FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:28

Amadeo schreef:
Urielle schreef:
LDR zou mentale mishandeling zijn (en waarom wordt dat zo gezien? Is een paard diep instellen mentaal erger dan je paard laag rijden, dan een paard zich leren oprichten, een paard bijzetten?) maar de ruiters die het toepassen rijden wel aanzienlijk betere proeven.

Mentaal omdat het zicht van het paard dusdanig beperkt wordt, dat het tegen de natuur van het dier ingaat. Het paard is (zoals julie weten) een vluchtdier en daarom ook een 'kijkerd'. Door de houding van het paard te "dwingen" in de positie van LDR, kan het paard niet zijn natuur naleven, namelijk om zich heen kijken, omgeving verkennen en eventuele gevaren interpreteren. Je dwingt het paard om de ruiter "blind" te vertrouwen, maar dit gaat vaak gepaard met zoveel stress en spanning (en vaak ook kracht of zelfs hulpmiddelen!!!) dat het paard niet ontspannen in die houding kan lopen. En dat is de mentale mishandeling.
.

Paarden die voor de kar staan men oogkleppen is dus ook mentale mishandeling, of paard rustig houden bij medische handeling de ogen te bedekken. Veel paarden lopen boven de loodlijn daar is het gezichtsvermogen ook niet optimaal

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 11:31

Jawel, daar is het zicht wel optimaal, voor zover dat door de anatomie van een paard mogelijk is. Boven de loodlijn kan het paard bijna 360 graden in de rondte kijken, alleen het eerste stuk voor het voorhoofd, een kleine meter, ziet het paard niet. Verte en diepte en alles wat er te zien is, kan het paard zien met het hoofd boven de loodlijn.

Oogkleppen brengen juist rust, aangezien het paard een vluchtdier is en door alleen de voorkant te kunnen zien, worden niet steeds alle triggers geactiveerd om in de stress te schieten. En aangezien ze hun leider ook al niet zien en voelen (bijv. door op hun rug te zitten) zijn oogkleppen wel een uitkomst.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:36

just_bassie schreef:
CaroleKlomp schreef:
In mijn ogen heeft dat systeem helemaal niets met rijkunst te maken. Ik vind het zelfs een onnodige manier van dierenkwelling. Bovendien lopen de paarden niet in balans en belasten ze dus over.Persoonlijk vind het ook vreselijk om naar te kijken: ik zie alleen maar trieste vechtende snoetjes en lichaamstaal in een gekunstelde balans. Vooral in de piaffe kan je het heel duidelijk zien.

Kijk jij scheert dus alle paarden weer over 1 kam! Ik kan je zeggen dat er paarden zijn die wel gebaad zijn om in zo'n houding te lopen.
Er zijn paarden die zijn van nature al hoog ingesteld, deze paarden zou ik dus deze training niet toepassen.
Maar je hebt ook paarden die van nature lager ingesteld zijn, zoals mijn paard en deze paarden hebben er geen problemen mee.
En mijn paard zie je niet vechten! maar lekker ontspannen met de oortjes naar voren en kauwend op zn bit.
Juist als ik hem op ga richten dan heeft ie zoiets van laat mij maar weer lekker laag lopen!
En waarom kan zo'n paard niet in balans lopen?

Ik scheer niet alle paarden over 1 kam, ik vind het een uitermate slecht en dieronvriendelijk systeem dat voor alle paarden geldt. Dat is wel heel wat anders. In mijn ogen is het onmogelijk dat een paard in dat systeem in balans kan lopen. Ik ben daar zelf helemaal van overtuigd en ik kan dat ook onderbouwen. Mijn werk bestaat uit het corrigeren (recht richten) en revalideren van paarden, dus ik heb ervaring op dit gebied. Zoals ik al zei heb ik veel paarden gedaan. BIj geen van deze paarden heb ik gebruikt gemaakt van dit nare systeem terwijl de paarden toch in balans zijn gaan lopen. Naast het onderbouwen heb ik dus mijn mening gebaseerd op ervaring.

