Val van een paard teugels loslaten of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneDesire

Re: Val van een paard teugels loslaten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:15

Het gebeurd altijd zo snel, dat ik nog niet eens de tijd heb om te bedenken dat ik mijn teugels vast moet houden. Ik ben er in totaal 4 keer afgevallen, waarbij 2 keer buiten. Alle 4 de keren bleef mijn paard gewoon staan. Buiten ging hij op z'n gemak staan grazen Haha!, ondertussen keek hij dan eens mijn kant op, alsof hij wilde zeggen: baas, wat lig je daar op de grond te doen?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:21

phoe bij mij verschilt het heel erg, ik val ong 1x per jaar Clown en de laatste 2x bleef ik vasthouden, eerste x was op buitenrit waarbij die van mij en een ander aan de kletter gingen, die van mij ging bokken en ik ging dr naast. ik besefte dat ik zou gaan vallen en wilde vooral vasthouden, liever een ruk in de mond dan een loslopend op hol geslagen paard en een paard met ruiter op hol dr achter aan.
dit jaar viel ik in de bak, hield eerst vast maar omdat ze begon te trekken liet ik los.

ik val trouwens ook altijd op mijn hoofd Clown en meestal over de rechterschouder:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:23

Ik hou ze altijd vast, onbewust. Ik heb gelukkig een pony die ook netjes stil gaat staan dan, als ie flink gek zou doen zou ik dat vasthouden zo afleren denk ik Huilen van het lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:26

Ik heb eens tijdens een onderlinge wedstrijd iemand van het paard zien vallen waarna ze de teugels los liet. Paard sprong in de teugels en heeft zichzelf en vooral zijn mond lelijk open gehaald. Daar wordt je zeker niet blij van en is één van de redenen dat ik altijd vast houd.

Bij deze paarden ben ik er gelukkig nog nooit afgevallen, maar vroeger op de manege vaak genoeg afgestuiterd en vaak genoeg mensen eraf zien kletteren. Het deel van de paarden die er alsnog vandoor gaan kunnen zich vreselijk lelijk openhalen aan loshangende teugels...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:30

Vjestagirl schreef:
Een stal halster is niet bedoeld om mee te rijden. Op het moment dat je daar druk op zet gaat het schuiven.

En mijn paard blijft keurig naast me staan kijken, die komt niet eens (meer) op het idee om weg te rennen...

Ik maak toch bijna elke week een flinke bosrit door de duinen met een stalhalster... op weg naar dat bos moeten we over een drukke toeristische route naar de duinen waar het barst van de vrachtwagens, fietsers, scooters en auto's. Heb ik dan een magisch halster of een magisch paard? Blijkbaar niet, want met mijn andere 'magische' paard kan het ook met ieder willekeurig halster, als het maar past.

Ik wil hier niet mezelf ophemelen of zo, ik wil er alleen op wijzen dat het veel simpeler is dan wordt beweerd (zelfs een idioot als ik kan het!).

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:36

Ik ben er in het bos 1x vanafgevallen, en meneer rook zijn vrijheid; en was weg Clown
Gelukkig hebben ze hem vóór de grote weg op kunnen vangen.
Verder ben ik 1 keer mét hem gevallen, op het asfalt ging hij vol onderuit en ik bleef liggen en hij rende naar huis.

Die keer in het bos hield ik vast, met als resultaat dat heel mijn hand openlag. 600 kilo die aan mijn 60 kilo trekt, terwijl ik op de grond lig, dat houd ik niet Knipoog
Ik houd dus wel vast, maar dat is een reflex. Bij mijn paard; een stomme reflex.

Moet ik zeggen dat ik ook met hem doe grondwerken etc. dus het in principe zou hij moeten blijven staan Knipoog

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:46

Ik ben ook een vast houder. Wat niet altijd even slim is.

Reed eerder altijd op een manege pony die zodra hij mij eraf had gegooid, rondjes ging rennen en je hem 9 van de 10 keer moeilijk weer te pakken kreeg. Toen heb ik mij dat onbewust toch aangeleerd.

