoe je je paard kent. Er zijn wel veel reacties in een keer zeg Haha! Nog steeds verschillend maar ik vind eigenlijk dat iedereen wel een goed punt heeft en dat het ook aan het paard ligt Ja

Bedankt voor de reacties allemaal!

kilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:24

In de meeste gevallen blijf ik zitten. Maar als ik mijn lichaam niet meer onder controle heb ( ik heb de neiging om onbeheerst te gaan trillen) stap ik af. Dat is in het belang van mijn eigen veiligheid.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:27

haan schreef:
Ik stap NOOIT meer af, 1 keer gedaan omdat het paard waarop ik toen reed een ander paard met zo'n vliegenmasker op heel eng vond. Ik dacht dat ze aan de hand wel met me mee zou gaan, nee dus, dat andere paard bewoog, mijne trekt zich los, rende weg en daar stond ik met lege handen.
Gelukkig liet ze zich wel weer vangen en zijn we via een andere weg naar huis gegaan. Bij mij is afstappen dus echt geen optie meer, erop heb je veel meer te vertellen dan ernaast.

Om die reden heb ik bij mijn paard altijd een halster + touw om. Ik stap af en heb dan zowel teugels (die ik soms over haar hoofd heensla zodat ik meer teugels heb en dus meer speling) en het halstertouw. Dan heb ik iig wat meer in de hand, mocht het uit de hand dreigen te lopen. Dan heeft zezich niet snel los.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:34

Ik ben tot nu toe maar voor een ding afgestapt, en dat zijn kadavertonnen en kappen. Die vind ze doodeng (met reden) en daar gaat ze niet langs tenzij ik vooroploop. Voor de rest is ze erg kalm en met een beetje overreding gaat ze overal langs. Schrikken doet ze niet veel en ze is ook niet snel bang.
Afstappen is denk ik alleen nuttig als een paard ergerns niet langs durft te lopen. Vaak willen ze wel als ze zien dat je voorgaat. Bij een angstig/paniekerig paard heb je meer overwicht als je erop zit. Ik zou dan eerder teruggaan of een andere weg nemen.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:51

Ik probeer altijd zo lang mogelijk te blijven zitten ,
Maar ik heb een paard met nogal wat complimenten ,
En als mijn geduld op is stap ik gewoonlijk af omdat ik weet dat ze er dan wel langs gaat ,
Niet goed , ik weet het ,
Maar wel efficient en beter dan me gaan kwaad maken op die moment

xloveingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:53

mijn paard vind tractoren soms eng, als ik er een hoor en er is veder geen vriendin in de buurt of een moeder dan stap ik af en neem dr aan de hand

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:37

Afstappen is denk ik alleen nuttig als een paard ergerns niet langs durft te lopen. Vaak willen ze wel als ze zien dat je voorgaat. Bij een angstig/paniekerig paard heb je meer overwicht als je erop zit. Ik zou dan eerder teruggaan of een andere weg nemen.[/quote]

Ik vind dat je hier dan eigenlijk toegeeft in het paard zijn angst. Hij hoeft er niet langs, het zal dus wel eng zijn...
Dit is vaak ook niet haalbaar omdat er gewoonweg niet altijd een andere weg is. Omkeren vind ik helemaal uit den boze..
Ik vind juist bij een angstig/paniekerig paard dat je er best naast kan gaan, om aan te geven dat jij de leidersrol op je neemt en hem er langs loodst.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:48

Angstig/paniekerig bedoel ik iets anders. Een paard dat echt ergens door in paniek is gevlogen (kan wel eens gebeuren). Dan vind ik het onverantwoord om door te rijden, en als je dan afstijgt heb je grote kans dat je hem kwijt bent. Als een paard ergens niet langs wil of durft, moet je inderdaad doorzetten.
Heb het een beetje onhandig omschreven....

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:11

Ik probeer altijd maar zo lang mogelijk te zitten, maar als dit niet lukt en hij maar steigerend achteruit blijft gaan of gewoon achteruit dan stap ik af en neem hem mee aan de hand. Beter dan driftig worden. Maar toch niet echt goed.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 08:52

Waarom moet je doorzetten als je paard ergens niet langs durft? Ik vind dat echt de grootste kolder die er is. Paarden denken niet als mensen en je geeft echt niet toe op zijn ''angst'' Wie dat ooit bedacht heeft Verward

Een paard zal een gegronde reden hebben om ergens niet langs te gaan. Stap dan gewoon af. Neem de leiding en laat zien dat er niks is om er niet langs gaan. Op den duur zal het paard je steeds meer vertrouwen en ook onder het zadel naar die vertrouwens/leiders band luisteren.

Bij twijfel in de gang blijf ik wel zitten, maar als we stil staan en niet verder komen stap ik gewoon af en stap een meter of 10 verder weer op. Paard blijft relax, ik blijf relax. geen frustaties... Lijkt me dat dat is wat je juist wilt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:21

Inderdaad, daar ben ik het helemaal mee eens!

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:33

Ik stap nooit af. Ik rijd er altijd naar toe. En daarna merk ik die gevolgen wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:41

Weissjee schreef:
Ik stap nooit af. Ik rijd er altijd naar toe. En daarna merk ik die gevolgen wel.

Moet je met die van mij doen. Dan lig je er vrij snel naast, kan ik je vertellen. Haha!

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:36

Het hangt af van de situatie. Als ik merk dat ze alleen een beetje twijfelt kan ik erop blijven zitten en haar met wat aanmoedigen er wel zo langs krijgen.
Maar soms is ze echt heel bang en dan stap ik toch wel af. Dan volgt ze me wel langs het 'enge' ding. En ik moet zeggen dat als we het dan de volgende keer tegen komen, ik dan ook gewoon kan blijven zitten. Ze heeft dat gezien dat je er gewoon langs kunt lopen en dan twijfelt ze al véél minder. Dus afstappen is in mijn ogen echt niet altijd slecht hoor.