Slaan zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauraaa_

Re: Slaan zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:38

onnodig slaan vind ik vreselijk. Maar een corrigerende tik, nadat je eerst je stem hebt gebruikt kan wel vind ik!

Lautjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:45

Ik vind onnodig slaan slecht Duivel
Een corrigerende tik vind ik wel goed, maar niet als het paard het niet nodig heeft.
ik kijk altijd eerst naar mezelf als er iets is, is het het paard zijn schuld, eerst stem en dan tik. Vork

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:49

Pffft... Zoveelste.
Gewoon consequent zijn en eerlijk handelen. Zelf beoordelen wanneer een tik op zijn plek is.

Lauraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:50

Vind ik ook!

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:51

pluklief schreef:
Onodig slaan vind ik wel sneu, maar gewoon een corrigerende tik moet prima kunnen in mijn ogen.
Als ze paarden zich niet gedragen in hun kudde worden ze ook rechtgezet en dat gaat een stuk hardhandiger..

Idd

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:53

onnodig slaan vind ik wel zielig
maar een corrigerende tik op het goede moment vind ik wel goed!
weet het paard ook waar hij aan toe is..

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:02

Shellovic schreef:
Pffft... Zoveelste.
Gewoon consequent zijn en eerlijk handelen. Zelf beoordelen wanneer een tik op zijn plek is.

Maar is het niet ontzettend moeilijk te bepalen wanneer die tik op zijn plek is?
Dat vind ik toch..
Laatst bijgewerkt door ChrlOtte op 20-03-08 18:07, in het totaal 2 keer bewerkt

doeigeenbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:03

Zomaar slaan dat vind ik zielig als het nodig is dan wel

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:05

ach, ik breek een bezem op een paard als dat moet Lachen maar een paard dat zich gewoon correct gedraagd en zo nu en dan eens met een pootje buiten de door mij gestelde grenzen gaat omdat het vrolijk is hoeft daar niet bang voor te zijn Haha!

wel het dier wat mij naar mijn leven staat, die kan hem krijgen waar die op dat moment aankomt...

Maar het gewone doorsnee paard met het gewone doorsnee karakter, die zijn eigenlijk allemaal wel braaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:09

Als mijn paard naar mij loopt te dreigen, kan 'ie er op rekenen dat ik hem weer even op z'n plek zet. Das het enige dat ik onder "slaan" zou willen rekenen als ik naar mezelf kijk en zelfs dat mag denk ik geen slaan heten (enkele uitzondering daar gelaten).

Tijdens het rijden kan meneer op z'n hoogst eens een tikje achter de kuit verwachten als 'ie doet alsof ik geen been heb.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:38

Citaat:
Als ze paarden zich niet gedragen in hun kudde worden ze ook rechtgezet en dat gaat een stuk hardhandiger..

.. allemaal tot je dienst, maar dat is wat mij betreft geen excuus.
Paarden spreken paardentaal, zij weten onderling dus heel goed te bepalen wanneer er reden is om 'op te treden'. Bovendien gaat er aan zo'n actie een heleboel signalen aan vooraf.
Een mens spreekt geen paardentaal en ik denk dat 90% van de paardeneigenaren eigenlijk geen bal snapt van de lichaamstaal van zijn/haar paard ( m.u.v. de meest voor de handliggende zaken). Wij meppen maar al te vaak onterecht omdat we de redenen van verzet niet kunnen of willen doorgronden. Als een paard bij mij 'bazig' wordt, wordt ik het ook. Gewoon door middel van lichaamstaal: als ik wil kan ik zeer aanwezig zijn. Tong uitsteken

Dus nogmaals, slaan is uit den boze en wat mij betreft een brevet van onvermogen van de mens. Een tikje als hulp-versterker? Waarom? Je kunt ook zelf ervoor zorgen dat je hulpen beter doorkomen, effectiever zijn.
Hoe hard moet een paard schreeuwen voordat we luisteren?

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:36

vroeger : ik dacht dat ik goed met paarden omkon , maar eigenlijk kon ik ze niet aan :s
nu : nu werk ik op een fokkerij met paarden van alle leeftijden , die durven wel eens bijten , of een stamp geven , dan mag je toch wel een tik geven , want dat mag niet , maar gwn met de stem boos reageren helpt ook soms , ik probeer slagen te vermijden , ook als ik erop zit , maar als het echt moet , vind ik dit wel nodig

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:39

pintogirl schreef:
N.a.v een ander topic

Een reactie was: Slaan doen wij niet, dat is zielig!

Als ik zegmaar op een fjord zou rijden die heel erg vervelend is en bokt en mij probeert af te gooien en dat soort dingen(niet dat ik op fjorden rijd Clown ). Dan vindt ik het zieliger voor mijzelf dan voor het paard dat een tik krijgt.

Eerder wilde ik nooit een paard een tik geven omdat ik dit doodzielig vond ( Verdrietig ) Nu weet ik wel beter Tong uitsteken

Discuseer mee maar houd het netjes.
(hierboven is MIJN EIGEN mening!)

Als je goed met je paard omgaat op de natuurlijke manier bijv. zou je paard je nooit wat doen uit recpect en jij dus ook niet bij je paard. Alleen als je paard bij. stomverliefd op je afstormt moet je wel slaan maar daarna juist aaien en liefkozen waar jij net geslagen hebt.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:49

Onnodig slaan vind ik niet nodig. Maar als na een waarschuwing geen reactie komt kan hij wel een tik verwachten. Echter nooit en nimmer op het hoofd.

Als een paard schopt of slaat dan word dat meteen afgestraft. En niet zacht. Dan kan hij een rotschop terug verwachten. Bijten word ook afgestraft.

