wel of geen hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manonaaaahh

Re: wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:06

Laat ik voorop stellen dat elke hengst anders is! Zelf heb ik een hengst en dat is niet al te makkelijk af en toe.
Zo nu en dan wordt ik door de stal gesleurd, omdat meneer g**l is, sinds ik een hengstenketting heb gaat het een stuk beter gelukkig.
Mocht het ooit gebeuren dat hij losbreekt, zal hij de eertste de beste ruin of hengst die hij tegenkomt levend verscheuren. Als hij een merrie tegenkomt en ze is hengstig hebben we binnen een jaar misschien wel een ongewenst veulen.

Als ik ooit een bosrit maak en ik val er wel af, waar gaat mijn paard dan heen? Juist andere merries opzoeken en de boel vernielen bij andere mensen op het terrein! (nee doet niet elke hengst)

De meeste hengsten kunnen niet met andere op de wei, dus je moet zorgen voor een aparte weide.

Bovendien is het zo dat als je met je hengst op wedstrijd gaat je hem in een afgesloten ruimte lmoet laten staan (in de trailerdus, of je moet ter plekke een stal regelen).

Lijkt je dit handig allemaal? Mij niet, ik ga me'n hengst dan ook zeer binnekort castreren. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:09

manonaaaahh schreef:
Laat ik voorop stellen dat elke hengst anders is! Zelf heb ik een hengst en dat is niet al te makkelijk af en toe.
Zo nu en dan wordt ik door de stal gesleurd, omdat meneer g**l is, sinds ik een hengstenketting heb gaat het een stuk beter gelukkig.
Mocht het ooit gebeuren dat hij losbreekt, zal hij de eertste de beste ruin of hengst die hij tegenkomt levend verscheuren. Als hij een merrie tegenkomt en ze is hengstig hebben we binnen een jaar misschien wel een ongewenst veulen.

Als ik ooit een bosrit maak en ik val er wel af, waar gaat mijn paard dan heen? Juist andere merries opzoeken en de boel vernielen bij andere mensen op het terrein! (nee doet niet elke hengst)

De meeste hengsten kunnen niet met andere op de wei, dus je moet zorgen voor een aparte weide.

Bovendien is het zo dat als je met je hengst op wedstrijd gaat je hem in een afgesloten ruimte lmoet laten staan (in de trailerdus, of je moet ter plekke een stal regelen).

Lijkt je dit handig allemaal? Mij niet, ik ga me'n hengst dan ook zeer binnekort castreren. Lachen

dan ben je niet de enige Lachen ik heb besloten om mijn hengst ook te laten castreren over een week of 2 Ja

manonaaaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:14

dees_daan: fijn te horen dat ik niet de enige ben! Heb trouwens even in je profiel gespiekt en hij is wel knap! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:35

manonaaaahh schreef:
dees_daan: fijn te horen dat ik niet de enige ben! Heb trouwens even in je profiel gespiekt en hij is wel knap! Haha!

Dankje Haha!

Isa1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:50

Ik zou niet kijken naar het feit of het een hengst.
Ik kijk naar het paard in het algemeen, hengst of niet, een hengst hoeft voor mij niet leuker te zijn. Als je toch persé een hengst wil kun je misschien eerst eens wat ervaringen op doen met hengsten. Om te kijken of het echt wel jouw ding is, zo'n hengst.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:53

KiWiKo schreef:
pcies, is het dier goedgekeurd voor de dekdienst......... dan houd je hem hengst, verder gewoon alle gevallen hakkie tjakkie.......... je doet het dier er geen plezier mee, alleen je eigen ego

Inderdaad.
Echt ik vind het ook sneu voor die hengsten die niet goedgekeurd zijn voor de dekdienst, dat ze heel de tijd in bedwang gehouden moeten worden. Daar doe je een hengst echt geen plezier mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:02

Ik ga binnenkort een shetlander hengst krijgen van een jaar, vraag mij ook af of ik hem moet gaan castreren, wordt niets mee gedaan, is gewoon weidemaatje. Heb geen zin in ellende.., of is het met shetters anders..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:08

