Oude soort fjord VS nieuwe soort fjord.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prenta

Re: Oude soort fjord VS nieuwe soort fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:10

Eigenlijk zit ik nu wel een beetje te zeuren Tong uitsteken Want mijn eigen Fjord van bijna 3 is ook nog behoorlijk smal
(al gaat hij de laatste tijd wel steeds meer de breedte in), maar hij is wel klein (1.40).
En toch kreeg hij nog een 8 op rastype op de keuring vorig jaar, in totaal had hij 36 punten(had eerder 34 of lager verwacht Gestoord

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:21

Vind zelf de fjorden met een ouderwetse bouw toch het mooiste, de verhoudingen zijn beter.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:29

Iets de hoogte in mag van mij best , maar niet groter dan 1.50 , jammer dat de ouderwetse bouw ook verloren gaat..
Voor lange mensen is het toch wel iets fijner om een iets grotere fjord te hebben. Dus om hem "geschikter" te maken voor langere mensen is het wel fijn dat ze wat groter zijn. Alleen jammer dat ze zo slank worden nu. ( Vind ik overigens ook zonde van de haflingers ) De ouderwetse bouw krijgt toch echt mijn stem !

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:33

Dit heb je helaas ook bij haflingers. ze worden steeds luxer en grooter, ik zie liever de ouderwetse fjord

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:31

Die van mij is van 96 en 1.54m, hij is niet alleen hoog maar ook gewoon echt fjord. Hij is gewoon fors en breed. Ik heb hem als veulen gekocht en wist niet dat hij zo groot zou worden maar met mijn lengte heb ik er gewoon mazzel mee. Ik ben zelf 1.83m. Zijn moeder was niet groot en zijn vader ook niet echt, dus hij is niet bewust groot gefokt maar gewoon groot geworden Haha!. Qua exterieur is er helemaal niets mis met hem en heeft hij tot zijn vierde goede punten gescoord, 2x thuisgekomen met een rubrieksprijs en 1x met een reserverkampioenschap van 39 punten. Dan zal het stamboek er toch wel het juiste type in gezien hebben.

Ik val zelf echt op het robuuste type fjord, ze moeten niet vet zijn maar ze mogen wel massa hebben. En ik ben het ermee eens dat als men een luxe sportpony wil hebben dat ze dan maar voor een nrps'er ofzo moeten kiezen. Het moet wel fjord blijven, dus wat mij betreft geen paard in een fjordenjasje maar (even naar mijn eigen situatie gekeken) wel mijn qua stokmaat bijna paard in een pony (fjorden)jasje Haha!.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:52

wikke (zie profiel) is 1.51m maar neigt nog voldoende naar het ouderwetse type.
luxer hoeven ze voor mij ook niet te worden,dan gaan we mijns inziens de verkeerde kant op.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:59

het is hier al gezegd, laat de rassen zoals ze zijn!
zijn ze niet geschikt voor jouw doel, dan kies je een ander ras.
straks zijn alle paarden even hoog en lang, met alleen een ander kleurtje

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:28

fojoe schreef:
het is hier al gezegd, laat de rassen zoals ze zijn!
zijn ze niet geschikt voor jouw doel, dan kies je een ander ras.
straks zijn alle paarden even hoog en lang, met alleen een ander kleurtje

maar als ze toch geschikt zijn voor het doel en toch iets luxer zijn???
Ik had mijn wat luxere fjord al een tijd, en dressuur gaat goed, had hem daar alleen daar niet echt voor gekocht, vond hem gewoon mooi en lief, prima toch!!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:33

Het is een beetje een trend bij meerdere rassen: fjorden, haflingers, Friezen, IJslanders. Ik heb er geen problemen mee, want ongeacht het ras, houd ik qua type paard meer van de wat luxere, zolang het niet al te ielig wordt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 06:51

smaken verschillen,maar als je een luxe dressuurpony wil,dan denk je toch in eerste instantie aan een ander ras?
ik snap best dat ze wat luxer gefokt worden,maar ik vind dat dat de laatste tijd wel wat de overhand neemt.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:41

Ik vind dat je oude en nieuwe moet blijven fokken,
de oude voor de kar/huifkar/mennen
en de nieuwe voor dressuur, ik ben zelf gek op de oude, maar de nieuwe kunnen weer meer:o

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:31

Snoevie schreef:
smaken verschillen,maar als je een luxe dressuurpony wil,dan denk je toch in eerste instantie aan een ander ras?
ik snap best dat ze wat luxer gefokt worden,maar ik vind dat dat de laatste tijd wel wat de overhand neemt.