Ik ben regelrecht tegenstander van dit systeem en ik ben blij met dit stapje in de goede richting. Ik hoop dat het zover komt dat het verboden wordt.

Even terug komen op jouw vraag? Door dit systeem verstoor je het hele evenwichtsmechanisme van het paard. Bovendien ontneem je het paard de kracht die het juist zo nodig heeft. Het paard kan dus onmogelijk in balans lopen. De benen gaan niet gelijk en maken niet dezelfde hoek. Dat geldt voor de voorbenen onderling en ook voor de achterbenen onderling. Bij een paard in balans gaan die allemaal gelijk. Nee, ik zou mijn paard niet durven aankijken als ik gebruik zou maken van dat systeem. Wat ik al zei: ik vind het een onnodige vorm van dierenkwelling!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:37

RedPassion schreef:
KiWiKo schreef:
ben het wel met Urielle eens..............

vooral de mensen die in de verste verte niet weten wat er op dat niveau gevraagd word van paard EN ruiter hebben hier een mening over.........

IMO hetzelfde als Johan Cruijf vertellen dat zijn trainingsmethoden niet kloppen

Ik hoef niet op dat niveau te rijden om te kunnen zien dat paarden in de meest onmogelijke en onnatuurlijk houdingen moeten lopen.

Precies daar ben ik het helemaal mee eens. Dat heeft in mijn ogen niets met elkaar te maken.
Sterker nog : ik denk dat juist dat de mensen die op het niveau rijden waar op gedoeld wordt, zouden moeten weten wat er van hun paard (over) gevraagd wordt bij gebruik van dit systeem.

@Kiwiko Kan jij misschien uitleggen als je het systeem wel goed vindt waarom de volgende problemen ontstaan? Waarom zie je dan geen balans in die paarden op dat niveau? Waarom hebben ze geen dragend achterbeen? Waarom hebben ze geen hoek in hun achterbenen? Waarom zijn ze vaak niet recht? Waarom waait in veel gevallen de kont op dat niveau uit in een wending? Waarom kijken de paarden vaak scheef naar binnen (mond naar binnen, oren naar buiten)? Waarom bewegen de achterbenen niet gelijk? Waarom bewegen ze het ene voorbeen hoger dan de andere op de rechte lijn? Waarom haperen de benen in een piaffe?.......en zo kan ik nog wel even doorgaan bij wat ik zie bij paarden die in dit akelige dieronvriendelijke systeem gereden worden. By the way: ook op het hoogste niveau!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:08

Ik denk dat dit ligt aan diegene die kijkt, en diens kundigheid Lachen

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:14

@caroleKlomp, jij vind dat dit een slecht systeem is voor alle paarden...
Je kunt niet op alle paarden dezelfde trainingsmethode toepassen, je moet per paard aanvoelen wanneer hij het meest kan ontspannen zonder te veel inspanning(om een paard los door zijn lijf te krijgen)
Die paarden die jij krijgt om te trainen hebben dus allemaal al een beperking die jij weer moet zien te verwijderen. Maar deze paarden kun jij toch niet vergelijken met paarden die zonder beperking rondlopen?
Er zijn zoveel factoren waardoor paarden scheef gaan lopen en kunnen uitzwaaien. Neem in 1e plaats eens de ruiter die erop zit.
Door ongelijke teugel druk kan het paard scheef gaan lopen, door slechte begrenzing met de buitenhand kan een paard uitzwaaien....
Ik vind niet dat je dit soort dingen aan LDR mag koppelen
Zoals jij nu schrijft hebben de paarden die jij binnen krijgt vooral hun beperking opgelopen door LDR, zouden hier geen andere dingen de oorzaak kunnen zijn?
En je hebt het zelf nog nooit toegepast dus hoe kun je dan zeggen dat deze paarden niet in balans kunnen lopen?