Of je met een hengst kan omgaan kan ik niet zo bepalen. Omdat je hoog hebt gereden verwacht ik dat je hem rijtechnisch wel aan kan. Maar in de omgang is het afhankelijk van je eigen karakter en die van het paard.
Een struikelblok kan de stalling zijn. Pensionstallen willen vaak geen hengst. Heb je hem thuis staan dan is het goed mogelijk al kan hij niet met anderen geweid worden.
Ik heb zelf een 6-jarige hengst die onder het zadel zeer braaf is. Aan de hand wil hij wel macho zijn en met mij aan de wandel gaan. En dan is dit nog een doetje. Ligt er dus ook aan hoe hij opgevoed is.
Mijn vriendin heeft trouwens een 4-jarige E-pony schimmelhengst van Lobeke te koop. Is braaf, is nu een paar keer gestart.
http://i13.photobucket.com/albums/a264/ ... 63mooi.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:32

russel schreef:
Ik ga binnenkort een shetlander hengst krijgen van een jaar, vraag mij ook af of ik hem moet gaan castreren, wordt niets mee gedaan, is gewoon weidemaatje. Heb geen zin in ellende.., of is het met shetters anders..

als hij braaf is, geen hengstenstreken heeft (dus door de draad gaan als er een hengstige merrie in de buurt is) en hij bij ruinen of hengsten komt te staan, dan kan je eerst proberen hem hengst te houden.. anders zou ik hem wel castreren..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:58

Sizzle schreef:
Vraag of je een weekje bij een hengstenhouder mag rondlopen dan weet je het snel genoeg.
.

Een hengstenhouder heeft dekhengsten. Dat is heel wat anders als een gemiddelde hengst als rijpaard houden.

Een hengst die niet dekt, heeft helemaal geen, of nauwelijks driften. Overigens heeft zelfs een dekhengst die meestal maar periodiek. In de natuur is nl ook maar een periode echt "dek seizoen". Zodra merries drachtig zijn, mogen ze er echt niet meer op. Het is echt niet zo dat hengsten in de natuur maar op los gaan. De merries bepalen alles. De meeste hengsten komen in het wild niet aan dekken toe. Het is dus niet zielig of tegennatuurlijk om een hengst te onthouden van dekken. Het is ook niet natuurlijk om altijd maar een sexdrive te hebben (hoewel er ook heus oversexte hengsten bestaan).

Hier in Portugal is bijna elk rijpaard per definitie een hengst en je leert ook gewoon rijden op maneges op hengsten. Ze worden gewoon in groepen bereden. Het zijn gewoon paarden. Er zijn zat merries een stuk lastiger.

Ik begrijp je wens voor een hengst wel. Ze zijn snel van begrip. Circussen werken niet voor niets ook liefst met hengsten. Ze geven even meer, ze komen machtig over. Met wedstrijden is dat een pre.
In principe moet je gewoon een goed paard zoeken en niet naar het geslacht kijken.

(En eh, in mijn profiel staan er heel wat te koop....)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:45

Weet je wat ik nu zo apart vindt? Als het over hengsten gaat, wordt vaak het hele geslachtsdrift gebeuren erbij gehaald. Maar een merrie wil ook echt elke maand wel. Daar heeft niemand het over. Hoe zielig het is dat ze het dan niet krijgt....

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:10

Lusitana:

De TS hier is een 13-jarige, die zou ik dus echt geen volwassen KWPN-hengst aanraden

Hengstige merries kunnen af en toe tr*tten zijn, maar ze hebben niet de neiging om naar het paard van een ander toe te rennen en er bovenop de springen. Of het levend te verscheuren, als het een ruin is.

Een hengst is toch meestal nog net een graadjeonbetrouwbaarder, in de zin dat ze meer uitproberen in de omgang. En een hengst heeft ook soms echt agressie in huis, wat je bij niet-hengsten maar hoogst zelden ziet.
Iedereen mag op zijn eigen erf zelf weten wat hij doet. Maar het is een goede zaak dat onervaren ruiters geen hengsten mogen starten op wedstrijden. Ik zou het in ieder geval niet waarderen als ik opeens het paard van een ander in mn nek krijg op concours.

Laat hengsten maar mooi voor de professionals die weten hoe ze ermee om moeten gaan. In alle andere gevallen: KNIP

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:17

Wie zegt dat TS een KWPN wil?
En ze is in elke geval geen onervaren ruiter!

Het probleem in Nederland is met name de mentaliteit van de ruiters. Problemen worden in 9 van de 10 gevallen gewoon gemaakt omdat men een bepaalde angst heeft.

Als er angst is, moet je zeker geen hengst nemen. Maar angst werkt ook tegen je bij een merrie of een ruin, daar zijn hengsten echt geen uitzondering in, alleen is de uiting van wangedrag wat anders.

