kloppen met benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Borg

Re: kloppen met benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:32

amen, Afgod

En.... old habits die hard, dus beter in 1x goed aanleren dan iets weer afleren!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 00:18

paardrijden is zeker moeilijk,
ik doe ook paard verzamelen zijwaarts enz enz,
toch heb ik mijn been stil liggen,
anky zie je ook niet kloppen en die zitten ook door.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:33

Wel ik zou zeggen: plaats een video. Mochten we geen commentaar hebben dan kunnen we er allemaal van leren Haha!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 10:53

als ik wist hoe ik een video kon plaatsen deed ik het zeer zeker Haha! Haha! Haha! Haha!
ik heb benen leren still houden met een bier viltje tussen de knieen.
maargoed als je me niet geloofd hoefd niet hoor.
ieder zijn ding Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:08

Ik geloof je wel hoor Haha!
Maar ik blijf bij mijn standpunt dat als je de worsteling nog niet hebt gehad van mijn-peerd-moet-hard-aan-de-bak-en-ik-moet-ook-nog-stilzitten dat die je ongetwijfeld nog te wachten staat Haha!
En over het algemeen levert zelf met problemen kampen ook wel wat meer begrip op.
Ben er zeker van dat ook Anky nl. heel hard aan haar zit gewerkt heeft. En kijk eens naar Edward. Was een notoire prikker en heb me op Bokt laten vertellen dat zijn benen nu niet meer zo storend zijn dus ook die heeft er ongetwijfeld tijd in geinvesteerd.
De techniek van het bierviltje ben ik trouwens niet enthousiast over, levert klemmende knieen op (en damn, dat is moeilijk af te leren....)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 11:19

ik doe ook niet met knieen klemmen dat deed die bij de knie enbij de kuit,maar ik heb ook niks te bewijzen Haha!
ik vind het alleen storend uitzien.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:23

In wezen ben ik het wel met Sammy eens dat als een paard netjes wordt aangereden, dat een hoop ellende voorkomt. Zo ken ik een paard wat verkeerd is aangereden en later gecorrigeerd is. Als je die op de verkeerde manier harde hulpen geeft achter elkaar is ze in één seconde niet meer voor het been en reageert niet, terwijl ze als je je been ontspannen af laat hangen (en néé, dus geen bierviltjes want dan heb je geen ontspannen afhangend been meer!) en je legt je kuit licht aan dan reageert ze gelijk.

Ik begrijp het standpunt van Urielle ook, het is niet simpel om een paard achter actief te houden en dan toch niet in de valkuil van "zelf steeds meer doen" te vallen, zeker niet als je aan de grens komt van wat een paard op dat moment kan.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 11:27

ik weet ook dat het niet makelijk is,
paardrijden is gewoon niet makelijk,
maar dat beeld van constant kloppende benen,
ik stoor me daar echt aan,
beste gewoon niet na kijken maar ik zie dat gewoon in mijn ooghoeken,ik heb een probleem om vaak de hakken op te trekken erger ik me ook gruwelijk aan ziet voor geen meter uit,
maar ik klop niet contstant,en als je nog klopt zonder spoor ok ziet ook niet uit en paard word er niet gevoeliger van,maar als ze dan met die lekkere sporen liggen te prikken bah.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:39

Maar denk je dan dat er mensen zijn die dat heel bewust doen en dat goed van zichzelf vinden? Ik vermoed dat het merendeel van die mensen zelf ook graag anders zouden rijden, ze zitten nog in een leerproces en weten nog niet hoe ze dat voor elkaar moeten krijgen.
Ik zeg altijd maar: "als een kind leert lopen wordt je toch ook niet boos als het eens valt"?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:50

Bewust onbekwaam Ja
Dat is dus wat ik bedoel.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:03

Ook wanneer je op een paard dat nog niet volledig afgericht zit hoor je, je benen stil te houden. Een paard moet scherp aan het been zijn en dat red je niet met kloppende benen. Je leert een paard makkelijker iets aan dan af.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:10

Zie je idd veel voorbij komen Ja

Ik deed het vroeger ook, maar nu niet meer.
zo krijg je alleen maar paarden die slecht aan het been zijn/worden.
heb mijn been er gewoon aan liggen, geef been als het nodig is, heb wel een spoortje om, maar die gebruik ik ook alleen als het nodig is en niet bij iedere pas...

helemaal stil zullen je benen nooit liggen, aangezien je toch op iets bewegends zit, en als je bvb doorzit, de beweging moet opvangen in/met je enkels....