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:53

Ik vind het correct laag-diep-rond rijden geen probleem, maar wat je veel te vaak ziet is dat de paarden té diep en té rond worden ingesteld, waardoor deze methode zijn nut verliest.

Zelf vind ik het laag-diep-rond rijden een fijne methode om mijn paard mee los te werken, voor ik aan oefeningen begin.. ik zorg hier er wel voor dat ik met mijn been naar mijn hand toe rijdt en ik weinig druk geef.. mijn paard ontspant vanzelf en zakt dan naar beneden, vanaf dat punt begin ik rustig wat stelling te vragen (rustig naar links en dan rechtstellen en weer rustig naar rechts) daarna druk ik de kont naar binnen en naar buiten en doe ik schouder voor een schouderbinnenwaarts..

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:37

@just_bassie Er is een misverstand denk ik. Niet alle paarden hebben hun problemen gekregen door dit systeem. En ook niet alle paarden die ik heb aangeboden waren slecht. Met andere woorden ik heb ook kern gezonde paarden gereden.

Ik ben ervan overtuigd dat het systeem waar we het hier over hebben voor alle paarden slecht is. En dat het op geen enkele manier, dus door geen enkele ruiter, correct gebruikt kan worden. Neemt niet weg dat sommige paarden verbeteren...het is dan alleen de vraag "Hoe slecht was het paard"
Maar correct een paard in balans rijden vind ik onmogelijk.

Jouw conclusie lijkt mij wat kort door de bocht. Als je de bewegingen van een paard logisch inzichtelijk maakt, kan je begrijpen dat het systeem waar we het over hebben onmogelijk correct gebruikt kan worden. Daarvoor hoef je er dus zoals in mijn geval geen ervaring mee te hebben. Je zou het kunnen vergelijken met logica. Jij weet ook hoeveel 2+3 is, zonder dat je daarbij een telraam of suikerklontjes voor gebruikt. Op deze manier kan je dus het systeem waar we het over hebben ontmantelen.

Ik heb zoals je gezien hebt een aantal vragen gesteld. Ben jij ervan overtuigd dat een paard in balans deze "gebreken" nog zou hebben? Ik zorgvuldig paarden bestudeert die in dit systeem gereden zijn. Opvallend mag denk ik genoemd worden dat je bij 5 verschillende paarden, gereden door 1 ruiter telkens dezelfde problemen ziet. (os de problemen die ik genoemd heb, maar er zijn er nog meer)

Let op ook bij verschillende paarden met allemaal een verschillende ruiter, echter alle geinstrueerd door dezelfde instructeur in het systeem waar we het over hebben, zie je weer diezelfde problemen.
(oa als eerder genoemd) terug komen. Dat vind uitermate merkwaardig en zeker niet berusten op toeval.

Bij paarden die niet in dat systeem getraind worden zie je deze problemen niet in combinatie met elkaar. IK ben er dus meermaals (op verschillende gronden gebaseerd) van overtuigd dat dit systeem waar we het over hebben slecht is voor het welzijn voor het paard. Niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk. Daarom vind het een vorm van onnodige dierenkwelling. Onnodig omdat er genoeg andere diervriendelijke manieren zijn. Daar ben ik 100% van overtuigd.

Ik heb het zelf niet gebruikt en ik zou het ook niet willen gebruiken. Ik heb wel paarden gereden die in dit systeem getraind zijn. Dat zie je niet alleen aan de bewegingen en lichaamstaal van het paard maar je kan het ook voelen. De bewegingen zou ik houterig willen noemen.

Ik heb me er echt bewust in verdiept. Dan praat ik over enkele jaren dat ik daar mee bezig ben.
Mijn mening is uitgesproken maar ik sta voor wat ik beweer.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:22

just_bassie schreef:
magda_90 schreef:
Maar jah, wie ben ik om zo'n mening te hebben, al helemaal omdat ik geen eens wedstrijden rij of mijn paard niet eens 'aan de teugel' krijg. (en dat vind ik weer smerig van diverse mensen op dit forum)

Ik zou niet inzien waarom jij dan je mening hier niet mag geven hoor!

