Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:45

Tussen de oren zit de slaap???

Ik heb nog nooit gehoord dat een paard die een tik kreeg tussen de oren dood neerviel..

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:47

Ik heb het een keer zien gebeuren......

Moet wel zeggen dat dat met hele grove hand ging.....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:48

Nooit zou ik het in mij hoofd halen daar te slaan, ben zo ie zo al geen voorstander van grof geschut.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:49

Ik heb ook gehoord dat er tussen de oren een heel gevoelig plekje is, waar je zeker een paard niet hoort te slaan. Kan echt gevaarlijk zijn.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:51

piecon schreef:
Als een paard steigert dan slaan ze hem meestal tussen zijn oren om na te bootsen dat hij zijn hoofd stoot als hij dat doet. Veel paarden hebben hier een hekel aan (hoofd stoten) Ook staan ze wel eens met een zakje water op zijn hoofd als hij steigert om te simuleren dat hij dan bloedt. het is de enige manier om steigeren af te leren. Het is verder heel moeilijk, zij het niet onmogelijk om een paard wat zich steigeren met berijder heeft aangeleerd af te leren. Dan heb ik het niet over levensgevaarlijk. Liever proberen zo af te leren dan naar de slacht of in het verkoopcircuit komen omdat hij niet te berijden is.
Tussen de oren slaan omdat hij niet luistert vind ik te ver gaan. Daar zijn andere manieren voor.

Hier ben ik t mee eens...
Ik heb idd ook zo'n paard gehad die alleen maar steigerde, voowaarst rijden wou niet en ik zag idd niet een andere oplossing dan een zakje water...
Ik had er gewoon een losse knoop in, zodat je geen kracht hoefde te zetten om t water eruit te laten lopen. Ik heb t maar 2 keer hoeven doen en was van het probleem af!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:52

Annumarie schreef:
Ik heb het een keer zien gebeuren......

Moet wel zeggen dat dat met hele grove hand ging.....

Was dat paard op slag dood? Zoja, heeft iemand dit aangegeven bij de Db of politie?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:55

Er zijn trouwens veel meer manieren om steigeren af te leren.. Netzo goed dat je het op commando aan kan leren, kan je er een commando aankoppelen en zo afleren. Misschien een stuk minder snel, maar het geeft netzo goed resultaat Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:57

slaan is voor ongeduldige mensen toch?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:59

RianneH schreef:
Er zijn trouwens veel meer manieren om steigeren af te leren.. Netzo goed dat je het op commando aan kan leren, kan je er een commando aankoppelen en zo afleren. Misschien een stuk minder snel, maar het geeft netzo goed resultaat Knipoog

Het hangt er wel af hoeveel stresshormonen er door het lijf van het dier gieren op het moment dat hij achterover dreigt te slaan; je zult dan enorm vlug moeten anticiperen en handelen. Op zo'n moment geloof ik niet in een commando.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:02

detour schreef:
RianneH schreef:

Het hangt er wel af hoeveel stresshormonen er door het lijf van het dier gieren op het moment dat hij achterover dreigt te slaan; je zult dan enorm vlug moeten anticiperen en handelen. Op zo'n moment geloof ik niet in een commando.

Als een paard steigert van stress dan hoor je uberhaupt niet te slaan want dat levert echt alleen een angstig paard op.
Over het algemeen heeft een dominant paard niet zo heel veel last van stress als ie steigert......

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:03

Je zult als een paard van de stress omhoog komt wel moeten ingrijpen en als je door zijn blindheid heen kunt breken met een goede mep dan zie ik daar niks verkeerds aan. veiligheid is een groot goed.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:06

Als een paard door stress omhoog komt, zul je toch echt ff goed moeten nadenken wat je nu doet. Dan moet je de stressfactor wegnemen, niet het stressige (en waarschijnlijk) angstige dier een klap op zn kop verkopen. Of hem geleidelijk en rustig laten wennen aan die factor. Het ene paard reageerd nu eenmaal anders dan de ander..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:08

Daar heb je natuurlijk alle tijd voor als dier achterover dreigt te slaan of ergens tegenaan flikkert; wand, auto etc..

bedenk je wel dat een paard een lvuchtdier is en op de meest vreemde momenten in de meest gevaarljike situaties omhoog kan vliegen...Dan is er geen tijd en zul je moeten anticiperen. Theorie is leuk maar praktijkervaring laat wel eens wat anders zien!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:17

