Dressuurwedstrijd in rijden met volledige bescherming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: Dressuurwedstrijd in rijden met volledige bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:48

Die van mij zou ook peeskappen omhebben in de ring als het zou mogen! Maar het mag niet ( ook begrijpelijk ), dus dan maar zonder. Thuis rijd ik ook nooit zonder bescherming.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:49

Urielle schreef:
Nee, daar mag je niks omdoen dus helaas.
Als het zou mogen liep de mijne in de ring met witte bandages en springschoenen Lachen

Niet alleen de jouwe dan hoor!!! Knipoog Haha!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:50

Ik snap TS wel Ja . Vaak zie ik mensen ook inrijden met witte bandages voor en achter, én springschoenen. Dat vind ik pas overdreven; het is vaak genoeg bewezen dat bandages totaal geen nut hebben, en je moet ze er vlak voor je proefje weer afhalen, waar je ook weer tijd mee kwijt bent...

Peesjes alleen kan ik nog wel begrijpen, maar je paard helemaal inpakken met allerlei toeters en bellen die ook nog eens geen functie hebben...

En daarbij: met losrijden ga je toch niet vreselijk moeilijke/zware oefeningen doen waaraan een zeker risico (voor de benen) is verbonden? Gewoon ff lekker loswerken en dan de ring in.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 07:58

Van die zware oefeningen worden ze anders wel mooi los Knipoog
Buiten dat bandages bijvoorbeeld niet beschermen tegen een peesklap, zijn ze gewoon behoolijk onpraktisch en al helemaal als je paard niet stil wil staan. En je kunt ze meteen weer wassen na 3/4 uur inrijden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:11

Citaat:
En daarbij: met losrijden ga je toch niet vreselijk moeilijke/zware oefeningen doen waaraan een zeker risico (voor de benen) is verbonden? Gewoon ff lekker loswerken en dan de ring in.

Same here, alleen moet ik wel deels erop terug komen! Want inderdaad met het buitenseizoen rijd ik wel in met springschoenen Vork .

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:17

Ik heb zelf met inrijden nooit iets om. Maar als iemand wel zijn paard helemaal in wilt pakken vind ik dat prima. Alleen snap ik niets van de witte bandages. Leuk voor een photoshoot maar met wedstrijden lijken me witte peesjes veel practischer. En daarbij heb ik nog nooit iemand gezien die ze er na het eerste proefje weer omheen draait. Dus naar mijn idee zijn die alleen voor de show.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:22

Mijne heeft altijd vierkant witte Eskadron 3 in een 1 beschermers. Gaat makkelijk en snel en toch goed beschermd. De mijne vind het altijd nogal spannend op wedstrijd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:41

Aranel schreef:
het is vaak genoeg bewezen dat bandages totaal geen nut hebben, .........

Zwets nou nie Clown
Natuurlijk hebben bandages wel nut, daarom blijven de beentjes van mijn paard mooi heel en zijn ze na een wedstrijd vaak gewond Knipoog

En ik rij los zoals ik thuis train (voor zover ik er ruimte voor heb dan), dus mijn paard moet ook gewoon 'die vreselijk moeilijke/zware oefeningen' ( *LOL* ) doen hoor Vork Hoe krijg je je paard anders helemaal los en optimaal voorbereid?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:43

DendroFleur schreef:
maar met wedstrijden lijken me witte peesjes veel practischer.

Peesjes zijn heel moeilijk terug netjes wit te krijgen, zeker op banen met geel zand. Daarnaast komt daar allemaal zand tussen te zitten en als je iets niet wil is het van te voren nog benen moeten poetsen en glanzend maken. Haha!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:58

ik vind het zoiezo moeilijk te begrijpen dat mensen bescherming omdoen met het losrijden en niet in de ring. Ik snap dat het niet mag in de ring, maar een paar dat zich zelf aanstoot ofzo zal dat hoogst waarschijnlijk in een proefje dan ook doen, toch? Of heb ik het hier helemaal mis? Dat paarden af en toe een beetje flippen door de stress vind ik begrijpelijk, maar dat kan in de ring ook gebeuren..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:12

MariekeS_ schreef:
Ik snap dat het niet mag in de ring, maar een paar dat zich zelf aanstoot ofzo zal dat hoogst waarschijnlijk in een proefje dan ook doen, toch?