Toen ik mijn eigen pony net had en hij ervandoor ging (hij was zo geschrokken), hield ik ook vast.. Dat had ik beter niet kunnen doen want ik kwam met m'n onderlijf onder hem terecht. Had m'n bovenbenen flink blauw en een hoef afdruk tussen m'n benen, auw Clown Dat was echt zo erg..
Wat ik nu zou doen weet ik niet, ben er nog niet weer afgevallen en hoop ook dat het niet snel meer gebeurd.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:53

Het licht eraan wat er gebeurt en hoe je gaat vallen. meestal is het een reflex dat je ze vast houdt. Maar het kan ook ongunstig zijn dat je ze vast houdt. als je paard struikeld en hij valt op zijn knieën en jij valt voorover eraf dan denkje vasthouden maar je kan dus op zo'n moment je paard ook mee trekken en dan kan hij op jou vallen inplaats dat zijn reflex is zo gauw mogelijk weer op zijn benen komen.

ik heb met mijn vorige paard gehad die ging graag aan de kletter, en op een gegeven moment moesten we een klein laantje op en daar kwam een auto af. Het was dus op de auto of omtrekken in één keer dat deed ik dus en toen gingen we gigantisch onderuit. en het enigste was wat ik dacht ik moet wegrollen want als hij doorrolt dan ligt hij boven op mijn benen of erger.
dus ik had geen teugels meer vast het duurde ook even voordat we allebij weer stonden we konden allebij even niet meer staan van schrik mijn benen wilde niet meer.
Mijn paard zijn voorbeen lag van boven naar beneden open ik had mijn schouder gekneust en mijn knie lag open. Fisio gehad voor mijn schouder. Dat is nu 8 jaar geleden en nu mag ik naar het ziekenhuis voor een foto van mijn knie die nu sinds een half jaar steeds meer pijn gaat doen, waarschijnlijk een oud band letsel zegt de huisarts dus van die val.

Dus ik weet niet wat ik de volgende keer zal doen ligt eraan denk ik waar ik ben en wat er gebeurt. En soms gaan dingen te snel dus ik weet niet hoe ik op dat moment reageer.
Op dat moment probeer je het beste te doen en grote ongelukken te voorkomen. Knipoog

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:57

Als ik een buitenrit maak, dan houd ik ze eigenlijk altijd vast. Tot nu toe nog nooit losgelaten met het eraf vallen.
Als ik in een bak rijd met omheining, dan probeer ik ze ook nog vast te houden, maar als het moeilijk gaat dan laat ik gelijk los. Hij kan dan toch niet echt weg..
Als ik er recht voorover eraf val, dan houd ik ze nooit vast. Dat lukt mij niet.

Het probleem is wel, dat mijn paard bijna nooit blijft staan of bij mij blijft.
Laatst bijgewerkt door Jade91 op 24-04-08 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:57

Ik doe het niet meer...
Eerder deed ik dat ook, maar toen ik een val had gemaakt waar ik de teugels vasthield. Ben ik er onder geslingerd, alsware.
Daardoor heb ik nu nogsteeds een litteken op mn gezicht.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:58

Zoals al vaker is gezegd: het hangt van je paard en de omstandigheden af.

Ik hou ze alleen vast als ik merk dat het makkelijk gaat. Als het paard bijvoorbeeld niet heel wild aan het doen is (als ik eraf lig na een sprong bijvoorbeeld, of bij een weigering). Is het paard in paniek of gigantisch aan het bokken, dan laat ik ze los. Ik hoef zo'n beest niet op me te hebben. Haha!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:00

Aangezien ik heel blond ben en een liefde voor 'moeilijke' paarden heb val ik er regelmatig af . Bloos
Ik hou altijd panisch de teugels vast omdat ik bang ben dat het paard in de teugels stapt en zichzelf
verwond..

Overigens is dat altijd het eerste wat door mijn hoofd schiet, dus kennelijk denk ik wel na bij een
val.. Vork Heb buiten nu inderdaad een teugelsafe, het ziet er niet uit en als je met (te) korte
teugels rijd zit het nog in de weg ook, maar als ik er af donder weet ik tenminste dat ik met een
gerust hart kan loslaten Schijnheilig

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 12:49

arno8 schreef:
Vjestagirl schreef:
Een stal halster is niet bedoeld om mee te rijden. Op het moment dat je daar druk op zet gaat het schuiven.

