Geef mij een gegronde reden waarom bitloos dressuur niet mag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bitloos toestaan op dressuurwedstrijden?

Ja, ben ik het mee eens...
51 (51%)
Nee; vind ik niet kunnen...
48 (48%)

Totaal aantal stemmen: 99

Anoniem

Re: Geef mij een gegronde reden waarom bitloos dressuur niet mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:13

desney8 schreef:
moet je met neusriem rijden op een wedstrijd?

Ja dat staat ook in de regels, bij een gecombineerde neusriem MOET er een sperriempje aanzitten, of het lusje verwijdert zijn, anders is het incompleet tuig..

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:14

Biepje schreef:
Nee, want de een heeft een bit in en de ander niet, dus je hebt geen gelijk geval omdat je met verschillende middelen zit.

Het heeft dus helemaal niets te maken met de manier van rijden, daar zeg ik echt niets over, ik heb het gewoon over de grondslag van het harnachement bij dressuur.

Maar men rijd toch ook met verschillende bitten, en met verschillende zadels, en met verschillende sporen...enz. enz.
Vind het zelf geen goede reden..maar das mijn mening...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:16

jij vind niks een goede reden zolang er een bit bij betrokken is

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:16

Maar als je zonder bit rijdt, dan neem je een middel gewoon weg, terwijl je bij verschillende optomingen wel nog altijd met dat middel blijft rijden.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:17

Ja maar een bit is een bit, een zadel is een zadel en een spoor is een spoor. en zonder bit is geen bit. dus niet te vergelijken

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:19

stef schreef:

Hahaa... ROFL .je denkt zeker dat ik zo'n bitgoeroe ben.. Nee hoor; ik heb zelf ook 3 jaar met bit gereden...
Ik vraag alleen maar een gegronde reden waarom het van de KNHS niet mag Stef...kun je die nou nog geven??

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:20

Maureenn schreef:
Ja maar een bit is een bit, een zadel is een zadel en een spoor is een spoor. en zonder bit is geen bit. dus niet te vergelijken

Een mooi ontspannen paard, is een mooi ontspannen paard... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:21

Joepju schreef:
stef schreef:

Hahaa... ROFL .je denkt zeker dat ik zo'n bitgoeroe ben.. Nee hoor; ik heb zelf ook 3 jaar met bit gereden...
Ik vraag alleen maar een gegronde reden waarom het van de KNHS niet mag Stef...kun je die nou nog geven??

Niemand kan die geven behalfe de KNHS zelf en ik betwijfel of die dat wel kunnen, dus als je die wilt weten dan ben je hier toch echt verkeert..

LadyMadonna

Wat ik eerder aangeef, verder niet bij de KNHS, werk ik niet bij de KNHS, weet alleen dat het in de regels staat.
Dus ik zou zeggen: stuur een mail naar de KNHS...

waterval123

Wat wil je met deze discussie bereiken?!!!
als je het écht zo graag wil weten mail gewoon het KNHS en ga verder niet moeilijk doen tegen ons, geen enkele reden vind jij een goede gegronde reden..
Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:22

Joepju schreef:
Maureenn schreef:

Een mooi ontspannen paard, is een mooi ontspannen paard... Haha!

Inderdaad, en dat kan zowel MET als zonder bit.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:23

Shanna schreef:
Niemand kan die geven behalfe de KNHS zelf en ik betwijfel of die dat wel kunnen, dus als je die wilt weten dan ben je hier toch echt verkeert..

ajoh; Shanna....wees nou lief voor me... Haha!
Ik probeer hier een interessante discussie uit lokken joh...dat snap je toch wel.... Haha! Ach gut

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:24

Ja dat staat ook in de regels, bij een gecombineerde neusriem MOET er een sperriempje aanzitten, of het lusje verwijdert zijn, anders is het incompleet tuig..[/quote]

ik heb een africhtingsneusriem,
mag je daar dan wel mee op wedstrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:24

Joepju schreef:
Shanna schreef:

ajoh; Shanna....wees nou lief voor me... Haha!
Ik probeer hier een interessante discussie uit lokken joh...dat snap je toch wel.... Haha! Ach gut

Ik vind het eerder een onnodig ''reltopic'' want het antwoord op jou vraag kun je hier toch niet vinden, en bitloos is echt niet per definitie (moeilijk woord..) beter dan met bit, dus wat is je punt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:25

desney8 schreef:
Ja dat staat ook in de regels, bij een gecombineerde neusriem MOET er een sperriempje aanzitten, of het lusje verwijdert zijn, anders is het incompleet tuig..

mag je daar dan wel mee op wedstrijden?[/quote]

Dat zou je in de regels moeten kijken, ik start zelf niet namelijk, weet alleen de basisregels Knipoog

LadyMadonna

Joepju: Die discussie is er al 1000x geweest, dus waarom wéér?

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:25

Maureenn schreef:
Wat wil je met deze discussie bereiken?!!!
als je het écht zo graag wil weten mail gewoon het KNHS en ga verder niet moeilijk doen tegen ons, geen enkele reden vind jij een goede gegronde reden..
Clown

oowwww...je bent toch niet boos hoop ik he.. Haha!
Wat ik hiermee wil bereiken? Nou; misschien dat jullie mij van mening hadden kunnen veranderen, omdat ik me al jaren afvraag waarom het niet mag van de KNHS.
Maar als jullie dat niet kunnen; dan niet hoor...geeft niks...

