Waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Re: Waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:37

Tuurlijk rijd ik mijn paard wel weer een stukje erop, maar zo ver tot ik voel dat hij zn rug weer gaat spannen. En ik rijd inderdaad in de B, ben bijna L1 startgerecht. Dus moet ook langzaam voorbereiden voor het oprichten.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:46

Ik rijd eigenlijk altijd Voorwaarts Neerwaarts, maar mijn mag graag zijn onder hals erop zetten. Als hij dat doet zet ik hem wel eens achter de LL. Hoewel ik daar zelf geen voorstander voor ben. Maar sommige paarden kunnen het gebruiken. Net zoals die van mij zo af en toe.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:04

_Quieto_ schreef:
anky zal het vast erg goed doen maar het zou toch kunnen dat veel mensen haar na willen doen en dit op een niet goede manier doen?
maar goed... je blijft toch altijd meningsverschillen houden vrees ik.. de een is er wel een voorstander van en de ander niet.. maar ik vind dat niemand echt fout zit Lachen

Wie heeft het nou over LDR rijden? Clown
Volgens mij heeft de grote groep het over voorwaarts-neerwaarts, trainingshouding, wat ook op de foto staat die TS geplaatst heeft.

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:10

Urielle schreef:
_Quieto_ schreef:
anky zal het vast erg goed doen maar het zou toch kunnen dat veel mensen haar na willen doen en dit op een niet goede manier doen?
maar goed... je blijft toch altijd meningsverschillen houden vrees ik.. de een is er wel een voorstander van en de ander niet.. maar ik vind dat niemand echt fout zit Lachen

Wie heeft het nou over LDR rijden? Clown
Volgens mij heeft de grote groep het over voorwaarts-neerwaarts, trainingshouding, wat ook op de foto staat die TS geplaatst heeft.

Het onderwerp van deze discussie was toch: waarom heeft iedereen zijn paard te diep lopen? Lachen of heb ik de titel niet goed gelezen?

Maar goed.. daar heb ik het dus wel over

De foto van TS kreeg ik om een of andere reden trouwens niet te zien Verward

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:26

Nee, ik zag na mijn post dat de mods hem verwijderd hadden ,het was geen eigen foto.
Maar dat was een foto vergelijkbaar met de eerste van mijn zwarte, paard dat voorwaarts neerwaarts loopt, neus een tikje achter de loodlijn ook geloof ik. Iig geen LDR foto.

Te diep hoeft niet te rond te zijn, kan ook gewoon te laag ingesteld zijn. Eigenlijk wil je natuurlijk toewerken naar het punt achter de oren als hoogste te krijgen. Aangezien jonge en ongetrainde paarden nog niet sterk genoeg zijn om tot dragen te komen en zodoende op de voorhand lopen, zie je die dieper ingesteld.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:29

Foto van de ts is weggehaald, omdat het een willekeurige foto van internet was.
Op de 'mini-rel' ga ik eveneens reageren Knipoog

Ik stel mijn paard nooít te diep in, hij heeft afgelopen weekend wel erg de neiging gehad om diep te gaan lopen, omdat het voor hem dan makkelijker is.
Tijdens het stretchen maakt hij er vooral gebruik van (langere teugels, stretchen = lang en laag) dus heb ik hem tijdens mijn les wat meer opgericht gereden.
Dan is het nét wat makkelijker het neusje eruit te rijden.

Gisteren ben ik gaan springen, en toen liep hij ook vaak té diep. Maar dan is het toch moeilijker hem daaruit te rijden, omdat hij zó heet wordt..
Maargoed, het ging hier over dressuur.

Ik heb liever dat hij zijn rug wegdrukt en sterrenkijkt, dan dat hij te diep loopt en op de voorhand valt. Gelukkig is mijn paard heel gemakkelijk te 'bewerken' en zie je in 1 uur al zóveel verbetering, dat hij waarschijnlijk volgende week al niet meer te diep loopt Lachen

De discussie gaat over het achter de loodlijn lopen, toch?
(overdreven foto van mij en m'n paard, hij heeft een pollenallergie, en schudde dus.. Vandaar Knipoog Maar het is een goed duidelijk voorbeeld van te diep toch? )
http://pic20.picturetrail.com/VOL1331/4797639/16542193/254718184.jpg
Te diep

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 16:59

Wat is LDR rijden als ik vragen mag?

Ik bedoel idd achter de loodlijn lopen, mijn titel klopt dan niet helemaal.

Ohja; waarom mocht ik die foto van internet niet halen? Hij staat gewoon bij google, dus openbaar issie toch al, iedereen kan hem eraf halen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:02

Ik kom pas net kijkena in dit topic, maar volgens mij is er een term-opvattings-verschil. Er staan veel nuttige reacties in over 'te diep' rijden, maar welke van de 2 bedoeld de TS eigenlijk? Dat heb ik niet terug kunnen vinden.
Ik hoor een aantal zeggen: diep = laag en een aantal zeggen diep = achter de LL . Misschien is het handig als TS aangeeft welke zij bedoeld. (heeft zij dus net gedaan)

Als we het hebben over diep = laag (wordt ook wel 'lang en laag' genoemd) dan vind ik het zeker een goede trainingsmethode, om het paard zijn spieren goed te laten strekken van achter naar voren. Hiervoor is het natuurlijk wel belangrijk dat het paard de hand van de ruiter goed volgt, zodat een goede aanleuning behouden kan worden.