En mijn paard blijft keurig naast me staan kijken, die komt niet eens (meer) op het idee om weg te rennen...

Ik maak toch bijna elke week een flinke bosrit door de duinen met een stalhalster... op weg naar dat bos moeten we over een drukke toeristische route naar de duinen waar het barst van de vrachtwagens, fietsers, scooters en auto's. Heb ik dan een magisch halster of een magisch paard? Blijkbaar niet, want met mijn andere 'magische' paard kan het ook met ieder willekeurig halster, als het maar past.

Ik wil hier niet mezelf ophemelen of zo, ik wil er alleen op wijzen dat het veel simpeler is dan wordt beweerd (zelfs een idioot als ik kan het!).

@Arno8

Ik heb toch echt liever dat het paard een keer een ruk in zn m ond krijgt dan dat het over de weg heen dendert met het gevolg dat het paard misscihen afgemaakt moet worden omdat het in de voorruit ligt.

En iid een stalhalster is niet om te rijden.

horsepower14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:54

niet vallen Bloos
maar als k val, dan laat k ze onbewust los, ik heb dan echt geen tijd om na te denken,

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:58

Ik weet het niet. Clown
In de bak zou ik ze eerder los laten dan buiten.
Maar ligt echt aan de situatie denk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:30

Loslaten, zeker weten.
Ik lag er afgelopen zondag op wedstrijd ook naast, ik werd gelanceerd dus ik had ook geen kans om vast te blijven houden maar als ik vast had gehouden was ik nu dood of in het ziekenhuis geweest. Nadat hij mij eraf had gegooid hoorde ik hem nog een hele tijd bokken en springen voor iemand hem kon vangen. Doodeng als je zelf hulpeloos op de grond ligt. Liever dat hij zichzelf doodrent op een auto buiten of zijn mond kapotloopt door op de teugels te staan, dan dat hij mij doodtrapt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:41

quera schreef:
@Arno8

Ik heb toch echt liever dat het paard een keer een ruk in zn m ond krijgt dan dat het over de weg heen dendert met het gevolg dat het paard misscihen afgemaakt moet worden omdat het in de voorruit ligt.

9 van de 10 paarden blijven staan als je eraf dendert. En als je zo'n wildebras hebt die doorbeukt, zou ik liever hebben dat hij zichzelf ergens onder rent dan dat hij jou meesleept, of dat hij door jouw ruk aan de teugel over je heenloopt.

Citaat:
En iid een stalhalster is niet om te rijden.

Lekkere logica is dat, het zou mooi zijn als je jezelf echt aan dat soort logica zou houden. Een paardenmond is niet gemaakt om een brok ijzer mee te dragen, dus...

En als ik een touwtje met twee clips aan mijn halster vastmaak, is het iets dat is gemaakt om mee te rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:44

Ik rij ook bitloos, maar dan met een 'officieel' hoofdstel. Knipoog

Maar mijn paard staat gelukkig ook meteen stil als ik er af val, is mij opgevallen. Komt misschien door het vele grondwerk en dat hij zo ontzettend op mij gericht is....... Hij zoekt altijd steun op de grond, maar wie weet is dat ook nog zijn leeftijd (4 jaar). Ik ben in elk geval van plan om die gerichtheid op mij zo te houden, want daar heb ik wel profijt van. Ja

nikki__95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:08

ik laat ze meestal los als ik val Bloos! wnt het gaat ook zo snel.. maar ik dnk wel dat als je er buiten afvalt dat je dan beter de teugels vast moet proberen te houden, want buiten je paard zoeken is moeilijker dan in een bak Clown

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:11

Als ik er afval, merk ik dat eigelijk niet. Ik weet het altijd pas als ik op de grond zit ipv op me paard.De pony waar ik mee buiten rij, zal stoppen en gaan eten. Ik zou ze dus eigelijk nooit vast Bloos