Dat klopt. Het is daarom ook wel vervelend dat je paard niks om mag in de ring, maar ja, er zijn altijd weer mensen die hier misbruik van gaan maken en allerlei marteltechnieken op de paarden loslaten onder de bandages/peesbeschermers.
Ik vind het zelf jammer dat mijn groom niet handig genoeg is ervoor maar ik zou zeker ervoor zijn om mijn paard zo lang mogelijk te beschermen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 21:16

Ik rijd zelf mijn ruintje in met witte bandages (tenminste als ik zo straks weer mag starten). Hij heeft 2 peesblessures gehad en ik heb geen zin om er weer 1 te krijgen doordat veel inrijbakken van slechte kwaliteit zijn. Ik rijd met witte bandages ipv zwarte aangezien ik weet dat ik ze geheid een keer ga vergeten af te doen, en witte vallen iets beter op dan zwarte.

Onze ruin wordt losgereden met witte peeskappen en strijklappen. Weer wit, aangezien we nogal onbenullig zijn af en toe. En peeskappen omdat de 6 jarige nogal LEO is, en daar al aardig wat littekens van heeft. Op wedstrijd is hij vaak ook nog wat extra LEO omdat hij veel ziet...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:51

Als een paard goed opgeleid is, is bescherming helemaal niet nodig. Daarom mogen ze niet op wedstrijd. Niet omdat er punaises onder gedrukt worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:13

WinBinChes schreef:
Als een paard goed opgeleid is, is bescherming helemaal niet nodig. Daarom mogen ze niet op wedstrijd. Niet omdat er punaises onder gedrukt worden.

Dus jij beweert nu dat het paard van Minnie_Muis, PintoNatal, Beaux, Patsur, Borg, Dondeyne, Pion, A_N_O_U_K_, Rowna, Rytm, Mosh, jouzelf, 0Maris0, Nibbit, Blacklight, Annemeik en mijzelf niet goed opgeleid zijn? Dat is nogal een stelling die je daar neerzet Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:24

Urielle schreef:
WinBinChes schreef:

Dus jij beweert nu dat het paard van Minnie_Muis, PintoNatal, Beaux, Patsur, Borg, Dondeyne, Pion, A_N_O_U_K_, Rowna, Rytm, Mosh, jouzelf, 0Maris0, Nibbit, Blacklight, Annemeik en mijzelf niet goed opgeleid zijn? Dat is nogal een stelling die je daar neerzet Clown

Ik beweer helemaal niks. Jij interperteerd alleen iets wat ik er helemaal niet neer heb gezet. Je legt me woorden in de mond die ik helemaal niet gezegd heb. Nu nog een keer goed lezen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:30

WinBinChes schreef:

Ik lees het je hier wel beweren. Idd mag het niet in de ring en daar heb ik persoonlijk ook vrede mee. Ik haal ze gewoon af voordat ik de ring in ga. Maar tijdens het losrijden vind ik het bij onze beide paarden nut hebben.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:33

Annemeik schreef:
WinBinChes schreef:

Ik lees het je hier wel beweren. Idd mag het niet in de ring en daar heb ik persoonlijk ook vrede mee. Ik haal ze gewoon af voordat ik de ring in ga. Maar tijdens het losrijden vind ik het bij onze beide paarden nut hebben.

Waar lees je me dat beweren dan? Ik zeg dat een goed opgeleid paard geen bescherming nodig is en dat dat de reden is waarom er in de ring niet met bescherming gestart mag worden.
Verder zeg ik niks meer en niks minder. Dus...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:35

Toelichting:

Nou, dat is een overzichtje van de mensen die claimen wel bescherming nodig te hebben variërend van just for sure, tot jong paard dat nog niet in balans is, tot paard wat op wedstrijd begint te springen, tot (te) ruim en snel achterbeen icm voorbeen niet op tijd weg, tot lompigheid en dan hebben we de verkeerde beenstanden/maaien van jonge paarden etc. nog niet gehad.
Dat wil dus blijkbaar zeggen dat die paarden niet goed opgeleid zijn.

