Vier jaar te oud om in te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wannabe2003

Re: Vier jaar te oud om in te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:52

Mijn paard was ook bijna 4 (op 2mnd na) toen ze werd ingereden. Dit kwam ook door omstandigheden, maar anders was ze op haar vroegst 3,5 jaar geweest. Je kan ze beter nog even een jaartje door laten groeien, dan te vroeg beginnen. Het is ook allemaal op het gemakje gegaan en ik moet zeggen ze is eigenlijk heel braaf gebleven (ik klop dit ook gelijk weer af). Dus groot gelijk dat je nu pas begint hoor, ben het helemaal met je eens.

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:11

Ik vind 4 jaar ook een mooie leeftijd om een paard wat aan te leren.
Paarden in de klassieke dressuur worden zelfs (volgens David de
Wispelaere in een Bit van een paar jaar gelefen.) op hun 6e
ingereden. Hij zij toen, dat paarden zo langer kunnen presteren op
hoog niveau en niet al op hun 14e met pensioen moeten. Ik vind het
tus een prachtige leeftijd. Als je dan rustig aan doet, wordt hij niet
zo snel kapot gereden door intensief werk op vroege leeftijd.

Er zijn trouwens ook fokmerries die een paar jaar hebben meegedraaid
en dan ingereden worden, sommige zelfs op hun 12e ofzo. Ik ken er
een van 6 die nu redelijk berijdbaar is. Daar merk je het ook aan.
Niks mis mee dus.

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:29

Ik ben het wel met Speciallover eens. Mijn merrie heeft na de keuring als drie-jarige eerst twee veulens gekregen. Ze is op haar vijfde pas zadelmak gemaakt en ingereden. Tot nu toe pakt ze alles erg vanzelfsprekend op en heeft weinig moeite met wat zwaarder werk. Naar mijn mening kan het eigenlijk nooit goed zijn als een paard op drie-jarige leeftijd ingereden wordt, waarna hij eigenlijk niet meer stil komt te staan.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:22

Och ik vind 4 wel een mooie leeftijd, de meesten zijn dan al lekker volgroeid. En liever wat later dan te vroeg.

Ik zelf heb mn (vz) pony met 6,5 jarige leeftijd ingereden, en dit had wel een paar nadelen. De spieren waren al zo volgroeid dat ze niet echt iets gewend waren. Hierdoor heeft ie een ondernek, en niet zon kleine ook Clown . En een gevoelige rug omdat zn spieren al volgroeid waren dat ze niets gewend waren. Maar phsygisch maakte ik niets meer kapot. Maar hij doet t nu wel super hoor onder het zadel.

Maar 4 vind ik echt wel een mooie leeftijd.. Haha!

x

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:29

Ik kocht mijn paard toen hij 4,5 was, en die was net zadelmak, nog zo groen als gras.
Daarna heb ik thuis nog een half jaar heel rustig aangedaan en we zijn pas vanaf zijn 5e met wat B-werk begonnen.
Voor ons pakte het prima uit, dit paard is ook een echte laatbloeier. Weet niet of ik het met elk paard zou doen, maar met deze was het goed zo Lachen

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:29

Ik ken mensen die hebben een Fries gekocht, die is 7 jaar en is nu pas beleerd onder het zadel, dat gaat nu ook prima. Was wel al beleerd voor de kar trouwens.

Het is ook echt verschillend per paard.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:39

@zampie: ik ken de reacties!
Mijn paard wordt 6 maart 4 en ik heb er 3 x op gezeten, we zijn dus in het beginstadium.
De hooi-boer zegt dat ze te vervelend worden (als ie iets NIET is, is het wel vervelend zijn!) en het niet zo snel leren, maar dit geloof ik niet.
Mijn buurman (oud-Haflingerfokker en oud veeboer) vroeg vorige zomer iedere keer: 'Ben je soms bang?' Gewoon om MOE van te worden dergelijke reacties! NEE, ik ben NIET bang, ik ben gewoon GEDULDIG!

