Paard over hindernis slaan bij weigering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Paard over hindernis slaan bij weigering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:23

@ kawa: sommige mensen kunnen de druk niet goed aan, brengen al die spanning over op hun paard.... dat terstond weigert bij gebrek aan een kalme ruiter met overwicht, en krijgt vervolgens de striemen op zijn reet.
Ik kan daar niets mee.
Er zijn denk ik maar weinig mensen geschikt om op een goede manier mee te draaien in de sport.
Lees nog even mijn aanvullende vraag in mijn vorige post, heb even ge-edit; hoe kijk je daar tegenaan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:26

moeilijk ninx, maar ik zal niet snel een correctie op die manier beschrijven, tenzij in een topic waar mensen me kennen en weten hoe ik rijd en hoe ik het bedoel. Net zo goed als ik op stal wel eens zal roepen: "zo, slof erom, sporen erin en in de krul sleuren". Een correctie kan zeker nodig zijn, maar dan een weloverwogen aanpak en niet uit frustratie of bravoure.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:29

Lielle schreef:
moeilijk ninx, maar ik zal niet snel een correctie op die manier beschrijven, tenzij in een topic waar mensen me kennen en weten hoe ik rijd en hoe ik het bedoel. Net zo goed als ik op stal wel eens zal roepen: "zo, slof erom, sporen erin en in de krul sleuren". Een correctie kan zeker nodig zijn, maar dan een weloverwogen aanpak en niet uit frustratie of bravoure.

De dikgedrukte zin bedoel je dan zeker als grap toch? Om ongeduldige ruiters duidelijk te maken dat het idd 'snel, snel, snel' met dwangmiddelen ook kan, maar dat dat niet de ideale weg is.... toch? Huilen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:31

Uiteraard bedoel ik dat als grap, hoewel ik echt wel eens met slof en/of sporen rijd (so shoot me Knipoog ) En juist om jouw opmerking (die ik dus niet vervelend heb opgevat, voor alle duidelijkheid) zal ik zoiets niet op bokt zeggen, en dat geldt ook voor een correctie.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 18-03-08 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:31

]

Daar stoer over doen...nee.
Daarom schreef ik eerder ook, vind het verschrikkelijk om hem zo te rijden.
Ik kan me ook nog elke klap herrineren...zobaal ik er van... maar naar mijn idee had ik geen andere keus toen...helaas

En ander detail...misschien wel grappig om te weten. Hoe mensen die wedstrijd rijden dus ook in elkaar kunnen zitten.

Ik kwam uit de ring... en wie staat daar...moeder van verwend nest.
Preciese verwoording weet ik niet meer, maar iig een erg rare opmerking, dochter lief ophemelend.
Mijn zweep was nog in mijn handen... ik ben heel vlug aangestapt...want op dat moment kreeg ik wel een woede aanval die ik graag even op haar hoofd had bekoeld met de zweep die nog in mijn handen zat Haha! Duivel

De eigenaar van het paard zag dat en vroeg me er dus later na.
Je had haar daar bijna op haar kop geslagen, niet?
En ja dat was zo... door haar dochter had ik dit enorme lieve en werkwillende paard zo grof aan moeten pakken. Hij was simpelweg de dupe.
Niet ik met verlies punten in de ring...niet dochterlief die nu een ander slachtoffer zocht...maar het paard.
En dát is dus wel waar ik heel woest om kan worden...

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:31

Wat een triest verhaal!

Hellaas zie je dit steeds meer gebeuren. Niet alleen in de spring sport maar ook in de dressuur sport word steeds vaker de incompetentie van de ruiter verwisselt met het niet willen lopen van het paard! Voor dat een ruiter een beslissing maakt om het paard te straffen moet hij net zo als met kinderen het psychologische aspect afwegen.

1. heb ik de juiste hulpen gegeven
2. heb ik de juiste training voorafgaand gevolgd
3. schrok het paard ergens van (het is een vlucht dier)
4. of klopte alles en is het paard gewoon puberaal of eigenwijs gedrag?

Waneer na het aflopen van alle andere factoren blijkt dat het toch punt 4 is mag er naar mijn mening pas opgetreden worden. Pas dan heeft het namelijk effect. Een paard is een gewoonte dier. En heeft niet de intelligentie om deze ingewikkelde conflicten die door een incompetente ruiter worden veroorzaakt te verwerken. Hier door lopen paarden vaak een trauma op, die vreselijk moeilijk te verhelpen zijn.

Hier bij vind ik nog eens dat er na mijns inziens veels te zacht tegen opgetreden word door de knhs. Ik kom elk weekend op wetstrijden in district Zuid-Holland en Utrecht en zie steeds vaker dat jury leden een oogje dichtknijpen als er gebareerd wordt of optoming gebruikt word die in die klassen helemaal nog niet mag! En hier valt het slaan in de ring ook onder! Je word afgestraft met 4 strafpunten als je een rondje rijd voor een hindernis om dat de afstand niet klopt, maar je mag ze er wel overheen slaan!

Knhs en juryleden zet een voorbeeld naar de ruiters toe en juist als je er mee bevriend bent, het gaan hier om het welzijn van het paard. Het is al erg genoeg dat wij geen invloed hebben op de slechte trainingsmethode die thuis worden gebruikt! Maar laten wij dan alsjeblieft streng zijn bij het geen wat wij wel kunnen controleren.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:37

ik heb vorig jaar wedstrijd gehad,
en daar was ook een jongen bij iedere hindernis sloeg die het paard,
toen gign het paard vol op de rem en deed niks meer,
en hij maar slaan,
toen was het paard het zat en springt zo over de omheining en rende zo het veld in,paard was compleet doorgeslagen.

Isiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:32

Je kan hem best een tikje geven maar slaan vind ik niet kunnen...