een slofteugel lost geen problemen op,het verbergt ze alleen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: een slofteugel lost geen problemen op,het verbergt ze alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:50

Dat vraag ik me idd ook af ja Verward

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:37

Jullie hebben wel gelijk je opmerkingen weer klaar liggen.
Gewoon tussen de singel en door de bit ringen.
Paard was helemaal nagekeken door een DA, Maar het paard was gewoon erg sterk en als hij ergens van schrok dan ging hij blind rennen. Bij de nieuwe eigenaar deed hij dit ook maar zij hoefde met hem niet door het verkeer en heeft ook geen gezonheids problemen net als ik.
En zij rijd recreatie met hem een geen dressuur zoals ik met hem wilde. Zijn moeder had een nog erger karakter (Appaloosa) die stijgerde bij alles ook een paard wat door de mallemolen was gehaald kwa therapeuten en DA dit blijkt erfelijk bij het paard zat in de familie. Dit was geen ruiter probleem.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 16:39

Anna14 schreef:
liberty22 schreef:
paarden die goed en grondig zijn opgeleid geven hun mooie hoofdhals houding kado.
Dus als een slofteugel nodig is bestrijd je alleen de symptomen van een probleem maar je lost er niets mee op.

Daar ben ik het niet mee eens..
Een slof hoeft niet persé alleen voor de hoofdhouding gebruikt te worden..
Een paard kan ook heel erg gaan rennen.. Daarbij kan je ook een slof gebruiken, zodat hij zijn hoofd niet in een keer in de lucht gooit, en er vandoor gaat.. Als je paard een paar keer van je verliest, los je daar vaak een heleboel mee op, dus vind ik dat de slofteugel wel gebruikt mag worden, maar met mate.. EN goed gebruik..

voor die rede gebruik ik de slof dus ook.

xxKayleigHxx schreef:
kijk ik kan me niet voorstellen dat er paarden zijn die niet zonder slof of bijzet teugel te rijden zijn. en meestal licht het ook aan degene die eropzit of je geen of wel een bijzet teugel nodig hebt

Als een paard zijn hoofd elke keer maar weer in de lucht gooit en er vandoor gaat, denk ik dat je daar als ruiter niet veel invloed op hebt. (ja het paard probeert misschien uit, maar dat zal niet voor langere tijd blijven)

Ik denk daarom dat het niet bij degene ligt die erop zit of je het nodig hebt of niet Knipoog

Je kan een rennend paard beter met de slof corrigeren, dan met een hoge snelheid op een volte zetten. Ik denk dat dat alleen maar gevaarlijker is.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:51

Kingsley2 schreef:
Een slof kan indd goed helpen, maar je moet hem wel goed gebruiken, dus gebruiken wanneer het nodig is en als je paard braaf loopt dan hangt je slof los.

En het maakt echt niet uit of je nou een top ruiter ben of een beginner soms is het nodig om met een slof te rijden of een ander hulp middel. Maar ik vind wel dat het dan wel in overleg moet gaan met iemand die er verstand van heeft en er niet zomaar wat aan hangen.

Ik heb hele erge reuma en mijn vorige paard was heel erg sterk dus in overleg met mijn instructeur heb ik toen ook een tijd met slof gereden. Maar zonder was hij vaak ook niet te rijden voor mensen zonder reuma. Maar voor mij was het een redelijke oplossing ik had minder pijn.

Dus het ligt er niet aan of je wel goed kan rijden of niet goed rijden want dat is onzin. Clown Want soms zijn niet alle paarden even makkelijk en is het tijdelijk nodig om met slof te rijden, of als je gezondheids problemen hebt Knipoog

dan vraag ik me wel af of je nogwel voorwaarts genoeg hebt dan, als je zo'n pijn hebt ivm de reuma zal vast ook niet zo sterk voorwaarts rijden, dan is een slof niet zo heel fijn voor je paard, je trekt hem nu alleen omlaag

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:21

Hij was juist goed voorwaarts hij ging alleen erg moeilijk nagefelijk en wilde graag met zijn hood omhoog lopen en niet werken. En als hij ervandoor ging dan ging hij er ook goed vandoor ik hebzelf een ongeluk met hem gehad en mijn twee bijrijders die heel goed konden rijden die dulde hij niet op zijn rug en die heeft hij door de bak gesleurd. Hij is bij een profesioneel in training geweest. Helaas was het bij dit paard echt een erfelijkheids probleem en als jullie dat niet geloven dan is dat jullie probleem.