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:36

Loslaten!!!
Mijn laatste val was met een springwedstrijd waar ik er af ging doordat mijn paard stopte.
Mijn paard wilde na mijn val een pasje weglopen maar kon dat niet omdat ik de teugels nog vast had. In zijn paniek is hij vol op me gaan staan, ja waar ren je anders heen als je geen kant op kan…paard kon hier niets aan doen dus!! Hij heeft op mijn been en borst gestaan. Na onderzoek in het ziekenhuis bleek dat ik behoorlijke mazzel heb gehad en alleen me ribben goed gekneusd waren en bont en blauw was. Ruim 2 maanden niet kunnen rijden en een stukje vertrouwen kwijtgeraakt…..Het eerste wat mijn instructeurs ook zei was dat ik mijn teugels los had moeten laten, maarja op zo’n moment gaat het allemaal zo snel ik daar echt niet aan gedacht heb…(voor mijn idee had ik ze los, moet je nagaan)
Mijn advies is dus loslaten, maarja wat je reactievermogen op zo’n moment doet is altijd even afwachten!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:48

De keren dat ik van mijn pony ben gelanceerd had ik geen eens tijd om de teugels vast te houden. Daarnaast werd ik zo gelanceerd dat de teugels nooit lang genoeg waren geweest. Op het moment dat het met zo'n vaart gaat dan ik maar beter loslaten zodat hij zelf zijn weg kan kiezen en mij dus kan missen dan dat ik mijn pony zelf over mij heen trek.. liever niet!

Op de weg ben ik er ook eens van af gestuiterd, maar dat ging gewoon 'normaal' omdat het niet de opzet van mijn pony was. Mijn pony blijft dan overigens gewoon bij me staan! Ik kom niet eens op het idee om te denken om mijn teugels vast te houden Tong uitsteken.. ik denk alleen maar: ojee, daar komt de grond

Overigens als ik er naast sta zal ik wel altijd proberen vast te houden. Ik probeer ze als ze gaan op een volte te trekken (hetzij goed of kwaadlief).
Maar als een pony aan de kletter gaat aan de hand dan kan je hem in de bak maar beter loslaten. Ik heb het meegemaakt met een pony die bang was en schrok. Hij draaide om en zette het op een lopen. Nou ik ging er buikschuivend achteraan met idee van: niet loslaten!! Echter toen ik bij zijn achterbenen kwam en de pony het uit angst op een bokken zette heb ik toch gauw losgelaten hoor!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:02

Urielle schreef:
Loslaten, zeker weten.
Ik lag er afgelopen zondag op wedstrijd ook naast, ik werd gelanceerd dus ik had ook geen kans om vast te blijven houden maar als ik vast had gehouden was ik nu dood of in het ziekenhuis geweest. Nadat hij mij eraf had gegooid hoorde ik hem nog een hele tijd bokken en springen voor iemand hem kon vangen. Doodeng als je zelf hulpeloos op de grond ligt. Liever dat hij zichzelf doodrent op een auto buiten of zijn mond kapotloopt door op de teugels te staan, dan dat hij mij doodtrapt.

Denk je er wel aan dat dat dus een complete buitenstaander, die niets te maken heeft met het feit dat jouw paard gek gaat doen, de dupe wordt? Want een aanrijding met een paard kan dodelijk zijn voor een automobilist. Leuk dat je dus aan je eigen veiligheid denkt, maar probeer ook even na te denken over de veiligheid van andere mensen.
Mijn reflex is vasthouden, loslaten kan altijd nog. Nou moet ik zeggen dat het mijn voorkeur heeft om helemaal niet te vallen en sinds ik mijn eigen paard heb (ondertussen al 15 jaar) ben ik eigenlijk niet meer gevallen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:05

buiten blijf ik ervoor om vast te houden, niet alleen voor de veiligheid van mijn paard maar ook van anderen, er vallen genoeg doden in verkeer en daar hoeft mijn paard geen veroorzaker van te zijn, en een paard op je auto kan levensgevaarlijk zijn! laten we eerlijk zijn zelfs het braafste meest bomvaste paard (zoals die van mij) kan een x schrikken waardoor jij ernaast lligt

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:07

Ik laat in de bak altijd los eigenlijk. Heb een tijdje terug iemand zien vallen, meisje hield de teugels vast en kwam zo tussen de benen van het paard dat het paard ook struikelde. Laat m dan maar lekker rennen Nagelbijten / Gniffelen
Buiten ben ik er eigenlijk nog nooit echt afgevallen, ben er wel een keer vanaf gegleden maar toen had ik de teugels wel vast, maar hij bleef toen gewoon naast me staan.