Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

duodenum

Re: Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:50

pmarena schreef:
Maar hoeveel zekerheid heb je dat het bij het een "prof" wel goed gebeurd ? Als je zelf de inzichten mist om het goed te kunnen doen , dan is de kans zeer groot dat je ook de inzichten niet hebt om een goede prof te kunnen herkennen. En de kans groot dat je je paard wegbrengt naar iemand die het even afraffelt.

Ik breng mijn paarden naar iemand waarvan ik zie dat hij/zij de jonge paarden goed voor elkaar heeft, en op een fijne wijze met deze dieren omgaat!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:53

Dat is dan toch prima ?

Maar hoeveel mensen nemen gewoon maar een gok , brengen hun dier ergens , komen 2 keer van te voren aangekondigd kijken , halen het paard op en gaan zelf verder freewheelen ?

Om verantwoord bezig te zijn is wegbrengen echt niet altijd de beste optie.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:54

Ik zou mijn paard naar een prof brengen, maar wel eerst rondvragen aan mensen of zij een goede stal weten. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:02

pmarena schreef:
Dat is dan toch prima ?

Maar hoeveel mensen nemen gewoon maar een gok , brengen hun dier ergens , komen 2 keer van te voren aangekondigd kijken , halen het paard op en gaan zelf verder freewheelen ?

Om verantwoord bezig te zijn is wegbrengen echt niet altijd de beste optie.

Mee eens, begeleiding na het inrijden is essentieel. Aan de andere kant: hoeveel mensen hebben een bepaald budget voor inrijden, en plukken het paard bij de professionele stal vandaan terwijl hij daar nog niet klaar voor was? De problemen komen dan pas als je weer thuis bent, en degene die het in de ogen van de klant altijd fout heeft gedaan is de stal waar je hem heen hebt gebracht, niet de eigenaar. Veel mensen beseffen niet dat er geen vast tijdsbestek aan inrijden vast te koppelen valt, omdat ieder paard anders is.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:55

Cassidy schreef:
Als die argumenten dat de profs het ook een keertje hebben moeten leren slaan in mijn ogen kant nog wal. Hoeveel profs zijn er? En hoeveel mensen die denken het zelf te kunnen (en het helaas ook zelf doen)? Echt goed zadelmak maken kun je pas als er een paar 100 gedaan hebt, en dan nog is ieder paard anders. Verkeerde dingen zijn net zo makkelijk aangeleerd dan de goede dingen, maar eenmaal geleerde dingen afleren gaat heel moeilijk. Iedere prof zal in het verleden met paarden die hij zadelmak heeft gemaakt ook zijn fouten hebben gemaakt. Iedere jongvolwassene die hetzelfde doet, maakt dezelfde of vergelijkbare fouten. Als ik mijn paard door iemand wil laten inrijden, dan kies ik voor een persoon die de meest voor de hand liggende fouten al heeft gemaakt, en de meeste problemen die je tegen kunt komen al eens in handen heeft gehad. Mijn paard hoeft dan geen proefkonijn te zijn. Wat een ander doet (om wat voor reden ook, maar negen van de tien keer is het een financiele reden) mag hij helemaal zelf weten. Ik ben alleen van mening dat je de toekomst voor een paard zoveel beter maakt als hij een goede en degelijke opleiding heeft gehad.

Ik maak een duidelijk onderscheid tussen zadelmak maken, en doorrijden. Zadelmak maken is in mijn ogen, en even heel oneerbiedig geformuleerd: zadel op, gewicht van de ruiter in het zadel en stuur en rem erop zetten. Je kunt bokkers tegenkomen, maar ook paarden die niet zoveel problemen hebben met de eerste paar keren dat ruitergewicht in het zadel. De echte problemen komen dan pas als het paard zijn balans gevonden heeft, met ruitergewicht in het zadel. Of dat de ruiter gaandeweg meer gaat vragen, en dan als reactie "nee" krijgt van het paard. En ook die situaties moet je aankunnen, bokken moet je uit kunnen zitten, en als het nodig is, moet er even geknokt worden en kunnen worden. Iemand die geen ervaring heeft met het beleren en zadelmak maken van het paard, heeft dat soort kennis niet in huis.