Ik wil ook echt niet beweren dat je dan tijd hebt om het dier te leren binnen die paar tellen dat hij pas omhoog mag komen op commando. Dit is meer iets voor paarden die zichzelf zoiets hebben aangeleerd.
Maar ik weet zeker dat wanneer je paard omhoog komt in een situatie door stress, je echt niet de boel verbeterd door hem tussen zijn oren te slaan. Dit zorgt alleen maar voor mee angst, ipv je paard te kalmeren en aan te geven dat het niet eng is. En tja, dat werkt misschien niet één twee drie. Als je paard op jou vertrouwd dan zal die zich snel genoeg laten kalmeren. Doet die dat niet, dan is het misschien te vroeg om zo'n situatie op te zoeken en zul je aan de hand bezig moeten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:18

Je zult iets moeten doen om zijn blindheid te doorbreken op zo'n moment. Wat dat voor gevolgen heeft lijkt mij dan voor latere orde.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:22

Ik heb 1x op een paard gezeten, van het ene naar het andere moment *ping*, paard begon te schoppen en steigeren.. Mij er proberen af te bokken. Ze was dag van te voren nog grondig nagekeken, tuig is aangepast en ze mankeerde niks. Zat gewoon een kronkel in het koppie. Toen heb ik haar wel even een flinke mep gegeven tussen de oren, en dat terwijl ik nooit met zweep rij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:22

Ik zal niet tussen de oren slaan, nooit gedaan Lachen

Maar als een paard steigert, kan ie wel een knal krijgen ja. Op de nek of op de kont, net waar mijn hand (met zweep) het dichtst bij is.

Het ligt er wel aan.
Een keer gehad bij een 4-jarige, maar dat was schrik... niks mee gedaan, voorwaarts gereden, veel beloond... heeft nooit gevolgen gehad Lachen

Bij oudere paarden sla ik wel, en da's geen tikje Lachen
Da's gewoon een knal. Op het moment dat het gebeurt, moet je handelen vanuit gevoel, is er geen tijd om na te denken. Later kun je idd wel bedenken waarom het was (al heb je daar op dat moment ook je intuïtie dan voor) en daar wat mee doen...

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:27

sorry maar ik zit me hier weer lekker te ergeren
voor de mensen die tegen het slaan zijn tussen de oren tegen het hoofd what so ever kruip zelf ff op een paard dat omhoog gaat en blijft gaan om onder het werk uit te komen.
Er zijn paarden die doordat ze niet duidelijk gecorrigeerd worden verder gaan en achterover slaan of zich gewoon neer gooien.
En dan.....

Een paard hoort niet omhoog te gaan! levensgevaarlijke situaties kunnen eruit ontstaan en kom jij dan nog maar met je foei mag niet, voordat je dat een keer heb gezegd lig je allang op je kont of nog erger onder je paard.
Een paard hoort te luisteren thats it.. En ondertussen je paard een beetje verwennen en knuffelen en weet ik t kan allemaal, als je maar consequent blijft!

Jullie kunnen het wel zielig vinden om een paard een x aan te pakken maar een paard denkt echt niet over jou lot als ie tekeer gaat!

sorry moest t ff kwijt want wordt nl gek van dat gezeik hierover

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:29

juudje84 schreef:
voor de mensen die tegen het slaan zijn tussen de oren tegen het hoofd what so ever kruip zelf ff op een paard dat omhoog gaat en blijft gaan om onder het werk uit te komen.
Er zijn paarden die doordat ze niet duidelijk gecorrigeerd worden verder gaan en achterover slaan of zich gewoon neer gooien.
En dan.....

Een paard hoort niet omhoog te gaan! levensgevaarlijke situaties kunnen eruit ontstaan en kom jij dan nog maar met je foei mag niet, voordat je dat een keer heb gezegd lig je allang op je kont of nog erger onder je paard.
Een paard hoort te luisteren thats it.. En ondertussen je paard een beetje verwennen en knuffelen en weet ik t kan allemaal, als je maar consequent blijft!

Jullie kunnen het wel zielig vinden om een paard een x aan te pakken maar een paard denkt echt niet over jou lot als ie tekeer gaat!

