Tuigpaard (of iig niet PRE) en toch Hogeschool?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Tuigpaard (of iig niet PRE) en toch Hogeschool?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:03

lailapri schreef:
oja misschien heeft iemand nog leuke tips of oefeningen voor aan de hand? Of de longe? Lange lijnen? Rijden dan? ik hoor ze graag.

Ik heb nog wel een leuke tip: bekijk de video van Richard Hinrichs eens (Werken aan de Hand). Echt de moeite waard. Ook zeker in combinatie met het gelijknamige boek. Prachtige beelden en hele mooie paarden en een uitstekende instructievideo. Wel in Duits, maar de beelden zeggen ook al heel erg veel. Lachen

Verder is de dvd van Bastiaan de Recht leerzaam, maar vooral als je nog niet al te ver bent met het lange teugelwerk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:10

hihi mee eens heb beide. heb trouwens ook 8 delen van kottas en nog 2 van klassieke rijkunst in moderne rijsport van hem deel 2 en 3. Ehh die van bastiaan de recht, marijke de jong, phillipe karl, bettina drummund ofzo, etc, heel veel. Mocht je iets zoeken kun je altijd pben.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:11

ik doe de opleiding academische rijkunst aan de acedemie van Bent Branderup met een kwpn en een slecht gebouwde papierloze arabier ook wij zijn met de piaff bezig

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:17

nou dat bedoel ik, maar nee het mag niet en is fout omdat je weet ik wat eerst moet doen. Ik heb trouwens ook van hem nog heel wat dvd´s liggen

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:18

shan schreef:
Ik hoop toch niet dat men het aanleren van circus kunstjes verward met het echte hogeschool/ klassieke rijkunst rijden. Haha!
Ik lees her en der iets over geen travers kunnen maar wel piaffe ed. Laat je niet in de maling nemen hoor! Dit heeft niets met klassieke dressuur en hoge school te maken! Knipoog

nou gaat mij net zo
als je je paard klassiek opleid heb je het wel over een opleiding waar erg veel tijd in gaat zitten en die in bepaalde lagen is opgebouwd , zodat je paard goed rechtgericht is voordat je zulks verzamelde oefeningen gaat vragen. de op bouw van de oefeningen is enorm precies en niet iets wat je zomaar per toeval tegenkomt zo is de levade een gevolg van een goed uitgevoerde piaff en zo kan ik nog heel veel dingen op noemen het is niet iets wat je toevallig tegenkomt.
wil niemand kwetsen hoor maar wat ik hier lees schets een verkeer beeld.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 00:16

Ik trek me terug uit dit topic, ik doe namelijk kunstjes, vind ik ook best wij hebben er plezier in en dan kunnen de profs hier verder discuseren, dat ben ik namelijk nog lang niet, mensen die wat te zeggen hebben kunnen altijd pben.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 12:30

@liberty22 dat lijkt me ook erg interessant... een opleiding van Bent Branderup. Echter voor je daar aan deel kunt nemen moet je een hoger niveau hebben als waar Gigi en ik nu zitten... Maar goed daar wordt hard aan gewerkt. Zou je misschien iets meer over de opleiding kunnen vertellen? Hoe ziet een dag met Bent Branderup eruit bijvoorbeeld...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:41

lailapri schreef:
Ik trek me terug uit dit topic, ik doe namelijk kunstjes, vind ik ook best wij hebben er plezier in en dan kunnen de profs hier verder discuseren, dat ben ik namelijk nog lang niet, mensen die wat te zeggen hebben kunnen altijd pben.

Stel je niet zo aan zeg, omdat er 2 mensen anders over denken dan de rest trek jij je terug uit dit topic?
Ik was niet eens meer van plan om te posten en al helemaal niet van plan om hier te discusieren, we zitten nl op een heel andere golflengte hier dus discuseren hier heeft helemaal geen zin.