Ja, maar het gaat zo goed, hoor ik dan. Jawel, voor het oog misschien wel, maar sommige dingen kun je niet zien, die moet je voelen. En iemand die 1 of 2 paardjes heeft ingereden, kan die dat voelen? Iemand die goed is in het doorrijden van een paard naar de Z en hoger, is niet altijd de meest aangewezen persoon om een paard zadelmak te maken.

Paarden beleren onder begeleiding wordt hier op bokt wel vaker geroepen als de ultieme manier om je paard te beleren. Maar hoe vaak is die begeleiding aanwezig als jij dat paard pakt om te rijden? Is hij er echt iedere keer bij? Één sessie waarin je een probleem tegenkomt dat jij niet op kunt lossen, één sessie dat het paard de baas is, en het is gebeurd. Je kunt niet zomaar afstappen, paard wegzetten, een boek ter hand nemen of je instructie bellen hoe je dit op zou moeten lossen. Als je iets tegenkomt moet je dat meteen en ter plekke op kunnen lossen. Hoeveel mensen die nog niet zoveel ervaring hebben, kunnen dat? Dan wordt er achteraf de prof erbij gehaald die soms wat harder in moet grijpen dan nodig was geweest. Als hij het paard groen in handen had gekregen en niet eerst dingen had moeten oplossen die anderen door maar wat aan te klooien erin hebben gereden, kan het negen van de tien keer zonder knokwerk.

Hier kan ik je niet helemaal meer volgen. Ben het verder helemaal met je post eens, maar daar begrijp ik ook uit dat je zelf ook vind dat iedereen in het begin fouten maakt.

Cassidy schreef:
Iedere prof zal in het verleden met paarden die hij zadelmak heeft gemaakt ook zijn fouten hebben gemaakt. Iedere jongvolwassene die hetzelfde doet, maakt dezelfde of vergelijkbare fouten. Als ik mijn paard door iemand wil laten inrijden, dan kies ik voor een persoon die de meest voor de hand liggende fouten al heeft gemaakt, en de meeste problemen die je tegen kunt komen al eens in handen heeft gehad.

Hier zeg je toch hetzelfde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:58

Heb je een goede onafhankelijke zit.
Heb je al wat jonge paarden gereden met verschillende karakters die dus ook eens minder braaf waren. Dan kun je best onder goede begeleiding een paard zadelmak maken.

Anders zou ik een paard zeker door een ervaren iemand laten doen Lachen

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:18

Voor de mensen die hun paard naar een prof zouden brengen: Welk doel heb je voor ogen met dit paard?
Als je een leuk recreatie/basis wedstrijdpaard wil kun je dit ook zelf voor mekaar krijgen onder begeleiding, mits dat je zelf ook een beetje leuk kan rijden natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:19

euh... is het begin niet bij elk paard hetzelfde?
Pas later komt er imo wat je ermee gaat doen Lachen

Maak je hem zadelmak zonder benul te hebbenw at je doet...heb je er ook last van als je recreatie rijdt
Bijv omdat het paard gewoon bang is geworden...en leer dat maar weer eens af

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:25

Sommigen brengen hun paard liever naar een professionele stal. Zo eentje waar je de eerste weken niet mag komen kijken naar de training en waar ze standaard met slof paarden inrijden (ik ga geen namen noemen). Na een maandje zitten alle knopjes erop, inclusief piaffe en passage.
Nou, dan ben ik toch erg blij dat ik mijn paardjes zelf beleerd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:30

rare stallen heb je, helaas...
Gelukkig is het meerendeel zo niet.