Juudje, dat vind ik nou nuchter van je, waarschijnlijk begrijp je dan ook mijn punten.
Als een paard geen rekening met je houdt (dominantie , stress) dan is een goede harde knal imo gewoon noodzakelijk.

Kennelijk hebben weinig bokkers hier te maken gehad met achterover slaande paarden, jonge onopgevoede paarden, topfitte bloedpaarden.. paarden zijn echt niet alleen maar schattig en lief.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:30

Ik zit met grote verbazing te lezen hoe sommige mensen met ongewenst paardengedrag omgaan, zowel in dit topic of in een soortgelijk topic. Gelukkig hebben een aantal mensen nog gewoon gezond verstand en realiteitszin over deze levensgevaarlijke problemen die desnoods met onprettige maatregelen moeten worden opgelost. Verder deel ik volledig de mening van Juudje84.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:31

Juudje: Ik kan me je reactie levendig voorstellen Ja

Een paard een keer aanpakken is niet zielig hoor Lachen

Ik vind het veel zieliger wanneer maar alles toegelaten wordt en het paard niet meer weet waat het aan toe is, en onzeker wordt en dus... baldadig, wat zich uit in dit soort gedrag.

Voed je paard goed op, netjes en duidelijk, en dit soort gedrag komt niet eens voor!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:34

@ detour : precies!
Een braaf paard zal ik ook nooit wat doen, ik ben gewoon wel gelijk consequent. Ik heb met genoeg paarden gewerkt, jonge paarden, oudere paarden, brave vervelende, hengsten. En hieruit doe je toch veel ervaring op dat het niet altijd allemaal even simpel is.
Je wilt toch plezier aan je paard, daarbij hoort af en toe een aanpak anders is je plezier zo weg.
Alles verschilt per paard, maar ik dus ook dat sommige mensen ietsje verder moeten kijken dan hun brave pony/paard en dan zullen ze wel anders spreken.

Ieder zijn mening, alle respect voor maar trek niet een oordeel waar je zelf niks van af weet of nooit ervaren hebt toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:36

detour schreef:
juudje84 schreef:
En dan.....

Juudje, dat vind ik nou nuchter van je, waarschijnlijk begrijp je dan ook mijn punten.
Als een paard geen rekening met je houdt (dominantie , stress) dan is een goede harde knal imo gewoon noodzakelijk.

Kennelijk hebben weinig bokkers hier te maken gehad met achterover slaande paarden, jonge onopgevoede paarden, topfitte bloedpaarden.. paarden zijn echt niet alleen maar schattig en lief.

Nope, paarden kunnen levensgevaarlijk worden als je ze niet opvoedt.
Ik snap dat ook nooit, een paard is een dier van 600 kilo, en geen lief klein katje

Je zult dus wel leider móeten zijn, anders is omgaan met een paard vragen om ongelukken Nagelbijten / Gniffelen

En leiderschap dwing je niet af met slaan, ben ik van overtuigd, maar als een paard zich misdraagt, zul je toch wel in moeten komen....

Mijn hond staat al hard te lachen als ik zeg: Foei schatje, dat mag niet, laat staan een paard...

Edit: dat jonkie waar ik het eerder over had, was eigenlijk gewoon altijd braaf, en dat steigeren (was meer een reflex denk ik) is een eenmalige actie geweest. Ik vond het niet nodig dat paard aan te pakken, dan was ie wss helemaal over de rooie gegaan, even flink been geven was genoeg toen Lachen

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:41

gelukkig zijn er dan toch mensen die mijn mening respecteren.

En ik ben geen vervelende paardenmishandelende ruiter zoals het nu voor sommige mensen zou klinken, als een paard luistert en netjes zijn werk doet ben ik ook weer flink aant belonen, bij de jonge net zadelmakke paarden strijk is wel ongeveer iedere 2 rondjes ff over de hals voor het vertrouwen en de ontspanning, als een paard ergens van schrik praat ik er ook tegen en strijk deze een keer, maar je merkt zelf toch wel of het een schrik is of dat ze zich ergens onderuit willen werken en dan ben ik er ook weer gelijk bij.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:44

Jij hoort boven een paard te staan, een paard níét boven jou. En in het wild krijgen paarden ook een knal als ze proberen de rangorde te doorbreken.