Voor iedereen die echt geintereseerd is in hoge school: Die moeten das Gymnasium van Steinbrecht maar eens doorspitten.
Hier staat de hele opleiding van een paard in beschreven tot en met de hogeschool sprongen ed.
Maar hij begint wel op de kleuterschool en eindigd op het gymnasium, en er worden geen klassen overgeslagen!!!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:53

Volgens jou is dat DE absolute topper qua literatuur? Het is namelijk erg moeilijk om tussen alle commerciele borstkloppers een echt bruikbaar boek te vinden!!!

Edit: en hij is niet eens zo duur! € 49,95

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:01

Ja, echt een toppertje!
Maar zeer, zeer zware kost hoor, ik waarschuw maar alvast van te voren even. Haha!
Geen boekje dat je even in een middagje leest, zeg maar!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 20:13

Haha, nou ik heb Hempfling ook 6 keer gelezen om het helemaal te kunnen begrijpen... dus doorzettingsvermogen zit hier wel Vork

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:06

er zitten hier twee mensen in nederland die les mogen geven uit zijn naam omdat de zogenoemde ridderproef bij Bent hebben afgelegd marijke de jong van paardenbegrijpen en florien de graaf van sincerita florien heeft ook de piaaf proef gedaan bij Bent die ridderproef is het minimum wat je moet behalen om bezig te gaan met de echte hoge school sprongen boven de grond enzo ook hiervoor zijn proeven die je bij bent kunt behalen om op die manier al hoger opgeleid te worden .
Ik heb les bij florien de graaf en zal mee rijden in clinic van Bent bij paardenbegrijpen in juni en ga voor een trainingsweek naar denemarken.
en hoop op die manier ook de ridderproef te kunnen afleggen en dan pas kan het echte werk beginnen zeg maar.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:46

@ TS: er is een heel topic over Klassiek versus GP. Lees die eens door. Voor jou misschien wel interessant.

Globale conclusie van het topic is wel dat klassiek en 'moderne' dressuur eigenlijk helemaal niet van elkaar verschillen (op wat nuanceverschillen na, en op het feit na dat in de wedstrijddressuur geen scholen boven de aarde worden gevraagd)

Ook kun je uit het topic afleiden dat klassieke ruiters zichzelf graag bestempelen als extra paardvriendelijk en zo. En dat de 'wedstrijdruiters' dat tegenspreken met dat zij ook gebaat zijn bij een goede gedegen africhting en het welzijn van hun paard.

Het einddoel van klassiek (hogeschool) is net als het einddoel voor wedstrijdruiters (GP) maar voor een enkeling weggelegd. De weg er naartoe is heel lang, moeilijk en is in grote lijnen hetzelfde.

Grappig is dat mensen zichzelf toch graag voorhouden dat juist zij met iets unieks/speciaals bezig zijn. Jij hebt besloten dat jij met jouw tuiger HS gaat rijden. In dit stadium stellen dat je hogeschool rijdt is hetzelfde als zeggen dat je GP rijdt terwijl je nog B geklasseerd bent Knipoog

Van hogeschool zal wat jou betreft nog lang geen sprake zijn. En ook jij zal diezelfde lange weg af moeten leggen, net als iedereen die dressuur op hoog niveau wil rijden (of dat nu hogeschool of GP is). Haha!

En van tuigpaarden zijn heel veel voorbeelden te vinden in de (hogere) dressuur. Mijn instructeur rijdt lichte tour met een (halve)tuiger:)
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 11-04-08 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:52

shan schreef:
Voor iedereen die echt geintereseerd is in hoge school: Die moeten das Gymnasium van Steinbrecht maar eens doorspitten.
Hier staat de hele opleiding van een paard in beschreven tot en met de hogeschool sprongen ed.
Maar hij begint wel op de kleuterschool en eindigd op het gymnasium, en er worden geen klassen overgeslagen!!!

Het gymnasium das pfeerdes staat ook in mijn boekenkast hoor! Net als bij vele andere 'gewone' dressuurruiters Lachen Tot aan de scholen boven de aarde is de opleiding van het dressuurpaard praktisch hetzelfde.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:57

Dat is precies het gene wat ik hier ook mee wilde zeggen Jasmijn!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 15:16

jasmijn78 schreef:
@ TS: er is een heel topic over Klassiek versus GP. Lees die eens door. Voor jou misschien wel interessant.