Mijn paard is qua tanden wisselen al een half jaar verder en ook qua verdere algemene ontwikkeling loopt hij iets voor. Ik merkte toen hij ruim 3 jaar en 9 maanden oud was dat hij ineens alles beter op ging pakken. Dat was dan ook het moment voor mij om te zeggen, ok, nu gaan we langzaam aan richting zadel werken.
Hij is bij mij gekomen met 2 jaar en 9 maand en vanaf dat hij een maandje thuis was ben ik veel met hem gaan wandelen en later ook longeren, maar alles rustig aan.

Ik denk juist dat het goed is om wat langer te wachten. Hier een link met een stukje over de mentale ontwikkeling van het paard:
http://www.horses.nl/
Ik zie dat je dan op de hoofdpagina uit komt. Links onder het kopje 'Nieuws' staat het kopje 'Spotlight's'. Hier staan allerlei artikelen op datum. Op 16/01/08 staat er een stuk 'De mentale ontwikkeling van je paard'.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:55

linky schreef:
Prachtleeftijd, OK dan! de meesten worden veel te vroeg/snel ingereden....................
Veel plezier!

Yups!
Vind het een betere leeftijd dan de tegenwoordige 2.5/3 jaar Ja

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:08

Het is ook wel afhankelijk van de bouw, leeftijd en het karakter. Wij hebben paarden die op 2,5 jaar worden beleerd en ook paarden die op 3,5 jaar pas worden beleerd. Wij schatten dit in aan de hand van de bouw/ karakter tijdens longeerwerk.

Dat betekent trouwens niet dat ze op 2,5 jarige leeftijd direct een uur per dag worden gereden, ze gaan na het beleren een paar maanden weer de wei in.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:29

Vier jaar vind ik een mooie leeftijd om in te rijden, ik heb mijn paard pas op zijn vijfde ingereden.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:42

Ik vind 4 ook zeker niet te oud, kan bter wat ouder dat net op het randje

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:48

Hier een 6 jarige, misschien dit jaar ingereden maar misschien ook nog niet. Vroeger reden de koeie jongens de paarden ook pas met 5 in. In elk geval vind ik een 3 jarige nog veel te jong. Laat je niet door anderen opjutten hoor, gewoon de tijd nemen. Ik vind het geweldig dat je tot nu toe nog gewacht hebt! Pling

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:50

4 jaar vind ik jong genoeg! Hebben ze tenminste lekker kunnen genieten en groeien.

Ik ben sowieso een voorstander van later inrijden, veel liever dan de paardjes van tegenwoordig die met 2,5 aan de longe worden gegooid en gelijk als ze 3 zijn een zadel opkrijgen.
Voor sommige paarden kan dit, maar af en toe zie je van die jonge paardjes qua gedrag en uiterlijk, al zijn ze dan 3, er tussen .

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 08:40

Ook ik vindt 4 jaar jong genoeg, de mijne word in april 4 en we zijn nu weer een beetje serieuzer met hem bezig.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:32

Tuurlijk niet. Moest ik zelf een paar gaan inrijden, zou ik ook maar op 4 (minimum!) beginnen. Het is een mooie leeftijd Lachen. Als ze te vroeg worden ingereden heb je later trouwens meer kans op allerlei problemen.

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:34

nee hoor, 4 jaar is een mooie leeftijd om in te rijden ( vind ik ) Ja

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 00:41

ik ben al de zoveelste die het zegt Clown

maar 4 jaar is een hele goede leeftijd om een paard in te rijden! veel eerder zou het ook niet moeten gebeuren..
en verder maakt het ook niet uit stel dat je paard ouder was Lachen een paard inrijden kan altijd al issie 10 jaar (of ouder Lachen )

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 00:55

Ben ook eensgezind met het voorafgaande.
Mijn nu bijna 3 jarige is van juni. dus vanaf juni is hij pas 3. Van de zomer komt hij pas naar huis, ik ga er dan nog niet geklijk mee beginnen. Eerst maar gewoon nog poetsen en wandelen aan de hand, wat licht grondwerk. In de winter zal ik eventueel licht af en toe longeer werkzaamheden ofzo gaan doen. Volgend jaar voorjaar als hij bijna 4 is wil ik hem pas laten inrijden. Daarna lekker op de wei en in de nazomer van 2009 pas verder gaan. Dan is hij bijna 4 1/2.
Ik zie het wel hoe hij zich gaat ontwikkelen. Ik pas me aan aan het paard. Heb geen haast.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 01:08