(Ik pleit er trouwens niet voor dat iedereen maar een hengst moet nemen)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:22

Ik zeg geen hengst.
Met een hengst moet je stevig in je schoenen staan en consequint zijn.
Ook een hengst die geen dekhengst is heeft hengsten streken.
Ik heb op een fokkerij gewerkt waar een van de hengsten voor de sport was en nog nooit had gedekt.
Aan de overkant stond een hengstige merrie hij rukt dat en gaat dwars door de omheining heen waar stroom op stond.
Hengsten moet je hengst laten alls het voor het fokken is en niet omdat het stoer staat en zeker niet alls 13 jarig meisje

Nerdie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:26

Ik ben zelf 16, en ik heb een friese hengst verzorgd (geen grapje)
Hij was heel opgevoed, anders had ik het niet gedaan, omdat ik dat onverantwoordelijk vond Knipoog Volgens mij wist hij zelf niet eens dat hij hengst was Tong uitsteken
Daarna heb ik nog een arabiertje (van 2) verzorgd. Ook een hengstje. Deze moest ik deels zelf opvoeden, maar is goed gelukt dankzij de ervaringen van de fries.. Lachen
Nu ben ik in het bezit van een kruising van alles en nog wat Knipoog is een tijdje hengst geweest, daarna laten castreren.. Lachen Hij was té.. niet goed opgevoed bij de vorige eigenaar.. Na het castreren kan hij soms nog wat dominant zijn, maar het is een heel stuk minder geworden.

TS: ik zou op 13-jarige leeftijd desnoods een vz paardje zoeken (hengst) en kijken hoe dit gaat. Wel kijken of hij goed opgevoed is.. Knipoog
Als dit niet lukt, zou ik me er nog niet aan wagen.
Of met hele goede begeleiding..

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:29

Lusitana, de TS is 13. Ik ben er dus vrij zeker van dat ze geen 10 jaar ervaring heeft Haha!

Angst is misschien een probleem, maar dan ook (terechte) angst bij andere mensen dan alleen de ruiter/eigenaar. Ik hoef op wedstrijd of op stal echt geen hengst in mijn nek omdat een ander het idee heeft dat zij een hengst moet hebben omdat het zo stoerrrr is.

Geef me eens een goede reden waarom een dier waar toch niet mee gefokt zal worden hengst moet blijven?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:36

een hengst moet het verdienen om hengst te blijven Knipoog kun je er goed mee omgaan en heeft het paard er zelf geen 'last' van zou het evt hengst kunnen blijven.
Mijn instructrice (western) heeft een hengst.. doet geen vlieg kwaad.. kijkt niet op of om naar merries.. ook niet als ze superhengstig zijn Knipoog
Dus 't ligt ook aan de opvoeding enz. Maak je hem zelf helemaal gek, ja.. dan doe je toch iets verkeerd denk ik Tong uitsteken

Maar voor een 13 jarig meisje zou ik geen hengst aanraden..

Nerdie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:38

mee eens..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:40

Klara16 schreef:
Lusitana, de TS is 13. Ik ben er dus vrij zeker van dat ze geen 10 jaar ervaring heeft Haha!

Angst is misschien een probleem, maar dan ook (terechte) angst bij andere mensen dan alleen de ruiter/eigenaar. Ik hoef op wedstrijd of op stal echt geen hengst in mijn nek omdat een ander het idee heeft dat zij een hengst moet hebben omdat het zo stoerrrr is.

Geef me eens een goede reden waarom een dier waar toch niet mee gefokt zal worden hengst moet blijven?

Heeft negen jaar een eigenpaard en is Z1. Dat is geen gemiddelde manegeruiter.

Er is niks stoers aan een hengst, nogmaals een hengst is gewoon een manlijk paard.
Dat is ook de reden waarom hij gewoon hengst mag blijven. Het dekken staat voor mij totaal los. Een merrie die nooit gedekt gaat worden gaat men ook niet van de eierstokken ontdoen ofzo zodat ze niet meer hensgtig wordt. (Hoewel er tegenwoordig al zat middelen zijnom dat chemisch in balans te houden).

Een hengst die je catsreert is niet persee meteen een doetje en niet elke hengst is levensgevaarlijk. Als voorbeeld, er staat een ruin in mijn profiel die 10 keer lastiger is dan alle hengsten die erin staan. Die heeft dan wel geen ballen, maar is echt geen paard om aan zo maar iemand te verkopen.
Een hengst veranderd alleen ingrijpend na castratie als de agressie/wangedrag werkelijk met de hormonen aanmaak te maken had.

(Vaak heeft het veel meer met opvoeding te maken, dat is hier ook al genoemd)

Ik vind dat je, als je een paard zoekt, je moet kijken of het potentieel van het dier past in je doel en je paarden moet gaan proberen en niet af moet gaan op het geslacht persee.
Ik bedoel, het is een beetje vreemd als je keus hebt uit twee paarden en de hengst is de betere, om die dan te laten staan omdat hij hengst is...

