Wat doen jullie als je paard expres schrikt of wegspringt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: Wat doen jullie als je paard expres schrikt of wegspringt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:06

de mijne schrikt soms ook ineens van iets wat ze al vaker gezien heeft.
maar.....de mijne is slechtziend aan rechter oog ,ik straf dus niet
ik laat haar gewoon kijken naar wat ze eng vind
soms ziet ze opeens iets als het vlak naast haar is, of ze hoort iets
ze springt of opzij of ze staat stijf en snurkt Clown
ze weet ook perfect dat er iets nieuws ligt ergens, iets wat er de dag ervoor niet was
dan staat ze ook ff te snurken ,ze gaat dan kijken en ruiken en dan is het goed.

straffen doe ik niet,daar word ze alleen maar onzeker van.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:54

Silence schreef:
Griebels, je kunt wel een grapje maken over het medisch zijn, maar als je paard echt een medische reden heeft is dat verre van grappig.

Jeetje, trek het je niet zo aan joh...
Was niet op jou gericht, vond het gewoon een algemeen leuk grapje!

Grote_Beer

Re: Wat doen jullie als je paard expres schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:21

Ocalinda1 schreef:
Dat denk ik ook!! Mijne springt ook vaak weg, als ik met hem aan het werk ben! En als ik er langs stap met lange teugel, loopt hij er langs zonder enige kick! Haha! whaha Tong uitsteken

Maar dat is ergens ook heel logisch als je je bedenkt dat een paard heel anders ziet dan wij. Een paard kan namelijk alleen maar datgene scherp zien dat zich ongeveer op zijn ooghoogte bevindt. Alles erboven en eronder is onscherp en dus is het voor hem dan moeilijk te beoordelen of het iets engs is of niet. Wanneer je je paard aan de teugel rijdt dwing je zijn hoofd op een bepaalde hoogte en dat kan betekenen dat hij op dat moment bepaalde dingen niet scherp ziet die hij wel scherp kan zien als hij zelf mag bepalen hoe hoog hij zijn hoofd houdt.

Overigens geloof ik best dat paarden zo slim kunnen zijn dat ze misbruik maken van situaties, hoor. Maar ik denk hoe dan ook dat het zoveel mogelijk negeren van het schrikken en het gewoon doorrijden de beste oplossing is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:30

Warina schrikt juist altijd bij het uitstappen en losrijden Clown
Dan heeft ze de aandacht er niet bij en ziet ze opeens veel meer... ook kabouters in de hoek Knipoog
Ik zet haar gewoon hard aan het werk, soms krijgt ze een tikje als ze zich echt blijft aanstellen, maar meestal negeer ik het gewoon... en laat haar net een tandje harder werken Haha! dat werkt bij haar het beste Lachen

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:46

Die van mij deed het eerst echt zo erg dat er niet normaal mee te rijden was Tong uitsteken Naja ik zag het even niet meer zitten. Nu doet hij het eigenlijk nooit meer. Voor de mensen die eraan twijfelen ik weet wel zeker dat die van mij gewoon schrok voor de lol. Af en toe probeert hij het nog wel eens om onder het werk uit komt. Paar voltetjes op de enge plek of hem daar even extra aan het werk zetten en hij is het vergeten. Ik zet hem daar ook wel eens stil. Dat vind hij nooit zo leuk maar daarna is het wel over.

Edit: iig niet gelijk boos worden Knipoog Gewoon negeren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:50

Oh ja bij Warina is het ook echt schrikken om te schrikken... als ze namelijk echt van iets schrikt gaat ze altijd helemaal staan shaken Ach gut Het is nogal een scheiterd die van mij Clown

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:12

Ik vind dit de raarste vraag ooit?

Ik bedoel, ik zie het nu zelf bij een ruiter gebeuren bij ons op stal. Ze is heel erg onzeker en zet zich niet door, en het paard wil overduidelijk NIET voor haar werken. Ze is nu ook veel banger geworden voor dingen als trekkers en plastic etc. maar dit komt ook echt omdat de amazone in kwestie een te gespannen houding heeft.

Ik denk dat je het zo niet uit kunt drukken, schrikreacties en de gevolgen hiervan liggen voor een groot gedeelte (maar zeker niet geheel!) in de handen van de ruiter.

