[naam] schreef:Ik zag ook verschillende mensen iets zeggen over het paard een laatste zetje te geven doormiddel van spoor of zweep. Moet het paard niet gewoon op je been en hand leren te reageren? Ik heb zelf een tijdje een pony gereden waar een zweep bij gepakt werd als ze niet doorliep, die reageerde daar na een tijdje ook totáál niet meer op.
Dan is de zweep verkeerd gebruikt. Verkeerd getimed misschien, of terwijl je voorwaarts zette onbewust teveel hand gebruikt. Om de een of andere reden heeft jouw paard niet begrepen wat je met die zweep wilde.
Een paard leert van beloning, het wegnemen van druk.
Stel jij geeft been, paard reageert niet. Dan denk je misschien: he, hij let even niet op. Dus je herhaalt je hulp nog eens duidelijker. Paard reageert nog niet. Dan kun je nog wel 25 keer been geven maar je hulp is niet effectief, je paard denkt niet: o, nu moet ik voorwaarts (of opzij). En bij elke keer dat jij been geeft en er gebeurt niks, bevestig je dat hij niks hoeft te doen voor je been. (Afgestompt paard).
Maar nu geef je been, paard reageert niet en jij komt in met je spoor of tikt bij met de zweep. Op het moment dat je paard de gewenste reactie geeft, stop je met de correctie. Dan weet je paard: he, dus zodra ik naar voren/opzij ga, stopt zij met bijtikken? Dan zal ik voortaan maar naar voren/opzij gaan. Helemaal wanneer jij bij de goede reactie ook nog eens zegt tegen je paard dat hij dat hartstikke goed doet, of een kriebel op zijn nek geeft!
En omdat je dat corrigeren natuurlijk heel consequent doet, weet jouw paard dat zodra hij niet voor je been is, jij inkomt met zweep of spoor. En als hij netjes reactie geeft, doe je dat niet. 1+1=2 paard reageert voortaan op je kuit