Ik heb nu een tinker en die heb ik zelf ingereden zoals ik al bij veel paarden heb gedaan en het is net als mijn vorige paarden op die ene na dan een super paard. Hij kan ook sterk zijn ook bij mijn vriendin maar dit is goed te doen hij wordt 6 in mei en volgend jaar gaan we starten. en al mijn vorig paarden heb ik op een dikke D trens gereden.

In mijn geval lag het niet aan de ruiters maar wel degelijk aan het paard. Zijn moeder heeft namelijk ook al bijna een ruiter in het ziekenhuis geholpen. En die heeft op een snel weg gelopen die reageerde ook niet meer als hij ergens van schrok. Die ging ook blind rennen.
Bij de nieuwe eigenaar gaat het goed maar ze heeft ook veel problemen met hem gehad en nu is 13 jaar en wordt het allemaal beter zij rijd alleen in de bossen met hem en als zijn pet er naar staat kan hij goed dressuur lopen en goed springen maar als zijn pet er niet naar staat doet hij helemaal niks voor je.
En als je een slof goed gebruikt dan heeft je paard er geen last van want als hij ontspannen loopt dan hangt je slof los en gebruik je hem niet alleen als hij echt niet reageert dan komt hij erbij en anders gebruik je,je normale hulpen van achter naar voor.
Als je,je slof maar op de goede manier gebruikt en ik weet echt wel hoe ik met een slof moet rijden.
Kingsley2 schreef:
Een slof kan indd goed helpen, maar je moet hem wel goed gebruiken, dus gebruiken wanneer het nodig is en als je paard braaf loopt dan hangt je slof los.

En het maakt echt niet uit of je nou een top ruiter ben of een beginner soms is het nodig om met een slof te rijden of een ander hulp middel. Maar ik vind wel dat het dan wel in overleg moet gaan met iemand die er verstand van heeft en er niet zomaar wat aan hangen.

Ik heb hele erge reuma en mijn vorige paard was heel erg sterk dus in overleg met mijn instructeur heb ik toen ook een tijd met slof gereden. Maar zonder was hij vaak ook niet te rijden voor mensen zonder reuma. Maar voor mij was het een redelijke oplossing ik had minder pijn.

Dus het ligt er niet aan of je wel goed kan rijden of niet goed rijden want dat is onzin. Clown Want soms zijn niet alle paarden even makkelijk en is het tijdelijk nodig om met slof te rijden, of als je gezondheids problemen hebt Knipoog

dan vraag ik me wel af of je nogwel voorwaarts genoeg hebt dan, als je zo'n pijn hebt ivm de reuma zal vast ook niet zo sterk voorwaarts rijden, dan is een slof niet zo heel fijn voor je paard, je trekt hem nu alleen omlaag[/quote]

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:43

Citaat:

Sorry?! Ik stel een vraag omdat ik het niet begreep, blijkbaar begreep Yamcha het ook niet.
Beetje raar Verward

De reden om de slof te gebruiken als noodrem, wanneer het paard blind gaat rennen, wanneer hij schrikt, kan ik begrijpen. Het is niet correct, maar wel het veiligste voor beide. Ja

Citaat:
Hij was juist goed voorwaarts hij ging alleen erg moeilijk nagefelijk en wilde graag met zijn hoofd omhoog lopen en niet werken.

Echter de slof gebruiken om 'm nageeflijk te kunnen rijden vind ik vreemd, zeker omdat je eerder ook nog het woord "sterk" heb gebruikt.
Wanneer de slof daar steeds bij nodig heb, helpt het niet met het probleem/lost het probleem niet op, maar verbergt het alleen,zoals de titel van het topic aangeeft.
(net zo iets als een pijnstiller, het probleem gaat er niet weg door het slikken van die dingen)
Voor mij dus vrij onlogisch om de slof daarvoor te blijven gebruiken.
Maar goed onze mening is dus anders.

Renee_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:27

Zolang hulpteugels goed gebruikt worden is er niks mis mee,
Het is goed te gebruiken bij een paard die verkeerde spieren ontwikkelt door het steeds verzetten bij het nageeflijk rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:40

Citaat:
Hij was juist goed voorwaarts hij ging alleen erg moeilijk nagefelijk en wilde graag met zijn hoofd omhoog lopen en niet werken.