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 17:13

je zegd het is een leer proces,
maar eentje die in et z rijd moet toch beter weten??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:17

Oh, dus iemand die Z rijdt is klaar met leren denk je?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 22:27

nee dat zeg jij,
alleen eentje in het z moet beter weten dan eentje in het b

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 08:14

Iemand in het Z heeft ook meer te doen dan iemand in het B. Beetje rondjes over de hoefslag en voltes draaien is zo moeilijk nog niet in verhouding met een Z-proef.

Maar goed, ik ben een weekje weg en daarna kom ik met alle plezier kijken naar al die perfecte ruiters hier op Bokt. Ik weet zeker dat ik versteld sta van de geweldige zit en manier van rijden van al diegenen die hun mederuiters zo scherp veroordelen Vork

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 08:51

Urielle schreef:
Iemand in het Z heeft ook meer te doen dan iemand in het B. Beetje rondjes over de hoefslag en voltes draaien is zo moeilijk nog niet in verhouding met een Z-proef.

om nog maar niet te spreken over de verzameling die in een z-proef gevraagd wordt. dat gaat niet vanzelf. daar is been en druk voor nodig. maar goed, zonder kloppende benen natuurlijk Lachen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:17

Ik snap niet waar iedereen hier over is aan het discussieren, goed rijden en het correct actief houden van een paard en alles wat daarbij komt kijken heeft niks te maken met kloppende benen!

Niks! Kloppende benen is een tik van de ruiter, een teken van onbalans en een afhankelijke zit. Het 'dwangmatige' om het paard voorwaarts te houden, in 99% van de gevallen onnodig en ze werken er een paard mee in de hand dat stomp is op de hulpen.

Wat jullie zeggen is niet fout, begrijp me niet verkeerd, vooral Urielle die in haar posts alles goed uitlegd maar het heeft er gewoon niks mee te maken. Het heeft niet te maken met het zogenaamde 'rijden' van het paard. Want echt 'rijden' kun je perfect zonder kloppende benen! Kijk maar naar Anky (al zullen we daar de houding van het paard buiten laten) haar zit en beenhouding zijn zeer goed en ze zet het paard aan het werk maar zie je haar om de pas 'poken', nee. (ik heb het overigens niet over de verzamelde gangen zoals piaffe en passage, maar over de gewone arbeidsdraf)

Overigens zie ik ook dat er verwarring gemaakt wordt tussen het meebewegen van de benen naargelang de beweging van het paard.. Ja logisch bewegen je benen mee! Je zit op een levend dier, het is onmogenlijk om compleet stil te zitten. Maar het meedijnen van het been staat los van het 'dwangmatig poken' in de zij van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:50

CleovG schreef:
Mijn benen, althans, mijn voeten zijn ook niet helemaal stil, maar ik weet wel zeker dat ik niet iedere pas met mijn spoor been geef, anders zou ik daar wel plekken van zien.

Ik denk dat het ook bijna onmogelijk is om je benen helemaal stil te krijgen én er aan te blijven rijden. Dit geld voor mij in ieder geval.

Hier ben ik het mee eens.

Er zijn heel erg weinig mensen die hun benen helemaal stil kunnen houden.
Dit geeft dus soms ook wel een vertekend beeld, waardoor het lijkt of dat de ruiter constand met de spoor er in zit te prikken. Knipoog

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:48

Urielle schreef:

Maar goed, ik ben een weekje weg en daarna kom ik met alle plezier kijken naar al die perfecte ruiters hier op Bokt. Ik weet zeker dat ik versteld sta van de geweldige zit en manier van rijden van al diegenen die hun mederuiters zo scherp veroordelen Vork

op mij bedoeld??
maak je geen zorgen ik heb jou niks te bewijzen Haha!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:49

moire schreef:
Urielle schreef:

om nog maar niet te spreken over de verzameling die in een z-proef gevraagd wordt. dat gaat niet vanzelf. daar is been en druk voor nodig. maar goed, zonder kloppende benen natuurlijk Lachen

en dat is wat ik bedoel.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:51

Lara_Silver schreef:
Ik snap niet waar iedereen hier over is aan het discussieren, goed rijden en het correct actief houden van een paard en alles wat daarbij komt kijken heeft niks te maken met kloppende benen!