Om je een voorbeeld te geven:

RedPassion schreef:
KiWiKo schreef:
ben het wel met Urielle eens..............

vooral de mensen die in de verste verte niet weten wat er op dat niveau gevraagd word van paard EN ruiter hebben hier een mening over.........

IMO hetzelfde als Johan Cruijf vertellen dat zijn trainingsmethoden niet kloppen

Ik hoef niet op dat niveau te rijden om te kunnen zien dat paarden in de meest onmogelijke en onnatuurlijk houdingen moeten lopen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:29

CaroleKlomp schreef:
Ik heb het zelf niet gebruikt en ik zou het ook niet willen gebruiken. Ik heb wel paarden gereden die in dit systeem getraind zijn. Dat zie je niet alleen aan de bewegingen en lichaamstaal van het paard maar je kan het ook voelen. De bewegingen zou ik houterig willen noemen.

De merrie die ik verzorg is voordat ze van haar huidige eigenaren werd (7 jaar geleden) op deze manier gereden. De merrie is nu 20 jaar, 7 jaar recreatie gereden en nog voel je het.
Iets te veel teugeldruk en ze knalt meteen haar kin op de borst en de bewegingen worden onregelmatig. Rijtechnisch lossen wij dit op.

De eigenaar heeft mij foto's laten zien van de merrie toen ze te koop stond en zij is idd zo bereden en de eigenaar en de merrie hebben jarenlang moeten lessen om het wat eruit te kunnen krijgen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:59

KiWiKo schreef:
Ik denk dat dit ligt aan diegene die kijkt, en diens kundigheid Lachen

Misschien interpreteer ik het niet goed, maar bedoel je hier te zeggen dat jij geen van die punten die punten ziet bij paarden die in dit systeem getraind worden? (Dus ook bij de top)

Ik geloof niet dat het direct allemaal met kundigheid te maken heeft: benen bewegen gelijk of ze bewegen niet gelijk. Ze bewegen met een zelfde hoek of een verschillende hoek in het been. Ze tiilen het ene voorbeen hoger op als de andere, dat is gewoon zichtbaar en heeft dus niets met kundigheid te maken in mijn ogen.

Ik kan het in ieder geval goed zien en met mij vele mensen. Kijk voor de aardigheid eens op youtube zelfs daar kan je het verschil duidelijk zien.

En dan heb je nog het punt van de verschillende paarden etc. wat ik beschreven heb. Heb je daar een verklaring voor Kiwiko? Daar ben ik namelijk heel benieuwd naar. Ik sta altijd open voor de onderbouwing van anderen omdat ik graag wil leren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 23:48

Waarom wordt het onderzoek van Weiler toch altijd bij de LDR-discussie gehaald Verward

Die beste man heeft nooit onderzoek naar de effecten van LDR gedaan en zijn onderzoek zegt dus ook helemaal niks over LDR.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:14

Caroleklomp, jij zegt dat je zeker weet dat het niet goed is omdat je paarden corrigeert die problemen hebben, soms door LDR.
Bij mij is het omgekeerde gebeurd: ik train mijn paarden LDR, kreeg een dertienjarig stokkreupel paard kado, en met mijn training is hij weer helemaal goed gaan lopen en nog Z2 dressuur geworden, terwijl hij ervoor M1 liep.
Het is dus maar net wat je ervaring ermee is.
Ook ben ik het niet met je eens dat alle LDR getrainde paarden dezelfde problemen vertonen. Ik vind alleen al het verschil tussen Salinero, Sunrise, Hannes en Lingh hemelsbreed. Elk paard heeft zijn eigen positieve en negatieve punten, veroorzaakt door hun natuurlijke aanleg voor bepaalde dingen en hun bouw en gangen, waar de ruiter zo goed mogelijk mee probeert om te gaan. Dat daarmee niet alles opgelost wordt maar een paard zijn beperkingen blijft houden, lijkt mij logisch. Als jij in staat bent om van elk paard een dier te maken wat zijn spronggewrichten geweldig buigt, diep onderbrengt en fantastisch uit de schouder loopt, dan zie ik daar graag een filmpje (of wat foto's in je profiel) van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:33

CaroleKlomp schreef:
Ze tiilen het ene voorbeen hoger op als de andere, dat is gewoon zichtbaar en heeft dus niets met kundigheid te maken in mijn ogen.