Het 'te diep' in de vorm van achter de LL: dat vind ik echt helemaal niks! Ookal bereikt Anky er goede resultaten mee, ik ben van mening (o.a. door het boek 'Beweging van ruiter en paard' van Sara Wyches) dat een paard niet in staat is om EN achter de LL te lopen EN tegelijk zoveel mogelijk gewicht op de achterhand te krijgen, voor zover in het africhtingsstadium van het paard mogelijk is.

Daarnaast hoorde ik iemand zeggen: mijn paard rijd ik altijd laag, want oprichting kent hij nog niet. Ik denk dat er tussen 'hoog in de krul' en volledig 'lang en laag' nog een heel grijs gebied zit, waarbij je het paard zonder te veel oprichting in een nagevelijke houding kan rijden, zonder spanning oid.

Edit: oeps, nou ben ik zo lang bezig geweest met het netjes typen hiervan en het uitzoeken waar ik nou welke info vandaan heb gehaald, dat TS al heeft gereageerd dat zij achter de LL bedoeld. Clown

LDR = Laag, Diep en Rond.
Het specifiek EN bewust rijden achter de loodlijn. De manier waarvan jij je afvraagt waarom. Waarschijnlijk zijn niet alle te zien en te noemen voorbeelden voorbeelden een GOEDE wijze van LDR-rijden, maar het wordt gebruikt om het paard zijn spieren nog verder aan te laten spannen (te verlengen) en te ontspannen en daardoor losser in zijn lijf wordt.
Laatst bijgewerkt door Judje op 25-02-08 17:09, in het totaal 3 keer bewerkt

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:07

ik had ook te diep achter de loodlijn in gedachten.. Lachen

@MissEvil: Die foto is inderdaad een voorbeeld van te diep achter de LL
wel fijn om te weten dat hij met zijn hoofd aan het schudden was en je hem niet altijd zo instelt Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:12

Ik had met te diep niet echt achter de loodlijn in gedachten *LOL*

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 17:27

Ik bedoel dus precies zo'n foto als Urielle op de 1e pagina er neer heeft gezet. Niet met een lage hals, maar gewoon opgericht en achter de loodlijn. Verkeerd omschreven Bloos.

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:30

Ik rijd mijn paard in bijna alle mogelijk houdingen.

Begin met instappen aan de lange teugel. Hals vooruit en hoofd vooruit. daarna volgt al naar gelang de soepelheid/ het voorwaarts zijn/ het doel van de dag/ het humeur van beide etc. etc. alle houdingen van laag en diep - vwnw tot opgericht.

Overigens vind ik het wel een voorwaarde dat je je paard ook bewust voor/op de LL kunt houden.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 17:35

maar nu heb ik het niet over lang en laag maar over achter de loodlijn lopen. Waarom doen mensen/jullie dit bij je paard(en), lijkt me toch niet goed voor het paard?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:48

_Quieto_ schreef:

wel fijn om te weten dat hij met zijn hoofd aan het schudden was en je hem niet altijd zo instelt Lachen

Haha, ik doe juist hartstikke m'n best om hem nooit zo te laten lopen! Haha!
Stel je voor, arm peerd Ach gut
Nu heb ik gelukkig zo'n netje, hij schud niet meer. Moet zeggen dat je dan wel foto's krijgt met alle mogelijke hoofd/hals houdingen Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:52

Squit schreef:
je heb idd veel verschillende manieren he van achter de loodlijn lopen
een klein beetje erachter is minder erg dan echt met de kin op de borst zeg maar hihi
elk paard loopt soms achter de loodlijn hoe hoog je ook in de sport zit!
(toch? Bloos )

vaak zijn de paarden die heel erg veel achter de loodlijn lopen het bit aan het ontwijken... heb wel eens een pony gereden die dat ook vaak deed en dat is best lastig om dat weer goed te rijden Ach gut die volgde ook je hand niet goed, maar dook opeens naar beneden en weg was je controle.
en elk paard loopt wel eens (ongewilt) achter de loodlijn...

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:14

MissEvil schreef:
_Quieto_ schreef:

Haha, ik doe juist hartstikke m'n best om hem nooit zo te laten lopen! Haha!
Stel je voor, arm peerd Ach gut
Nu heb ik gelukkig zo'n netje, hij schud niet meer. Moet zeggen dat je dan wel foto's krijgt met alle mogelijke hoofd/hals houdingen Knipoog

dat kan ook weleens handig zijn Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:42

Henrieke schreef:
Ik bedoel dus precies zo'n foto als Urielle op de 1e pagina er neer heeft gezet. Niet met een lage hals, maar gewoon opgericht en achter de loodlijn. Verkeerd omschreven Bloos.