Niks! Kloppende benen is een tik van de ruiter, een teken van onbalans en een afhankelijke zit. Het 'dwangmatige' om het paard voorwaarts te houden, in 99% van de gevallen onnodig en ze werken er een paard mee in de hand dat stomp is op de hulpen.

Wat jullie zeggen is niet fout, begrijp me niet verkeerd, vooral Urielle die in haar posts alles goed uitlegd maar het heeft er gewoon niks mee te maken. Het heeft niet te maken met het zogenaamde 'rijden' van het paard. Want echt 'rijden' kun je perfect zonder kloppende benen! Kijk maar naar Anky (al zullen we daar de houding van het paard buiten laten) haar zit en beenhouding zijn zeer goed en ze zet het paard aan het werk maar zie je haar om de pas 'poken', nee. (ik heb het overigens niet over de verzamelde gangen zoals piaffe en passage, maar over de gewone arbeidsdraf)

Overigens zie ik ook dat er verwarring gemaakt wordt tussen het meebewegen van de benen naargelang de beweging van het paard.. Ja logisch bewegen je benen mee! Je zit op een levend dier, het is onmogenlijk om compleet stil te zitten. Maar het meedijnen van het been staat los van het 'dwangmatig poken' in de zij van het paard.

Afgod OK dan!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:21

Denken jullie nu echt dat er iemand is die denkt dat een kloppend onderbeen goed is en dat opzettelijk doet? Jullie doen net of je zelf nooit iets fout doet en de perfecte zit en beenligging hebt. Zorg eerst dat je zelf perfect rijdt (en dat is dus gewoon nooit, want perfect bestaat niet) en geef dan pas commentaar op anderen.
Of kijk eens in een profiel, voor mij werkt dat bij bepaalde mensen héél verhelderend... (het spreekwoord "de beste stuurlui staan aan wal" is dan meestal het eerste wat in me opkomt....)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:44

horseyfries schreef:
Denken jullie nu echt dat er iemand is die denkt dat een kloppend onderbeen goed is en dat opzettelijk doet?

Nee, dat wordt er niet gezegt. Dr wordt gezegt, dat het verkeerd wordt aangeleerd, of dat de mensen het niet in de gaten hebben Knipoog

Ik weet wat Sammy hier bedoeld. We waren op een wedstrijd, en dan zie je mensen constant kloppen met de benen. Hoe kan het dat dat nog steeds zo is bij iemand die in de m of z rijdt?
Dat je je benen niet stil hebt, tuurlijk niet, anders rijd je niet aan je paard. Maar het constante kloppen moet dan toch wel vervangen zijn door een juiste beenliggen.
Tuurlijk kan het een keer voor komen, dat je je paard wakker moet maken en eens iets duidelijker een hulp moet geven, maar thats it als het goed is.

Mijn mening is wanneer je in de m of hoger nog steeds klopt, je geen goede les hebt (gehad).

Dat heb ik dus ook, ik heb eigenlijk altijd alleen maar buiten gereden, en kan dus echt niet mijn benen fatsoenlijk stil houden. Maar, ik probeer dan ook niet aan de teugel, voorwaarts neerwaarts oid te rijden, omdat ik niet goed kan zitten.

Verder, het paardrijden is absoluut niet makkelijk, ook al ziet het er vaak wel zo uit bij mensen die al wat hoger rijden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:57

Zoals ik eerder zei: dus jullie denken dat als je M of Z rijdt je geen fouten meer maakt? Of mag maken?
Of zoals jij zegt: als je dat doet heb je geen goed les gehad?
Misschien is het wel een hele moeilijke leerling en heeft die instructeur al superveel bereikt, alleen die kloppende benen nog niet helemaal kunnen afleren....
Jullie veroordelen maar dat het een lieve lust is, gaan ergens naartoe en zitten blijkbaar iedereen te bekritiseren terwijl je het zelf niet beter kan maar dat mag want jij rijdt ook geen wedstrijden en je paard zelfs niet aan de teugel?