Dat zie je bij heel veel hoger opgeleide paarden terug, ook klassiek Duits getrainde.
Heeft te maken met dat het paard rechts en links nog steeds niet even sterk is en komt er logischerwijze uit bij oefeningen als piaffe en passage.
Het is ook heel moeilijk en wie weet zelfs onmogelijk om een paard volkomen 100% recht te krijgen, zodat de voorkeurskant verdwijnt.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:30

CaroleKlomp schreef:
BIj geen van deze paarden heb ik gebruikt gemaakt van dit nare systeem terwijl de paarden toch in balans zijn gaan lopen. Naast het onderbouwen heb ik dus mijn mening gebaseerd op ervaring.

Voordat paarden LDR ingesteld worden, lopen ze in balans. De ruiters die dit 'systeem' toepassen zorgen ervoor dat er aan alle punten van het Skala der Ausbildung voldaan wordt. Het is namelijk een volgende stap daarop.
Eerst tactmatig bewegen, los in zijn hele lijf. De aanleuning moet in orde zijn en het paard moet met schwung bewegen. Het paard moet rechtgericht zijn (naar mijn idee kun je anders niet eens een goede aanleuning hebben) en het paard moet zich laten verzamelen.
Zodra de paarden hier volledig aan voldoen, worden ze met been iets aangespoord om de benen er wat meer onder te brengen. In plaats van dat er van voren ruimte gegeven wordt, blijft de hand op de plek (maar er wordt niet getrokken en niet met slofteugels tegengehouden) waardoor het paard zijn hals en rug meer zal opbollen. Je kunt het paard op dat moment een beetje zien als een rondje. Van achterhoef tot neus maakt hij zich helemaal rond. Eigenlijk ook een beetje zoals een rodeoënd paard....

Ik rijd trouwens zelf niet LDR. Mijn huidige paarden zijn nog te jong en bovendien vind ik dat ik daarmee in de basissport niks te zoeken heb.

Verder sluit ik me aan bij het stuk dat Urielle redelijk aan het begin van dit topic geschreven heeft. De FEI snijdt zichzelf hiermee behoorlijk in de vingers. Bovendien is het moeilijk een scheidslijn te trekken. Vanaf waar is het LDR en waar is het nog 'iets dieper instellen om de kaak los te laten'? Of mag het paard helemaal niet meer een stukje achter de loodlijn komen? Ook niet als het paard daarmee zijn rug net wat meer kan opbollen? Als dat het geval is, duurt het niet lang of je hebt alleen nog maar stokkenslikkers op het dressuurterrein lopen. En moet je eens kijken wat een last van de rug die paarden krijgen...

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:56

Ach ja de rollkur, weer zo`n fijne heissa, waar Amerika ook weer zo`n leuk commercieel spel van maakt. Straks op de OL loopt iedereen met anti LDR T-shirts ROFL Maargoed dat terzijde.

Anky hèt grote voorbeeld voor nou ja toch wel de meeste dressuur ruiters. Kijk wat de wannabe Anky`s van Anky zien, gaan ze nadoen, want dan gaat hun paard ook wel zo lopen als dat van Anky, wat krijg je dan? Paarden die strak aan de slof moeten lopen, S&T`s die doorslaan, ruiters met een kapot paard en zelf een gebroken nekwervel. Zo word die methode ook wel extra door de oliebol gehaald.
Ik keur niet geheel goed dat Anky met S&T haar paarden soms aardig bewerkt, maar ik vind ook dat wij daar als buitenstaander toch moeilijk over kunnen oordelen, tuurlijk we hebben een mening, maar wij rijden nog steeds geen wereld record`s nietwaar.