Nou zal ik je toch even wat zeggen: als ik een paard was, en je gebruikte de slof om mij nageeflijk te laten lopen (imo in dit verband het zelfde als in de krul trekken) had ik je dat toch rap afgeleerd! Boos!
Dan was je er bij mij toch wel rap afgevlogen, denk ik.

Ik heb ook eens een paard gereden, wat graag met het hoofd in de lucht liep (het paard was nl zó scheef, dat het niet op een normale manier nageeflijk kon worden gereden) maar door het paard de teugels uit mijn handen te laten "kauwen" en wat been bij te geven, ging hij vrij snel lang en laag lopen, en imo is DAT een goed beginpunt naar een nageeflijk paard Ja
Hij kwam er ook achter dat hij op die manier fijn kon lopen, en gebruikte (eindelijk) zijn rug en achterbenen behoorlijk...

Jammer dat de mensen die kwamen kijken me vroegen waarom ik het paard niet "aan de teugel" reed, die snapten er duidelijk niets van... Boos!
Jammer ook dat ik het paard niet kon blijven rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:13

Renee_1990 schreef:
Het is goed te gebruiken bij een paard die verkeerde spieren ontwikkelt door het steeds verzetten bij het nageeflijk rijden.

Maar als het paard zich BLIJFT verzetten tegen het nageeflijk rijden,zodat "je" steeds de slof nodig heb, dan doe "je" toch iets verkeerd. Paard moet nageeflijk WILLEN lopen, omdat het fijn is, omdat 'je' "de rest" goed doet. (*de rest als: van achter naar voren rijden, over de rug en een stille hand met een fijne aanleuning)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:15

met een slof kan je prima iets oplossen!
heb er zelfs op dierenartsadvies eens mee moeten rijden bij een jong paard met een rugprobleem en dat was na 2 weken over.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:20

ik zelf vind het een afbreuk aan mijn eigen rijkusnt als ik naar hulpmiddelen moet grijpen je hebt zoveel andere manieren die dichterbij het natuurlijke van het paard liggen.

Ilse1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:26

Ik heb recentelijk met een slofteugel gereden. Om gewoon te leren aanvoelen zeg maar.
En om mijn paard over de rug te laten lopen. Ik heb dat onder begeleiding van mijn instructrice gedaan. Na enkele weken moest ik 2 dagen met slof rijden en 3 zonder en zo is het binnen 3 maanden afgebouwd. Ik rijd nu zonder slof en voel nu beter aan wanneer ik moet loslaten. Dus als het echt niet anders kan is een slofteugel oké mits goede proffesionele begeleiding.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:38

Een hulpteugel kan in goede handen, positief werken, maar wanneer slecht gebruikt negatief...

Nu moet ik bekennen, Charlie had van jongsafaan moeilijkheden met galloperen, hij viel steeds uit elkaar, ik had 2x per week les, we hebben steeds van achter naar voor gereden, draf ging heel goed, maar gallop was een ramp, toen ik door een ongeval met een ander paard, niet kon rijden, longeerde ik hem 2-3 x per week met de pesao, hierdoor ging hij uiteindelijk meer op zijn eigen benen lopen, en gebruikte zijn achterhand, na zo een 4maand rustig longeren, begon ik weer aan mijn lessen, de draf ging super, fijn contact, maar zodra gallop ging hij gaan hangen, maakte zich zo lang,hij vond het duidelijk nog moeilijk. we probeerden verschillende oefeningen, zoals tempowisselingen te maken, om hem wat aandachtiger en zijn achterhand te gebruiken, maar de gallop bleef een ramp, dus na 1.5jaar, waarbij ik van verschillende lesgevers en mensen moest horen, dat zijn gallop gewoon altijd zo slecht zou blijven, besloot mijn huidige lesgeefster hem eens te rijden met de slof, ZIJ reed er mee ik niet, ik reed na haar om het aan te voelen hoe hij moest lopen in de gallop, na een paar maal gebruiken, zag je het verschil, charlie ging uiteindelijk op zijn eigen benen galloperen, op zijn achterhand. Het heeft ons echt enorm geholpen, onze draf is hierdoor ook enorm verbeterd.
Voor degene die denken dat wij de slof strak gebruiken mogen steeds foto's vragen van mijn lessen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:15

Dan lijkt me dat een prima gebruik van de slof Lachen

Je kunt natuurlijk tijden blijven emmeren, maar het paard ook laten voelen wat de bedoeling is. En blijkbaar is het voor het paard ook heel duidelijk geweest, gezien de verbetering. Top! OK dan!