Hoi,ik heb zelf een Friese hengst gehad en die was ruim 4 jaar toen hij ingereden ging worden(helaas niet bij mij,want ik heb hem verkocht op ruim 4-jarige leeftijd omdat hij te klein bleef)Ik ben altijd vanaf dat ik hem had(met 5 maanden)wel heel veel met hem bezig geweest,veel aan de hand wandelen,af en toe meenemen naast de fiets,gewoon alle dingen opzoeken die hij ook tegen zou komen als hij bereden zou worden,ik heb hem in al die jaren nooit gelongeerd of zadelmak gemaakt,ik vond dat helemaal niet nodig en nog tijd genoeg als ik hem wel zou gaan berijden.Dit is misschien niet voor elk paard hetzelfde,maar ik had dan ook een superlieve hengst,die heel makkelijk te handelen was.Vaak zie ik wel eens paarden te koop staan,moeten ze nog drie worden,zijn ze al ??onder het zadel en lopen al keurig netjes,persoonlijk vind ik dat echt niet kunnen om een paard al met tweejarige leeftijd te gaan rijden,liever pas vanaf 3 1/2 -4 jaar,groetjes Linda

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 01:28

Nee hoor, absoluut niet te oud!
Die van mij is 5, en ben nu pas bezig met inrijden.
En dat gaat hartstikke goed, ik vind het zel wel beter als ze wat oduer zijn, dan hebben ze meer controle over zichzelf en kennen ze hun lijf beter.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:49

Ik rijd paarden liever met 3 jaar in, dan laten ze het vaak makkelijker over zich heen komen. Met 4 jaar willen paarden nog wel gaan puberen.. En zo lang je een 3 jarig paard niet té intensief belast kan het in mijn ogen geen kwaad.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:50

Nee hoor.. Vriendin van mij haar pony is zes en daar zijn ze mee bezig om hem in te rijden. Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:51

tyleysmiley schreef:
Hoi,ik heb zelf een Friese hengst gehad en die was ruim 4 jaar toen hij ingereden ging worden(helaas niet bij mij,want ik heb hem verkocht op ruim 4-jarige leeftijd omdat hij te klein bleef)Ik ben altijd vanaf dat ik hem had(met 5 maanden)wel heel veel met hem bezig geweest,veel aan de hand wandelen,af en toe meenemen naast de fiets,gewoon alle dingen opzoeken die hij ook tegen zou komen als hij bereden zou worden,ik heb hem in al die jaren nooit gelongeerd of zadelmak gemaakt,ik vond dat helemaal niet nodig en nog tijd genoeg als ik hem wel zou gaan berijden.Dit is misschien niet voor elk paard hetzelfde,maar ik had dan ook een superlieve hengst,die heel makkelijk te handelen was.Vaak zie ik wel eens paarden te koop staan,moeten ze nog drie worden,zijn ze al ??onder het zadel en lopen al keurig netjes,persoonlijk vind ik dat echt niet kunnen om een paard al met tweejarige leeftijd te gaan rijden,liever pas vanaf 3 1/2 -4 jaar,groetjes Linda

vaak zijn die paarden enkel zadel mak, er is misschien een aantal keer op gezeten. en dan echt maar 5 minuten. De meeste mensen weten echt wel hoe schadelijk het is een paard met 2,5 echt in te rijden. Ze worden enkel een beetje mak gemaakt en beleerd

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:52

ik heb de mine ingereden toe ie bijna 5 was en als ik zie met hoe zo'n gemak het ging en hoe makkelijk hij alles op pakte (in vergelijking met een 3 jarige waar je wel voorzichtig mee moet zijn) heb ik er teminste geen spijt van

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:36

Super toch Lachen

Ik heb mijn paardje als 4-jarige gekocht. Ze kende nog helemaal niks. Maar ben blij dat ze zolang de tijd heeft gekregen.
Ze was namelijk een behoorlijke laatbloeier. Het beleren ging heel makkelijk.