Dat iedereen zijn eigen methode heeft is prima, maar mensen zoals Ulrieke thiel die er zo`n achterlijke heissa van maken en hele E-mail sessies van haar en Sjef Jansen op het net uitlegt vind ik ook belachelijk. En daar zijn we goed in hoor, als het neerkomt op iemand door de stront halen. En dan zelf lieve zoete Gerrit spelen.

FEI`s uitspraak vind ik wat onduidelijk, zoals meerdere wil ik ook wel weten wat ze uit gaan halen als ze Anky betrappen op LDR op het OL. Dan kunnen ze ook bij die military beginnen waar ieder jaar zoveel paarden omkomen.

Ik ben zondag op wedstrijd geweest en heb me werkelijk bezeken toen ik zag dat meerdere paarden rechtovereind stonden omdat ruiters walchelijk bezig waren. Als ik zie dat die personen dan winnen van mij omdat de jury verknocht was van het ruk en pluk werk van die trienen, ben ik klaar. Dan weet ik heel goed hoe de vork in de steel zit. Nee ik hoef daar niet bij te horen, maar toch rijd ik tussen hun. Ik wil laten zien dat het ook anders kan.

Ik ben Nederlander tussen de Noorse dressuur sport, die zeker anti Anky en dus rollkur is. Kijkers staan lekker te roddelen hoor langs de kant "daar heb je die nederlander die vast rollkur doet" en maar oordelen. Maar ondertussen wint die trek tr*t met dat arme dier wat een verroest bit in heeft wel van mij en feliciteren ze haar wèl voluit. Misselijk

Citaat:

Nee dat is een keuze net zoals ik een keuze maak om toch bij de top te kunnen horen(ik spreek over het amateur gebied), zonder daar mijn paard mee kapot te maken. Ik weet dat mijn paard op een eerlijke en fijne manier toch hoger op kan komen. Dit weekend zijn we M2 geworden na 8 jaar samen zijn, daar is veel tijd en liefde in gestoken die ik nu dus dubbel en dwars terug krijg. En heel stiekem vraag ik me toch wel af hoe Anky Salinero, Bonfire, etc toch zo ver krijgt als alles zo gewelddadig zou zijn, want als het puntje bij paaltje komt en het paard het echt niet meer pikt lig jij met een gebroken nek.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:56

Ach LDR is niks mis mee. Wanneer de methode verkeerd toegepast wordt, zie je problemen ontstaan. Maar geldt dat niet voor elke methode die op slechte wijze gehanteerd wordt?

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:05

VValar schreef:
Ach LDR is niks mis mee. Wanneer de methode verkeerd toegepast wordt, zie je problemen ontstaan. Maar geldt dat niet voor elke methode die op slechte wijze gehanteerd wordt?

Helemaal mee eens Lachen !!

Mijn paarden zijn nu ze rond en laag worden gereden een stuk losser als voorheen toen ik nog klassiek reed..... Het ligt denk ook aan het paard en de ruiter of deze methode je past of niet.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:12

vossie schreef:
Mijn paarden zijn nu ze rond en laag worden gereden een stuk losser als voorheen toen ik nog klassiek reed..... Het ligt denk ook aan het paard en de ruiter of deze methode je past of niet.