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:27

Ik vind het gebruik van een slof zeker niet slecht.
Ik werk nu bij stal zoer( Albert zoer ) daar rijden ze bijna altijd met een slof.
Ik vind het ook niet dat je iets verbergt.
Ik heb zelf een soort onsteking in mijn arm daardoor gaat het rijden op het paard van mijn zus heel lastig.
Hij is heel erg sterk in zijn mond en hoef er maar een rondje op te zitten of ik heb al harstikke pijn in mijn arm , daarom ben ik met een slof gaan rijden en nu gaat het veel beter.
Wat me het eerste opviel was dat antharus normaal altijd verveeld rond loopt als die moet werken oren naar achteren en vond het duidelijk niet leuk zowel springen als dressuur.
Bovendien bokte die altijd.
Net zo lang tot je er af lag.
Of hij ging er zomaar oppeens vandoor gewoon uit het niets.
Nu ik met een slof rijd vind die het veel leuker.
Hij heeft de hele tijd zijn oren naar voren en loopt super en heeft geen 1 keer meer gebokt en loopt nu veel fijner.
Hij gaat er niet meer vandoor en vind het werken weer harstikke leuk.
Natuurlijk moet je er op letten dat de slof niet te strak zit.
En dat die niet te diep gaat lopen.
Maar albert zelf zij ook al tegen mij te diep maakt op zich niet uit zolang die maar lekker over de rug blijft lopen.

Hoppelijk krijg ik nu geen berichtjes van dat het dom is dat ik met een slof rijd en dat ik dat gewoon doe omdat ik mijn paard niet aan kan ofzo Verward
( agenzien ik dat de vorige keren wel kreeg te horen van mensen niet hier van bokt hoor Knipoog )

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 21:56

liberty22 schreef:
ik zelf vind het een afbreuk aan mijn eigen rijkusnt als ik naar hulpmiddelen moet grijpen je hebt zoveel andere manieren die dichterbij het natuurlijke van het paard liggen.

paardrijden zelf is al helemaal niet natuurlijk Knipoog een paard in het wild loopt echt geen passage ed hoor

Nadjol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 08:59

superwoman schreef:
Renee_1990 schreef:

Maar als het paard zich BLIJFT verzetten tegen het nageeflijk rijden,zodat "je" steeds de slof nodig heb, dan doe "je" toch iets verkeerd. Paard moet nageeflijk WILLEN lopen, omdat het fijn is, omdat 'je' "de rest" goed doet. (*de rest als: van achter naar voren rijden, over de rug en een stille hand met een fijne aanleuning)

hier ben ik het helemaal mee eens je moet eerst wel bij jezelf gaan kijken of je het wel goed doet en waarom het paard niet nageefelijk gaat lopen dan zou ik eerst les nemen ofzo. dat je het zelf oplost en niet aan die slof gaan zitten trekken wat ik bij de meeste mensen zie..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:19

lovebeaut schreef:
Hoppelijk krijg ik nu geen berichtjes van dat het dom is dat ik met een slof rijd en dat ik dat gewoon doe omdat ik mijn paard niet aan kan ofzo Verward
( agenzien ik dat de vorige keren wel kreeg te horen van mensen niet hier van bokt hoor Knipoog )

Sorry, maar als ik lees hoe en waarom je 'm gebruikt, dan sta ik daar niet achter.
Een slof moet een hulp zijn, daar moet je niet afhankelijk van zijn.

Citaat:
Maar albert zelf zij ook al tegen mij te diep maakt op zich niet uit zolang die maar lekker over de rug blijft lopen.

Dit kan ik me wel voorstellen. Als het paard anders niet over de rug loopt = het ook niet goed. Maar dat wil nog niet zeggen dat je 'm goed gebruikt. De slof zou vaak los moeten hangen bij iemand die minder ervaren is. Je zal minder voelen met slof en daardoor jezelf tegen houden in het leerproces.

Iemand die meer ervaren is, weet welke spieren van het paard hij aan het trainen is, met en zonder slof. Cool

Maar zo zie ik dat Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:26

Bij ons reden twee zusjes altijd op hun paard met slof, en acht van de tien keer hadden ze hem niet nodig maar het hielp wel om hem erdoorheen te rijden, ze haden al van alles geprobeerd en het werkte en bij mij werkte het ook.

