Betekenis van briezen tijdens rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jordy_

Re: Betekenis van briezen tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:26

Ja bij mijn (vz) pony is het ontspannen.

Maar het licht er ook wel aan op welke momenten je pony het doet.. Als hij het doet waneer je lange teugel geeft en dan briest weet ik bijna wel zeker dta het ontspanning is. En als hij het doet waneer je iets doet waneer hij het moeilijk vind, kan het wel eens zijn dat hij het doet om er onder uit te komen omdat je het bij je vorige instructrice moest toelaten hij nu ook denkt als ik ga briezen, geeft ze me meer ruimte.
Van stress lijkt me niet echt. Maar dat kan aan mij liggen Knipoog

x

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 09:48

Citaat:
En als hij het doet waneer je iets doet waneer hij het moeilijk vind, kan het wel eens zijn dat hij het doet om er onder uit te komen omdat je het bij je vorige instructrice moest toelaten hij nu ook denkt als ik ga briezen, geeft ze me meer ruimte.

Ja, dat denk ik soms ook.
Silence is slim genoeg om zo te denken Clown

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:02

Urielle schreef:
Als Silence daarbij fijn ontspannen aanvoelt denk ik dat het gewoon een teken is dat hij losser in het lijf wordt Lachen

Hier kan ik in mee gaan. Ik rijd sinds kort een paard (Tristan-B, zie link onderschrift) en die was echt enorm vast in zijn lijf. Hij begint het nu steeds en steeds meer los te laten, het werk gaat hem gemakkelijker af en hij begint nu ook regelmatig te briesen. In galop briest hij het ook in het 'ritme' uit als het ware. Ik vind het zelf ook heel ontspannend klinken Vork . Hij strekt daarbij zijn hals weleens wat uitbundig waardoor hij mij iets uit het zadel trekt, maar dit is zeker niet om onder het werk uit te komen . Tijdens het aan een lang teugeltje uitdraven of stappen gaat er zelfs vaak een lange diepe kreun uit z'n tenen aan de bries vooraf ROFL

edit: briesen van de spanning/stress klinkt wezenlijk anders, ik vind dat meer 'snurkachtig', dat doet Tris vaak de eerste paar rondjes met stappen als er weer iets veranders is langs de bak Clown ! En dat echte hele harde in 1 stoot uitblazen, met het hoofd hoog is ook bij iedereen wel duidelijk lijkt me zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:07

Volgens mij is het ook ontspanning,mijne ene merrie loopt ritmisch licht briesend als ze geconcentreerd aan het werk is.Maar mijn ruin briest enorm veel,vooral tijdens de galop,vorige wedstrijd zelfs zo dat hij gespannen was met losrijden en in de ring ontspannen,toen begon hij ook ontzettend te briesen in galop.Dat was wel iets teveel van het goede,beetje irritant werd het.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:12

Silence schreef:
Instructrice op vorige stal: Zij vond dat ik dit moest toelaten aangezien het ontspanning zou zijn.
Instructeur op deze stal: Hij vind dat ik Silence af moet straffen, omdat dit onder het werk uitkomen is volgens hem.
Kennis van ons: Zij zegt dat dit stress is.

Ligt eraan HOE hij briest. Mijn paard briest ooit uit ontspanning, maar ook ooit van een beetje stress. Nu mijn paard achterwaarts moet leren, briest ze uit spanning, dat ze het niet zo goed snapt (we vinden het beiden moeilijk, dus ik bries ook wel eens Knipoog ) in het begin briest ze uit ontspanning.

Straffen om onder het werk uit te komen vind ik onzin, en zou ik nooit doen. Lijkt me niet dat je paard briest om onder het werk uit te komen! Ik vind dat je instructrice op je vorige stal en je kennis het beste advies geven.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:28

Briesen zou idd ontspanning zijn heb ik begrepen. Het kan ook zijn dat een paard stof (zand) heeft ingeademd tijdens het rijden en daarom briest. Lijkt mij in ieder geval niets wat je moet afstraffen, alhoewel ik soms ook bruut uit het zadel naar voren gerukt word door een bries. Dat is dan even minder fijn. Mijn instructrice zei ooit dat je briesen als een beloning moet zien omdat het paard dan zijn buikspieren gebruikt. Het lijkt me niet dat een dier het verband legt tussen een bries en onder het werk uit komen.

westerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:40

mijn paard briest ook erg veel als hij tegen een verkoudheid aan zit. Maar het verschil tussen verkoudheid en ontspanning hoor je wel.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:08

Mijn pony doet het ook als ik een tijdje aan het rijden ben, volgens mij doet zij het omdat ze ontspannen is.

nasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:12

Mijn paard was eerst wat strak in der lijf en naar mate dit losser werd ging zij steeds meer ontspannen.
Ik heb nu ook een jong paard en deze briest ook lekker als hij los door zijn lijf is. Dus ik ben het met de meeste eens dat het vaak wel ontspanning is.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:17

Mij is altijd geleerd dat een paard dan ontspant en zo heb ik het tot nu toe ook ervaren..