Wat wil je nou precies met je vraag? Wat wil je horen?
Ik denk niet dat paarden expres schrikachtig gaan doen. Een paard kan meer waarnemen dan wij...Dus hoe kun je dan zeggen dat het paard het met opzet doet...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:17

Miss_Montana schreef:
Vaak ga ik even expres op de volte waar zij bang is. Als ik dan een paar voltes heb gereden dan is het weer over. Op de andere hand heeft ze het dan soms weer en doe ik precies hetzelfde. Werkt prima Knipoog Boos worden heeft dan ook geen zin. Ik denk ook niet dat paarden het echt expres doen. Zo zitten paarden niet in elkaar. Denk eerder dat wij mss iets zien wat zij dan weer wel net zien.

Dit is precies ook wat ik doe . Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:24

Ik had ook zo'n paard... die liep 20 x langs een "enge" hoek, en de 21e keer "durfde" ze er echt niet meer langs..
als ik dit gedrag negeerde, liep ze de 25e keer er wel gewoon langs.. maar als ik het gevecht aan ging, dan was ik op het laatst alleen maar in het midden aan het draaien.
Sommige paarden doen het er écht om...

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 07:49

zo'n paard heb ik dus ook, ik kan soms met losse teugeltje erlangs lopen ,niks aan de hand, en als ik haar aan het werk ga zetten schrikt ze overal van ook al ben je met haar overal al langs geweest, mijn paard begint zelfs weleens te grommen,als ik haar echt aan het werk zet,dan heeft madam gewoon geen zin. maar dan pak ik haar juist even door, dus ik denk dat het paard gewoon onder het werk uit wil komen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:39

Mexxuna schreef:
Ik had ook zo'n paard... die liep 20 x langs een "enge" hoek, en de 21e keer "durfde" ze er echt niet meer langs..
als ik dit gedrag negeerde, liep ze de 25e keer er wel gewoon langs.. maar als ik het gevecht aan ging, dan was ik op het laatst alleen maar in het midden aan het draaien.

Precies, ik ben toen ook gestopt met te lessen bij degenen die zei dat ik haar er maar door moest rammen. Je moet gewoon slimmer zijn dan je paard.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:45

Mexxuna schreef:

Jij blij.. bij jou ging ie er dan teminste nog 20x langs Knipoog
Als het bij ons donker is en we de verlichting aan hebben in de buitenbak, dan is er achter de lamp (bij de uitgang) zo'n zwart 'gat'. Mijn paard vind dat elke keer weer eng, ze loopt er wel langs, maar behoorlijk gespannen. Vaak aan het einde (van de les) dan wil ze er uiteindelijk wel ontspannen langs.
Overigens word ik niet boos ofzo als ze er niet langs wilt, dat helpt toch niet. Ze is dan al zo gespannen, en dat word alleen maar erger als ik boos word.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:01

Harder aan het werk zetten en verder niks.

Je_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:56

Probeer hem harde aan het werk te zetten. En het negeren!

Majbritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:00

nou ik denk dat ze bedoeld dat hij expres gaat rennen en bokken en doen. om je eraf te gooien. Dan zou ik hem een tik bij geven. Als hij een bok geeft geef ik een harde schop of een tik want dat mag zowieso niet.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:21

Ik probeer bij dat soort dingen het gedrag gewoon te negeren en door te gaan met waar we mee bezig waren, lol is er dan weer snel af.
Gelukkig is die van mij niet erg schrikkerig dus heb niet vaak met dat probleem te maken.

Groetjes Thessa en Aike Doei!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:19

ThaGirl schreef:
Mexxuna schreef:

Jij blij.. bij jou ging ie er dan teminste nog 20x langs Knipoog
Als het bij ons donker is en we de verlichting aan hebben in de buitenbak, dan is er achter de lamp (bij de uitgang) zo'n zwart 'gat'. Mijn paard vind dat elke keer weer eng, ze loopt er wel langs, maar behoorlijk gespannen. Vaak aan het einde (van de les) dan wil ze er uiteindelijk wel ontspannen langs.
Overigens word ik niet boos ofzo als ze er niet langs wilt, dat helpt toch niet. Ze is dan al zo gespannen, en dat word alleen maar erger als ik boos word.

