En.... old habits die hard, dus beter in 1x goed aanleren dan iets weer afleren!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Urielle schreef:Iemand in het Z heeft ook meer te doen dan iemand in het B. Beetje rondjes over de hoefslag en voltes draaien is zo moeilijk nog niet in verhouding met een Z-proef.
CleovG schreef:Mijn benen, althans, mijn voeten zijn ook niet helemaal stil, maar ik weet wel zeker dat ik niet iedere pas met mijn spoor been geef, anders zou ik daar wel plekken van zien.
Ik denk dat het ook bijna onmogelijk is om je benen helemaal stil te krijgen én er aan te blijven rijden. Dit geld voor mij in ieder geval.
Urielle schreef:Iemand in het Z heeft ook meer te doen dan iemand in het B. Beetje rondjes over de hoefslag en voltes draaien is zo moeilijk nog niet in verhouding met een Z-proef.
Maar goed, ik ben een weekje weg en daarna kom ik met alle plezier kijken naar al die perfecte ruiters hier op Bokt. Ik weet zeker dat ik versteld sta van de geweldige zit en manier van rijden van al diegenen die hun mederuiters zo scherp veroordelen
moire schreef:Urielle schreef:Iemand in het Z heeft ook meer te doen dan iemand in het B. Beetje rondjes over de hoefslag en voltes draaien is zo moeilijk nog niet in verhouding met een Z-proef.
om nog maar niet te spreken over de verzameling die in een z-proef gevraagd wordt. dat gaat niet vanzelf. daar is been en druk voor nodig. maar goed, zonder kloppende benen natuurlijk
Lara_Silver schreef:Ik snap niet waar iedereen hier over is aan het discussieren, goed rijden en het correct actief houden van een paard en alles wat daarbij komt kijken heeft niks te maken met kloppende benen!
Niks! Kloppende benen is een tik van de ruiter, een teken van onbalans en een afhankelijke zit. Het 'dwangmatige' om het paard voorwaarts te houden, in 99% van de gevallen onnodig en ze werken er een paard mee in de hand dat stomp is op de hulpen.
Wat jullie zeggen is niet fout, begrijp me niet verkeerd, vooral Urielle die in haar posts alles goed uitlegd maar het heeft er gewoon niks mee te maken. Het heeft niet te maken met het zogenaamde 'rijden' van het paard. Want echt 'rijden' kun je perfect zonder kloppende benen! Kijk maar naar Anky (al zullen we daar de houding van het paard buiten laten) haar zit en beenhouding zijn zeer goed en ze zet het paard aan het werk maar zie je haar om de pas 'poken', nee. (ik heb het overigens niet over de verzamelde gangen zoals piaffe en passage, maar over de gewone arbeidsdraf)
Overigens zie ik ook dat er verwarring gemaakt wordt tussen het meebewegen van de benen naargelang de beweging van het paard.. Ja logisch bewegen je benen mee! Je zit op een levend dier, het is onmogenlijk om compleet stil te zitten. Maar het meedijnen van het been staat los van het 'dwangmatig poken' in de zij van het paard.
horseyfries schreef:Denken jullie nu echt dat er iemand is die denkt dat een kloppend onderbeen goed is en dat opzettelijk doet?