Ik heb dit topic al van voor tot achter doorgespit. Ik heb besloten er niet in te reageren omdat ik denk dat ik dan veel klassieke ruiters tegen de schenen schop... ik ben namelijk ook van mening dat er niet zo veel verschil is.

Klein misverstandje overigens... je hebt mij nooit horen beweren dat ik hogeschool rijd, ik heb dit topic gestart omdat ik op zoek ben naar ruiters die hogeschool rijden. Het eerste bericht is slechts wat krom geformuleerd Bloos

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:24

@yasmijn je schrijft nu gewoon jouw mening neer als conclusie van het topic

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 09:49

Zullen we deze discussie in het topic voeren waar het thuis hoort?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:02

ja sorry

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:04

maar even over de vraag of je een bepaald niveua moet hebben om bij Bent te lessen dat is wel zo alleen is dat echt niet onbereikbaar hoor, je kunt je tot zo een niveau laten scholen bij een van de ridders in nederland ,

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 09:08

Ja dat lijkt me echt heel erg mooi om te doen, uiteraard doe ik hard mijn best om tot een hoog niveau te komen, en bij Bent lessen is zeker wel een doel waar ik naartoe zou willen werken. Fijn om te horen dat het niet onbereikbaar is! Liberty, heb jij hier ergens op t forum foto's staan van hoe jouw niveau 'eruit ziet'? Uiteraard weet ik hoe klassieke dressuur/ hogeschool eruit ziet, maar ik ben benieuwd waar ik naartoe moet werken voor ik bij Bent/ een van zijn leerlingen terecht zou kunnen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:50

heb je effe pb met foto's gedaan

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 20:11

kheb geen pb ontvangen(?)

toontje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:18

Ben net nieuw hier maar vind het wel leuk om te lezen dat jullie Bent Branderup als een klassieke grootmeester zien...Ik vind het heel knap hoe hij alles zo commercieel in de markt zet, maar waarom duurt een opleiding in de scholen ( Jerez, Wenen etc) tenminste ik hoop dat jullie met mij eens zijn dat dat echt klassiek is, minstens 10 jaar????
Leuk wat hij doet, maar verder dan de basisschool is hij nog niet echt en om dan een opleiding te beginnen vind ik jammer voor diegene die echt de klassieke rijkunst beoefenen. En uiteindelijk ook jammer voor de paarden.....
Laat je inspireren door Kotthas of een van de ruiters van de scholen of iets bereikbaarder David de Whispelaire of Bastiaan de Recht. Overigens ben ik het wel met de meeste eens dat goede sportdressuur niks verschilt met goede klassieke dressuur ze heben allebei het zelfde einddoel perfecte harmonie!!!
Enuh er zijn vele wegen die naar Rome leiden als het paard er maar niet de dupe van wordt.....

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:01

Tip: kijk ook eens naar de dvd van Anja Beran en haar instructeur Oliveira (Die Feine Dressur). Zij laat een aantal oefeningen zien, waaronder piaffe, travers, renvers etc. met als doel de paarden te gymnastiseren en deze oefeningen (na de basisoefeningen uiteraard) dienen niet direct als einddoel. De perfectie ervan straks wel. Dit kan natuurlijk alleen onder begeleiding van een goede instructeur.
Ook Richard Hinrichs (Reiten mit feine Hilfen) is een zeer leerzame dvd, met trouwens zeer veel verschillende paardentypes. En er zijn inderdaad veel wegen die naar Rome leiden en deze wegen mogen zich ook best kruisen. Vooral met goede begeleiding, maar het is inderdaad jammer hoeveel duurder deze begeleiding elke keer weer wordt en voor velen daardoor onbereikbaar is. Heb wat dat betreft mazzel met mijn instructrice (Bent Branderup leerlinge trouwens).