Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Saskiaatje schreef:Een tik op z'n kont als hij vervelend is/loopt te klieren, een tik achter m'n kuit als hij niet reageert op m'n been.
Melanieetjuh schreef:Bij de manege paarden heb ik idd wel eens de teugels in 1 hand gehad, en een fikse mep verkocht. Daarna liep die wel voorbeeldig!Liever 1 goede mep, dan de hele les blijven meppen.
Miss_Malfoy schreef:Melanieetjuh schreef:Bij de manege paarden heb ik idd wel eens de teugels in 1 hand gehad, en een fikse mep verkocht. Daarna liep die wel voorbeeldig!Liever 1 goede mep, dan de hele les blijven meppen.
Idd dat is veel beter.
Ik kan het sloomste manegepaard giga voorwaarts, en van daaruit nagevelijk krijgen door zodra ik erop zit, en weg wil stappen (en hij reageert dan dus niet of amper op je beenhulp) 1 tot 3 meppen te verkopen. Issie meteen wakker. Het eerste kwartier ben ik dan héél streng, maar daarna gaat hij voorwaarts op je kuitdruk.
Lielle schreef:- bij je kuit als ze onvoldoende reactie geven (zowel in buiging als voorwaarts)
- zachtjes tegen een achterbeen om het wat meer te activeren
- zacht bovenop de kont leggen (dus niet slaan) om het bekken wat meer te kantelen
z0rr0 schreef:op der kont
en met springen op der schouder
Miss_Malfoy schreef:Mag ik vragen... Hoe geven jullie dat tikje achter de kuit?
Ik heb het wel eens geprobeert maar dan sla ik vaak op mijn eigen been.
aukje91 schreef:Als mijn huurpony niet snel/goed genoeg reageert op m'n been geef ik een tikje op z'n kont en dan krijg ik de gewenste reactie, maar ik lees nu overal dat je een tikje achter je kuit moet geven. Wat doen jullie? Pakken jullie trouwens de teugels in 1 hand?
Lielle schreef:Prima idee. Maar wat doe je als hij in die tempowisseling niet snel (genoeg) reageert op je kuit? Dan zul je toch iets moeten om reactie te krijgen.
Ben benieuwd hoe jij dat dan aanpakt zonder zweep/sporen.
Citaat:Als je positief bevestigd lukt alles veel beter dan dat je moet je prikkel harder en harder doen..
Lielle schreef:Prima idee. Maar wat doe je als hij in die tempowisseling niet snel (genoeg) reageert op je kuit? Dan zul je toch iets moeten om reactie te krijgen.
Ben benieuwd hoe jij dat dan aanpakt zonder zweep/sporen.
Lielle schreef:Interessante benadering. Maar reageert ze nu ook op je been zonder die clicker?Citaat:Als je positief bevestigd lukt alles veel beter dan dat je moet je prikkel harder en harder doen..
Helemaal mee eens. Maar zo moet je je paard ook niet aan het been zetten. Simpel voorbeeld van vanochtend. Ik ben aan het stappen en wil aandraven. 1e keer zachtjes been, gebeurt niet. 2e keer wat meer been, gebeurt nog steeds niet. 3e keer been en zweep achter mijn kuit, paard vliegt naar voren. Belonen, even laten draven, opnieuw gaan stappen en weer opnieuw met een zachte kuitdruk vragen om te gaan draven. Geen reactie, zelfde verhaal als hiervoor, maar als hij wel reageert, belonen! Zo leer je ze naar je been te luisteren, ipv naar een zweep/spoor/clicker/stem.