Ik heb ook op stalletjes gereden waar paarden zadelmak gemaakt werden, maar daar was de uitrusting een hoofdstel met gewone trens, een zadel en een rijzweepje.
En met longeren een touw en longeerzweep.
Meer niet.
Geen hulpteugels oid.
Een gemiddeld paard kende na een maand stilstaan bij opstijgen, stap draf galop en grote figuren.
En je mocht ook komen kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:30

Het is wel goed als je het leert van iemand die het al vaker heeft gedaan en niet zelf gaat klungelen als je er geen ervaring mee hebt.Want juist met deze eerste dingen is het belangrijk dat het goed gebeurd,anders houden ze er soms iets aan over{psygisch} wat het hele leven terug blijft komen.
Als je weet wat je doet,kun je het prima zelf doen.Het moeilijkste stuk komt in mijn ogen toch daarna.En dat is een paard een goede basis aanleren.
Maar tienermeiden zouden best kunnen helpen in mijn ogen,maar hebben vaak toch te weinig ervaring om zelf ook daadwerkelijk een paard echt goed zadelmak te maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:34

asjemenou schreef:
Cassidy schreef:
Als die argumenten dat de profs het ook een keertje hebben moeten leren slaan in mijn ogen kant nog wal. Hoeveel profs zijn er? En hoeveel mensen die denken het zelf te kunnen (en het helaas ook zelf doen)?

Hier kan ik je niet helemaal meer volgen.

Ok, even statistisch gezien. Je hebt een tiental profs die het moeten leren. Je hebt een miljoen recreatieruiters die het ook willen leren. Iedereen die het moet leren maakt fouten. Hoeveel paarden denk je dat die miljoen recreatieruiters met inrijambitie gaan verslijten voordat ze het een beetje onder de knie krijgen, en hoeveel paarden denk je dat die recreatieruiters in hun ruitercarriere in handen krijgen? En hoeveel paarden krijgen die profs in handen? Van hoeveel fouten die een prof maakt zal hij leren? Hoeveel paarden krijgen de recreatieruiters in handen om ueberhaupt fouten op te kunnen maken, zijn er dan paarden die volgen die profiteren van de fouten die eerder zijn gemaakt?

Het argument om iedere recreatieruiter te stimuleren om het vooral zelf maar te gaan doen, omdat ook een prof fouten maakt en het ooit heeft moeten leren, houdt in mijn ogen geen steek. Een prof zal een leerproces door moeten maken om een vak te moeten leren. Zoals een metselaar en een timmerman een traject door moeten om een echt vakman te worden. Dat er allerlei DHZ-ers ook ambitie hebben om lekker te klussen maakt ze nog geen vakman. Een plankje dat je verkeerd zaagt, een wc die je verkeerd installeerd, verkeerd behangplaksel bij het behangen: kost een hoop irritatie, en misschien geld. Maar een paard is een levend wezen. Je kunt hem niet gewoon resetten zoals je dat met een computer doet. Geen schijf wissen omdat je verkeerd hebt geinstalleerd. En daar zit hem nou net het verschil.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:08

Cassidy schreef:
Ok, even statistisch gezien. Je hebt een tiental profs die het moeten leren. Je hebt een miljoen recreatieruiters die het ook willen leren. Iedereen die het moet leren maakt fouten. Hoeveel paarden denk je dat die miljoen recreatieruiters met inrijambitie gaan verslijten voordat ze het een beetje onder de knie krijgen, en hoeveel paarden denk je dat die recreatieruiters in hun ruitercarriere in handen krijgen? En hoeveel paarden krijgen die profs in handen? Van hoeveel fouten die een prof maakt zal hij leren? Hoeveel paarden krijgen de recreatieruiters in handen om ueberhaupt fouten op te kunnen maken, zijn er dan paarden die volgen die profiteren van de fouten die eerder zijn gemaakt?

Het argument om iedere recreatieruiter te stimuleren om het vooral zelf maar te gaan doen, omdat ook een prof fouten maakt en het ooit heeft moeten leren, houdt in mijn ogen geen steek. Een prof zal een leerproces door moeten maken om een vak te moeten leren. Zoals een metselaar en een timmerman een traject door moeten om een echt vakman te worden. Dat er allerlei DHZ-ers ook ambitie hebben om lekker te klussen maakt ze nog geen vakman. Een plankje dat je verkeerd zaagt, een wc die je verkeerd installeerd, verkeerd behangplaksel bij het behangen: kost een hoop irritatie, en misschien geld. Maar een paard is een levend wezen. Je kunt hem niet gewoon resetten zoals je dat met een computer doet. Geen schijf wissen omdat je verkeerd hebt geinstalleerd. En daar zit hem nou net het verschil.