Foto 1 bedoel je? Daar loopt hij niet opgericht maar laag.
Zou hij opgericht lopen dan is het punt achter de oren het hoogste punt.
Foto 2 gaat daar meer naartoe.

Toch vind ik foto 1 fijner dan foto 2.
Op foto 1 was ik aan het rijden met een nog niet zo lang zadelmak paard, dat voor zijn leeftijd met een actief achterbeen, taktmatig en losgelaten loopt.
Dat hij daar achter de loodlijn loopt is een fout van mij: ik vond het spannend de eerste keer op vreemd terrein met veel publiek langs de kant, draaiende camera op statief en flitsende camera's Knipoog en daardoor ben ik te streng in de hand, waarop het paard reageert door achter de loodlijn te blijven.
Het paard staat er daar echter dermate goed aan, dat hij met wat openen van de hand en een beetje toerijden met het been gelijk weer aan de loodlijn komt.

Foto 2 vind ik minder fijn. Het is een wedstrijd, een paar maanden later. Het paard is gespannen, komt weliswaar wat hoger, maar niet omdat ik hem op het achterbeen heb en door het dragen op de achterhand, voor omhoog komt. Integendeel, het paard breekt na de schoft af, drukt de rug iets weg en het achterbeen is zelfs achter de massa. De takt is verbroken.

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:47

Henrieke schreef:
maar nu heb ik het niet over lang en laag maar over achter de loodlijn lopen. Waarom doen mensen/jullie dit bij je paard(en), lijkt me toch niet goed voor het paard?

Mijn pony heeft nogal een dikke korte nek en om hem goed los te rijden is het soms makkelijk om hem iets achter de loodlijn in te stellen. Vanuit die houding ga ik steeds meer aan de oprichting werken maar dat is door zijn hals erg moeilijk voor hem.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 00:17

Er worden inderdaad verschillende dingen bedoeld in het topic over te diep, zoals TS al aangeeft, bedoelt ze de neus achter de loodlijn.
Sommigen doen het dus bewust, weet iemand dan ook waarom? Wat voegt het toe?
Lossigheid dus niet, want een paard achter de LL, is of op de hand, of niet aan het been. (Behalve soms in situaties zoals Uriëlle al aangeeft)
Dus inderdaad de vraag: Waarom

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 00:20

Omdat het bij paarden die voornamelijk de onderhals er graag erop mogen zetten en setje in de juiste richting is. Ik heb het hierbij over neusje net achter de LL. Ook daar kan je je paard los over de rug rijden. Dus lossigheid kan je zeker wel krijgen als het paard achter LL loopt. Zolang het daar neergezet is door de ruiter. Niet als het paard het al van nature doet. Ik ben van mening dat je je paard juist uit zijn natuurlijke houding moet kunnen halen. Dus ook achter de LL. Altijd wel gedosseerd. Net als overgangen. Even daar en er weer uit.

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 00:26

Tussen iets achter de loodlijn of kin op de borst zit een groot verschil.. Voor mijn gevoel werkt het wel bij mijn pony hem iets achter de loodlijn in te rijden, maar richt hem daarna ook op. En dat is iets wat veel ruiters vergeten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 00:31

Ik snap dat het bij zulke paarden inderdaad wel eens nuttig kan zijn, neem aan dat het niet achter de LL getrokken is, maar er naar toe gereden met een licht weerstandbiedende hand?
Er wordt hier als het goed is, niet bedoeld kin op de borst, maar alleen achter de LL (klein beetje)
Maar wat voegt het toe aan paard of pony?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 00:33

Mijn pony loopt afentoe ook te diep, maar niet vanwege teveel spanning, eerder het "te zacht en te veel teugel willen meegeven probleem"

Maar ben ik druk mee bezig tijdens de les

WiliamLawson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:52

Achter de LL trekken is sowieso al fout. Met het naar de hand toe rijden en dan je handen iets sluiten levert bij mij al resultaat. Mijn pony laat zijn rug los, komt achter beter bij.
Dit heeft helemaal niks te maken met trekken en pleuren, daar heb ik juist een hekel aan!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:59

Breek net pas in op dit topic. Heb het even vluchtig doorgelezen en kan me alleen maar aansluiten bij Urielle.
Ook noob wordt voorwaarts-neerwaarts getraind, waarbij we tact vanuit het achterbeen zeer belangrijk vinden.
Pas als deze tact goed is en de aansluiting van voor naar achter goed loopt, zetten we hem meer op het achterbeen en komt hij dus meer in 'wedstrijdpositie'.
het kan echter zomaar gebeuren dat we 2 weken niets anders doen dan vw-nw, omdat hij de oprichting op dat moment niet aan kan.
Nu is hij ingespoten geweest 4 weken terug en ga ik er vandaag weer voor het eerst terug op. Zal wel weer een poosje aanrommelen zijn voor de buitenwereld.