Werking slofteugel anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: Werking slofteugel anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:30

anneliesdj schreef:
Aranel schreef:
áls ik met slof rij, doe ik 'm ook altijd langs de zijkanten Lachen
Ik heb het idee dat ze daardoor minder gauw op de voorhand wordt getrokken, en het is idd minder streng.

Onzin

Waarom is dat onzin? Met een slof tussen de voorbenen trek je het hoofd naar benenen, met een slof langs de zijkant niet. Met een slof tussen de voorbenen trek je het paard op de voorhand, omdat je het paard naar zijn knieën trekt. Doe je de slof langs de zijkant trek je 'alleen' het hoofd naar de borst, maar niet naar beneden/tussen de knieëen. Dus ja, je zal het paard minder snel op de voorhand trekken!

Natuurlijk kan je wel variëren in de lengte van de slof! Je hebt zelf toch ook de slof in de hand?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 22:31

dondeyne schreef:
Maar als je de slofteugel langs de zijkanten doet kun je toch niet varieren in hoe strak je hem doet? Of zie ik dat verkeerd Haha!

Ik zie de laatste tijd wel vaker mensen rijden met de slofteugel door de keelriem heen..

okee..dat is apart (dat heb ik alleen ooit gezien toen iemand ermee ging springen!)

Je kan wel variëren hoor, je hebt namelijk de slof ook gewoon in je hand. Alleen in plaats van de slof tussen de voorbenen, doe je de slof naar de zijkant, het andere uiteinde heb je dus gewoon in de hand!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:21

Feit is en blijft dat het paard ermee in een afgedwongen houding loopt,afdwingen is geen aanleuning,je kan het een keertje gebruiken,maar als je er dan niets mee bereikt hebt,moet je er echt mee stoppen anders vergal je je hele paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:30

zap schreef:
Waarom is dat onzin? Met een slof tussen de voorbenen trek je het hoofd naar benenen, met een slof langs de zijkant niet. Met een slof tussen de voorbenen trek je het paard op de voorhand, omdat je het paard naar zijn knieën trekt. Doe je de slof langs de zijkant trek je 'alleen' het hoofd naar de borst, maar niet naar beneden/tussen de knieëen. Dus ja, je zal het paard minder snel op de voorhand trekken!

Zie mijn eerdere reactie's hierover.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:05

zap schreef:
dondeyne schreef:
Maar als je de slofteugel langs de zijkanten doet kun je toch niet varieren in hoe strak je hem doet? Of zie ik dat verkeerd Haha!

Ik zie de laatste tijd wel vaker mensen rijden met de slofteugel door de keelriem heen..

okee..dat is apart (dat heb ik alleen ooit gezien toen iemand ermee ging springen!)

Je kan wel variëren hoor, je hebt namelijk de slof ook gewoon in je hand. Alleen in plaats van de slof tussen de voorbenen, doe je de slof naar de zijkant, het andere uiteinde heb je dus gewoon in de hand!

Dat is natuurlijk waar Blond

Van die keelriem vind ik ook nog steeds een beetje vreemd maar bij ons zijn wel ook allemaal springers dus misschien inderdaad zodat ie daar niet in de weg zit..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:22

Door de keelriem heb ik nog nooit gezien en ik zie het nut er ook niet van, je zorgt alleen dat de slof minder soepel loopt.

In mijn omgeving doen de springruiters hem juist onder het zweetblad zodat het paard er niet per ongeluk in springt.

Overigens vind ik het zowieso niet slim om te springen met een slof, oa om wat het paard ziet. (zie vorige pagina)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:49

Ik ken iemand die sprong met slof en martingaal,de slof zat dan door de martingaal heen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:12

Dat kan. in de eerste plaats gebruikt zo´n ruiter dan de halsriem van de martingaal om te voorkomen dat de benen in de slof komen en verder zxal hij waarschijnlijk op een gegeven moment de slof eraf halen, maar de martinagaal laten zitten. Dit is minder werk dan een en ander wisselen.

(Waarmee ik niet zeg dat het okee is om met een slof te springen, het is alleen uitleg over het hoe en waarom)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 00:17

Dat heb ik idd ook weleens gezien maar persoonlijk lijkt me dat helemaal niet handig, zoveel rommel aan je paard hangen.
Daarbij vind ik het niet verstandig om met slof te springen zoals ik al zei

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:46

Nee lijkt me ook dat je ernstig moet gaan twijfelen aan je rijkunst met zoveel rotzooi aan je paard..{in haar geval..paarden}

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:19

Ja, het is altijd een direct gevolg van ergens een gebrek in de rijkunst (en geduld hoort in de rijkunst bij mij).