Jaaa.. 20 x bij wijze van dan hé... soms kwam ik er maar 2 x langs! haha..
als er langs de bakrand tussen allemaal witte bloemetjes, één paars bloemetje stond.. dan was dat ook al een reden om in de staak te vliegen.. !! Vork Koe
Soms werd ik écht moe van dit paard, nu heb ik een paard wat overal langs loopt, en niets eng vind op concoursen, dan voel ik me toch zo verwend hé..!! Bloos Haha!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:27

Jah tuurlijk negeer het slechte gedrag maar, dacht dat het in de natuur toch ook niet zo werkte..
Ik weet wel zeker dat een paard slimmer is dan de meeste van jullie denken. En dus ook zeker wel een trucendoos heeft om toch net ff niet zo hard te hoeven werken, waaronder wegspringen of zich schrikken.
Ik zet mijn paardje dan altijd flink schouderbinnenwaarts, tegenover de richting waar ze zich schrikt. Dus dat ze het niet kan zien.. En voor de rest benen eraan en gaan met die banaan! Clown

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:09

Ik doe zo'n beetje hetzelfde als Raggel, maar dan precies andersom. Dus lekker schouderbinnenwaarts, maar dan IN de richting waar ze van schrikt, dus kijkend naar het monster.
Ik zet dus direct het schrik-gedrag om in een gymnastiserende oefening. (meestal wordt het dan wel schouderbuiten, omdat de schrik toch vaak komt van iets buiten de bak Knipoog)
Hij vind het blijkbaar nodig om in die buiging langs dat enge ding te gaan. Vind ik prima, maar dan wel op mijn manier. Op die manier hoef ik niet te vechten met mn paard, maar blijft hij wel onder mijn controle.
Groetjes, Lacuna

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 10:10

Rytm schreef:

Idd gewoon negeren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:20

Mexxuna schreef:
Soms werd ik écht moe van dit paard, nu heb ik een paard wat overal langs loopt, en niets eng vind op concoursen, dan voel ik me toch zo verwend hé..!! Bloos Haha!

Hahaha same here...
Warina schrikt altijd van alles, ook dingen die zich al 20 jaar in de bak bevinden (en ze loopt daar ook al minimaal 20 jaar in rond Clown )
United daarintegen kan je een bom naast afsteken, die schrikt echt nergens van, losgebroken paarden die op je af komen denderen? Gewoon even je ogen dichtdoen en door hobbelen Vork

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:13

Bij ons aan de zijkant van de binnen bak staat stro en vlas opgeslagen, king vind het ook eng en wil er ook wel eens niet langs en dan hou ik hem aan mijn buitenteugel vraag wel stelling naar binnen en vang op met binnen been en dan gaat hij er wel langs. En soms ben ik er al tien rondjes langs geweest en dan wil meneer er ineens niet meer langs. Dus dan neemt hij mij ook in de maling. Ik wordt niet boos en doe gewoon wat ik net al op schreef aan mijn buiten hand houden en negeren Clown .

Soms nemen ze je in de maling maar niet altijd dus nooit gelijk boos worden. Ik rij dan gelijk terug naar het gene wat eng is en laat hem er naar kijken of ruiken. Geduld en ontspannen en niet boos worden. Haha! Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:54

pablo7 schreef:
Rytm schreef:

Idd gewoon negeren.

negeer jij maar eens 500kg paard vanuit een geheel ontspannen drafje met het hoofdje fijn laag zich plots laag steigerend 180°draait en keihard weg sprint Rolleyes *gewoon* negeren zit er dan niet in Die van mij krijgt echt wel een brul en een mep dan...

En een paard schrikt niet expres? Kom dat eens aan die gestoorde merrie van me vertellen? Misschien dat ze naar jullie wel luisterd Scheve mond Pret kan een uur lang nergens van schrikken en na een uur, als ze er genoeg van heeft, plots een meter omhoog springen en keihard weg rennen. Maar dan wel die oortjes naar voren alsof ze met tandenstokers zijn vastgeprikt en als ik haar éindelijk naar halt heb gewoon weer net zo rustig aan het werk gaan Rolleyes een paard dat écht schrikt, krijg je niet meteen even rustig aan het werk als voor het schrok...Die moet je eerst weer naar de ontspanning kijken. Nog leuker is het als die merrie een uur lang heeft zitten ***** in een hoek en vervolgens, als je even wilt kalmeren en het even van je af praat tegen moeders/vriend staat die trut lekker te suffen...ín die hoek waar ze maar niet langs wilt! En dan denk je 'ze heeft het gezien...Nu gaat het gaan!' ja tarara. Als je haar weer aan het werk zet is ze met geen mogelijkheid die hoek in te krijgen waar ze een seconde er voor heeft staan maffen...