Precies! Niet bij elk paard, maar ook niet bij elke ruiter is deze methode succesvol te noemen. Maar ik heb ervaren door paarden wat dieper in te stellen en door te rijden, ze veel soepeler en leninger (en losser!!) worden. Waardoor het voor paard en ruiter een stuk plezieriger wordt om te trainen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:33

VValar schreef:

Nee idd, dat is het hem nu net. Nee ze zien alleen de negatieve dingen, maar vaak niet dat een minder heftige methode van LDR idd goed kan functioneren.
Maar zoals ik al eerder heb beschreven, gaat iederen idioot de LDR "voor zwaar gevorderde" (zal ik het dan maar noemen) nadoen op een ongetraind paard, tewijl ze hun paard idd ook laag en rond in kunnen stellen vanaf het begin, en het paard de tijd gunnen om later meer te kunnen buigen. Geen èen paard word zo lenig als Salinero geboren.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:26

CaroleKlomp schreef:

.

hmm ik ben juist van mening dat ze veel losser/soepeler gaan bewegen en er veel meer elastisiteit in t lijf zit.. (ook uit eigen ervaring) De passen worden ruimer, krachtiger en de achterhand treed veel meer onder.. niks dan positief dus...

Deze methode toegepast door een proffecional of onder leiding van een proffecional is dus niks mis mee, sterker nog denk dat t een zeer goede aanvulling op klassiek is...

en het werd in t andere topic op vn ook al genoemd, waarom komen zulke uitspraken altijd vlak voor de OS en zijn ze meestal afkomstig van mensen die onder anky eindigen (want ik neem even aan dat een jury op dat niveau wel inzicht heeft en dus ziet of een paard in balans etc is)

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:01

Karl66 schreef:
Waarom wordt het onderzoek van Weiler toch altijd bij de LDR-discussie gehaald Verward

Die beste man heeft nooit onderzoek naar de effecten van LDR gedaan en zijn onderzoek zegt dus ook helemaal niks over LDR.

Mag ik je vragen hoe je bij deze conclusie komt?

Ik heb namelijk met de man uitgebreid gesproken en hij heeft mij zijn onderzoek toegestuurd. Ik heb toch zeker de indruk dat dit wel degelijk met elkaar verband houdt.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:02

Nimmy schreef:
CaroleKlomp schreef:

.

hmm ik ben juist van mening dat ze veel losser/soepeler gaan bewegen en er veel meer elastisiteit in t lijf zit.. (ook uit eigen ervaring) De passen worden ruimer, krachtiger en de achterhand treed veel meer onder.. niks dan positief dus...

Deze methode toegepast door een proffecional of onder leiding van een proffecional is dus niks mis mee, sterker nog denk dat t een zeer goede aanvulling op klassiek is...

en het werd in t andere topic op vn ook al genoemd, waarom komen zulke uitspraken altijd vlak voor de OS en zijn ze meestal afkomstig van mensen die onder anky eindigen (want ik neem even aan dat een jury op dat niveau wel inzicht heeft en dus ziet of een paard in balans etc is)

We verschillen hierover dus heel duidelijk van mening, denk ik.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:06

VValar schreef:
vossie schreef:

Precies! Niet bij elk paard, maar ook niet bij elke ruiter is deze methode succesvol te noemen. Maar ik heb ervaren door paarden wat dieper in te stellen en door te rijden, ze veel soepeler en leninger (en losser!!) worden. Waardoor het voor paard en ruiter een stuk plezieriger wordt om te trainen.

Ik vind dat geen graadmeter...het is misschien wat cru gezegd (niet bedoeld hoor!) maar hoe slecht is een paard.....
Als hij heel vast zit, wordt hij misschien wat losser maar dat zegt niets over de kwaliteit, denk ik.

Nee, ik ben het zeker niet met jullie eens. Ik vind het slecht voor ieder paard! En ik vind het ook zeker uitermate dieronvriendelijk.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:10

VValar schreef:

In mijn ogen heb je helemaal gelijk als je zegt dat in de regel een resultaat altijd slecht is als een methode slecht wordt toegepast.

Jij vindt dat er niets mis is met LDR, ik vind van wel. De waarheid ligt dus in het midden omdat jouw waarheid niet overeenkomt met mijn waarheid. IK vind het dus niet reeel om te zeggen dat er niets mis is met LDR. Door te zeggen wat je vindt laat je de waarheid in het midden. Ieder zijn mening niet waar?