Je gaat hierbij aan een aantal zaken voorbij. Een recreatieruiter kan heel veel rijervaring hebben op veel verschillende paarden, al dan niet jong. Ook kan een recreatieruiter kennis hebben vergaard over het wezen paard, over verschillende karaktereigenschappen en nog zo het één en ander. Verder zal een recreatieruiter een (jong) paard kiezen dat past bij de ambities, dus een knetterhete Jazz zal niet zo gauw aan de orde zijn. Als zo'n recreatieruiter er voor kiest om onder goede begeleiding het jonge paard zelf zadelmak te maken en in te rijden, zie ik niet heel veel problemen. Je moet alleen niet teveel haast hebben in dit proces, terwijl een professionele stal gewoon de tijd niet krijgt om het in alle rust te doen, want dat wil de klant nooit betalen.
Persoonlijk heb ik liever dat een paard met minder haast wordt ingereden, de kans dat je dan echt gekke toestanden krijgt is vele malen kleiner dan wanneer het paard de basis binnen een maand moet kennen.
Het traject zoals wij het hebben gedaan was steeds een nieuw stapje doen met begeleiding aanwezig en dan tussen de lessen door dat stapje verder bevestigen. We hebben nu een super braaf paard dat niets liever doet dan datgene wat jij van hem wilt.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:12

Ik ben het helemaal met je woorden eens Waratje! Ja

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:08

Wat versta je onder een prof? Ik ben dat niet naar mijn mening, maar ik heb al veel paarden ingereden en doe dit nog steeds voor andere mensen, ook 'corrigeerwerk' (ik vind dat zo'n walgelijk woord Clown ) bij paarden doe ik veel...

Ik zou nooit een paard naar de top kunnen brengen, maar ik kan een paard op een lekkere manier inrijden. Ik heb een zachte hand en een goede zit, ben consequent in het geven van hulpen en doe dit naar mijn mening ook wel goed. Een dosis lef, daar beschik ik daarnaast ook nog wel over, wat bij sommoige groene paarden zeker niet gek is Knipoog

Sja, de mensen zijn altijd heel erg tevreden. Het grootste compliment wat ik altijd krijg is dat het paard niet afgesteld is op een rijstijl op een zodanige manier, dat er eerst weer van alles gedaan moet worden. Ik geef een lekker basis, en daarna moeten de ruiters zelf maar verder aan het werk, aar ga ik niet over naar mijn mening.

Op die manier hebben ze een paard met een rem, gas en stuur en een lichte dressuurbasis. Van daar uit kunnen ze vaak prima verder werken.

Wel moet ik daarbij zeggen dat ik geen potentiële Grand Prix paarden onder mijn kont krijg, maar paarden die lekker recreatief met een klein vleugje sport gereden worden Haha!

Dus echt inrijden...Zeker door iemand laten doen die het kan. En afstemmen op het doel hoort er zeker bij...!

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:53

Het lijkt me hartstikke leuk als het het kan!
Maar dan moet je wel echt goed kunnen rijden...
Dus, alleen als je er heel erg zeker van bent, goede begeleiding hebt en genoeg tijd/wilskracht.
Niet zelf gaan prutsen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:49

Ik ben van mening dat jij je paard zelf in kan rijden als de feeling er voor hebt, weet hoe jij een jong paard kan begeleiden en kan op leiden tot redelijk hoog niveau, op een rustige manier, dat je weet hoe je dingen op moet lossen, en dat je altijd van de grond af begeleiding hebt van menig goede instructeur, je op een lijn richt, weet hoe je een jong paard recht moet richten, en dat je zelf ook voelt dat die recht loopt, ontspannen is, nagevelijk is. En dat je een paard kan begeleiden in de takt, en kan zorgen dat op een redelijk ver stadium de durchklassikeit en de losgelatenheid helemaal 100% is.