En jou opmerking over medicijnen slikken tegen pijn dat je daar het probleem niet mee weghaald.
Maar door medc kan ik redelijk dag en nacht functioneren, zoals vele andere mensen. En nee daar haal je het probleem niet mee weg maar bij mij en zoals bij vele andere mensen gaat het probleem nooit meer weg maar met de hulp van pijnstillers kunnen we wel een beetje een normaal leven lijden.

en ik heb meer mensen met slof zien rijden als hulp om een paard negefelijk te krijgen en als het op die manier wel lukt.
Zonder thiedeman of een Kok (fout geschreven ik weet het) of een ander bit.

En ik stap op alle paarden bij ons op stal en dan heb ik weinig of geen problemen om een paard dressuur matig te rijden maar met mijn vorig paard wel. Hij was gewoon niet het paard voor mij en hij had het door als ik pijn had wist hij dat ik moest afstappen dus het spelletje werd steeds erger. Ik vond het heel jammer ik was gek op het paard zelf helemaal beleerd, maar ik ben heel blij dat hij een hele goede baas heeft gekregen die heel veel geduld had om door zijn truukjes heen te komen, en ze was heel concequent. Het zal nooit een makkelijk paard worden. Hij is nu zeven jaar weg en hij is nog niet makkelijk bij haar maar ze heeft plezier van hem en dat is het belangrijkst. Haha!

Er is nog een topic over de slof en daar wordt hij ook gebruikt door iedereen om je paard makklijker nagefelijk te rijden, dus het is niet vreemd. En als je hem gebruikt voor paarden dus wat die van mij ook deed rennen, het werkt wel.
Dus bij mij werkte hij voor alles het rennen en makkelijker nagefelijk rijden.
superwoman schreef:
Citaat:

Sorry?! Ik stel een vraag omdat ik het niet begreep, blijkbaar begreep Yamcha het ook niet.
Beetje raar Verward

De reden om de slof te gebruiken als noodrem, wanneer het paard blind gaat rennen, wanneer hij schrikt, kan ik begrijpen. Het is niet correct, maar wel het veiligste voor beide. Ja

Citaat:

Echter de slof gebruiken om 'm nageeflijk te kunnen rijden vind ik vreemd, zeker omdat je eerder ook nog het woord "sterk" heb gebruikt.
Wanneer de slof daar steeds bij nodig heb, helpt het niet met het probleem/lost het probleem niet op, maar verbergt het alleen,zoals de titel van het topic aangeeft.
(net zo iets als een pijnstiller, het probleem gaat er niet weg door het slikken van die dingen)
Voor mij dus vrij onlogisch om de slof daarvoor te blijven gebruiken.
Maar goed onze mening is dus anders.
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 05-04-08 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:39

Ik ben het niet met de stelling eens,
met mijn paard had ik namelijk op een zeker moment dat hij totaal niet over de rug en aan de teugel wilde, hij maakte veel 'taktfouten'. Met slof moest hij over de rug, hij voelde veel losser, maar de 'taktfouten' verergerde. Dit heeft bij ons bijgedragen aan het stellen van de diagnose van het probleem van dit paard, zonder het gebruik van die slof hadden we niet gezien dat hij wanneer hij zijn rug los liet onzuiverder liep wat op een aantal problemen kan duiden.

Wel denk ik dat een slof vooral wordt gebruikt voor 'symptoonbestrijding'. Mensen denken, 'hij doet het niet' knopen er een slof aan en hossen verder in plaats van te kijken waarom hij het niet wil doen. Bij ons werd het paard in eerste instantie geholpen, druk als hij het fout doet, ontspanning als hij het goed doet, maar als tie daar niet op reageert moet je verder kijken, dat wordt vaak niet gedaan.

Naar mijn mening ligt het probleem bij de ruiter i.p.v. de slof, er wordt te snel naar een hulpmiddel gegrepen, deze wordt vaak verkeerd gebruikt, en men negeert signalen van het paard wanneer die de oefeningen niet niet wil (zoals vaak wordt gedacht, dat het paard 'gewoon vervelend is'), maar niet kan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:20

Kingsley2 schreef:
Bij ons reden twee zusjes altijd op hun paard met slof, en acht van de tien keer hadden ze hem niet nodig maar het hielp wel om hem erdoorheen te rijden, ze haden al van alles geprobeerd en het werkte en bij mij werkte het ook.