Overigens heeft TS het wel over "braaf moeten zijn", dus er is wellicht een terughoudendheid en in dat geval kan het beter zijn om hengsten links te laten liggen.

Ik heb twee keer een merrie in mijn nek gehad (eentje vrij recent).... dus dat zegt ook echt niks.

Overigens staat in de wet (heb het dus niet over wedstrijdreglementen), dat je onde de 18 niet een hengst mag geleiden, maar wel mag berijden. Men ging/gaat er dus vanuit dat ze onder de man makkelijker te hanteren waren. Maar dit houdt ook in, dat TS op terreinen het paard feitelijk door een ouder iemand moet laten geleiden als ze er niet op zit.
Bijna niemand is op de hoogte van deze wet.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:46

Lusitana,
jij zegt dat volwassen mensen die weten waar ze mee bezig zijn (paardenmensen) best hengsten kunnen houden. En dat is waar.

ik zeg dat hengsten niets zijn voor tieners en 'mensen met paarden' en dat is denk ik ook waar; Die wettekst illustreert dat.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:51

Want ik denk zelf dat ik genoeg ervaring heb.
Maar dan moet het wel heel braaf zijn.

wil je niet afkraken hoor maar sorry dat laatste snap ik niet helemaal...
als je ervaring genoeg heb maakt het toch niet uit of ie lastig is of niet? niet dat ze allemaal lastig zijn maar een 4 jarige kan nog wel eens uit zijn dak gaan. en zeker een jonge hengst, die zijn nog nx gewent.
en als je een x Z gereden hebt wil dat nog niet zeggen dat je een hengst kan rijden...
dat is toch wel wat anders heb ik zelf ondervonden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:01

Klara16 schreef:
Lusitana,
jij zegt dat volwassen mensen die weten waar ze mee bezig zijn (paardenmensen) best hengsten kunnen houden. En dat is waar.

ik zeg dat hengsten niets zijn voor tieners en 'mensen met paarden' en dat is denk ik ook waar; Die wettekst illustreert dat.

Ik ken heel veel kinderen en tieners die op hengsten van allerlei rassen rijden en nooit problemen hebben. Ik ken ook kinderen en tieners die op niet-hengsten rijden en ongelukken maken.

Eens dat "mensen met paarden" geen hengst moeten hebben (veel zijn geen enkel paard waard), maar elke tiener is natuurlijk niet meteen per definitie onnozel. Er zijn heel wat tieners die beter paardrijden en consequenter zijn dan een gemiddelde volwasse.

De wet is ontstaan uit vooral fysieke (en wellicht ook inschattings) mogelijkheden. Een jongere is niet zo sterk als een volwassene. Natuurlijk is dit ook maar een bedachte grens, een stevige tiener kan sterker zijn dan een iel volwasse, maar men moest ergens een lijn trekken wanneer je verantwoordelijk kunt zijn voor een hengst aan de hand.
Te paard maakt fysieke kracht weer niets uit en dan valt de leeftijd eis dus weg.

Ik ken Britse gezinnen waarbij kinderen vanaf hun vierde al jachten mee rijden. Wil je zeggen dat die kinderen als ze tiener zijn, niet kunnen rijden of geen hengst zouden kunnen rijden?

Rijden en omgang moet je apart onder de loep nemen en in sommige omstandigheden dus ook apart laten uitvoeren. Met name bij hengsten kan dit verstandig zijn als de ruiter niet erg "mans" is (ongeacht de leeftijd).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:04

Ik ben het absoluut niet met je eens Lusitana dat een hengst die niet dekt niet of nauwelijks driften heeft.
Wij hebben groepen jonge hengsten lopen van één en twee jaar waarvan er geenéén gedekt heeft. Nu al zijn een aantal van die jongetjes zéér veel hengst en moeilijk hanteerbaar. Anderen zijn dan weer totaal geen hengst en heel gemakkelijk.
Het hangt dus echt van het paard zelf af en ik denk niet dat iemand je daarin een algemeen advies kan geven, hooguit "better safe than sorry"! Want dat is het enige verstandige advies wat je kan geven aan een dertienjarige.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:17

Lusitano,
er is ook nog het feit dat in sommige gevallen het verstand met de jaren komt. Soms een eind later dan de fysieke kracht of de rijkunst. Vandaar mijn mening dat je tieners best geen potentieel gevaarlijke hengsten laat rijden. Natuurlijk is er een heel verschil tussen een 13-jarige en iemand van 17. Maar je begrijpt wat ik bedoel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:25

Mijn ruin van 8 heeft driften Lachen Lachen en zo erg dat ik en mijn stalhoudster hem er stiekum van verdenken nog hengst te zijn Knipoog