Je schreef niet 'volgens de KNHS is bescherming niet nodig als een paard goed opgeleid is,' dus mag ik er bij een dergelijke uitspraak vanuit gaan dat het jouw overtuiging is.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:35

Jij zegt dat een goed opgeleid paard geen bescherming nodig heeft, dus als wij vinden dat onze paarden wel bescherming nodig hebben, zeg jij dus dat onze paarden niet goed opgeleid zijn.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:08

Annemeik schreef:
Jij zegt dat een goed opgeleid paard geen bescherming nodig heeft, dus als wij vinden dat onze paarden wel bescherming nodig hebben, zeg jij dus dat onze paarden niet goed opgeleid zijn.

En dat dat de reden is dat je in de ring niet met mag rijden. Ik zeg niet dat een goed opgeleid paard geen bescherming nogid heeft(PUNT) Maar dat dat de reden is dat je in de ring niet met mag starten.

ZUCHT!

Verder lezen dan je neus lang is graag!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:10

Dat kan wel, maar we hebben het hier niet over het rijden IN de ring met bescherming, we hebben het hier over het rijden in de inrijbak met bescherming.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:12

Urielle schreef:
Je schreef niet 'volgens de KNHS is bescherming niet nodig als een paard goed opgeleid is,' dus mag ik er bij een dergelijke uitspraak vanuit gaan dat het jouw overtuiging is.

Als ik alleen had gezegd dat een goed opgeleid paard geen bescherming nodig heeft, had je daar vanuit mogen gaan. Maar er kwam een daarom achteraan.

Daarbij is het inderdaad zo dat als een paard goed op eigen benen loopt bescherming inprincipe! niet nodig hoeft te zijn. Mits er omstandigheden zijn wat anders doet voorkomen. Bijv een paard dat zich op de kogel trapt of iets dergelijks. Dat is wél mijn mening.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:15

Annemeik schreef:
Dat kan wel, maar we hebben het hier niet over het rijden IN de ring met bescherming, we hebben het hier over het rijden in de inrijbak met bescherming.

Citaat:
Ik snap dat het niet mag in de ring, maar een paar dat zich zelf aanstoot ofzo zal dat hoogst waarschijnlijk in een proefje dan ook doen, toch?

[img]Dat klopt. Het is daarom ook wel vervelend dat je paard niks om mag in de ring, maar ja, er zijn altijd weer mensen die hier misbruik van gaan maken en allerlei marteltechnieken op de paarden loslaten onder de bandages/peesbeschermers.[/img]

Nee hoor, dit zijn de berichten die voor de mijne zijn geplaats. Hier was mijn reactie dan ook op.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:58

Vroeger pakte ik die van mij wel helemaal rondom in..
simpel omdat het een hele grote lange slungel was, en nog niet echt veel balans had...

Nu rijd ik thuis alleen nog maar met peesbeschermers voor (ook een stukje gemakzucht om om alle benen wat te doen Clown)

Springschoenen rijd ik op het moment niet mee, maar zodra ze op ijzers gaat gaan ze wel weer om.

op wedstrijd heb ik ze wel rondom ingepakt, peesjes strijklappen en springschoenen(als ze ijzers hebben).
en helemaal zomers met die stiften... heb een keer een paard gezien met een vreselijk wond aan zijn been, doordat hij zichzelf had geraakt met de stift en zo een gat in zijn been had gemaakt, bloed liep eruit... nee daar bedankt ik voor....

beter verkomen dan genezen dan maar....

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:17

Wino rijdt ik als hij ijzers heeft ook met springschoenen. Voor meestal peesjes met de dressuur. Maar ik laat ze ook wel achterwege als ik alleen basis werk ga doen.