Luxe is leuk maar het hoeft niet te luxe, daarbij maakt hoogte niet uit vind ik maar de breedte, ik vind te breed minder mooi, maar fjorden moeten wel breed blijven, alleen niet te voor de luxere types. Ze kunnen toch beide gefokt worden?

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:45

Ik vind het zonde als in de fokkerij het echte type verloren zou gaan. Mijns inziens is dat ook helemaal niet nodig. Binnen de fokkerij zijn er altijd wel wat sportievere en wat robuustere typen geweest. Mijn fjord komt bijvoorbeeld uit een heel ouderwets type vader (Tunar) en ook niet uit een sporttypische moeder. Toch is hij voldoende sportief gebouwd om in de hedendaagse dressuuursport goed mee te kunnen komen. Overigens heeft Tunar veel nakomelingen gebracht die in de sport goed scoren, en toch voldoende rastype en massa hebben.
Wat ik het echte nadeel vind aan het in de hoogte fokken is dat je de kenmerken van het fjordenpaard en de hardheid te kort gaat doen. Je ziet nu veel hoge, jonge dieren, die veel te week gekoot staan of een te lange rug hebben. Met alle problemen op (latere) leeftijd van dien.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:32

We hebben het hier steeds maar over oud type en nieuw type maar dat is helemaal niet aan de orde

Kijk eens hoe luxe Bjorgard vroeger al was of Ohlsen.
Fjorden worden helemaal niet luxer, hooguit wat groter.

Overigens fokken we nog steeds het meeste met de oude hengsten en sorteerd het stamboed de nieuwe hengsten niet op luxe of minder luxe.

De fjord heeft hedentendagen nog steeds het robuuste voorkomen. Op een enkeling na die echt smal zijn maar die waren er jaren geleden ook al.

En voor degene met een jong paard die nu zeggen dat ze zo luxe zijn.... kijk eens over een paar jaar Knipoog
Taco was vroeger ook smal... maar dat is nu ook een brede beer en echt niet alleen door spieren.

joyceenzira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:42

Ik ga ook voor de oudere soort. ik hou wel van lekker breed Tong uitsteken dat ze de hoogte in gefokt worden vind ik niet erg zolang het maar niet tenkoste gaat van de kenmerken van het ras. Zo kunnen langere mensen ook gewoon op fjorden rijden.
_Margot_ schreef:
Ze kunnen toch beide gefokt worden?

daar ben ik het helemaal mee eens Ja

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:45

Helemaal mee eens Kelly.
Bjorn wordt ook steeds iets breder, maar is wel vrij kort in de rug maar wel mooi groot.
Par is iets kleiner (en ouder) maar heeft weer een langere rug.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 07:25

Niet helemaal eens met Kelly. Als je verder terug gaat in de geschiedenis is er veel meer verschil..
Je hebt wel gelijk als je zegt dat de meesten nog niet zo smal zijn, maar ik ben wel bang dat we daar naar toe gaan. En de hoogte vind ik verontrustend.

Het stamboek sorteerd niet op modern of ouderwets of hoe je het wilt noemen, maar de fokker wel. En veel fokkers willen gewoon wat luxer, wat rijtypischer. De mensen die voor robuster gaan zijn volgens mij in de minderheid..

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:57

Jeskim schreef:
En de hoogte vind ik verontrustend.

Waarom?

Ik vind dus het luxere type mooier, maar het bredere type is ook mooi, maar als ik er nog 1 zou kopen zou het zeker weer een luxe fjord worden (ik heb nu 1 luxe en een brede, als we het zo gaan omschrijven) Ik vind hogere fjorden erg mooi, krijg daardoor ook heel veel complimenten over Bjorn en hij is ook niet zo breed. Bjorn heeft nooit ergens last van (behalve dan van het ongeluk maar daar heeft zijn bouw niks mee te maken). Het karakter van de fjord blijft, en het lijkt nog steeds heel erg op een fjord alleen iets luxer. Ik begrijp best dat gezondheid het belangrijkste en als het echt problemen zou geven dat het dan niet goed is, maar nu vraag ik me af, hoe komen we erbij dat het problemen geeft??? Ik denk dat dat per paard afhangt, mijn minder luxe fjord heeft nml. meer problemen met zijn lichaam en bewegingen dan mijn luxere?
Persoonlijk vind ik de meeste luxere fjorden mooier in de sport, maar hier zijn ook weer uitzonderingen natuurlijk. het is net wat jezelf mooi vind en soms is naar mijn idee het luxere type mooier maar soms het minder luxe. Maar ik ben het gekst met mijn fjorden om hun innerlijk en niet om de buitenkant, ik vind ze wel heel mooi hoor, maar dat is voor mij niet het belangrijkste.