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:31

Mijn paard gaat briezen als ie zich ontspant en dat is wel heel duidelijk te voelen!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:09

Casca schreef:
ligt eraan, gewoon briesen en in de aanleuning blijven is ontspanning, wanneer hij de teugels uit je hand trekt om te gaan briesen is het spanning of onder het werk uitkomen.

Hier ben ik helemaal mee eens! Lachen

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:59

Bremmel briest vaak uit ontspanning. Vaak bij het eerste rondje stappen en draven, dan vind ze het leuk om weer lekker te rijden.

Als het door spanning komt gaan de meeste paarden meer snurkengeluiden maken.

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:06

Ontspanning denk ik.. maar ik volg even Knipoog

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:08

Als een paard/pony briest, ben ik ervan overtuigd dat het dier ontspannen is *LOL*
Als de paarden bij ons briesen met het rijden, laten ze ook mooi los en komen mooi nagevelijk. Voor mij is dat dus een teken van ontspanning!

xhoneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:26

Bonnie_Theun schreef:
Als een paard/pony briest, ben ik ervan overtuigd dat het dier ontspannen is *LOL*
Als de paarden bij ons briesen met het rijden, laten ze ook mooi los en komen mooi nagevelijk. Voor mij is dat dus een teken van ontspanning!

helemaal mee eens Haha!
ik vind het heerlijk als mijn paard briest.
wordt er helemaal vrolijk van! Haha!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:24

Silence schreef:
Citaat:
En als hij het doet waneer je iets doet waneer hij het moeilijk vind, kan het wel eens zijn dat hij het doet om er onder uit te komen omdat je het bij je vorige instructrice moest toelaten hij nu ook denkt als ik ga briezen, geeft ze me meer ruimte.

Ja, dat denk ik soms ook.
Silence is slim genoeg om zo te denken Clown

Even corrigeren , want paarden kunnen niet denken, ze reageren alleen op datgene wat jij hen (bewust of onbewust)aanleerd.
Dus als jij in het verleden heel vriendelijk toestond als Silence ging briesen 'verwacht' ze dat nu ook.
Dat is aktie,reaktie, en geen denken Clown

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:29

M'n ene paard briest ook wel eens en dan vooral in de eerste 10min, nadat hij gebriest heeft is hij veel meer ontspannen. dus ik zou het zeker niet afstraffen!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:23

Ik rij altijd buiten in het bos.
Lekker ontspannen ritjes,met losse teugel.
Als ik een stuk lekker gegalopeerd heb en we zijn weer terug naar stap geef ik haar altijd lange teugel,en daarbij briest ze 9 van de 10 keer uit volle borst.
Je zit dat ze het lekker vond,dat ze genoten heeft.
Dus bij mijn paard is het ontspanning,tevredenheid. Lachen

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:39

zolang je paard daarna gewoon door gaat met zijn werk zie ik niet in waarom jou instructiese zegt dat ze onder het werk wil uitkomen.
wat mij altijd is geleerd, is dat het paard zich juist dan ontspand.
je ziet vaak ook dat paarden dit doen naar het rijden als ze lekker uitmogen stappen.
dus ik denk dat dit gewoon pure ontspanning is..... Dromen

Louike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:02

meestal is het ontspanning, maar het kan ook zo zijn dat hij last van stof heeft. Ik denk niet dat je dat af moet straffen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:30

Afstraffen is idioot!
Het is een vorm van pure ontspanning!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:44

er zijn zoveel verschillende manieren van briesen, dat er niet een duidelijk antwoord gegeven kan worden.
Ritmisch briesen is ontspanning.
Een keer duidelijk briesen na een flinke galop: Oh dat was lekker.
Een keer flink briesen als ze los in de bak staan en aan het showen zijn: Kijk mij! Ben ik niet stoer!
Snorken: Spannend.
Een keer hard: bijv haartjes in neus.
2 paarden om de beurt briesen: communicatie middel.
etc etc...

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:17

Mijn pony deed dit soms heeeel vaak achter elkaar waardoor ik ook dacht dat ze me in de maling aan het nemen was.
Dit is dus niet het geval geweest.
Ik ben er achter gekomen dat het ontspanning was en ik heb het maar laten gaan en weer opgepakt en doorgereden.
Niet teveel aandacht aan gegeven en het ging vanzelf weer over.

Op het moment dat je er teveel aandacht aan geeft gaat je pony het alleen maar meer doen.

(althans zo werkte het bij mij)

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:19

Ik heb altijd t idee als mijn paard briest tijdens t rijden dat ie t lekker naar zijn zin heeft. Vooral als hij lekker ontspannen is briest hij vaak. Of t echt zo is????