Een paard schrikt niet expres he? Nors opkijken

Hoe er op reageren? Ik geef haar een tik, brul een keer maar vooral haar laten weg kijken van het zogenaamde "enge". Goed aan het werk houden, goed opsluiten tussen je benen en je buiten teugel er iets meer bijnemen zodat ze niet kán uitbreken. Gewoon volledig opsluiten en er doorheen rijden! Zit erbij, benen er bij, handen mooi gesloten bij elkaar maar niet in de mond trekken want daarmee maak je ze alleen maar pissiger en gaan ze zeker schrikken! En jij zelf doen alsof daar niets is, wegkijken! Het valt me op dat als ik echt weg kijk en mijn aandacht op een ander punt vestig. Pret dan met me meedenkt en "vergeet" dat ze moet schrikken.

Of je kan helemaal het tegenovergestelde doen. Volledig losse teugel en in een rustig drafje/stapje er langs door en laat ze maar kijken... Knipoog Maar jij zelf níet kijken! als ze echt schrik hebben wil dit wel eens de oplossing zijn...Door ze op te sluiten maak je nl alleen maar banger op zo'n moment, als ze voelen dat ze weg kunnen gaan ze op jouw vertrouwen want jij bent niet de gene die hen langs het enge punt dwingt. Je vraagt het ze slechts! Als je paard op een meter stopt...Laat maar ff staan...Laat maar even kijken. Met lang teugeltje stapje per stapje naar het enge toe en er aan laten snuffelen tot ze er zelf van overtuigd zijn dat het niet meer eng is. Al doe je tien minuten over die meter! Beter tien minuten rustig doen en je werken even opzij zetten, dan een uur lang vechten met een bang paard en er voor zorgen dat ie de volgende dag op 2 meter stopt ipv op 1 meter.

als je écht veel vraagt van je paard en hij of zij doet het dan, en je bent er van overtuigd dat hij onder het werk uit wil komen. Vind ik dat je eens aan jezelf moet vragen of je dan niet te veel van je paard vraagt....Een goede training bied haalbare uitdaging voor het paard...Dan heeft ie het te druk om onder het werk uit te komen...Een slechte training geeft hem geen uitdaging, waardoor hij zich verveeld, of doet hem opgeven omdat hij weet dat hij het toch niet zal kunnen...Hoe hard hij ook probeert. Bij zo'n trainingen gaat je paard idd andere geintjes uitdokteren Knipoog Jammer dat de humor van paarden net wat anders is dan die van mensen.... Mijn merrie haar schrikken is stilletjes aan aan het afnemen door fijne trainingen en rekening te houden met haar kunnen en rustig aan te gaan...als je paard alleen maar meer van dit gedrag vertoont, luister je niet naar je paard Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:25

Als king echt kliert en ergens niet langs wil dan zeg ik ook met een boze stem ga door en denk erom en vang met mijn buitenhand of beide handen ligt aan de situatie en houd hem aan mijn been en hij heeft ook wel eens een tik gehad. Maar ik denk wel aan het paard althans als hij hij echt schrikt wordt ik niet boos op hem en zeg ik rustig tegen hem. Maar elk paard is verschillend king gaat niet rennen of gek doen mijn vorige paard ging blind rennen en daar zat geen rem op. En het paard van mijn vader ging met vier benen de lucht in en bokken als hij schrok of ergens onder vandaan wilde komen.
Dus elk paard verschild in reactie en als jij je paard goed kent dan weet je vanzelf of het echt schrikken is of aanstellerij. Clown Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:30

Ze schrikken niet expres, maar ze kunnen wel doen alsof Knipoog Of het kan een beetje klieren zijn.

Als ik kijk naar mijn paard is het heel erg grappig om precies te weten wanneer hij echt schrikt en wanneer niet.

Hij is wel eens kijkerig op buitenrit, niks geks hoor, maar hij zet een paar pasjes opzij en gooit zijn "haviksoog" erop Haha!

Echter, schrikt hij echt, dan schiet hij onder mijn kont vandaan.

Ik rij echter heel erg vaak met hartslagmeter en ik weet precies wanneer hij zich aanstelt. Bij echt schrikken vliegt zijn hartslag ineens een slag of 30 omhoog, bij nep blijft hij gelijk, zijn pech een beetje ROFL

Ik straf hem eigenlijk niet, alleen als hij mijn lichte dwang van doorlopen zou negeren als hij de boel nept Lachen Als hij echt schrikt zal straffen hem alleen maar verder over de rooie helpen Knipoog