Ik heb nog nooit gehoord dat een paard die een tik kreeg tussen de oren dood neerviel..
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
piecon schreef:Als een paard steigert dan slaan ze hem meestal tussen zijn oren om na te bootsen dat hij zijn hoofd stoot als hij dat doet. Veel paarden hebben hier een hekel aan (hoofd stoten) Ook staan ze wel eens met een zakje water op zijn hoofd als hij steigert om te simuleren dat hij dan bloedt. het is de enige manier om steigeren af te leren. Het is verder heel moeilijk, zij het niet onmogelijk om een paard wat zich steigeren met berijder heeft aangeleerd af te leren. Dan heb ik het niet over levensgevaarlijk. Liever proberen zo af te leren dan naar de slacht of in het verkoopcircuit komen omdat hij niet te berijden is.
Tussen de oren slaan omdat hij niet luistert vind ik te ver gaan. Daar zijn andere manieren voor.
Annumarie schreef:Ik heb het een keer zien gebeuren......
Moet wel zeggen dat dat met hele grove hand ging.....
RianneH schreef:Er zijn trouwens veel meer manieren om steigeren af te leren.. Netzo goed dat je het op commando aan kan leren, kan je er een commando aankoppelen en zo afleren. Misschien een stuk minder snel, maar het geeft netzo goed resultaat
detour schreef:RianneH schreef:Er zijn trouwens veel meer manieren om steigeren af te leren.. Netzo goed dat je het op commando aan kan leren, kan je er een commando aankoppelen en zo afleren. Misschien een stuk minder snel, maar het geeft netzo goed resultaat
Het hangt er wel af hoeveel stresshormonen er door het lijf van het dier gieren op het moment dat hij achterover dreigt te slaan; je zult dan enorm vlug moeten anticiperen en handelen. Op zo'n moment geloof ik niet in een commando.

juudje84 schreef:sorry maar ik zit me hier weer lekker te ergeren
voor de mensen die tegen het slaan zijn tussen de oren tegen het hoofd what so ever kruip zelf ff op een paard dat omhoog gaat en blijft gaan om onder het werk uit te komen.
Er zijn paarden die doordat ze niet duidelijk gecorrigeerd worden verder gaan en achterover slaan of zich gewoon neer gooien.
En dan.....
Een paard hoort niet omhoog te gaan! levensgevaarlijke situaties kunnen eruit ontstaan en kom jij dan nog maar met je foei mag niet, voordat je dat een keer heb gezegd lig je allang op je kont of nog erger onder je paard.
Een paard hoort te luisteren thats it.. En ondertussen je paard een beetje verwennen en knuffelen en weet ik t kan allemaal, als je maar consequent blijft!
Jullie kunnen het wel zielig vinden om een paard een x aan te pakken maar een paard denkt echt niet over jou lot als ie tekeer gaat!
sorry moest t ff kwijt want wordt nl gek van dat gezeik hierover

detour schreef:juudje84 schreef:sorry maar ik zit me hier weer lekker te ergeren
voor de mensen die tegen het slaan zijn tussen de oren tegen het hoofd what so ever kruip zelf ff op een paard dat omhoog gaat en blijft gaan om onder het werk uit te komen.
Er zijn paarden die doordat ze niet duidelijk gecorrigeerd worden verder gaan en achterover slaan of zich gewoon neer gooien.
En dan.....
Een paard hoort niet omhoog te gaan! levensgevaarlijke situaties kunnen eruit ontstaan en kom jij dan nog maar met je foei mag niet, voordat je dat een keer heb gezegd lig je allang op je kont of nog erger onder je paard.
Een paard hoort te luisteren thats it.. En ondertussen je paard een beetje verwennen en knuffelen en weet ik t kan allemaal, als je maar consequent blijft!
Jullie kunnen het wel zielig vinden om een paard een x aan te pakken maar een paard denkt echt niet over jou lot als ie tekeer gaat!
sorry moest t ff kwijt want wordt nl gek van dat gezeik hierover
Juudje, dat vind ik nou nuchter van je, waarschijnlijk begrijp je dan ook mijn punten.
Als een paard geen rekening met je houdt (dominantie , stress) dan is een goede harde knal imo gewoon noodzakelijk.
Kennelijk hebben weinig bokkers hier te maken gehad met achterover slaande paarden, jonge onopgevoede paarden, topfitte bloedpaarden.. paarden zijn echt niet alleen maar schattig en lief.