Biepje

desney8 schreef:
mag je daar dan wel mee op wedstrijden?

Ja dat mag
Laatst bijgewerkt door Biepje op 24-02-08 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

wizewo

sflj schreef:
Biepje schreef:
Jaloers zullen ze allerminst zijn, het maakt het er gewoon ontzettend moeilijk op om een correcte vergelijking te maken tussen mensen die met bit en mensen die zonder bit rijden. Iedereen gelijk voor de wet.

Tuurlijk niet! De jury weet toch hoe het plaatje eruit moet zien? Hoe het paard loopt enz?
Als iemand dat nou ook kan zonder ijzer?! En anders eindigt diegene toch gewoon onderaan?!
Wat is jouw probleem??

Inderdaad Wizewo! Dus als je die oefeningen bitloos, zadelloos, desnoods in je blote kont uitvoert doet er toch niet toe?!
Scherpere bitten enz niet toestaan lijkt me logisch, gaat ten koste van het welzijn van het paard. Geen enkel paard heeft er nadeel van als het bitloos gereden wordt!

Daar begrijp je me even verkeerd. Pak een paard. Rijdt het bitloos, trens en een zwaar bit. Zelfs bij de zachtste en beste ruiter, krijg je verschil in tijd tot het kunnen, mannier en uitvoering van een bepaalde oefening. Alles is zo goed als de handen die het vasthebben.

Maw geef een willekeurig iemand 3 dingen om mee te schrijven. een potlood van den aldi(goedkoop merk), een balpen en houtskool. Met alledrie de dingen kan een prachtige tekening worden gemaakt. Maar met het een is het al wat moeilijker als het ander. Het een vergt veel meer kunde als het ander. Het een vergt veel meer training als het ander. Ideaal is het als het alledrie de dingen een prachtige tekening oplevert door dezelfde hand. Dat is waar, maar niets is ideaal, er zullen maar heel weinig mensen een prachtige tekening kunnen maken met het potlood van de Aldi. Niet iedereen heeft leren werken met houtskool en niet iedereen wil een balpen gebruiken om te tekenen. Als ze zich er echt op toe willen leggen en alle tijd er voor hebben om te kunnen schakelen ben je nog heel erg lang bezig. Wil je mensen dus beoordelen op de mooiheid van de tekening, moet je beslissen om met 1 soort schrijfding te tekenen.

Geef je echter dezelfde schrijfdingen aan iemand om een wiskundeoefening op te lossen, maakt het schrijfding geen zak uit. Alleen het resultaat telt.

Ik vind het heel normaal dat zowel bitloos als zware bitten geweigerd worden. Iedereen moet dezelfde kansen krijgen. Als dat dan gulde middenweg van trens of stang is, is dat zo maar.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:26

Biepje schreef:
Maar als je zonder bit rijdt, dan neem je een middel gewoon weg, terwijl je bij verschillende optomingen wel nog altijd met dat middel blijft rijden.

Je mag ook optomingsloos starten hoor! Knipoog (en misschien doe ik dat nog wel eens!)

waterval123

Een discussie is geen discussie als je na weet ik hoeveel argumenten nog steeds niet zelf een beetje mee kunt geven. en alleen je poot stijf houden. mail het knhs en ga met hun die discussie aan

Tine_

Als het zou mogen op wedstrijden, zou het toch geen eerlijke strijd meer zijn? Dan heeft de een wel een bit, en de ander niet, dan heeft de jury dus niet hetzelfde vergelijkingmaterieel. Het is toch ook niet zo dat de een achter een paard gaat lopen en de ander erop, dan is het toch ook geen gelijke wedstrijd meer.
Het lijkt mij wel een goed idee om gewoon aparte wedstrijden te organiseren; voor bitloos en met bit. Lachen

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:27

In mijn ogen is dat bitloos gedoe een echte hype op dit moment.
De KNHS heeft ooit regels bepaald die nageleefd dienen te worden.De regels zijn zo dat iedereen gelijk is, en dus ook dezelfde optoming heeft, zo blijft het eerlijk en wordt het niet al te moeilijk voor de jury e.d. Je kunt het beste aankloppen bij de KNHS over het hoe en wat omtrend bitloos.
Misschien is het een idee voor de bitloos ruiters om zich te verenigen en aan de KNHS te laten zien dat er echt behoefte is aan bitloze dressuurwedstrijden.Tot die tijd zit er niks anders op dat onderlinge niet officiele wedstrijdjes te rijden.
Laatst bijgewerkt door marlies85 op 24-02-08 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:28

Dat zou je in de regels moeten kijken, ik start zelf niet namelijk, weet alleen de basisregels Knipoog[/quote]

hihi,
ik start zelf ook nog niet hoor,
maar omdat jullie het ook over een neusriem hadden
vroeg ik het met gewoon af:D
xx

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:29

Maureenn schreef:
Een discussie is geen discussie als je na weet ik hoeveel argumenten nog steeds niet zelf een beetje mee kunt geven. en alleen je poot stijf houden. mail het knhs en ga met hun die discussie aan

Maureenn, als je denkt dat ik zonodig mijn poot stijf wil houden, dan spijt me dat..was niet de bedoeling.
Ik was gewoon erg benieuwd of er iemand een gegronde reden had. En ik kan echt heel goed tegen kritiek hoor..echt! Haha!