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:16

ik heb nog hele een ouderwetse, ze is 1,33 hoog en wordt dit jaar 32 Haha! Haha! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:26

pilou schreef:
ik heb nog hele een ouderwetse, ze is 1,33 hoog en wordt dit jaar 32 Haha! Haha! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Wow, 32!!! geweldig!!! Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:44

super leeftijd!

ik heb trouwens een prachtige hengst voorbij zien komen,de 3 jarige Rubis,een rodblakke.
ik duim dat ie mag gaan dekken in NL

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 08:26

ja die van b.van den berg toch? prachtige hengst Vingers aflikken Daar zou ik wel een veulentje van willen ... als ik een merrie had

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:15

Ik maak me ook zorgen om de hoogte.

En dan wel vanwege lichamelijke problemen die gaan ontstaan. Ik denk dat het KWPN een goed voorbeeld is. Enkele jaren terug was het helemaal hot als je een paard van min 1.80 m had. Ik heb enkele van deze reuzen gezien en allemaal hadden ze last van de benen.

Wat wij willen is in enkele 10 tallen jaren en grotere en luxere fjord te fokken...terwijl we vergeten dat het paard er miljoenen jaren over heeft gedaan om een stokmaat van 1.35 te halen. Koniks en prezwalski's zijn een mooi voorbeeld. dat zijn toch rassen waar onze fjord aan verwant is.

Een jaar of 3 terug was ik op de HK van het fjorden stamboek en daar werden 3 nakomelingen van de hengst Manus voorgesteld uit verschillende merries. 2 van deze veulens kregen een 4 voor het beenwerk! en die ander een 5.
Of dat nou te maken heeft met de zeer strenge selectie of dat die benen gewoon slecht zijn. Voor mij persoonlijk in iedergeval reden genoeg om niet met deze hengst te fokken.

Verder had Kelly ook nog wel een punt dat de fjorden in hun begin jaren veel slanker zijn. Mijn eigen fjord was ook zo'n slankie. Zo erg dat ik er geen eens op wou..ik had gewoonm niks tussen mijn benen. verder mooi paard om te zien hoor...kreeg overal complimenten en zelf een paar keer de vraag waarom ik zijn ballen eraf had gehaald en niet een poging heb gedaan om hem goedgekeurd te laten krijgen.

Nu is mijn beest bijna 10 jaar en behoorlijk uitgezwaard. Jury was vorig jaar verrast met een ouderwetse fjord in de baan....want die zagen ze niet zoveel meer. (persoonlijk vond ik mijn paard eerder te vet als ouderwets maar goed Tong uitsteken ).
Resulteerde in een reserve kampioenschap bij de ruinen met een 9 voor rastype.(foto in profiel)

Danno meet 1.47m en dat vind ik een mooie hoogte...groter hoeft van mij niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:56

monique_lucky: jij vind de nieuwere types mooier,maar ook bredere fjorden.
imo is de bredere fjord meer het ouderwetse type.

1m47 is zeker een prima stokmaat

bodan: ja dat is de nieuwe hengst van meneer v/d Berg,schitterend dier,ik ga volgende maand naar de hengstenshow om hem te zien.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:45

Snoevie schreef:
monique_lucky: jij vind de nieuwere types mooier,maar ook bredere fjorden.
imo is de bredere fjord meer het ouderwetse type.

Ik vind het luxere type mooier als het bredere, maar er zijn ook mooie minder luxe brede fjorden, het hangt af per fjord. Maar wat voor mij het belangrijkste is is het karakter en de gangen en die gangen zijn bij mijn luxere fjord veel beter, maar dat is per fjord verschillend. Ik vind grote fjorden gewoon heel mooi, maar als dat slechter is is dat natuurlijk niet goed, maar mijn luxere fjord is groot en mankeert niks maar ook dat zal per paard verschillen.