Een bok onder het zadel uit joligheid laat ik gaan. Moet sporadish een keer kunnen. Echter dagelijks bokken niet. Maar dan ga ik eerst uitzoeken waarom hij bokt of steigert. Past het tuig niet goed, last van zijn rug of tanden o.i.d.
Is het gewoon opstandigheid of lui. Ja dan pak ik hem even door, maar dit is meestal niet met zweep(rij ik zelden tot nooit mee).

Bokken en steigeren heeft altijd wel een oorzaak. Is het jolligheid, teveel energie? laat hem dan even lekker rennen in de bak voor je gaat rijden. Is dat het niet? Laat hem dan nakijken door da. Is dat het ook niet? laat dan een goede zadelmaker komen? Is het probleem dan nog niet gevonden.... dan moet je misschien toch eens bij jezelf ten rade gaan...

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:12

Ligt er aan waarom je 't paard slaat. Onnodig vind ik niet kunnen. Bijvoorbeeld doordat ze een beetje onrustig zijn, een beweging maken die jij niet wilt enz. Ik ken 2 jongens die de paarden op de stal waar ze werkten onnodig sloegen en die paarden waren dus oplaatst erg bang. Heb daar ook wel een paar keer wat van gezegd. Als een paard bang was en dus niet deed wat die jongen wilde, kreeg ie gewoon een klap.

Als een paard dingen doet waardoor ie je er expres af wil gooien, over je heen wil lopen ofzo, ja dan mogen ze wel eens een tik hebben om 't af te leren.

Super__Lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:35

pintogirl schreef:
N.a.v een ander topic

Een reactie was: Slaan doen wij niet, dat is zielig!

Als ik zegmaar op een fjord zou rijden die heel erg vervelend is en bokt en mij probeert af te gooien en dat soort dingen(niet dat ik op fjorden rijd Clown ). Dan vindt ik het zieliger voor mijzelf dan voor het paard dat een tik krijgt.

Eerder wilde ik nooit een paard een tik geven omdat ik dit doodzielig vond ( Verdrietig ) Nu weet ik wel beter Tong uitsteken

Discuseer mee maar houd het netjes.
(hierboven is MIJN EIGEN mening!)

op wandeling neem ik altijd een lange dressuurzweep mee. als ze twijfelt probeer ik met men stem, als ik zie dat zeecht bang is blijf ik rustig en uiteindelijk krijg ik haar er wel door al moet ik er daarvoor soms van stappen en haar lijden, maar als ik weet dat het gewoon om me te testen is, zoals als ze een plas water ontwijkt terwijl ze er anders soms door loopt, heef ik een heel licht tikje bijna een streeltje en dan schiet te vooruit. in de piste gebruik ik nooit een zweep! enkel mijn stem. ze gaat van haar zelf enorm vooruit dat ik het stom vind om er een zweep bij te halen. onnodig slaan is het domste wat er bestaat,want wanneer het paardje zegt ik ga u nu es goe een pak rammel geven, ga jij verliezen want een paard heeft altijd meer macht

De_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:26

SLAAN ben ik zwaar tegen,...
maar een tik kan geen kwaad maar niet onnodig een tik geven,.
als het paard echt niet wil luisteren dan ligt het toch meerendeels aan je zelf want je moet laten zien dat jij de baas bent en niet door te slaan maar veel tegen het paard praten dat heeft bij mij altijd geholpen.
maar als een paard bijt/trapt of iets in die richting dan mag je hem wel een harde tik verkopen maar als je het zelf uit lokt is het je eigen schuld..
dat is mijn mening dus
M.V.G Rick

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:57

Licht er aan waar je hem "slaat" en hoe hard . En natuurlijk waarom !!
ik ken iemand die mijn paardje sloeg toen hij een stapje om zij deed ( echt hard )
En toen ben ik toch wel even boos geworden ..!
Nu verzorgd ze mijn beestje trouwens echt niet meer !!

Leslief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:01

Onnodig slaan = zielig
een corrigerende tik op het juiste moment = terecht

Je_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:14

Onnodig slaan is niet goed!
En als het nodig is is het terecht

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:34

Ik sla mijn paarden niet! Dat zal ook niet gaan gebeuren ook!
Vind het totaal onnodig! Dus doe ik er niet aan mee!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:21

Belonen werkt beter dan afstraffen is mijn idee. Maar een tik kan heel erg goed helpen om iets duidelijk te maken. Bij platdrukken, slaan of bijv. bijten dan krijgt ze echt een flinke tik of trap. En ik heb daar op dat moment absoluut geen moeite mee. Maar wanneer ze dan weer braaf is moet je een paard ook weer belonen.
Slaan vind ik dus niet zielig. Mooier is het om zo'n braaf paard te hebben/maken dat slaan niet nodig is. En dat ben ik nog aan het oefenen, maar zal denk ik heel erg lang duren Clown

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:40

Een corrigerende tik is niet zielig. Zoals hierboven ook al gezegd wordt, als het paard dan weer braaf is ook belonen. Onnodig slaan is wel slecht.

lasamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:29

slaan is niet zielig een paard heeft een leider nodig, dit dwing je natuurlijk niet of met slaan maar er moeten wel duidelijke grenzen gezet worden wat wel en niet mag!
Als een paard jou schopt of bijt is dat niet zielig?? Clown

Yaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:44

ik vind slaan ook zielig een paard doet dat niet expres (dat denk ik hoor)
ik wed dat hij dat schrikt maar daar kan hij ook niks aan doen Ach gut
dus ik vind gwn dat dat niet mag !!!