Als je geen ervaring hebt, geen begeleiding hebt, en maar een beetje aan loop te klooien omdat je denkt dat je het zelf wel zou kunnen, maak je meer kapot dan je lief is. En zal je je paard op een ver stadium toch weg moeten brengen, door bijvoorbeeld staking, spierverzuring, onregelmatig zijn, en zo kan je er nog wel wat opnoemen.

Ik heb verschillende paarden in training gehad, die enkel staakte, of die opnieuw moesten beginnen omdat de huidige ruiters ermee vast gelopen waren. En geloof me, voor de ruiter die er daarna mee aan het werk gaat is dit zeker geen pretje, en kunnen de grootste ongelukken gebeuren.

Ik heb zelf veel paarden beleert en door gereden, in het begin ben ik ook zeker vaak de fout in gegaan omdat ik dacht het wel even te kunnen, zonder begeleiding etc. ik doe dat al vanaf mijn 12 de levensjaar, en weet pas echt sinds een jaar of drie een jong paard echt te begeleiden. En dat is, omdat ik heb leren voelen, en echt heb leren samen werken met een paard, Weet hoe ik een paard recht moet richten en ga zo maar door. als ruiter zijnde, komt er erg veel bij kijken!

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:33

Ik ga binnenkort mijn paard zelf inrijden.
Ik ben bijna 13, heb wel 6 jaar rijervaring, en heb meerdere verzorgpony's gehad (ze waren ook niet allemaal even makkelijk)
Ik krijg er wel hulp bij van iemand die er veel verstand van heeft en zelf ook al meerdere paarden heeft ingereden!
Dus de stelling; Paarden moeten alleen ingereden worden door proffesioneels.
Ben ik het niet mee eens Knipoog
Zolang je maar hulp door een wel ervaren iemand krijgt Ja
Ik heb een hele sterke band met mijn pony, en heb er al opgezeten ook al in draf! Dus dat lukt wel met hulp erbij! Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:06

Ook professionals zijn ergens begonnen met het inrijden van paarden, dus ook zonder ervaring.
Ik denk dat je met de juiste begeleiding een heel eind kan komen, maar zelf gaan prutsen.. absoluut op tegen Lachen

Linda29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:40

Als je goeie begeleiding heb denk ik dat je al een eind komt..
en dan maakt de leeftijd denk ik niet zo veel uit..
rij ervaring lijkt me wel handig om te hebben als je aan zo iets begint..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:50

supertammy schreef:
Sommigen brengen hun paard liever naar een professionele stal. Zo eentje waar je de eerste weken niet mag komen kijken naar de training en waar ze standaard met slof paarden inrijden (ik ga geen namen noemen). Na een maandje zitten alle knopjes erop, inclusief piaffe en passage.
Nou, dan ben ik toch erg blij dat ik mijn paardjes zelf beleerd heb.

Oooooh, ik weet precies welke stal je bedoelt Lips are sealed En nog eens 1000 euro per vier weken kunnen neerleggen ook. Gelukkig zijn er heel veel stallen waar ze wel de basis er in kunnen krijgen zonder allerlei rare toeren. Ik ben in elk geval supertevreden over de stal waar ik mijn paard heb gebracht, ik kan duidelijk zien dat ze ervoor gezorgd hebben dat hij netjes en met veel plezier aan het werk is! Zonder rare fratsen en zonder gekke knoppen die er nog niet op horen te zitten.
Daarom is het ook verstandig om met veel beleid en geduld een stal te gaan zoeken en niet meteen de eerste de beste maar te gebruiken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:03

Een prof is iemand die er geld mee verdient en dat zegt verder helemaal niets over zijn/haar rijkunst en hoe vriendelijk of goed een en ander gebeurd!!!
Het is helemaal niet zo dat als je een paard naar een "prof" stuurt, je automatisch een beter ingereden paard krijgt dan als je het door een "amateur" laat doen.
Het is ook niet zo dat een amateur het per definitie slechter doet of niet kan.