En jou opmerking over medicijnen slikken tegen pijn dat je daar het probleem niet mee weghaald.
Maar door medc kan ik redelijk dag en nacht functioneren, zoals vele andere mensen. En nee daar haal je het probleem niet mee weg maar bij mij en zoals bij vele andere mensen gaat het probleem nooit meer weg maar met de hulp van pijnstillers kunnen we wel een beetje een normaal leven lijden.

en ik heb meer mensen met slof zien rijden als hulp om een paard negefelijk te krijgen en als het op die manier wel lukt.
Zonder thiedeman of een Kok (fout geschreven ik weet het) of een ander bit.

En ik stap op alle paarden bij ons op stal en dan heb ik weinig of geen problemen om een paard dressuur matig te rijden maar met mijn vorig paard wel. Hij was gewoon niet het paard voor mij en hij had het door als ik pijn had wist hij dat ik moest afstappen dus het spelletje werd steeds erger. Ik vond het heel jammer ik was gek op het paard zelf helemaal beleerd, maar ik ben heel blij dat hij een hele goede baas heeft gekregen die heel veel geduld had om door zijn truukjes heen te komen, en ze was heel concequent. Het zal nooit een makkelijk paard worden. Hij is nu zeven jaar weg en hij is nog niet makkelijk bij haar maar ze heeft plezier van hem en dat is het belangrijkst. Haha!

Er is nog een topic over de slof en daar wordt hij ook gebruikt door iedereen om je paard makklijker nagefelijk te rijden, dus het is niet vreemd. En als je hem gebruikt voor paarden dus wat die van mij ook deed rennen, het werkt wel.
Dus bij mij werkte hij voor alles het rennen en makkelijker nagefelijk rijden

tjonge, je haalt er wel veel dingen bij.

De medicijnen gebruik je voor jezelf en daar kies je zelf voor. De slof is iets waar je een paard mee dwingt. Enige overeenkomst dus - dat het een probleem kán verbergen.

Dat je op andere paarden geen of weinig problemen heb, dat zegt me niet veel.
De meeste mensen en ook ik mis ervaring om op élk paard weg te kunnen rijden. Heb ik het vaak zat zien gebeuren dat ook goede ruiters een paard niet goed aan de gang kregen, terwijl een ander dat wel voor elkaar kreeg....

Dat andere de slof ook gebruiken om een paard makkelijker nageeflijk te kunnen rijden, heeft er niks mee te maken. Er zijn zoveel ruiters die de slof goed en zoveel ruiters die de slof verkeerd gebruiken.
"Hem NODIG hebben voor", het niet zonder kunnen, zegt mij toch meer over jezelf, dan het paard.
En dan denk ik dat je de slof niet goed als hulpteugel gebruikt.

Het paard de schuld geven is voor mij not-done, omdat deze niet heeft gekozen om bereden te worden. Als hij het niet naar z'n zin heeft, is dat "onze" fout en moeten "we" "het" anders gaan vragen of andere dingen gaan vragen.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:26

Ik ben ervoor om een slof te gebruiken op het moment dat je paard echt aldoor het hoofd in de lucht gooit en wegraced. Ik zou kleine stukjes de slof gebruiken, en dan ook weer stukjes ontspannen zonder slof en proberen zelf je paard aan de teugel te rijden. Een slof helpt wel om het paard te leren over zijn rug te gaan lopen, maar het helpt inderdaad niks als je er aldoor zo'n ding aan knoopt Knipoog

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:38

@ Jeanneee, ja idd, maar wat vaak vergeten wordt, waarom gooit mijn paard aldoor het hoofd in de lucht en raced hij weg? Natuurlijk moet je je paard leren dat hij op lichte druk moet gaan nageven, maar als je zo'n groot probleem moet oplossen, moet je verder kijken vind ik. Een gezond paard vertoont zulk gedrag 9 vd 10 keer niet zonder (fysieke) reden.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:43

MIjn paard moet zijn rug bol maken. En hij kan heel moeilijk naar beneden. Het enige wat ik met mijn slof nog hoeft te doen is vooruit blijven rijden en veel gas erop dat hij izjn achterhand eronder neerzet. Hij hoeft ook niet echt in de krul te lopen maar alleen laAG en rond. Als ik dat nu niet zou doen kan hij nog meer in de knoop raken en het is nog niet eens zeker of zijn rug ooit nog weleens helemaal goed komt. Ik rijd er ook nooit heel lang mee. meestal de het eerste kwartier waarna ik hem weer af doe want dan is hij lekker los.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:49

@ Charlotte_F,, ja daar heb je ook gelijk in Knipoog