Het is al gezegd, iemand moet er "feeling" voor hebben en weten hoe met een kwetsbaar paard (want dat is een jong paard, hoe sterk ook, uiteindelijk, geestelijk en lichamelijk) om moet gaan.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:21

Lusitana schreef:
Een prof is iemand die er geld mee verdient en dat zegt verder helemaal niets over zijn/haar rijkunst en hoe vriendelijk of goed een en ander gebeurd!!!
Het is helemaal niet zo dat als je een paard naar een "prof" stuurt, je automatisch een beter ingereden paard krijgt dan als je het door een "amateur" laat doen.
Het is ook niet zo dat een amateur het per definitie slechter doet of niet kan.

Het is al gezegd, iemand moet er "feeling" voor hebben en weten hoe met een kwetsbaar paard (want dat is een jong paard, hoe sterk ook, uiteindelijk, geestelijk en lichamelijk) om moet gaan.

Inderdaad ik ben het helemaal met jou woorden eens. Een prof verdient inderdaad zijn geld ermee, en dat heeft niks te maken met de rijkunst, maar ik wil wel een ding benadrukken, kan jij je paard niet van achter naar voren met de ogen dicht aan voelen, hoe zijn bewegingen zijn, hoe zijn ontspanning is, en hoe het paard zijn beleer proces vergaat... begin er niet aan.

Veel mensen denken het zelf ook allemaal te kunnen, daarom hebben we in nederland ook zoveel "profs". maar ik wil niet zien hoe sommige paarden helaas terug komen. Knipoog

helaas heb ik het ook meerdere malen mee gemaakt van die stallen met slof etc.. dit werkt tegen mijn werkwijze.. ik vind als het mogenlijk is voor de desbetreffende ruiter die er mee verder moet, het erg belangrijk dat die weet hoe het beleer systeem in elkaar zit. En door kijken leer je heel veel. dus persoonlijk heb ik nooit maar dan ook nooit iemand geweigert om te komen kijken naar HUN EIGEN paard.. De eigenaar moet er vaak ook op verder, en dergelijke begeleiding is dus ook vaak niet uitgesloten.

Het woord prof is inderdaad enkel iemand die er zijn geld mee verdient.
maar een ruiter met de juiste feeling en die zeker weet die het paard kan beleren en begeleiden, is naar mijn mening meer waard.

mensen die er zelfverzekert aan beginnen en denken dat ze het kunnen, en de feeling totaal niet hebben lopen zeker weten tegen een slotpunt aan waar ze niet verder in komen, daarnaast kan je zulke goede begeleiding hebben naast het paard, maar die weet niet hoe het paard aanvoelt, en kom je dus nergens zonder feeling. de "begeleider" kan zeggen wat die wilt wat dat betreft, de begeleider kan zien of het paard netjes loopt of niet, maar kan niet weten hoe het paard aanvoelt, en op welke punten die eventueel vast kan zitten. Als je een jong paard daar op een verkeerde manier doorheen 'drukt' gebeuren de grootste ongelukken, uit spierverzuring, overbelasting, of pijn. Wat zowel niet fijn is voor het paard, als voor de ruiter.

Een jong paard, moet je kunnen beleren met beleid en feeling. Je moet weten hoe je de dingen op moet lossen, en hoe je moet reageren op desbetreffende situaties. Je moet kunnen voelen waneer je paard echt pijn heeft, of je gewoon weg uitprobeert. En ik moet eerlijk zeggen in mijn omgeving ken ik weinig mensen die op die manier hun paard in rijden. Kom ze bijna dagelijks tegen dat de mensen vast lopen, en niet verder komen.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:29

ik vindt wel dat er goede begeleiding bij moet zijn
ik heb een shetlandertje toen ik 10 was... (is geen vergelijking)
ben nu een haflinger aan het inrijden.. Daar is iemand bij die veel verstand heeft van paarden en zelf al meer dan 30 in de paarden zit, en ook een aantal paarden heeft ingereden.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:36

Ik vind opzich dat je zelf wel een paard in kan rijden, zo lang je maar hulp krijgt van iemand die er verstand van heeft en je dus niet zelf maar een beetje gaat prutsen. Ik vind het ook wel van belang dat je al wat langer rijdt en ook verschillende paarden heb gereden voordat je aan zo iets begint.